beantwoord

Kan ik reizen met de 1e klas a.s. zondag?

  • 21 July 2023
  • 6 reacties
  • 238 Bekeken

Goedenavond,

 

Vandaag , 21-07-2023 heb ik een NS Flex Weekend Vrij gekocht via de NS website. Ik heb mijn abonnement ook meteen geactiveerd bij een oplaadpunt op mijn OV-chipkaart. Nu zag ik op de Dashboard van mijn NS account dat de reisklasse niet klopt: het staat op 2e klas. Maar, ik heb het NS Flex Weekend Vrij abonnement gekocht mét 1e klas. Want ik heb €9 extra betaald hiervoor. Ik heb hier ook contact over gehad met de klantenservice van NS en die zeggen dat het 3 dagen (!?) duurt voordat het verwerkt/aangepast is naar 1e klas. Ik baal hier ontzetten van; dit weekend moet ik een lange reis maken en ik wil echt in de 1e klas zitten; ik ben erg gevoelig en hoog sensitief en heb mijn beperkingen, maar ik wil echt een zit plek hebben, daarom heb ik ook voor de optie 1e klas gekozen. Ik wil nu zondag met de trein reizen maar ik ben bang dat als ik in de 1e klas ga zitten en wordt gecontroleerd, dat ze zeggen dat ik in de 2e klas moet gaan zitten, terwijl ik wél voor een abonnement met 1e klas heb betaald. Ik wil geen boete/problemen maar ik wordt er ook bang van, van de gedachten dat ik met een reis van meer dan 100km moet gaan staan in de trein. Wat moet ik doen? ; wel 1e klas zitten en dit uitleggen aan een conducteur of toch in de 2e klas '’zitten'’?

 

 

icon

Beste antwoord door basvdbas 22 July 2023, 10:55

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als jij €9 extra hebt betaald voor 1e klas, dan kun je gewoon 1e klas gaan zitten. Neem voor de zekerheid bevestiging met van email en/of betaling.

Reputatie 3

Het dashboard in Mijn NS laat de reisklasse zien buiten je vrije reisperiode. Als je ervoor hebt gekozen om in het Weekend 1e klas te reizen voor 9 euro extra per maand en daarbuiten in de 2e klas (al dan niet met korting tijdens de doordeweekse daluren), dan klopt de informatie in Mijn NS dus gewoon.

Mocht je doordeweeks ook 1e klas willen reizen met je Flex, dan kun je dit daar of in de app in 1e klas wijzigen. Dat heeft echter geen invloed op de gekozen reisklasse in het weekend. Als je het juiste bedrag hebt betaald dan staat dit gewoon goed ingesteld. Dit staat verder nergens in de app of Mijn NS (behalve dan op de factuur), maar de conducteur kan dit bij controle wel gewoon zien en je hoeft dus niets uit te leggen.

Reputatie 5

Ik heb hier ook contact over gehad met de klantenservice van NS en die zeggen dat het 3 dagen (!?) duurt voordat het verwerkt/aangepast is naar 1e klas.

Dat is onzin.

Ik heb hetzelfde abonnement en ik vind ook verwarrend. Als je inlogt op NS.nl zie je “weekend vrij” maar niet eerste klas, je ziet alleen dat de prijs hoger is dan het tweede klas abonnement. Op je factuur staat het er wel allemaal op, maar die heb je misschien nog niet gehad. Daaronder zie je je reisklasse staan op tweede klas, maar dat geldt dus niet voor je abonnement zoals hierboven al uitgelegd door @Movdh. Als je incheckt zie je ook niks, alleen “reizen op rekening”. Het is raar dat je niet duidelijk te zien krijgt onder welke voorwaarden je nu reist, daar heb ik al eerder over geklaagd. Maar het werkt allemaal wel.

Bij een controle ziet de conducteur wel dat je eerste klas bent ingecheckt. Maak je dus geen zorgen, en goeie reis. 👍

Reputatie 7
Badge +3

 

ls je incheckt zie je ook niks, alleen “reizen op rekening”. Het is raar dat je niet duidelijk te zien krijgt onder welke voorwaarden je nu reist, daar heb ik al eerder over geklaagd. Maar het werkt allemaal wel.

Het is niet raar dat je bij inchecken niet kunt zien met welk abonnement je reist, er staan bij Flex geen abonnementen meer op de kaart zelf. Zouden ze wel op de kaart staan, dan moet je bij elke wijziging naar een OV-automaat.

Reputatie 5

Het is niet raar dat je bij inchecken niet kunt zien met welk abonnement je reist, er staan bij Flex geen abonnementen meer op de kaart zelf. Zouden ze wel op de kaart staan, dan moet je bij elke wijziging naar een OV-automaat.

Je schetst hier nu een consequentie van iets wat helemaal niet aan de orde is. Natuurlijk staat het abonnement ergens anders geregistreerd en is mijn kaart slechts een “nummer” wat het poortje herkent. Het probleem is dat het teveel werk en tijd zou kosten om het poortje te laten opvragen welke klasse op dit moment geldig is. Het apparaat wat de conducteur in handen heeft doet dat wel, want dat is nodig op dat moment. En bij zo’n zakelijke pas toont het poortje trouwens wel een klasse. Bij Flex zegt het poortje alleen dat het een Flex kaart herkent, en dat de rekening achteraf wel volgt.

Het is wel raar. Ik betaal voor een dienst en als ik daar gebruik van maak krijg ik nergens te zien onder welke voorwaarden dat op dit moment is. En zelfs als je inlogt op je NS account staat er nergens dat je een eerste klas abonnement hebt. Hoe ga jij dit uitleggen alsof het normaal is?

Badge +3

Als je incheckt zie je ook niks, alleen “reizen op rekening”. Het is raar dat je niet duidelijk te zien krijgt onder welke voorwaarden je nu reist, daar heb ik al eerder over geklaagd. Maar het werkt allemaal wel.

Bij een controle ziet de conducteur wel dat je eerste klas bent ingecheckt. Maak je dus geen zorgen, en goeie reis. 👍

Sterker nog, poortjes en paaltjes van andere vervoerders dan NS tonen Reizen op Rekening 2e klas, óók als je een 1e klas abonnement hebt (maar dat kunnen ze niet weten want op je kaart staat dat niet).

Reageer