Hallo medewerker van de NS,
Eerst maar even voorstellen:
Ik ben al ruim 40 jaar trouwe klant van de NS en nu door omstandigheden niet meer in staat om frequent te reizen. Daarom wil ik mijn Dal Voordeel abonnement opzeggen.
Daar ben ik nu al dagen - onsuccesvol - mee bezig:
- O 18/10/2023 heb ik ingelogd op MijnNS. Opzeggen van mijn abonnemt was niet mogelijk. Ik moest de Klantenservice bellen of Chat.
- Dezelfde dag de Chat gestart met de vraag om mijn abonnement te beëindigen.
Alle info verstrekt, waarna chatmedewerker Samia aangeeft dat ze mijn abonnement heeft beëindigd en dat ik daar een bevestigingsmail van krijg.
Die e-mail ( R06_0231622696 ) bevat echter geen bevestiging van opzegging, maar stuurt me in plaats daarvan naar een NS kaart automaat op de opzegging definitief te maken.
Ik geef onmiddellijk daarop aan bij Samia dat ik niet in staat ben om naar een kaartautomaat te gaan en vraag of zij mijn abonnement kan verwijderen zonder dat ik daar extra handelingen voor moet doen. Waarop ze aangeeft dat ik dan contact zou moeten opnemen met OV-chipkaart en daar mijn kaart laten blokkeren, want dan komt alles op mijn kaart te vervallen.
Ik geef aan dat heel raar vind, omdat ik een contract heb met de NS en vraag waar ik hierover een klacht indienen. Als antwoord krijg ik deze link https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html , waarna de Chat werd beëindigd - Ik wil nog steeds zo snel mogelijk de bevestiging van de opzegging van mijn abonnement en nog meer (klachten)procedures vermijden, dus ik neem dezelfde dag toch contact op met OV-chipkaart met bovenstaand verhaal.
Zij blokkeren mijn kaart en geven aan dat ik na verwerking van de blokkade de NS weer kan benaderen voor verdere afhandeling (ik meen 24 uur).
Ik ontvang een keurige bevestigingsmail van hen. - Op 19/10/2023 krijg ik nog een “We hebben uw beëindigingsaanvraag ontvangen” mail van de NS. Daarin staat weer dat ik naar een kaart automaat moet om de beëindiging definitief te maken.
- Vandaag (20/10/2023) heb ik gebeld met de NS Klantenservice (030 751 51 55).
Aangegeven welke stappen ik al heb doorlopen en nogmaals aangegeven dat ik niet in staat ben om naar een kaart automaat te gaan en dat ik enkel de bevestiging per e-mail wil ontvangen dat ik mijn abonnement heb opgezegd.
NS Medewerker geeft aan dat zij dit niet voor mij kan doen, omdat er al een “beëindiging"- product (o.i.d.) is klaargezet. Op mijn vraag om dat (ongevraagde) product te verwijderen geeft zij aan dat:
- zij dat niet kan verwijderen uit het systeem
- dat het product op 16/11/2023 vervalt
- en dat ik op 17/11/2023 opnieuw contact op kan nemen met de klantenservice om alsnog in gang te zetten dat mijn abonnement definitief gaat worden verwijderd.
Ik heb destijds - !zonder zoveel inspanning!- mijn abonnement simpel afgesloten en daarna via MijnNS Online zelf beheert. In MijnNS ontbreekt nu de mogelijkheid voor mij om zelfstandig mijn abonnement te beëindigen. Daaruit en mijn bovenstaande relaas blijkt m.i. dat mogelijkheden die de NS wel aanbiedt om mijn abonnement te beëindigen omslachtig met veel te veel drempels zijn.
Uit wat de ACM schrijft maak ik op dat dit niet is toegestaan:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/voorlichting-aan-bedrijven/acm-leidraad/leidraad-bescherming-online-consument/regels-over-het-online-opzeggen-van-de-overeenkomst
Voor zover ik de door de NS aangegeven procedures nu begrijp kan ik enkel nog:
(waarbij het me onduidelijk is wat daarvan de doorlooptijd is of mijn contractopzegging dan wel wordt bevestigd)
- een klacht indienen (die had de Chat medewerker dus op 18/10/2023 al in behandeling kunnen nemen i.p.v. mij een link naar de klachtenprocedure te sturen waarin dan alsnog staat dat ik een klacht via Chat kan indienen...)
- een geschil starten bij de Geschillencommissie (kost mij nog meer inspanning en geld)
- of een vraag stellen in deze community, zoals in de NS e-mails staat aangegeven
Aangezien ik zonder verdere omhaal van mijn abonnement af wil, kies ik voor optie 3
Kunt u ervoor zorgen dat ik per omgaande per e-mail de bevestiging ontvang dat mijn Dal Voordeel abonnement per 18/10/2023 is beëindigd?
Ik verneem graag zo spoedig mogelijk van u