beantwoord

Keuzedagen: abonnement opnieuw gestart + duurder?!


Vandaag heb ik Keuzedagen aangevraagd bij mijn Dal Voordeel-abonnement op saldo, dat nog een halfjaar loopt. De medewerkster zei dat het abonnement kon blijven zoals het was, einddatum zou niet veranderen.

In de bevestigingsmail staat echter dat mijn abonnement opnieuw is opgestart en € 6 duurder is geworden. Er vindt restitutie plaats o.b.v. het lagere bedrag maar je moet per direct een hoger bedrag gaan betalen.

Het lijkt me sterk dat dit zomaar mag.

Hierna heb ik nog twee andere medewerksters aan de lijn gehad (verbinding valt bij ruggespraak soms zomaar weg), met telkens andere berichten over regels Dal Voordeel in combinatie met keuzedagen. (En ook over wanneer je ze mag opnemen trouwens.)

Wie kan me vertellen hoe het zit?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 12 April 2023, 21:19

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6

Hey Trijntje11. Welkom bij de NS Community.

Helaas hebben we hier geen inzage in je persoonlijke gegevens en producten. Ik heb helaas dus geen inzage wat hier precies aan de hand is, maar ik kan wel een gok wagen. In 2022 was een Dal Voordeel voor een jaar € 61,20, dit jaar is dat € 67,20. Ik verwacht dan dat dit verwerkt is als een nieuw contract, waar ook de nieuwe prijs dan aan vast zit, maar ik kan je hier dus geen zekerheid in geven. Ik raad je alsnog aan om dit na te vragen bij de klantenservice voor verdere duidelijkheid.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

@Daniël NS je gok is goed uiteraard.

Er wordt op dat moment een nieuw abonnementsjaar/jaarabonnement afgesloten (Dal Voordeel +Keuzedagen) tegen de huidige (2023) prijs.

Een deel van het voormalige abonnement krijg je terug (€ 5,10 per maand die je nog tegoed had).

Vanaf de ‘overstap’ betaal je daarvoor € 5,60 per maand maar het is een jaarabonnement dus de volle mep € 67,20 (op elk moment opzegbaar na de eerste maand indien niet meer nodig).

Voor @Trijntje11 als u het oude abonnement had willen ‘uitzitten’ zonder Keuzedagen en het nog een half jaar liep… dan had u 3 euro bespaard, maar dan pas Keuzedagen vanaf oktober 2023 (als die dan nog nieuw verkrijgbaar zijn).

Ik zie het probleem niet (of eigenlijk wel maar ander onderwerp). Want nieuw aangeschafte Keuzedagen (nieuwe stijl, sinds december 2022) krijg je allemaal in één keer voor het hele abonnementjaar toch?

Dan maak je die allemaal snel op (gebruiken maar!), zegt je Dal Voordeel op en krijgt een (groot) deel van je € 67,20 terug.

Dat je dan een jaar moet wachten om zoiets opnieuw te kunnen/mogen doen is terecht, neemt niet weg dat een setje Keuzedagen vanaf december 2022 dus wel heel goedkoop kan zijn (als je verder niet of nauwelijks niet ver met de trein reist, alleen die ‘gratis’ paar dagen) 🙄

 

 

Ik verwacht dan dat dit verwerkt is als een nieuw contract, waar ook de nieuwe prijs dan aan vast zit,

Hallo Daniël,

Ja, dat is wat ze gedaan hebben. Klantenservice zei vooraf dat dat niet hoefde en niet zou gebeuren, maar achteraf dat het niet anders kan.

Ik vind dit erg vreemd maar het lijkt me weinig zinvol om voor de vierde keer klantenservice te bellen, nadat ik de eerste drie keer van hen allesbehalve duidelijkheid kreeg.

Reputatie 7
Badge +3

@Daniël NS kan dit niet te maken hebben met de wijziging die per december 2022 heeft plaatsgevonden?

Bij alle nieuwe keuzedagenabonnementen vanaf december 2022 worden alle 7 keuzedagen in 1x verstrekt en zijn vanaf de ingangsdatum van het abonnement 1 jaar geldig. Zodra je een keuzedag hebt opgehaald en gebruikt, kun je direct een nieuwe keuzedag ophalen.

In het oude systeem kon je een keuzedagenabonnement alleen laten ingaan op de dag dat dal voordeel ooit was ingegaan. Dan kreeg je eerst keuzedag nr. 1 + jaarkeuzedag (nr.7) en daarna iedere 2 maanden een nieuwe. Elke keuzedag was zodra hij klaargezet werd een jaar geldig. 

Kan ook dat TS op korte termijn keuzedagen wilde hebben en nog even moest wachten tot de dag dat het oude dal voordeel abonnement was ingegaan. Dan is opzeggen van het oude abonnement en per direct een nieuwe afsluiten ook een optie om snel gebruik kunnen maken van de keuzedagen.

Badge +3

Ik vind dit erg vreemd maar het lijkt me weinig zinvol om voor de vierde keer klantenservice te bellen, nadat ik de eerste drie keer van hen allesbehalve duidelijkheid kreeg.

Hopelijk vult mijn vorige reactie iets aan. U bent een nieuw (jaar)contract aan gegaan wegens die Keuzedagen en betaalt daarvoor de 2023 prijs.

Restiitutie voor de nog lopende maanden van het voormalige abonnement (€ 61,20 per jaar) volgt.

Als dat om een halfjaar gaat is het verschil ca. 3 euro (met bij de nieuwe situatie dat u het abonnement van € 67,20 te allen tijde kunt stopzetten, maar dan ongebruikte Keuzedagen ‘kwijt bent’ (nou niet echt, daar ook nog € 3,93 per stuk voor terug krijgt).

PS

Het wordt nog gekker. De eerste keuzedag is nu verschenen in mijn account, en die blijkt geldig tot de einddatum (oktober 2023) van het abonnement dat ik had! Dus niet tot de einddatum (april 2024) van het nieuwe duurdere jaarabonnement dat daarvoor in de plaats is gekomen.

Badge +3

PS

Het wordt nog gekker. De eerste keuzedag is nu verschenen in mijn account, en die blijkt geldig tot de einddatum (oktober 2023) van het abonnement dat ik had! Dus niet tot de einddatum (april 2024) van het nieuwe duurdere jaarabonnement dat daarvoor in de plaats is gekomen.

Dan krijgt u de Keuzedagen nog via de ‘oude stijl’ (dus tweemaandelijks en de eerste keer zou dat in ieder geval de Keuzedag voor het ‘hele jaar’ moeten zijn.

Die tot oktober 2023 stamt blijbaar nog uit een vorig contract, maar je had nog helemaal geen Keuzedagen want recent pas 60+ geworden en je daarvoor aangemeld?

Die tot oktober 2023 stamt nog uit een vorig contract, maar je had nog helemaal geen Keuzedagen want recent pas 60+ geworden en je daarvoor aangemeld?

Hallo Robert,

Ik heb idd nooit eerder keuzedagen aangevraagd.

Wel heb ik al heel lang een voordeelurenkaart.

NB De medewerkers die ik aan de lijn kreeg kenden de ‘nieuwe stijl’ nog niet. Maar degene bij wie ik de bestelling plaatste keek het na en bevestigde dat ‘nieuwe stijl’ geldt. Aan keuzedagen ‘oude stijl’ heb ik niks :-(

Badge +3

Die tot oktober 2023 stamt nog uit een vorig contract, maar je had nog helemaal geen Keuzedagen want recent pas 60+ geworden en je daarvoor aangemeld?

Hallo Robert,

Ik heb idd nooit eerder keuzedagen aangevraagd.

Wel heb ik al heel lang een voordeelurenkaart.

NB De medewerkers die ik aan de lijn kreeg kenden de ‘nieuwe stijl’ nog niet. Maar degene bij wie ik de bestelling plaatste keek het na en bevestigde dat ‘nieuwe stijl’ geldt. Aan keuzedagen ‘oude stijl’ heb ik niks :-(

Het zou kunnen zijn (aanname) dat je huidige Dal Voordeel (voormalig VDU) loopt tot eind oktober, en je daar nog een paar Keuzedagen bij kon krijgen wegens 60+

Maar dan moeten ze daarvoor niet een nieuw jaarabonnement van € 67,20 voor afsluiten (per welke datum volgens je factuur)?

Anders heb je gewoon recht op restitutie van een deel van € 61,20 plus 7 Keuzedagen die een jaar geldig zijn.

Let wel op dat er (nieuwe stijl) maar één beschikbare Keuzedag is, zodra je die activeert komt de volgende in beeld. Bij ‘oude stijl’ krijg je een overzicht per e-mail wanneer dat is, bij nieuwe stijl zou dat per direct moeten zijn.

Dit voorkomt dat mensen per ongeluk meerdere Keuzedagen laden terwijl ze er maar eentje nodig hebben.

Maar het kan alle kanten op gaan bij NS, zie 

Neem gerust contact op met de Klantenservice voor uitleg (telefoon, chat)

Reputatie 7
Badge +3

Is het nieuwe abonnement op de kaart van het oude abonnement afgesloten en je bent nog niet langs een kaartautomaat geweest? Dan is het oude abonnement nog actief. Ga eerst langs een kaartautomaat. Let op, haal niet alle bestellingen op als je de keuzedag nog niet wilt gebruiken. Eenmaal op de kaart wordt deze bij reizen in de daluren aangesproken. Je kunt per bestelling akkoord geven als je doe bij een gele NS automaat op gaat halen.

@Robert Bje krijgt bij oude stijl eerst keuzedag 1 daarna de jaarkeuzedag. Worden ze uitgegeven op het oude abonnement dan zal dit keuzedag 6 zijn.

@Trijntje11 als het goed is heb je een bevestiging van jouw abonnement gekregen. Daar staat ook de ingangsdatum in van de abonnementen. Je kunt in MijnNS een overzicht vinden van jouw producten. Daar kun je zien welke abonnementen actief zijn.

 

Is het nieuwe abonnement op de kaart van het oude abonnement afgesloten en je bent nog niet langs een kaartautomaat geweest?

Ja, dat klopt.

Dan is het oude abonnement nog actief. Ga eerst langs een kaartautomaat.

Denk je dat ‘oude stijl’ daardoor verandert in ‘nieuwe stijl”? Zodat ik de keuzedagen kan gebruiken op dagen naar keuze i.p.v. eentje per twee maanden?

Hallo MoDe,

als het goed is heb je een bevestiging van jouw abonnement gekregen. Daar staat ook de ingangsdatum in van de abonnementen. Je kunt in MijnNS een overzicht vinden van jouw producten. Daar kun je zien welke abonnementen actief zijn.

In bevestigingsmail + account staat sinds vanavond 12-04-2023 als ingangsdatum van het abonnement.

In mijn account staat dat mijn keuzedagen geldig zijn tot 12-04-2024. En dat ik er vier tegoed heb t/m 5 oktober 2023.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo MoDe,

als het goed is heb je een bevestiging van jouw abonnement gekregen. Daar staat ook de ingangsdatum in van de abonnementen. Je kunt in MijnNS een overzicht vinden van jouw producten. Daar kun je zien welke abonnementen actief zijn.

In bevestigingsmail + account staat sinds vanavond 12-04-2023 als ingangsdatum van het abonnement.

In mijn account staat dat mijn keuzedagen geldig zijn tot 12-04-2024. En dat ik er vier tegoed heb t/m 5 oktober 2023.

Je bent al wel langs de automaat geweest? Het lijkt er op dat het oude abonnement nog actief is.

Na chat met klantenservice (+ ruggespraak financiële afdeling) heb ik nu factuur ontvangen voor € 15,71. Hoe ze aan dat bedrag komen? Volgens de omschrijving is het voor keuzedagen over een periode van iets minder dan een halfjaar.

Abo loopt volgens info in account tot april volgend jaar, maar daar wordt niks voor berekend dus effectief geldt blijkbaar oude einddatum, oktober dit jaar. Zoals beloofd in chat.

Ik ben bij automaat geweest en heb eerste keuzedag gebruikt.

Er komt er telkens eentje beschikbaar, dat zou nieuwe stijl moeten zijn toch?

Reputatie 7
Badge +3

Na chat met klantenservice (+ ruggespraak financiële afdeling) heb ik nu factuur ontvangen voor € 15,71. Hoe ze aan dat bedrag komen? Volgens de omschrijving is het voor keuzedagen over een periode van iets minder dan een halfjaar.

Abo loopt volgens info in account tot april volgend jaar, maar daar wordt niks voor berekend dus effectief geldt blijkbaar oude einddatum, oktober dit jaar. Zoals beloofd in chat.

Ik ben bij automaat geweest en heb eerste keuzedag gebruikt.

Er komt er telkens eentje beschikbaar, dat zou nieuwe stijl moeten zijn toch?

Stonden er nog andere bestellingen klaar?

Als je er nu direct 1 kunt ophalen dan is het nieuwe stijl.

Stonden er nog andere bestellingen klaar?

Nee.

Reputatie 7
Badge

Ik vind het belachelijk hoe de prijs ieder jaar weer zo fors omhoog gaat.💲 Geef het nog 10 jaar en dan is reizen met de trein gewoon onbetaalbaar? Zeker voor reizigers die geen abbomement hebben.

Hoe is NS van plan om dit probleem op te lossen? Je kan toch niet de prijzen blijven verhogen met 6 euro hier en daar jaar in jaar uit? Dan is het einde zoek. Dan krijg je situatie's dat over 20 jaar alleen nog rijke mensen met de trein kunnen reizen. Mensen met een normaal inkomen kunnen dat dan gewoon niet meer opbrengen. 

Reageer