Skip to main content

Kan ik 2 keuzedagen op mijn OV-chipkaart laden?

Ik ga met de trein in een keer naar Berlijn en later terug..

De heenreis reis ik in Nederland met een keuzedag die ik bij instappen kan activeren.

De terugreis heb ik geen mogelijkheid een keuzedag op te halen, de trein gaat in een keer door van Berlijn naar Amsterdam. Voor de terugreis door Nederland wil ik gebruik maken van een keuzedag, Vandaar 2 keuzedagen opladen.

Kan ik 2 keuzedagen op mijn OV-chipkaart laden?

Ik ga met de trein in een keer naar Berlijn en later terug..

De heenreis reis ik in Nederland met een keuzedag die ik bij instappen kan activeren.

De terugreis heb ik geen mogelijkheid een keuzedag op te halen, de trein gaat in een keer door van Berlijn naar Amsterdam. Voor de terugreis door Nederland wil ik gebruik maken van een keuzedag, Vandaar 2 keuzedagen opladen.

Bij de terugreis is dit een probleem als u terugkeert uit het buitenland en u checkt niet in met uw keuzedag in Hengelo in dan is deze niet geldig. De keuzedag blijft dan immers ongebruikt op uw kaart staan en uw kunt die dan een week later doodleuk alsnog gebruiken. Op deze manier betaalt u uw reis van Hengelo naar Amsterdam niet.


Als je 7 keuzedagen tegelijk krijgt bij verlenging dan kun je er geen 2 keuzedagen op jouw kaart zetten.


Ik ben wel benieuwd welke trein dat is, die in één keer doorgaat van Berlijn naar Amsterdam, lijkt mij niet erg economisch.


Als u op de heenreis een keuzedag gebruikt en dat mag, dan kunt u niet met een keuzedag Nederland weer binnenkomen, domweg omdat er geen twee keuzedagen tegelijk geladen kunnen worden en zijn. Dat kon vroeger wel maar dat kan nu niet meer. Als u al een tweede abonnement met keuzedagen had, mag u die blijven houden maar als u die nu nog wilt kopen kan dat ook niet meer. Ook hier:  het kon wel maar kan nu niet meer. Heeft u nog een tweede abonnement met keuzedagen, dan kan het wel.

U kunt op de terugweg alleen met een keuzedag reizen als u die in Hengelo via het automaat op de kaart zet, en let wel: daarna incheckt. Dan is de trein waarschijnlijk  al weg. U moet dan een kaartje naar Hengelo hebben, anders is het grenstraject niet gedekt.

Gelukkig is vanuit Duitsland Hengelo een station, die als een Duits station (tariefpunt) wordt gezien, het kaartje Berlijn - Hengelo kan tegen Duits tarief worden gekocht. Andersom ook en dat kan handig zijn. Verder reizen naar Amsterdam Centraal met de reguliere trein kan alleen met een overstap.

U kunt vanuit Berlijn het normale kaartje met 100 procent korting in Nederland dus niet kopen als u op de heenweg uw keuzedag al heeft verbruikt.

 

@Henkpeetersen Er is echt een rechtstreekse trein Berlijn- Amsterdam. Hij zit in de zomer bomvol. 😇

 


@Thom Er gaan dagelijks treinen van Berlijn naar Amsterdam, maar TS doet het voorkomen alsof de trein dus nergens tussendoor stopt. Dat lijkt mij niet het geval. TS moet dus in Hengelo uitstappen en daar de keuzedag ophalen, maar ik denk dat TS dat niet wil. 


Reageer