beantwoord

Is weekend vrij ook geldig in de Intercity naar Berlijn binnen Nederland?

  • 3 November 2022
  • 7 reacties
  • 399 Bekeken

De reisplanner geeft mij voor een binnenlandse reis (Amsterdam Ruurlo) het advies om met de internationale trein naar Berlijn te reizen tot Apeldoorn. Vraag: Mag ik met een weekend vrij abonnement gebruik maken van een binnenlands traject met deze internationale trein? Eerder dit jaar heb ik ergens gelezen dat binnenlandse reizigers uit een internationale trein werden gestuurd. Vandaar mijn vraag.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 3 November 2022, 20:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De reisplanner geeft mij voor een binnenlandse reis (Amsterdam Ruurlo) het advies om met de internationale trein naar Berlijn te reizen tot Apeldoorn. Vraag: Mag ik met een weekend vrij abonnement gebruik maken van een binnenlands traject met deze internationale trein? Eerder dit jaar heb ik ergens gelezen dat binnenlandse reizigers uit een internationale trein werden gestuurd.

Ja, dit is binnen Nederland een gewone trein van NS, waar gewone NS-kaartjes geldig zijn.

Badge +3

Eerder dit jaar heb ik ergens gelezen dat binnenlandse reizigers uit een internationale trein werden gestuurd. Vandaar mijn vraag.

Dat speelt in vakantieperiodes, als er veel internationale reizigers zijn. Dat is nu niet meer het geval.

Badge +3

Dat speelt in vakantieperiodes, als er veel internationale reizigers zijn. Dat is nu niet meer het geval.

Als dat de IC Berlijn is die een binnenlandse intercity vervangt (er komt dus geen IC vlak achteraan) mogen er dan reizigers geweigerd of uit gezet worden? Bij de ICE is dat wel het geval.

Reputatie 7
Badge +1

Elke trein die door de daartoe bevoegde instanties als ´te vol´ RISICO!! Veiligheid in gedrag!! vreselijk! wordt aangeslagen kan op een of andere manier worden geregeld minder pax aan boord te krijgen. Dat in dit specifieke geval dan reizenden naar buitenland voorrang krijgen lijkt me dan wel redelijk. Dat de dan volgende trein nog veel voller wordt-tja-hadden die mensen maar niet zo dom dienen te wezen om net op die tijd op reis te willen gaan-tante spoor hep tog al probleempies sat. Dus zetten we die mensen als 1 - 2 - 3 eruit!

Reputatie 7
Badge +1

Dat speelt in vakantieperiodes, als er veel internationale reizigers zijn. Dat is nu niet meer het geval.

Als dat de IC Berlijn is die een binnenlandse intercity vervangt (er komt dus geen IC vlak achteraan) mogen er dan reizigers geweigerd of uit gezet worden? Bij de ICE is dat wel het geval.

Dat mag in beide gevallen alleen als de veiligheid in het gedrang komt.

Reputatie 3

De reisplanner geeft mij voor een binnenlandse reis (Amsterdam Ruurlo) het advies om met de internationale trein naar Berlijn te reizen tot Apeldoorn. Vraag: Mag ik met een weekend vrij abonnement gebruik maken van een binnenlands traject met deze internationale trein? Eerder dit jaar heb ik ergens gelezen dat binnenlandse reizigers uit een internationale trein werden gestuurd. Vandaar mijn vraag.

Ja, dat mag. Met een abonnement hoef je geen toeslag te betalen.

Reputatie 7
Badge +1

De reisplanner geeft mij voor een binnenlandse reis (Amsterdam Ruurlo) het advies om met de internationale trein naar Berlijn te reizen tot Apeldoorn. Vraag: Mag ik met een weekend vrij abonnement gebruik maken van een binnenlands traject met deze internationale trein? Eerder dit jaar heb ik ergens gelezen dat binnenlandse reizigers uit een internationale trein werden gestuurd. Vandaar mijn vraag.

Ja, dat mag. Met een abonnement hoef je geen toeslag te betalen.

Voor de IC Berlijn geldt er sowieso geen toeslag voor binnenlandse reizen ongeacht of je wel of geen abonnement hebt. Alleen bij de ICE is een toeslag verplicht voor niet-abonnementhouders. 

Reageer