beantwoord

klacht over verkeerde informatie bij opzegging en de onmogelijkheid om mijn abonnement daadwerkelijk op te zeggen

  • 11 February 2023
  • 7 reacties
  • 151 Bekeken

  • Reisadviseur*
  • 7 reacties

Ik probeer al dagen door te geven dat ik mijn OV kaart ben verloren. Bij mijn NS wordt ik naar mijnOV gestuurd. Daar moet ik mijn kaart koppelen omdat door te kunnen geven. Mijn kaart kan ik niet koppelen op mijn OV want het abonnement op mijn OVchipkaart heeft geen einddatum. Hierdoor herkent hij mijn abonnement niet.

Kortom ik ga van het kastje naar de muur.

Uiteindelijk besloten dan maar helemaal op te zeggen, want ik heb de persoonlijke kaart niet meer. Aangezien blokkeren nergens lukt. Ik heb in de opzegprocedure duidelijk aangegeven dat ik ook geen Flex basis wil.

Nu krijg ik een mail dat die opzeggen alleen maar kan als ik met mijn (verloren) kaart naar een kaartautomaat ga. Dat stond niet vermeld bij de opzegprocedure. Waarom kan ik dat daar dan aangeven. Hoe is het mogelijk dat ik moet reizen om van mijn abonnement af te komen? Ik kan geen kaart ergens heen brengen en ik kan hem ook niet blokkeren.

Ik wil voorkomen dat er iemand op mijn kaart reist. Er staat ook een GVB abonnement op. Die ik overigens nergens terug kan vinden. Kortom zelfs na veel zoeken en heen en weer gestuurd worden ben ik nog geen steek verder.

Ik kijk uit naar een goede oplossing!

 

icon

Beste antwoord door Momo 11 February 2023, 00:30

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om een OV-chipkaart te koppelen in uw account bij OV-chipkaart.nl heeft u de verloopdatum van de kaart nodig, niet de einddatum van het abonnement (dat heeft een abonnement inderdaad niet want een abonnement is doorlopend tot u opzegt). De verloopdatum van de kaart staat op de kaart, maar als u de kaart niet meer heeft dan kunt u die niet natuurlijk niet meer zien daarop. De NS klantenservice kan de einddatum wel opzoeken als u een abonnement heeft. Neem daarom contact op de klantenservice om de verloopdatum van de kaart op te vragen. Ook de klantenservce van OV-chipkaart kan deze verloopdatum aan u doorgeven.

De website van OV-chipkaart is recent vernieuwd, mogelijk kunt u dit ook online opvragen. Op de pagina voor het blokkeren en vervangen van een verloren kaart kun je een aantal stappen doorlopen, waarbij je kunt aangeven dat je het kaartnummer / einddatum niet meer weet.

 

Ik ben zelf niet verder gegaan dan deze stap 3 omdat ik mijn kaart niet wil blokkeren, maar ik ben benieuwd wat er verder gebeurt. Krijg je een mail met je kaartnummer en einddatum waarmee je zelf verder kan gaan of wordt je kaart direct geblokkeerd? Het laatste lijkt me lastig als iemand meerdere kaarten heeft. 

 

Nog even een tip voor als je een nieuwe kaart hebt, koppel deze direct, mocht je kaart nog eens kwijt raken dan heb je dit probleem niet. 

Bedankt voor de reactie. die aangegeven procedure heb ik ook doorlopen maar daarna gebeurde er niks. Dus dat helpt helaas ook niet.

IK kreeg gisteren een berichtje via facebook messenger dat mijn kaart gevonden is.

Dus nu wordt de situatie nog ingewikkelder.

Kan je een opzegging weer ongedaan maken? Aangezien echt opzeggen niet mogelijk is.

Ik hoor het graag!

 

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor de reactie. die aangegeven procedure heb ik ook doorlopen maar daarna gebeurde er niks. Dus dat helpt helaas ook niet.

IK kreeg gisteren een berichtje via facebook messenger dat mijn kaart gevonden is.

Dus nu wordt de situatie nog ingewikkelder.

Kan je een opzegging weer ongedaan maken? Aangezien echt opzeggen niet mogelijk is.

Ik hoor het graag!

 

Als de kaart bij NS wordt ingeleverd, wordt hij volgens mij vernietigd. Je kan dus een nieuwe kaart gaan aanvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de reactie. die aangegeven procedure heb ik ook doorlopen maar daarna gebeurde er niks. Dus dat helpt helaas ook niet.

IK kreeg gisteren een berichtje via facebook messenger dat mijn kaart gevonden is.

Dus nu wordt de situatie nog ingewikkelder.

Kan je een opzegging weer ongedaan maken? Aangezien echt opzeggen niet mogelijk is.

Ik hoor het graag!

 

Wanneer je een opzegging bij NS niet bevestigd bij een kaartautomaat blijft het abonnement doorlopen. Hoe dat bij GVB gaat, zul je aan GVB moeten vragen.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de reactie. die aangegeven procedure heb ik ook doorlopen maar daarna gebeurde er niks. Dus dat helpt helaas ook niet.

IK kreeg gisteren een berichtje via facebook messenger dat mijn kaart gevonden is.

Dus nu wordt de situatie nog ingewikkelder.

Kan je een opzegging weer ongedaan maken? Aangezien echt opzeggen niet mogelijk is.

Ik hoor het graag!

 

Als de kaart bij NS wordt ingeleverd, wordt hij volgens mij vernietigd. Je kan dus een nieuwe kaart gaan aanvragen.

Misschien is de kaart niet bij NS ingeleverd, maar wil de vinder de kaart opsturen naar Enna, dan is de kaart gewoon weer te gebruiken als deze niet geblokkeerd is.

Zoals MoDe al aangaf, wanneer je een opzegging bij NS niet bevestigd bij een kaartautomaat blijft het abonnement doorlopen. Bij een saldo abonnement vervalt de opzegging na een maand, haal je opzegging niet binnen die termijn op vervalt het dus en lopen de betalingen ook door. Bij Flex is de termijn een jaar. Bij Flex is ook zo dat wanneer je dat compleet opzegt er eerst een wijziging plaats vind naar Flex Basis (of als je al Flex Basis had, blijft het het Basis) zodat je geen abonnementskosten meer hoeft te betalen. Wanneer je de opzegging wel afhaalt bij een automaat verwijder je daarmee Flex van de kaart en heb je weer een kaart op saldo, haal je het niet op dan blijf je Basis houden en kun je dus ook weer wijzigen naar een ander Flex abonnement las je dat zou willen. Bij opzeggen van NS Flex ontvang je een mailtje waarin dit staat.

 

 

Badge +3

Als je een kaart wilt blokkeren wegens verlies moet dat inderdaad via OV-chipkaart. De kaart kan dan per de volgende dag niet meer gebruikt worden.

Bij aanvragen van een kaartvervanging/duplicaat (11 euro) komen je abonnementen (NS en GVB) op de nieuwe kaart te staan.

Je NS abonnementen helemaal stoppen is dus niet nodig, maar als je dat toch wilt vraagt NS om die bevestiging bij een automaat. Je moet dan bij NS aangeven dat je je kaart kwijt bent en je die geblokkeerd hebt.

Maar goed, als je kaart gevonden is door iemand kan je er hopelijk nog mee reizen, een blokkering kan helaas niet verwijderd worden (zoals bij een bankpas).

Reputatie 7
Badge +3

Maar goed, als je kaart gevonden is door iemand kan je er hopelijk nog mee reizen, een blokkering kan helaas niet verwijderd worden (zoals bij een bankpas).

Een blokkering verwijderen hoeft niet in dit geval, want de kaart is niet geblokkeerd. Het koppelen van de kaart bij OV-chipkaart lukte niet, dus kon deze ook niet geblokkeerd worden.

Reageer