beantwoord

Klasse wissel flex abo bij (HC) conducteur upgrade 1e klasse

  • 19 March 2023
  • 5 reacties
  • 370 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik reisde van Rotterdam naar Breda en ik zag nadat ik was ingestapt dat het erg druk was in de tweede klas. Gelukkig stonden er letterlijk direct na instappen twee conducteurs naast me. Ik vroeg aan één van hen of ik een klasse wissel kon krijgen naar 1e klas. Dat was geen probleem (overigens zei conducteur 1 dat hij dat niet kon op zijn apparaat maar conducteur twee kon dat wel) Ik kon 1e klas gaan zitten. In breda aangekomen toch nog even bij de kaart automaat gekeken of mijn flex nog op 1e klas stond. Tot mijn verbazing was er na uitchecken in breda 0,- Euro voor de rit gerekend, maar kreeg ik wel een email met een correctie bedrag van 20,- Euro Telefonisch zei de klantenservice dat ik over 2 dagen moest terug bellen voor een teruggave van het teveel betaalde geld.

Vraag: Kan de NS Het terugboeken van het teveel betaalde automatiseren? Of wil de NS dat niet doen om een bepaalde reden?

De NS zal toch wel begrijpen dat sommige reizigers eenmaal in de trein bij grote drukte een klasse wissel willen? Kon ik een klasse wissel online zelf regelen eenmaal ingechecked?

icon

Beste antwoord door MoDe 19 March 2023, 17:20

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met NS Flex kun je tot 15 minuten na inchecken wisselen naar 1e klas in de app/MijnNS.  De HC kan geen klasse wissel doen, die kan alleen registeren dat een reiziger 1e klas reist met een 2e klas abonnement en dat resulteert in een correctietarief van €20. Conducteur 1 had dus gelijk en conducteur 2 heeft je vals voorgelicht, of weet het zelf gewoon niet en denkt dat het registeren de klasse wissel is. Zo zijn er ook conducteurs die zeggen je in te kunnen checken als je niet hebt ingecheckt, kan ook niet, wordt ook een correctietarief maar dan van €50. 

Wat betreft het terugboeken van het teveel betaalde automatiseren, nee dat gaat NS doen. Dat zou het voor veel mensen wel heel makkelijk maken om onterecht 1e klas te reizen. 

@ Momo bedankt voor je antwoord. Jammer dat twee conducteuren dus hun eigen systeem niet kennen… Fijn dat ik nu weet dat ik dit zelf online binnen 15 na inchecken in mijn ns of ns app kan regelen.

In principe was de ¨¨hulp¨  van de HC dus het registreren van niet betaald reizen in de eerste klas en zou mij dat dus 20 euro boete kosten. Duidelijk. Jammer dat het ns personeel mij dat niet verteld heeft… ¨mijnheer u rijdt met een ongeldig abonnement in de eerste klas wij registreren dat en dat kost u 20,-¨ Dat was beter geweest…

Jij weet zeker dat een HC een flex abo dal niet voor 1 rit de klasse kan wijzigen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er €0 staat voor de reis kan kloppen, bij flex duurt het even voor de kosten van een reis zichtbaar zijn.

Een conducteur kan geen klassenwissel voor jou regelen, wel aangeven dat jij 1e klas zit. De backoffice rekent dan €20 correctietarief als je geen 1e klas wissel of 1e klas-abonnement hebt.

Een klassewissel kun je bij flex zelf doen via de app/mijnNS. Dat kost jou het verschil tussen 1e en 2e klasreis extra. Klassewissel kan tot 15 minuten na inchecken. Heb jij een vrij-abbonement dan is het vaak voordeliger om een 1e klas-abonnement te nemen als je regelmatig 1e klas wilt reizen.

Om die €20 te corrigeren naar de daadwerkelijke 1e klasprijs van jouw reis kun je het beste zodra de kosten van jouw reis bekend zijn contact opnemen met de klantenservice. De klantenservice gaat dat niet automatisch doen, je moet er zelf achteraan.

Badge +3

Op zich hoef je niet te wachten om contact op te nemen, want 1e klas Rotterdam - Breda kost:

  • Bij Flex Basis € 18,70
  • Bij Weekend/Dal/Altijd Voordeel € 11,22
  • Bij 2e klas Weekend/Dal/Altijd Vrij of een trajectabonnement € 4,62

Ik kreeg van de klanten service te horen dat het teveel betaalde bij de volgende afrekening wordt terug gestort. Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik rijd niet vaak met de trein dus voor mij is niet alles duidelijk. Nogmaals dank!

Reageer