Ik reis binnenkort met een keuzedag vrij ver weg naar een station X zonder poortjes. Ik wil om 6.00 uur vertrekken en kom om 9.10 aan op station X. Ik wil dan niet uitchecken.Ben daar de hele dag bezig en reis ongeveer om 17.30 terug vanaf X, zonder in te checken. Ik check dan (pas) uit om ongeveer 18.30 in Rotterdam voor een bakje koffie met een kennis en check dan weer in voor het laatste stuk naar huis. Ik kan dan de hele dag ('gratis') op de keuzekaart reizen dus, of is dit illegaal?
Ja dat is illegaal (en dat weet u zelf ook wel) en u zult als u wordt gecontroleerd op de terugreis een geheel terechte boete krijgen.
Ik kan dan de hele dag ('gratis') op de keuzekaart reizen dus, of is dit illegaal?
Dat u dit zo vraagt geeft wel aan dat u drommels goed weet dat dit illegaal is
Ja dat is illegaal (en dat weet u zelf ook wel) en u zult als u wordt gecontroleerd op de terugreis een geheel terechte boete krijgen.
Hoezo krijg ik een boete? Met welk argument?
Na aankomst op je bestemming dien je binnen 30 minuten uit te checken (al staat dat nergens en maakt verder ook niet zoveel uit, want als je alleen met sprinters reist kan die aankomst veel later zijn).
Verblijven (binnen de poortjes) van 9.10 tot 17.30 mag simpelweg niet. Voorafgaand aan de terugreis dien je dus opnieuw in te checken (en binnen 30 minuten je res aan te vangen, tenzij er treinen uitvallen).
En inchecken met een Keuzedag is tussen 16:05 en 18:25 niet geldig, je reist dan voltarief.
Topic daarover (met 365 reacties) hier
Zonder te oordelen over je goede bedoelingen vind ik het apart dat een senior daar argumenten voor wil zien.
Nog een gerelateerd (leesvoer) topic dan over Dal Vrij, wat een Keuzedag in feite ook is (want zelfde voorwaarden):
Ik besef dat dit wsch niet volgens de regels is. Maar ik denk niet dat ik een boete zou krijgen want de conducteur weet toch niet dat ik de hele dag bij station X ‘er uit’ was, ik kon t zo goed de hele dag lezend in allerlei trienen hebben gezeten zonder uit t checken tot net na18.30. Overwegen doe ik het wel, want ik ben een beetje zat van de steeds slechtere service, vele vertragingen met wel stijgende prijzen. Ik denk dat ik ermee weg kom en eerlijk gezegd vind ik dat ook gewoon es leuk. Een beetje toeval dat dit een keertje kan.
Ik besef dat dit wsch niet volgens de regels is. Maar ik denk niet dat ik een boete zou krijgen want de conducteur weet toch niet dat ik de hele dag bij station X ‘er uit’ was, ik kon t zo goed de hele dag lezend in allerlei trienen hebben gezeten zonder uit t checken tot net na18.30. Overwegen doe ik het wel, want ik ben een beetje zat van de steeds slechtere service, vele vertragingen met wel stijgende prijzen. Ik denk dat ik ermee weg kom en eerlijk gezegd vind ik dat ook gewoon es leuk. Een beetje toeval dat dit een keertje kan.
Nee. U wordt door het systeem automatisch uitgecheckt na zes uur. Plus als u heen en weer gaat reizen moet u ook steeds in en uitchecken.
Maar eigenlijk moeten we geen aandacht besteden aan een dief als u bent
ik kan toch bv. naar Groningen reizen en vandaar naar Maastricht zonder uit te checken en dan desnoods naar den Helder, Vlissingen, of Enschede .etc. Dik boek mee. Of twee. Een ZEN dagje als het ware. Wordt je dan met een keuzedag onderweg automatisch uitgecheckt al reizend, na 6 uren? Dat geloof ik niet.
Maarre ik ga dit binnenkort toch gewoon uitproberen, laat wel weten of ik er last mee kreeg, ben benieuwd. Of wil niemand hier dat weten dan houd ik het voor mezelf.
ik kan toch bv. naar Groningen reizen en vandaar naar Maastricht zonder uit te checken en dan desnoods naar den Helder, Vlissingen, of Enschede .etc. Dik boek mee. Of twee. Een ZEN dagje als het ware. Wordt je dan met een keuzedag onderweg automatisch uitgecheckt al reizend, na 6 uren? Dat geloof ik niet.
Bij een dergelijke reis dient u in Maastricht uit en weer in te checken. Idem in Den Helder, Vlissingen of Enschede. Automatisch uitgecheck wordt je volgens mij niet (eigen ervaring met vergeten uit te checken) maar als je met een incheck van 6:00 in een trein om 17:30 wordt gecontroleerd dan zal wel een boete volgen. Als bv om 6:00 vanuit Maastricht is vertrokken en om 17:30 bent u weer op de terugweg naar Maastricht is dat reizen tegen reisrichting (terug in de richting vanwaar je gekomen bent).
Ook even iets uit de Productvoorwaarden Consumenten Abonnementen op Saldo
Er is onder meer in de volgende gevallen sprake van misbruik of fraude:
• Wanneer uit de administratie van bijvoorbeeld NS blijkt dat een check-in of check-uit bij herhaling ontbreekt terwijl dit wel had moeten plaatsvinden;
• Wanneer u saldo op uw OV-chipkaart laadt zonder dat u hiervoor betaalt aan de partij aan wie u, zoals u redelijkerwijs mag verwachten, dient te betalen;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt, uitcheckt op een andere wijze dan met een door een openbaar vervoer bedrijf of Translink daartoe aangewezen apparaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart waarmee u heeft ingecheckt bij herhaling niet uitcheckt op het station of de halte die u verlaat;
• Wanneer u met de OV-chipkaart bij herhaling eerder incheckt dan 30 minuten voor aanvang van uw reis;
• Wanneer u bij herhaling in de richting van uw vertrekstation reist, zonder dat dit onderdeel is van de Reisroute.
ik kan toch bv. naar Groningen reizen en vandaar naar Maastricht zonder uit te checken en dan desnoods naar den Helder, Vlissingen, of Enschede .etc. Dik boek mee. Of twee. Een ZEN dagje als het ware. Wordt je dan met een keuzedag onderweg automatisch uitgecheckt al reizend, na 6 uren? Dat geloof ik niet.
Neen dat kriskras door het land reizen zonder uit/incheck kan niet. Je moet tussendoor uit- en weer inchecken. En als je 6 uur na incheck niet uitgecheckt hebt dan word je vanzelf uitgecheckt. Je reist vanaf met een incheck van 6 uur vanaf 12 uur zwart. Daarbij kun je voor 12 uur ook een boete krijgen als duidelijk is dat je niet tussendoor hebt uit/ingeckeckt omdat je tegen de reisroute inreist.
Je kunt met jouw keuzedag de hele dag vrij reizen m.u.v. spitsuren, maar wat jij wilt, niet uitchecken omdat je geen vol tarief wilt betalen voor een reis tijdens spits is fraude.
Tussen 6:30 9:00 en 16:00 18:30 is het spits. Indien u om 15:59 of eerder incheckt mag u met de eerste trein reizen.
Indien u tussen 16:00 en 18:25 incheck moet u vol tarief betalen. In het weekend en officiële feestdagen geldt geen spits beperking.
Het klopt dat keuzedag (alle OV chipkaart producten) na 6 uur automatisch uitcheckt.
U mag een rondreis met de trein doen van Groningen via Den Helder naar Aachen. Maar in Den Helder en Aachen moet u uitchecken en daarna inchecken (tevens ook onderweg per vervoerder).
Maarre ik ga dit binnenkort toch gewoon uitproberen, laat wel weten of ik er last mee kreeg, ben benieuwd. Of wil niemand hier dat weten dan houd ik het voor mezelf.
Niet zeuren dat u een bekeuring krijgt van €50 plus ritprijs.
Ik besef dat dit wsch niet volgens de regels is. Maar ik denk niet dat ik een boete zou krijgen want de conducteur weet toch niet dat ik de hele dag bij station X ‘er uit’ was, ik kon t zo goed de hele dag lezend in allerlei trienen hebben gezeten zonder uit t checken tot net na18.30.
Nee, want je had het over ‘terug van station X naar’… en dan dien je uit- en in te checken onderweg.
Volgens de voorwaarden vervalt een incheck ook na 6 uur, dus als je voor het laatst ‘gezien’ bent om 6.00 (geldige Keuzedag incheck) en dan om 17.00 in een trein aangetroffen wordt… is het einde verhaal.
Dat voor doordeweeks, in het weekend mag je daar niet voor beboet worden.
Ik denkt dat
Ik geloof helemaal niets van dit verhaal, waar iemand van 60+ met een Keuzedag denkt te bereiken om van Maastricht naar Groningen te mogen reizen (ja dat mag gewoon, met een incheck vóór 6:05 in Maastricht!)
Maar vervolgens om 17.00 vanuit Groningen naar Rotterdam te kunnen reizen (en dan na 18.30 terug naar Maastricht na een kopje koffie)
Het kán wel, maar dan moet je in Groningen wél uitchecken bij aankomst, en voorafgaand aan de reis naar Rotterdam vóór 16:05 weer inchecken.
Ja maar… Groningen (en Maastricht) hebben geen poortjes! Klopt, maar dat doet niets af aan het principe van een geldige incheck hebben.
Als je om 17.00 vanuit Groningen naar Rotterdam zou reizen (zonder incheck in Groningen wegens geen poortjes) en in Rotterdam buiten de poortjes zou gaan krijg je met een Keuzedag ook gewoon 10 euro saldo verrekend.
Dat is op zich wel goedkoop voor Groningen - Rotterdam maar bij controle in een trein kost het je 50 euro plus de ritprijs (een handgeschreven UvB).
Ja maar, senioren met een Keuzedag kunnen zich toch ‘vergissen’? Nou nee, dit is vooropgezet misbruik (mijn mening)!
Maarre ik ga dit binnenkort toch gewoon uitproberen, laat wel weten of ik er last mee kreeg, ben benieuwd. Of wil niemand hier dat weten dan houd ik het voor mezelf.
Nogmaals, dat lijkt me niet iets wat een 60+ Keuzedagen reiziger zou bedenken…. Je komt er niet mee weg bij controle.
Tenzij het je lukt om niet gecontroleerd te worden tussen 17.00 in Groningen en dan na 18.30 vanuit Rotterdam (met een incheck daar) verder reizen.
Hoe je dan van Groningen naar Rotterdam gekomen bent doet er niet toe, maar na 18:25 (incheck Rotterdam) - Maastricht is de Keuzedag weer geldig.
Henny2, naar aanleiding van je vraag het volgende:
Drie jaar geleden ervoer ik per ongeluk dat de zes-uur regel voor keuzedagen niet werkt of misschien zelfs niet geldt. Ik checkte op een vrijdag met een keuzedag in Roosendaal in om 10:41 en checkte na een reis via België uit in Maastricht om 18:15, dus ruim zeveneneenhalf uur later. Zo doe je dat bij buitenlandse dagreizen. Ik wilde een stukje met Arriva richting Sittard terugreizen, maar kon niet inchecken. Geen saldo. Ik had niet door dat het nog zo vroeg was, nog spits. Ik probeerde het bij NS en ja, ik kon gewoon weer met de keuzedag inchecken. Binnen 35 minuten immers. Ik probeerde het nog eens bij Arriva, maar nee, foutmelding. Ik naar het loket, waar mij werd gezegd: "Meneer, het is nog spits!” Beschaamd droop ik af. NS liet mij vervolgens weer gewoon in de spits inchecken.
Wat je dus kunt proberen volgens deze ervaring: na aankomst op poortloos station X met je keuzedag niet uitchecken, omstreeks 17:30 alsnog uitchecken en kort daarna weer inchecken, of meteen bij een ander paaltje, als je dat tenminste nog durft na alle vermaningen hierboven. Het is misschien niet de bedoeling, of niet correct, maar geldige incheck is geldige incheck neem ik aan. Als het niet werkt, dan wacht je braaf een uurtje. Ook dan kom je nog wel thuis. Ik ben benieuwd. Mocht het echt niet volgens de regels zijn, dan zal NS er inmiddels wel een stokje voor hebben gestoken. Laat het weten, NS. Jouw suggestie om helemaal niet in of uit te checken kan ik niet aanraden.
Met andere kaarten dan keuzedagen kan dit echt niet, merkte ik bij een praktijktest.
(Overigens, ik had ook voor het hele Belgische traject van grens tot grens een geldig Belgisch kaartje, hoor).
Als ik alles zo door neem, kan het enige doel van TS alleen maar zijn om te voorkomen dat hij geld betaalt voor reizen in de spits. Ander ‘nut’ kan ik niet bedenken. Het is vooropgezette fraude en dan maar een voorschot nemen op de genade van de conducteur.
Het is nog treiterreizen ook, want de conducteur moet dan weer een rotsmoes aanhoren en de medereizigers worden gedwongen dit elltendegedrag te moeten zien en beluisteren. De verhalen waarmee men onder betalen uit probeert te komen getuigen helaas ook niet van originaliteit en intelligentie als het om de ‘argumentatie’ gaat. In principe is het gewoon: ‘Ik wil niet betalen en ik schuif de schuld op iets of iemand anders’.
Iedereen die een een abonnement heeft, is met NS overeengekomen dat je correct zult inchecken. Iedereen heeft zich aan een overeenkomst te houden. Wie dat niet wil moet het het contract beëindigen.
Er wordt gecontroleerd op een geldig incheckende om de keuzedag geldig te maken. Zonder incheck is het zwartrijden en kost het € 50,00.
Verder wordt er ook gekeken waar is ingecheckt en of de reis logisch is. Wordt er in de richting van de incheckplaats gereisd dan is er niet correct uitgecheckt. Controleert de conducteur tijdens de spits, dan moet hij een correcte inchecktijd hebben, en zonder die is het zwartrijden.
Conducteurs kunnen dus altijd zien of er correct is ingecheckt om in de spits te mogen rijden.
Er moet altijd worden ingecheckt en dat kan op elk station, ongeacht of er poortjes zijn of niet.
35 minuten na het einde van de reis moet er zijn uitgecheckt, al zal dat in de praktijk veel eerder zijn.
Gewoon uitchecken na de ochtendreis en inchecken kort voor de spits - en alles is zonder verdere kosten.
Sowieso beschamend om bewust te willen frauderen, maar om dat te doen met een kaartje van €3,50 maakt het voor mijn gevoel nog smakelozer.
Hoezo krijg ik een boete? Met welk argument?
Met de argumenten hierboven genoemd. Ik kan niet duidelijker zijn. Denkt u mensen ook nog uit te dagen met het stellen van vragen? Met welk doel?
Het is hier niet toegestaan bijdragen te leveren waarbij u aanzet NS op te lichten, noch door u, noch door anderen.
Na meer dan 6 uur wordt je niet automatisch uitgecheckt, maar zou er bij een overstap een nieuwe reis moeten beginnen (zonder langeafstandkorting). Uitchecken na meer dan 6 uur is gewoon mogelijk en toegestaan (in ieder geval bij poortjes maar blijkbaar ook in Maastricht).
In Maastricht (uitcheck 18:15 met incheck Roosendaal om 10:41) zou je verwachten dat opnieuw inchecken (overstappen) met de Keuzedag niet zou lukken, maar bij NS-NS lukt dat dus blijkbaar wél.
Dat een overstap NS-Arriva in de spits niet lukt is logisch, ongeacht hoe lang je al aan het reizen bent.
Dank MoDe, en vooral ook Thom, voor de wijze woorden en de opgeheven vinger. Weliswaar moest ik even aan Dorknoper denken, maar ik weet nu dat ik, toen al bejaard, destijds in Maastricht vreselijk heb gefraudeerd. Niet gewetenloos, maar wel onwetend en dat is erg. We moeten tenslotte de regels kennen. Schaamrood kleurt alsnog mijn kaak. Gelukkig heeft mij goede vader, een voorbeeldig ambtenaar, dat niet mee hoeven maken, en gelukkig kwam Bulle Bas niet opdagen tijdens de lange rit naar het verre noorden. Laten we de mogelijkheid tot uit- en inchecken met een keuzedag in de spits na meer dan zes uur houden op een ambtelijke computervergissing. En Henny2, kijk uit wat je doet, anders ben je er gloeiend bij!
Voor wat betreft het openingstopic van
- Bij aankomst niet uit te checken, urenlang op X te verblijven en tegen de tijd dat je terug gaat reizen pas uit te checken.
- Vervolgens (meteen of in ieder geval binnen 35 minuten) weer in te checken waarbij het een geldige overstap lijkt te zijn en je Keuzedag geldig blijft ook al is het in de spits.
Dan inderdaad voor
De voorwaarden (binnen 30 minuten na aankomst uitchecken) spreken het tegen, maar niemand weet hoe je naar X gereisd hebt (misschien wel via een totaal onzinnige route met allemaal sprinters) en hoe laat je daar aangekomen bent.
Zolang het systeem het slikt is het allemaal nogal rekbaar, want bij controle heb je dan op elk moment een geldige incheck, ook al ben je in de spits ‘overgestapt’ voor de reis X - Rotterdam.
nou, de reis is gemaakt en precies zoals ik voor ogen had. Op de heenweg niet, maar op de terugreis tweemaal een conducteur (dwz meer dan 6 uren na de incheck). Geen enkel probleem ervaren. Het kan dus. Ik denk niet dat ik het nog eens zal doen. Maar ik wilde het testen. Het kan WEL.
nou, de reis is gemaakt en precies zoals ik voor ogen had. Op de heenweg niet, maar op de terugreis tweemaal een conducteur (dwz meer dan 6 uren na de incheck). Geen enkel probleem ervaren. Het kan dus. Ik denk niet dat ik het nog eens zal doen. Maar ik wilde het testen. Het kan WEL.
Maar had je op X (stel dat dat Groningen of Maastricht was) rond 17.00 wél even uit- en ingecheckt voor de rit naar Rotterdam in de spits?
Zo niet, dan lijkt het erop dat men bij controle na de door jou genoemde 17.00 (op het deel X - Rotterdam) een om 6.00 ingecheckte Keuzedag wel prima vond…
nou, de reis is gemaakt en precies zoals ik voor ogen had. Op de heenweg niet, maar op de terugreis tweemaal een conducteur (dwz meer dan 6 uren na de incheck). Geen enkel probleem ervaren. Het kan dus. Ik denk niet dat ik het nog eens zal doen. Maar ik wilde het testen. Het kan WEL.
Het kan wel maar hoort niet. En nu vind je vast dat je goed bezig was. Nee, dus. Door het frauderen met samenreiskorting is het voor de goedwillende reizigers omslachtiger geworden. Door niet in/uit te checken met keuzedag om niet in de spits te willen betalen en dit hier te vermelden, breng je andere op ideeën.
Jij zet mensen aan tot fraude!
Die reis heb je vandaag gemaakt? Vandaag was een NS feestdag en kon je de hele dag met keuzedag reizen.
Als de reis vandaag was, dan was de Keuzedag zoals MoDe al aangeeft gewoon de hele dag geldig. Dan had je gewoon na de heenreis op station X kunnen uitchecken en daarna rond 17:30 weer in kunnen checken en was de Keuzedag gewoon geldig. Nu is er een hele discussie over fraude en misbruik terwijl dat vandaag niet eens van toepassing is. Als je nu gelijk had gezegd dat je de reis op Goede Vrijdag wilde maken, hadden we aan kunnen geven dat er vandaag geen middagspits was en was de hele discussie niet nodig geweest. Weer een uur of zo van mijn leven verspild aan iemand die dit soort misbruik blijkbaar OK vindt.
Nee ik heb niet op goede vrijdag deze reis gemaakt en verder gewoon precies zoals ik het stelde in de openingspost al dan niet in en uitgecheckt. Wat een opgeheven vingertjes hier. Ik zag het als een klein onderzoekje en vind het leuk dat mijn theorie klopte en die van een aantal van jullie (boetevoorspellingen) dus niet. Een eventuele boete zou ik blijmoedig hebben betaald. Iemand anders aanzetten tot fraude is zeker niet mijn bedoeling. Ook is iedereen verantwoordelijk voor eigen gedrag. Dat zit helemaal goed bij jullie als ik het zo lees
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.