beantwoord

keuzedagen zijn niet zichtbaar op mijn account , van daag abonnement verandert

  • 28 January 2023
  • 20 reacties
  • 276 Bekeken

Heb vandaag mijn abonnement verandert van Flex naar reizen op saldo Dal Voordeel 

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 January 2023, 10:42

Bekijk origineel

20 reacties

Binnen Flex bestaan er geen keuzedagen.

Als u keuzedagen wil moet u via de Klantenservice Flex beëindigen en via de automaat van uw kaart verwijderen. Vervolgens kunt u een klassiek Dal Voordeel abonnement op saldo bestellen en daar kunt u wel keuzedagen aan koppelen.

Waarom kunnen de keuzedagen niet op een gewoon flex abonnement gezet worden. Gisteren Flex abonnement laten beëindigen. Eerst naar zuil om flex abonnement van de kaart af te halen. Vandaag reizen op saldo met keuze dagen aan gevraagd en weer naar zuil om bestelling op te halen. En ook de ov kaart aangepast en opgehaald bij zuil. Dit is zo omslachtig, ik was net naar flex abonnement gegaan omdat dat eenvoudiger was.

Blijkbaar is het erg moeilijk om dit digitaal aan te passen, ik hoop dat het binnenkort eenvoudiger kan.

Waarom kunnen de keuzedagen niet op een gewoon flex abonnement gezet worden. 

Omdat het systeem dan niet weet of u met een keuzedag wil reizen of op rekening. Bij Flex staan er geen gegevens op de kaart dus kunt uw keuze ook niet aangeven.

Een product als keuzedagen past gewoon niet in het Flex-systeem. Vandaar dat NS de keuzedagen op termijn ook wil afschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt natuurlijk wel iets vergelijkbaars als met samenreiskorting bouwen. In de app aangeven dat je een Keuzedag op wil nemen en dat later in de backoffice verwerken.

 

Badge +3

Probleem is ook dat Keuzedagen alleen te verkrijgen zijn bij jaarabonnementen, en dan nog alleen maar de kortingsabonnementen zoals Dal Voordeel en Altijd Voordeel.

Hoe zou je dat met Flex willen regelen: “Voor elke 2 maanden dat u Flex Dal Voordeel heeft krijgt u voor € 3,90 de mogelijkheid om een dagje vrij te reizen”?

Wat ik uit een ander topic begreep is dat je tegenwoordig alle Keuzedagen voor een jaar wél tegelijk ontvangt (net als voorheen de papieren Keuzedagen), waarbij je het abonnement meteen weer kunt opzeggen? Dat is dan wel erg goedkoop, 7 Keuzedagen voor € 27,50 en verder bijna géén abonnementskosten (stel dat je ze alle 7 in een maand opmaakt).

Reputatie 7
Badge +3

Probleem is ook dat Keuzedagen alleen te verkrijgen zijn bij jaarabonnementen, en dan nog alleen maar de kortingsabonnementen zoals Dal Voordeel en Altijd Voordeel.

Hoe zou je dat met Flex willen regelen: “Voor elke 2 maanden dat u Flex Dal Voordeel heeft krijgt u voor € 3,90 de mogelijkheid om een dagje vrij te reizen”?

Wat ik uit een ander topic begreep is dat je tegenwoordig alle Keuzedagen voor een jaar wél tegelijk ontvangt (net als voorheen de papieren Keuzedagen), waarbij je het abonnement meteen weer kunt opzeggen? Dat is dan wel erg goedkoop, 7 Keuzedagen voor € 27,50 en verder bijna géén abonnementskosten (stel dat je ze alle 7 in een maand opmaakt).

Dat zo mooi zijn, na een maand weer kunnen opzeggen. Dat kan ik mooi met een 2e keuzedagenabonnement doen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt Dal Voordeel op saldo na een maand opzeggen. Uit dat andere topic blijkt dat de keuzedagen dan gewoon geldig blijven.

Als ik 60+ zou zijn, zou ik zeker proberen zoiets met een tweede, derde en vierde abonnement te doen. Desnoods elk met een ander e-mailadres.

Badge +3

Je kunt Dal Voordeel op saldo na een maand opzeggen. Uit dat andere topic blijkt dat de keuzedagen dan gewoon geldig blijven.

Als ik 60+ zou zijn, zou ik zeker proberen zoiets met een tweede, derde en vierde abonnement te doen. Desnoods elk met een ander e-mailadres.

Het zou ook nog kunnen dat ongebruikte Keuzedagen in dit geval komen te vervallen (en gerestitueerd worden) bij opzeggen abonnement.

Uit het andere topic begreep ik dat je niet binnen een jaar opnieuw kunt bestellen (en dat er dan waarschijnklijk gecontroleerd wordt op naam en geboortedatum?).

Reputatie 7
Badge +4

Probleem is ook dat Keuzedagen alleen te verkrijgen zijn bij jaarabonnementen, en dan nog alleen maar de kortingsabonnementen zoals Dal Voordeel en Altijd Voordeel.

Hoe zou je dat met Flex willen regelen: “Voor elke 2 maanden dat u Flex Dal Voordeel heeft krijgt u voor € 3,90 de mogelijkheid om een dagje vrij te reizen”?

Wat ik uit een ander topic begreep is dat je tegenwoordig alle Keuzedagen voor een jaar wél tegelijk ontvangt (net als voorheen de papieren Keuzedagen), waarbij je het abonnement meteen weer kunt opzeggen? Dat is dan wel erg goedkoop, 7 Keuzedagen voor € 27,50 en verder bijna géén abonnementskosten (stel dat je ze alle 7 in een maand opmaakt).

Es war einmal. Wie nu Dalvoordeel op saldo neemt en overgaat naar Flex  mag de reeds verstrekte keuzedagen houden maar krijgt de rest van de keuzedagen teruggestort. Dat is toepasbaar bij het verstrekken om de twee maanden met wel een jaar geldig. Mogelijk is dat ook weer afgeschaft. Ik baseer het verhaal op een van de vrouwelijke moderatoren maar kan het even niet vinden.

Als NS nu werkelijk zeven dagen in een keer verstrekt trekken ze weer aan het verkeerde eind met een ‘oplossing’, maar ik heb dat ook gelezen. Ik vraag me nu even af wat de laatste maatregelen zijn. De gewoonte van NS is wel eens een probleem oplossen, waardoor er weer een andere ontstaat. Men is weinig alert op oneigenlijk gebruik lijkt het wel eens. Dan zou  je de keuzedagen weggeven.

 

Eigenlijk zouden we op deze plek dit soort dingen gewoon meegedeeld moeten krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt Dal Voordeel op saldo na een maand opzeggen. Uit dat andere topic blijkt dat de keuzedagen dan gewoon geldig blijven.

Als ik 60+ zou zijn, zou ik zeker proberen zoiets met een tweede, derde en vierde abonnement te doen. Desnoods elk met een ander e-mailadres.

Dan maak ik een nieuw account en bestel daarop. Misschien krijg ik dan eindelijk actiemails...

Reputatie 3

Waarom kunnen de keuzedagen niet op een gewoon flex abonnement gezet worden. 

Omdat het systeem dan niet weet of u met een keuzedag wil reizen of op rekening. Bij Flex staan er geen gegevens op de kaart dus kunt uw keuze ook niet aangeven.

Een product als keuzedagen past gewoon niet in het Flex-systeem. Vandaar dat NS de keuzedagen op termijn ook wil afschaffen.

 

Maar dat zou je toch gewoon in de app kunnen instellen? Net als bijvoorbeeld 1ste en 2de klasse?

Badge +3

Es war einmal. Wie nu Dalvoordeel op saldo neemt en overgaat naar Flex  mag de reeds verstrekte keuzedagen houden maar krijgt de rest van de dagen teruggestort. NS is gelukkig niet helemaal gek.

Met papieren Keuzedagen werkte het ook, maar die waren wel een stuk duurder. Vermoed dat er nu een regel/controle is dat je ze best allemaal mag opmaken naar keuze, maar binnen een jaar niet meer een tweede setje kunt bestellen.

Reputatie 7
Badge +4

Dat vraag ik me af, Ik ben er onlangs nog op gecontroleerd en moest de chipkaart laten zien. Het kan natuurlijk zijn dat de conducteur het ook niet meer weet als wij al twijfelen. Een Dalvoordeelabonnement van een jaar geeft de beste garantie. Dan kan NS de keuzedagen ook met zeven tegelijk verschaffen, wat als zodanig een goede maatregel is. Het voorkomt dat mensen er mee reizen terwijl het abonnement is verlopen en dat is in mijn ogen idioot, al werkte het zo wel.

Ik kreeg eergisteren nog een servicebericht dat mijn keuzedag klaar stond en die krijg ik nog steeds om de twee maanden. Ik heb naast die met de papieren dagen inderdaad ook een abonnement met elektronische keuzedagen.

 

Een moderator moet het maar even aangeven.

 

Badge +3

De ‘belofte’ dat elektronische Keuzedagen allemaal tegelijk beschikbaar zouden komen (voor het hele abonnementsjaar) is al oud.

In in plaats daarvan heeft men toen gekozen om ze per 2 maanden beschikbaar te stellen maar wél een jaar geldig te laten zijn (5 stuks dus ook geldig tot ná het abonnementsjaar). Dat betekent dat iemand in principe gewoon op een Keuzedag kunt reizen zónder bijbehorend abonnement, toch?

De ov-chipkaart controle bij papieren Keuzedagen zal dan wel zijn om je leeftijd te controleren, of dat er een (beëindigd) abonnement is.

Je krijgt inderdaad gelijk 7 keuzedagen die vanaf dag 1 een jaar lang beschikbaar zijn. Als je de keuzedagen beëindigd kan je in dit zelfde jaar geen nieuwe keuzedagen aanschaffen. Dat is pas na een jaar weer mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt inderdaad gelijk 7 keuzedagen die vanaf dag 1 een jaar lang beschikbaar zijn. Als je de keuzedagen beëindigd kan je in dit zelfde jaar geen nieuwe keuzedagen aanschaffen. Dat is pas na een jaar weer mogelijk. 

Dat is als je ze nu bestelt, heb je al keuzedagen in 2022 dan krijg je ze nog steeds per 2 maanden.

 

Badge +3

Ja, maar dat is dus veranderd per december 2022

Alle dagen in één keer ontvangen is logischer, maar dan mag je ze dus houden ook al heb je geen abonnement meer?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is de situatie die ik al beschreef. 

 

Je krijgt inderdaad gelijk 7 keuzedagen die vanaf dag 1 een jaar lang beschikbaar zijn. Als je de keuzedagen beëindigt kan je in dit zelfde jaar geen nieuwe keuzedagen aanschaffen. Dat is pas na een jaar weer mogelijk. 

Met een nieuw abonnement op saldo kan dat natuurlijk wel, we gaven dat advies hier regelmatig.

Uiteraard kun je binnen een jaar geen nieuwe aanschaffen. Als je deze maatregel niet koppelt aan een geldig abonnement zet je de deur wagenwijd open naar een Dalvoordeelabonnement met keuzedagen, dan snel over naar Flex en dat na een maand weer opzeggen en hou je toch de zeven keuzedagen. Het wordt kennelijk als de consequentie gezien van het tegelijk beschikbaar stellen en NS neemt dan het risico niet zo serieus. Je voorkomt er ook niet mee dat mensen wel op keuzedagen reizen maar zonder abonnement, zoals eerder naar een jaar pas het geval was.

Dat is kassa  voor de consument en niet voor NS. Ik zal zo even kijken wat het oplevert ;-) maar het blijft een onverstandige maatregel, waarbij NS zichzelf nogal benadeelt. Feitelijk maak je de de combinatie abonnement met keuzedagen een kleine 60 euro goedkoper. Het is regelrecht idioot, maar het voorkomt een zekere mate van belasting van Klantenservice.

NS is dan niet goed wijs, al zal het voor veel senioren wel te onduidelijk zijn. Voor conducteurs wellicht ook.

Hm, het veranderen levert bijna niks op, dan hou ik het maar, lol.

Reputatie 7
Badge +3

De geldigheid van de keuzedagen loopt gelijk aan het abonnementsjaar van het dal voordeelabonnement, staat in het stukje wat ik geplaatst heb. Daar kan ik uit concluderen dat als je Dal voordeel opzegt de resterende keuzedagen niet meer geldig zijn. Blijft over dat je dus wel 7 dagen in een maand kunt opmaken en dan €5,60 + €27,50 hebt betaald voor 7 keuzedagen als je daarna opzegt.

Badge +3

De geldigheid van de keuzedagen loopt gelijk aan het abonnementsjaar van het dal voordeelabonnement, staat in het stukje wat ik geplaatst heb. Daar kan ik uit concluderen dat als je Dal voordeel opzegt de resterende keuzedagen niet meer geldig zijn. Blijft over dat je dus wel 7 dagen in een maand kunt opmaken en dan €5,60 + €27,50 hebt betaald voor 7 keuzedagen als je daarna opzegt.

Ja, en daarna 11 maanden wachten voordat je opnieuw Keuzedagen kunt bestellen.

Benieuwd hoe ze dat gaan controleren… want meerdere abonnementen op dezelfde accountnaam/e-mail was nooit een probleem (daar betaal je immers gewoon voor)😴

En met een ander e-mailadres heb je een andere gebruikersnaam/account/debiteur/klantnummer…

Ze zullen dan echt moeten gaan controleren op naam en geboortedatum. Dus “hé, wacht even want jou kennen we Monica, jij hebt dit jaar al keuzedagen gekregen (en gebruikt)!”

Denk dat dit wel goed komt, gebruik andere voorletters en een ander e-mail (en desnoods ander postadres) en het zal werken.

Reageer