Skip to main content

Wil met trein van Groningen naar Leer. 

Is momenteel niet mogelijk. Moet met bus.

Kan ik wel keuzedag gebruiken?

Ja hoor, geen probleem, Neem de snelbus vanaf Groningen. U bent er dan binnen een uur. Neemt u de trein naar Weener en dan de aansluitende bus, dan bent u meer tijd kwijt. 

 Het is wijs om op het station al vast bij Arriva in te checken. De paal in Leer staat bij de bushalte, maar is wel eens kapot. U kunt in het station van Leer inchecken. Loop het station binnen, ga naar het tunneltje onder het spoor door en voor u daar bent staat het paaltje waar u kunt in-/uit checken. In de bus kan dat niet.

Doe dat wel. Op de terugreis in Groningen wordt er vaak gecontroleerd bij het uitstappen. . Verbindingen met het buitenland worden wat strenger bewaakt.

 

Als u verder wilt reizen in Duitsland is er een Niedersachsenticket voor 27 euro, en daarmee kunt u onbeperkt in dit Bundesland reizen in de RB en RE treinen. Er is een voor u gunstige uitzondering want u mag ook met de normale treinen naar Bremen en Norden, echter niet richting Rheine.

 

https://niedersachsenticket.de/?https://niedersachsenticket.de/?utm_source=Google&utm_medium=Search&utm_campaign=Google+Ads+Traffic&mtm_campaign=Google%20Ads%20Traffic&mtm_source=Google&mtm_medium=Search&gad_source=1&gbraid=0AAAAA9SHfb6xtDBeIuZOflkqQMxdaP7ad&gclid=Cj0KCQjwveK4BhD4ARIsAKy6pMJITP6YZK-jnn4UhIRbhkAIz_vmwmQCWw1Aw-AJJKGK06_RNyHR8DcaAsDmEALw_wcB

 

 

 

 

 


De meest actuele situatie over het reizen met Arriva naar Leer is te vinden op:
https://www.arriva.nl/plan-je-reis/dienstregeling/aanpassingen-in-de-dienstregeling/treinvervangende-busverbinding-groningen-bad-nieuweschans-weener-leer-rs6/

Volgens Arriva zijn er in de snelbus kaartlezers aanwezig om in en uit te checken met de OV-chipkaart met daarop de keuzedag.

Het lijkt er overigens op dat het ergste leed geleden is op de route naar Leer en dat er vanaf medioi 2025 weer treinen zouden gaan rijden. Al eerder zullen voetgangers en fietsers de Friesenbrücke kunnen gebruiken.
 


Mooie actualisatie @iMark! Hiervoor reed men vaak met tourbussen. 


Ik wilde net commenten dat de in- en uitcheckpaal van Leer (ook) op het busperron staat. Maar dat is niet meer relevant.


Let op: Sinds donderdag 10 oktober 2024 vertrekken de snelbussen 20 minuten eerder uit Groningen wegens de controles aan de Duitse grens,dus om 6:10, 8:10 etc.. De dienstregeling uit Leer is niet gewijzigd, maar de kans blijft aanwezig dat de bus door een Nederlandse motoragent aan de kant wordt gezet voor inspectie. Reisplanners zijn aangepast.

Overigens waren er problemen met de incheckautomaten in de bus. Een uitcheckpaal op het busperron of in de stationshal in Leer herkende de incheck in de bus niet, als ik het goed begrepen heb. Geen idee of dat probleem inmiddels verholpen is. Regelmatig reizen Arriva-stewards met de bus mee voor assistentie en en natuurlijk om de tickets te controleren..


Ik wilde net commenten dat de in- en uitcheckpaal van Leer (ook) op het busperron staat. Maar dat is niet meer relevant.

Dat gaf ik aan, maar wees er op dat die veelal niet functioneerde. Mensen werden dan naar het station verwezen maar dan was de bus al bijna vertrokken. Zelf kwam ik meestal uit plaatsen verder dan Leer en dan kom je toch langs het Arrivapaaltje. Het doet me deugd dat er nu in de bus zelf ingecheckt kan worden, zoals ik van iMark begrijp.

 

 

Reageer