Skip to main content

Wij reizen voor 3 dagen naar Antwerpen. Ingecheckt met de Keuzekaart tot de landsgrens daarna ticket online gekocht.

Na 3 dagen terug naar Almere met de gekochte ticket voor reizen in België en keuzekaart voor Nederland.

 

Nu  kun je bij Breda eruit en je keuzekaart activeren maar dat redt je niet.

Kan de ns niet regelen dat je meerdere keuzekaarten kunt activeren voor verschillende data dan is dit probleem opgelost?

 

Ik hoor het graag

Keuzedagen worden pas geactiveerd nadat ze op de kaart zijn gezet en er mee is ingecheckt. Essentieel bij inchecken is dat je dat bij een paaltje of poortje doet zodat de inchecktijd kan worden gecontroleerd om fraude met de daluren te voorkomen.


NS wil hiervoor geen oplossing want anders was die er al lang geweest.

Ik meen ook dat ik eens had gelezen dat NS het gebruik voor internationale reizen "oneigenlijk gebruik” noemde maar dat vind ik niet meer terug.


In het verleden kon men meerdere keuzedagen op de kaart zetten. Dat leverde ook regelmatig problemen op. De keuzedag werd ook aangesproken voor kleine reisjes. Er werden toen ook 2 maandelijke keuzedagen uitgegeven. Nu krijgt men er 7 tegelijk, waarbij de volgende opgehaald kan worden nadat de vorige verbruikt is. Je zult als je op de terugweg een keuzedag wilt gebruiken moeten uitstappen in Breda om de keuzedag daar op jouw kaart te zetten en te activeren.


In het verleden kon men meerdere keuzedagen op de kaart zetten. Dat leverde ook regelmatig problemen op. De keuzedag werd ook aangesproken voor kleine reisjes. Er werden toen ook 2 maandelijke keuzedagen uitgegeven. Nu krijgt men er 7 tegelijk, waarbij de volgende opgehaald kan worden nadat de vorige verbruikt is. Je zult als je op de terugweg een keuzedag wilt gebruiken moeten uitstappen in Breda om de keuzedag daar op jouw kaart te zetten en te activeren.

Een Keuzedag bij terugreizen naar NL hoef je niet in Breda te actieveren, dat mag je ook doen bij een andere overstap (zoals in Rotterdam of Amsterdam). Of helemaal niet natuurlijk als Rotterdam of Amsterdam je eindbestemming is.

Dus als bijv. @Thom een Keuzedag klaar heeft staan (maar nog niet mee ingecheckt) en terug komt uit België gaat die daar echt niet mee van Rotterdam naar Gouda reizen.

Dat laatste doet hij dan wel op zijn bankpas en de Keuzedag gebruikt hij later… Niet de bedoeling maar het ‘mag’ gewoon.

@CDE Overigens snap ik niet waarom je dat in Breda niet zou redden? Er staan paaltjes op het perron (witte kubus erboven met overstappen)

 

Maar goed, voor de terugweg alvast een (tweede) Keuzedag op je kaart laden lukt dus helemaal niet!

Gewoon een ‘foutje van de zaak’, want om je daarvoor in Breda de trein uit te sturen (met bagage en al) om ‘even’ naar een kaartautomaat te gaan… 😐


Het gaat in dit geval om een terugreis op een andere datum dan de heenreis.

Het is vervelend maar je zult toch echt in Breda naar de automaat moeten om de keuzedag op de OV-chipkaart te laden. Vervolgens check je je met je keuzedag in en vervolg je je reis. Dat zal dan wel met een latere trein zijn dan de trein waar je net mee bent aangekomen uit België.

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

Wanneer keuzedagen voor een reis naar het buitenland  worden gebruikt dan is dat voor meeste mensen voor een dagtrip  en dan speelt dit probleem niet. Het is een nogal ingewikkelde operatie om dit voor een zeer beperkt aantal gebruikers van de Keuzedagen op een andere manier te regelen. Het is een relatief klein ongemak voor een beperkte groep mensen die ook nog eens bijzonder goedkoop reizen.

Verder is het een relatief nieuw probleem dat kan voorkomen omdat de 7 keuzedagen niet meer slechts 1x per 2 maanden gebruikt mogen worden, zoals met de papieren keuzedagen. Je zou dan hooguit met de 7e ‘vrij’ te gebruiken keuzedag zo’n retourtrip over meerdere dagen hebben kunnen maken.

Het is typisch een geval waarin een enorme verbetering voor de reizigers leidt tot een relatief klein ongemak voor een kleine groep van die reizigers. Er is immers jarenlang steen en been geklaagd over het verplicht over het jaar verspreid opnemen van de keuzedagen. 


Het gaat in dit geval om een terugreis op een andere datum dan de heenreis.

Het is heel vervelend maar je zult toch echt in Breda naar de automaat moeten om de keuzedag op de OV-chipkaart te laden. Vervolgens check je je met je keuzedag in en vervolg je je reis. Dat zal dan wel met een latere trein zijn dan de trein waar je net mee bent aangekomen uit België.

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

De meeste keuzedagen worden voor een dagtrip gebruikt en dan speelt dit probleem niet. Het is een nogal ingewikkelde operatie om dit voor een zeer beperkt aantal gebruikers van de Keuzedagen op een andere manier te regelen. Het is een relatief klein ongemak voor een beperkte groep mensen die ook nog eens bijzonder goedkoop reizen.

Makkelijker kunnen ‘we’ het niet maken, maar ik zie al wat foutjes afgezien van ‘laadt’ (maar dat kan gebiedende wijs zijn ‘hoedt u voor de hond’ 😅 Bovendien heb je (nog) geen Keuzedag op je ov-chipkaart (zoals daar gesuggereerd wordt).

En (papieren) Keuzedagen op de eenmalige chipkaart zijn vrij zeldzaam, dus benoem die vooral niet want dat is verwarrend.

Maar stel dat je een Keuzedag geladen hebt zonder die voor de uitgaande reis gebruikt te hebben (stel je hebt ook een andere kaart met Weekend Vrij voor de heenreis)… 

Uitstappen op het eerste aankomststation (Breda dus) zal dan blijkbaar wel moeten, en dan maar wachten totdat je je Keuzedag kunt activeren buiten de spits (die er niet is bij internationaal reizen)…

Voorheen was een Keuzedag voor een terugreis activeren in Rotterdam of Amsterdam ook prima.


Op zich is er wel wat voor te zeggen, want ook al heb je een ongebruikte Keuzedag op je kaart dan wil men natuurlijk wel dat je die op de (terug)reisdag ook echt gebruikt, dus niet van Rotterdam naar Gouda op je bankpas en de Keuzedag bewaren.

Dat kan dus alleen maar door je in Breda de trein uit te sturen, middag spits of niet…


 @Robert B Gij zult de naam van Thom niet ijdel gebruiken, 😉 Ik reis doorgaans voor de buitenlandse trajecten - en de trouwe lezers van dit forum weten dat ik met grote regelmaat naar de belendende landen ga - met Dalvrij, sterker nog: daar heb ik het grotendeels voor. Dalvrij voor senioren is sowieso geweldig. Je reist zonder kosten zolang je maar incheckt in de daluren.

 

Niettemin, met een niet ingecheckte keuzedag uit het buitenland mag en er is dan ook recht op 100 procent korting. Je moet dan inchecken op het eerste station waar je daadwerkelijk overstapt. Dit is een extra gebaar naar senioren en volkomen legaal, al weten veel conducteurs in de ICE dit niet.

Voor deze conducteurs is Dalvrij natuurlijk geen probleem, Dalvrij heeft immers afgekocht reisrecht.

 

 

 

 


Niettemin, met een niet ingecheckte keuzedag uit het buitenland mag en er is dan ook recht op 100 procent korting. Je moet dan inchecken op het eerste station waar je daadwerkelijk overstapt. dit is een extra gebaar naar senioren en volkomen legaal, al weten veel conducteurs in de ICE dit niet.

Waarvan akte, dus je hoeft in Breda niet de IC Brussel uit maar mag (als je pas in Rotterdam of Amsterdam overstapt) een Keuzedag daar activeren bij de speciale paaltjes op het perron⁉️

Moet je wel die Keuzedag klaar hebben staan op je kaart (of een papieren Keuzedag hebben) en daar gaat het dus mis.


Je hoeft met je Keuzedag pas in Rotterdam in te checken als daar je eerste overstap uit België is, zoals in mijn geval als ik van Leuven naar Gouda wil. 

De Keuzedag moet echter wel op je kaart staan, en dat is te zien. Het reizen met een keuzedag heen en met een andere keuzedag op een andere dag terug, kan alleen als je indertijd twee abonnementen DalVoordeel had. Dat kan nu niet meer, tenzij je die twee abonnementen al had, dan behoud je ze. Hoe dan ook, het is een gebaar alleen naar senioren en fraude is gewoon mogelijk. De meeste senioren hebben echter niet de instelling dat je fraudeert zodra dat mogelijk is. Zo onredelijk is het niet de senioren wat te ontzien. Bommel is exact op de hoogte, daar zal niemand. zich zorgen over maken 😉 , maar de modale keuzedagreiziger is dat echt niet. Het leidt zelfs op dit forum, waar toch echt geen idioten rondlopen onder de grote beantwoorders, nog tot misverstanden en dan kun je van opa en oma niet vragen dat ze het meteen doorzien. 

Wat wel mag is met een ingecheckte Keuzedag op een correcte tijd naar het buitenland gaan, en je mag dan ook terug met de ingecheckte keuzedag, mits het op dezelfde dag is. Volkomen terecht, want inchecken in het buitenland kan niet EN de keuzedag is door een incheck geldig gemaakt. De vrije middagspits uit het buitenland geldt dan ook gewoon.

Voor iemand die maar één set keuzedagen heeft - en meerdere worden standaard niet meer verstrekt, is het uit het buitenland komen met een kaartje tot Breda, daar de keuzedag geldig maken als de heenreis met een andere keuzedag op een eerdere dag is gemaakt. Dat betekent dan ook hier wel dat de keuzedag alleen geldig is na de incheck en als die in de middagspits is, is dat geen 100 procent korting, domweg omdat het dan geen internationale reis meer is. Het zijn dan meerdere reizen, ook al voelt het als één reis voor de betrokkene. 

Dit zal niet worden opgelost, het is pas onmogelijk gemaakt met een keuzedag naar het buitenland  heen te reizen en op een andere dag terug. 

 


Er wordt 1 ding vergeten. De keuzedag is nog niet opgehaald, dat kan pas op de terugweg. Daarbij begrijp ik dat op de keuzedag tot/van de grens gereisd wordt en er geen internationaal ticket is vanaf het thuisstation in Nederland. 100% korting gaat dan niet op. TS zal echt de trein uitmoeten als het de bedoeling is om vanaf Breda op een keuzedag verder te reizen. Anders is er geen geldig vervoersbewijs.

 


Je hoeft met je Keuzedag pas in Rotterdam in te checken als daar je eerste overstap uit België is, zoals in mijn geval als ik van Leuven naar Gouda wil.

Wat ik wilde zeggen is dat je het wel uit je hoofd zult laten om voor Rotterdam - Gouda een Keuzedag (die klaar staat voor eerste gebruik en op je kaart) te gebruiken. 😅

Maar je moet dus in Breda de trein uit om buiten de poortjes bij een automaat die Keuzedag te laden en te activeren? Tja, in Rotterdam misschien (omdat je daar moet overstappen) mag ook gewoon.

Maar who cares als jij die Keuzedag totaal niet gaat gebruiken voor alleen maar een ritje naar Gouda of zo?

Maar het lijkt er dus op dat je die Keuzedag toch echt bij eerste aankomst in NL (dat is Breda) moet gaan ophalen én activeren buiten de poortjes, en en pas buiten de spits mee in mag checken?

Bizar, klopt ook niet voor internationaal want geen middagspits.


Terugkomend uit Belgie met een nog niet geactiveerd dagproduct, zal je voor het traject Hazeldonk grens - Breda of het traject Roosendaal grens - Roosendaal een ander wel geldig vervoersbewijs moeten hebben (aangenomen dat in Breda of Roosendaal wordt geactiveerd).


Een niet ingecheckte maar wel geactiveerde keuzedag is vanuit België een geldig vervoersbewijs, maar u moet dan wel op het eerste station waar u daadwerkelijk overstapt de keuzedag geldig maken door een incheck. Een sympathiek gebaar naar senioren, waarbij inderdaad fraude mogelijk is.


Een niet ingecheckte maar wel geactiveerde keuzedag is vanuit België een geldig vervoersbewijs, maar u moet dan wel op het eerste station waar u daadwerkelijk overstapt de keuzedag geldig maken door een incheck. Een sympathiek gebaar naar senioren, waarbij inderdaad fraude mogelijk is.

 

Op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen staat nu (25 sept 2024) toch dit:

" Reist u terug op een andere dag dan uw heenreis?

Koop dan een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit. "

 

Ik heb de indruk dat de regels van NS strenger zijn geworden.

Een niet (in de daluren) ingecheckte keuzedag is trouwens niet geactiveerd.


Een niet ingecheckte maar wel geactiveerde keuzedag is vanuit België een geldig vervoersbewijs, maar u moet dan wel op het eerste station waar u daadwerkelijk overstapt de keuzedag geldig maken door een incheck. Een sympathiek gebaar naar senioren, waarbij inderdaad fraude mogelijk is.

Op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen staat nu (25 sept 2024) toch dit:

" Reist u terug op een andere dag dan uw heenreis?

Koop dan een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. U stapt daar uit. "

 

Ik heb de indruk dat de regels van NS strenger zijn geworden.

Een niet (in de daluren) ingecheckte keuzedag is trouwens niet geactiveerd.

Wat @Thom schrijft, heb ik helaas nog nergens gedocumenteerd gezien.


Wat @Thom  schrijft is absoluut niet meer in overeenstemming met wat er door NS beschreven wordt.

De enige procedure is als je nog geen geactiveerde keuzedag hebt en je wilt een keuzedag gebruiken voor een reis naar Nederland de volgende:

  1. Koop een internationaal ticket naar het eerste station in Nederland.
  2. Als daar een poortje is, ga met het internationale ticket door het poortje.
  3. Ga naar een kaartautomaat en haal de keuzedag op.
  4. Check in met de OV-chipkaart.
  5. Vervolg de reis naar je eindbestemming in Nederland en houd rekening met de spitsvoorwaarden.

Dit staat ook zo op de website van NS International. Meer smaken zijn er niet.
Als de procedure volgt dan ben je vanaf bijvoorbeeld Breda een reiziger zonder geldig vervoerbewijs. Met alle mogelijke gevolgen van dien. 


Je hoeft met je Keuzedag pas in Rotterdam in te checken als daar je eerste overstap uit België is, zoals in mijn geval als ik van Leuven naar Gouda wil.

Wat ik wilde zeggen is dat je het wel uit je hoofd zult laten om voor Rotterdam - Gouda een Keuzedag (die klaar staat voor eerste gebruik en op je kaart) te gebruiken. 😅

Maar je moet dus in Breda de trein uit om buiten de poortjes bij een automaat die Keuzedag te laden en te activeren? Tja, in Rotterdam misschien (omdat je daar moet overstappen) mag ook gewoon.

Maar who cares als jij die Keuzedag totaal niet gaat gebruiken voor alleen maar een ritje naar Gouda of zo?

Maar het lijkt er dus op dat je die Keuzedag toch echt bij eerste aankomst in NL (dat is Breda) moet gaan ophalen én activeren buiten de poortjes, en en pas buiten de spits mee in mag checken?

Bizar, klopt ook niet voor internationaal want geen middagspits.

Wat ik begreep is dat er geen internationaal ticket is vanaf het thuisstation, maar tot Breda. De middagspits geldt dan gewoon.


Een niet ingecheckte maar wel geactiveerde keuzedag is vanuit België een geldig vervoersbewijs, maar u moet dan wel op het eerste station waar u daadwerkelijk overstapt de keuzedag geldig maken door een incheck. Een sympathiek gebaar naar senioren, waarbij inderdaad fraude mogelijk is.

De keuzedag is nog niet opgehaald, want die stond nog niet klaar.


Wat @Thom schrijft, heb ik helaas nog nergens gedocumenteerd gezien.

Enkele jaren geleden stond deze tekst op de website van NS International.


Wat @Thom schrijft, heb ik helaas nog nergens gedocumenteerd gezien.

Enkele jaren geleden stond deze tekst op de website van NS International.

Voor Keuzedagen op OV-chipkaart komt dat op hetzelfde neer als nu: vanuit het buitenland kaartje kopen tot het station waar je uitstapt om je keuzedag in te checken.

Alleen voor een keuzedag op eenmalige chipkaart mag je zonder check-in doorreizen zonder extra kaartje in Nederland. Die tekst is nu verwijderd maar zo'n keuzedag valt nu onder "dagproduct”. Iemand heeft overigens zo te zien overal blind Thalys door Eurostar vervangen...


Lees:

www.nsinternational.com/nl/tickets/boek-binnenlands-en-internationaal-treintraject-in-een-keer

en trek uw conclusies over de eenvoud van internationale vervoerbewijzen.

 

Volgens:

www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

moet de "Keuzedag op de eenmalige chipkaart" zo snel mogelijk na de grens ingecheckt worden.

 

Volgens:

www.nsinternational.com/nl/tickets/dagproduct-en-internationaal-reizen

hoeft de "Dag Voordeeluren (Keuzedag)" niet snel na de grens ingecheckt te worden.

 

De vereiste snelheid van inchecken van een OV-chipkaart geladen met een nog niet geactiveerde keuzedag, wordt geheel niet beschreven.


Eigenlijk is toch wel duidelijk dat een "Keuzedag op de OV-chipkaart" zo snel mogelijk na de grens ingecheckt moet worden.


Eigenlijk is toch wel duidelijk dat een "Keuzedag op de OV-chipkaart" zo snel mogelijk na de grens ingecheckt moet worden.

Als er op dezelfde dag teruggereisd wordt is de Keuzedag natuurlijk gewoon geldig, maar als de terugreis op een andere dag is heb je in de meeste gevallen géén Keuzedag op je kaart staan om mee in te checken (te activeren) op het perron, want je kunt tegenwoordig nog maar één Keuzedag tegelijk ophalen (en die zal waarschijnlijk gebruikt zijn voor 100% korting in NL op de heenreis).

In dat geval zul je dus in Breda de trein uit moeten en naar buiten de poortjes on de Keuzedag op te halen en er mee inchecken (activeren), en dat lukt niet in de spits. Neem aan dat een niet geactiveerde Keuzedag in dat geval (spits) wel door de vingers gezien wordt, zolang je een internationaal ticket hebt voor naar je bestemming.

Met een papieren Keuzedag (chipkaartje) kan je in de spits ook niet inchecken (op het perron) dus hoef je de trein niet uit in Breda of Rotterdam (zolang het spits is). Dat je in sommige gevallen de Keuzedag dan kunt ‘bewaren’ is mooi meegenomen.


Neem aan dat een niet geactiveerde Keuzedag in dat geval (spits) wel door de vingers gezien wordt, zolang je een internationaal ticket hebt voor naar je bestemming.

Ik denk het niet. Wanneer je reist zonder geactiveerde keuzedag ben je een reiziger zonder geldig vervoerbewijs. Bovendien koop je voor zo’n reis een ticket naar het eerste station in Nederland en dat is dan je bestemming volgens je internationale ticket.

Je zult echt de trein uit moeten. Hetzij om je keuzedag op te halen bij een kaartautomaat en daarna in te checken dan wel om met een papieren keuzedag in te checken. In beide gevallen ben je tevens gebonden aan de beperkingen van de middagspits, precies zoals wanneer je alleen binnen Nederland zou reizen.


Reageer