Vandaag met een keuzedag een reis van Hengelo(O) naar Groningen gemaakt. Ingecheckt bij Blauwnet na negen uur, alles verloopt zoals gewoonlijk. In Zwolle overgestapt op NS naar Groningen. Retour om 15.15 uur ingecheckt voor de terugreis naar Hengelo (O). Overstappen in Zwolle op Blauwnet naar Enschede, en wat zien we nu: vol tarief betalen voor het laatste deel van deze reis. Dit deugt niet en is niet volgens de regels. NS kan dit wel afwimpelen met het verhaal dat dit de regels zijn maar dat gaan we wel even toetsen. Nog even v.w.b. mijn reis van vandaag, ik had natuurlijk in Zwolle de NS trein naar Deventer kunnen nemen en vervolgens in Deventer de NS trein naar Hengelo (O) en daar vervolgens uitgecheckt, daarmee was alles volgens de “regels” maar was daarmee veel langer in de spits aan het reizen. Wanneer je dit geval aan een rechter zou voorleggen denk ik dat hij heel snel zal concluderen dat dit niet de juiste optie is, de bedoeling is zo weinig mogelijk in de spits reizen ! Nog even naar het basis-idee van het voordeeluren abonnement: zo veel mogelijk buiten de spits reizen en daar zijn de regels voor opgesteld.
Ik heb de indruk dat een technisch hiaat in de communicatie tussen de systemen van NS en Blauwnet ( die is er niet) tot gevolg heeft dat het starttijdstip van de reis niet wordt gecommuniceerd. Het kan niet zo zijn dat de regels voor de terugreis anders zijn dan voor de heenreis.
Ik ga de NS nu verzoeken 2 enkeltjes Zwolle-Hengelo te vergoeden. Mocht dit niet worden gehonoreerd dat ga ik op zoek naar een instantie die hier een oordeel over kan vellen. Daarmee zou de NS wel eens in verlegenheid gebracht kunnen worden en mogelijk worden gedwongen om veel reizigers met dezelfde ervaringen te moeten compenseren.