beantwoord

keuzedagen: inchecktijdstip evt. 8u55?

  • 12 September 2022
  • 12 reacties
  • 425 Bekeken

Een voor mij nuttige trein naar het westen is die vanuit Coevorden van 9u00 precies, en ik wil natuurlijk gebruikmaken van een Keuzedag. Probleem is, dat ik dan even vóór 9u00 moet instappen en dus vóór 9u00 moet inchecken - anders rijdt de trein vlak voor m'n neus weg… Formeel is mijn Keuzedag pal voor 9u00 echter nog niet geldig!

Hoe zit dat; moet ik echt wachten tot de volgende trein? Die vertrekt namelijk pas ruim een half uur later!

icon

Beste antwoord door Thom 12 September 2022, 10:37

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag net na 08.55 al inchecken en de trein van 09.00 nemen, geen probleem. U hoeft niet te wachten. Check echter geen seconde voor 08.55 in, dan werkt uw keuzedag niet en betaalt u vol tarief!

Daluren beginnen 4 minuten en 59 seconden voor de tijd die de NS aangeeft als einde van de spitstijden, u kunt dus om 8.55.01 uur inchecken met uw keuzedag en de trein van 9 uur nemen.

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Maar: vóórdat ik de reacties op mijn vraag gelezen had, had ik vanmorgen veiligheidshalve toch ook maar even getelefoneerd met de NS-Klantenservice. En de dame die mij daar te woord stond vertelde me dat ik voor de trein van 9u00 géén Keuzedagje kan gebruiken! Volgens haar moet ik toch echt de trein van 9u32 gebruiken om kosteloos op reis te gaan… En nu lees ik in jullie antwoorden dat ik wel degelijk de trein van 9u00 kan nemen, mits ik onmiddellijk vantevoren incheck. Dat lijkt me ook reëel, gezien de vertrektijd van de trein.

Was de medewerker van NS-Klantenservice onvoldoende op de hoogte van de regels, of doe ik nu aan wensdenken? Op de website van NS kan ik geen ‘officieel’ antwoord op mijn vraag vinden.

Ik begin nu ernstig te twijfelen wat ik morgen moet doen. Als ik die latere trein pas neem, kom ik te laat op mijn bestemming, maar onnodig de volle ticketprijs betalen wordt me gewoonweg te duur! Wederom een dalurenbeleid-nadeel voor reizigers die in het oosten van het land wonen...

Badge +3

Helaas is niet elke medewerker van de klantenservice even ter zake kundig. U kunt echt vanaf 8.55 uur inchecken met uw Keuzedag en mag dan meteen elke trein nemen.

Wat Tochjo aangeeft klopt inderdaad.
De Keuzedag mag officieel gebruikt worden vanaf 9:00. Daarom is er een coulance regeling van kracht waarbij er om 8:55 ingecheckt mag worden zodat de trein van 9:00 gehaald kan worden.
Het antwoord van mijn collega aan de telefoon is dan spijtig genoeg niet juist.

Ik heb zojuist ook even gechat met de Klantenservice, en daar kreeg ik hetzelfde antwoord als Thom en Jeroen me gaven. Nogmaals dank dus! 

Vreemd en vervelend, overigens, dat een medewerker van de telefonische klantenservice van NS niet van deze inchecktijd-uitzondering op de hoogte is… Dat levert een hoop verwarring op.

De chatmedewerker met de correcte info heeft zojuist toegezegd dat deze daluren-incheckregeling- informatie zowel op de website (voor klanten) als in de systemen (voor medewerkers) duidelijker aangegeven zal worden.

Eind goed, al goed.

Reputatie 7
Badge +4

Ze had het goed moeten vertellen, maar helemaal onzin is het ook niet. Het om 08.55 inchecken levert nu gewoon op dat u met korting mag reizen. De vijf minuten is echter in principe genadetijd. Formeel is het vanaf negen uur en NS kan het in theorie ook weer op die tijd zetten. Punt is natuurlijk dat NS dat niet zal doen, het geeft meer problemen dat het oplost als het verdwijnt. Eerlijk gezegd verwacht ik ook dat die vijf minuten genadetijd, ook al is het formeel geen recht, gewoon blijft. Bij Klantenservice halen ze dit wel eens door elkaar,

 

Vergeet niet dat de mensen die hier de harde kern vormen het meeste wel eens voorbij hebben zien komen. Mensen die pas bij Klantenservice werken, kunnen daar meestal niet tegenop. Dat zou niet zo moeten zijn, maar het valt ze ook niet kwalijk te nemen als je de normale menselijke maat aanhoudt.

Reputatie 7
Badge +3

De 5 minuten marge zijn er zodat je bij een station met poortjes nog de tijd heb om na inchecken bij de poortjes een trein van 9:00 te halen, niet alleen voor Keuzedagn maar ook voor voordeel/Dal Vrij abonnement. Voorheen voor de OV-chipkaart was de grens echt 9:00 maar toen hoefde je ook niet door gesloten poortjes om op tijd voor een trein 9:00 op het perron te zijn.

En als je nu door in te checken om 8:55 een trein kan halen die tussen 8:55 en 9:00 vertrekt mag je die trein ook nemen. 

Okee; daar zit wat in...

Reputatie 7
Badge +4

Het zou best eens kunnen dat het meespeelt dat je door die vijf minuten marge veel gezeur voorkomt van mensen die toch net verkeerd inchecken. NS kan nu zeggen: sorry jongens, je hebt al vijf minuten, en als je dan nog te vroeg of te laat bent, dan moet je ook niet meer zeuren. Ik vind dat zeer, zeer wijs van NS.

Badge +3

De 5-minutenmarge voor reizen met een ov-chipkaart(je) zal niet uitgebreid gecommuniceerd worden op de website, want dan is de kans groot dat mensen daar (onbedoeld) weer grenzen gaan opzoeken, dus bijv. inchecken om 8:54 voor een trein van 8:57 met als gevolg dat de Keuzedag dus niet aangesproken wordt en je op spitstarief reist.

Bovendien geldt de marge niet voor e-tickets, waarmee je vóór 9:00 helemaal niet mag reizen.

In het weekend is het natuurlijk geen probleem, dan is een Keuzedag de hele dag geldig.

Edit: wat Thom zegt dus 😉

Reageer