beantwoord

keuzedag vergeten uit te checken

  • 10 April 2023
  • 7 reacties
  • 547 Bekeken

Ik ben afgelopen vrijdag naar Schiphol gereist met een keuzedag maar ben vergeten uit te checken. Inmiddels zit ik dus in het buitenland dus kon dit ook niet binnen 6 uur corrigeren. Is er een andere manier waarop ik dit kan rechttrekken? Bij mijn reishistorie zie ik staan dat de reis niet is uitgecheckt.  Kan ik hier niet alsnog online uitchecken?

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 April 2023, 12:37

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

U hoeft dit niet te corrigeren. U hebt met een Keuzedag gereisd en er is dus niet te veel saldo ingehouden.

Reputatie 6

U hoeft dit niet te corrigeren. U hebt met een Keuzedag gereisd en er is dus niet te veel saldo ingehouden.

Gebeurt dat bij keuzedagen ook? Dat is mooi, weet ik dat ook weer.

Badge +3

Gebeurt wat ook? In het algemeen geldt dat (bij OV-chipkaarten zonder NS Flex) er geen instaptarief wordt ingehouden bij producten die recht geven op vrij reizen. Niet uitchecken heeft dan geen financiële gevolgen.

Reputatie 6

Gebeurt wat ook? In het algemeen geldt dat (bij OV-chipkaarten zonder NS Flex) er geen instaptarief wordt ingehouden bij producten die recht geven op vrij reizen. Niet uitchecken heeft dan geen financiële gevolgen.

Geen geld afschrijven bedoelde ik. Sorry, formuleren had beter gekund ;)

Dank voor de informatie!

Het had me logisch geleken als het wel geld kost als je niet uitcheckt. Het vrij reizen geldt immers alleen in de daluren. 

Dus als ik kwaad wil dan kan ik kosteloos in de spits terugreizen zolang ik maar niet uitcheck?

Badge +3

Het tijdstip van inchecken bepaalt de geldigheid. U mag best met uw Keuzedag in de spitsuren reizen en in de spitsuren uitchecken, als u maar in de daluren bent ingecheckt.

Er zijn wel voorwaarden opgesteld om misbruik te voorkomen. Zo mag u niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt, en moet u binnen 30 minuten na inchecken aan de reis beginnen. Bij controle kunt u dus beboet worden als u in de middagspits reist met een Keuzedag die veel eerder is ingecheckt op een station in uw reisrichting.

Badge +3

Vergeten uit te checken heeft bij vrij reizen op saldo inderdaad geen gevolgen. Hooguit als je dat 12 keer vergeet, dan blokkeert je kaart en mag je naar een balie om die blokkade te verwijderen (met een preek dat je toch echt geacht wordt om netjes uit te checken).

In dit geval (reis naar Schiphol) lekker zo laten.

Reageer