Keuzedag en overstap op Blauwnet

  • 13 December 2023
  • 3 reacties
  • 141 Bekeken

Vandaag met een keuzedag een reis van Hengelo(O) naar Groningen gemaakt. Ingecheckt bij Blauwnet na negen uur, alles verloopt zoals gewoonlijk. In Zwolle overgestapt op NS naar Groningen. Retour om 15.15 uur ingecheckt voor de terugreis naar Hengelo (O).  Overstappen in Zwolle op Blauwnet naar Enschede, en wat zien we nu: vol tarief betalen voor het laatste deel van deze reis. Dit deugt niet en is niet volgens de regels. NS kan dit wel afwimpelen met het verhaal dat dit de regels zijn maar dat gaan we wel even toetsen. Nog even v.w.b. mijn reis van vandaag, ik had natuurlijk in Zwolle de NS trein naar Deventer kunnen nemen en vervolgens in Deventer de NS trein naar Hengelo (O) en daar vervolgens uitgecheckt, daarmee was alles volgens de “regels” maar was daarmee veel langer in de spits aan het reizen. Wanneer je dit geval aan een rechter zou voorleggen denk ik dat hij heel snel zal concluderen dat dit niet de juiste optie is, de bedoeling is zo weinig mogelijk in de spits reizen ! Nog even naar het basis-idee van het voordeeluren abonnement: zo veel mogelijk buiten de spits reizen en daar zijn de regels voor opgesteld.

Ik heb de indruk dat een technisch hiaat in de communicatie tussen de systemen van NS en Blauwnet ( die is er niet) tot gevolg heeft dat het starttijdstip van de reis niet wordt gecommuniceerd. Het kan niet zo zijn dat de regels voor de terugreis anders zijn dan voor de heenreis.

Ik ga de NS nu verzoeken 2 enkeltjes Zwolle-Hengelo te vergoeden. Mocht dit niet worden gehonoreerd dat ga ik op zoek naar een instantie die hier een oordeel over kan vellen. Daarmee zou de NS wel eens in verlegenheid gebracht kunnen worden en mogelijk worden gedwongen om veel reizigers met dezelfde ervaringen te moeten compenseren. 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Jan Veldman,

Bij reizen op saldo - waar ook de Keuzedag onder valt - wordt er bij een overstap in de spits naar een andere vervoerder inderdaad vol tarief berekend. Dat is geen technisch hiaat, maar gewoon zoals het werkt.

Het staat ook in de voorwaarden van de Keuzedag:

Mocht je het ergens willen voorleggen of laten toetsen, dan ben ik erg benieuwd naar de uitkomst.

Badge +3

Ik heb de indruk dat een technisch hiaat in de communicatie tussen de systemen van NS en Blauwnet ( die is er niet) tot gevolg heeft dat het starttijdstip van de reis niet wordt gecommuniceerd. Het kan niet zo zijn dat de regels voor de terugreis anders zijn dan voor de heenreis.

Welkom @Jan Veldman 

Het is in zoverre een technisch probleem (van het ov-chipkaart systeem) omdat een paaltje/poortje bij een incheck maar heel beperkte informatie krijgt (lees: van je kaart kan lezen en iets met je saldo doen).

Er is geen communicatie tussen systemen van NS en Blauwnet. Sterker nog, vervoerders mogen helemaal niet in elkaars transacties kijken. Vandaar dat je de ritten met Blauwnet ook niet terug zult zien in je Mijn NS Reishistorie (maar als als je wilt kan dat wel bij OV-chipkaart).

Wat een paaltje in Zwolle als enige kan zien is je laatste uitcheck (op tijdstip x in Zwolle bij NS) en hoeveel tariefeenheden je al gereisd hebt, maar dus niet hoe laat je ingecheckt bent en waar dat was!

Vandaar dat je bij een overstap tussen vervoerders in de spits in een andere tariefzone belandt (en dus op voltarief reist).

Maar als het goed is behoud je wel de langeafstandskorting dus heel erg veel zal het meestal niet kosten.

Voor Groningen - Hengelo betaal je voor Zwolle - Hengelo als het goed is nog € 6,32 bij, terwijl dat op de heenweg Hengelo - Zwolle € 13,25 zou zijn (in de spits)..

Bij NS Flex is het allemaal anders, omdat je NS dan nadrukkelijk toestemming geeft om alle transacties achteraf te verwerken (óók die van andere treinvervoerders en bus/tram/metro), en dan kan ‘het systeem’ er (reizen op rekening) wel één reis met incheck in de daluren plus een overstap van maken.

Ik snap de frustratie maar het is dus helaas niet anders, en om het even welke instantie zal er verder niets mee kunnen. U had inderdaad via Deventer moeten reizen om dit te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Die 2 enkeltjes krijg je niet vergoed. Je hebt zelf besloten om tijdens de spits met jouw keuzedag over te stappen naar een andere vervoerder. Je krijgt de reis ook niet vergoed vanwege dat het de snelste route is. De regel bij op saldo, waaronder ook de keuzedag valt is duidelijk: bij overstap naar een andere vervoerder begint een nieuwe reis. Dit betekent bij overstap in spits vol tarief en bij stap in dal keuzedag of kortingstarief.

Misschien toch eens handig om de voorwaarden van Dal voordeel en keuzedag te lezen. Het voordeelurenabonnement bestaat sinds 2022 niet meer, aan die voorwaarden kun je geen rechten meer ontlenen.

Reageer