Klassenwissel kan tot 15 minuten na inchecken.
Van klasse wisselen in de NS app of via Mijn NS zou altijd moeten lukken, waarbij een klassewissel naar 1e klas tot 15 minuten na een incheck of overstap kan.
Je krijgt dan een mail waarin een tijd staat vanaf wanneer je 1e klas reist, en dat tijdstip is dus15 minuten in het verleden en geldig voor inchecks die na die tijd gedaan zijn.
Een wissel naar 2e klas is altijd per direct (zelfde tijd als de klassewissel zelf), dus achteraf in de trein wisselen naar 2e klas met een 1e klas incheck gaat niet.
Als je eerst gaat shoppen/eten dan zou je daarna even uit- en weer in kunnen checken, daarna heb je opnieuw 15 minuten voor een wissel naar 1e klas.
Een langere tijd geeft het risico dat mensen 1e klas gaan zitten en pas wisselen als er een conducteur in aantocht is.
Hi Sharin. Welkom bij de Community.
Ik zie dat MoDe en Robert je al van reacties hebben voorzien. Het zal in dit geval te maken hebben met dat je ruim van te voren incheckt en er dus meer dan 15 minuten zijn verstreken op het moment dat je in de trein zit en je klasse wilt wisselen. Je klasse wisselen kan tot 15 minuten na je check-in.
Van klasse wisselen in de NS app of via Mijn NS zou altijd moeten lukken, waarbij een klassewissel naar 1e klas tot 15 minuten na een incheck of overstap kan.
Je krijgt dan een mail waarin een tijd staat vanaf wanneer je 1e klas reist, en dat tijdstip is dus15 minuten in het verleden. Een wissel naar 2e klas is altijd per direct (zelfde tijd als de klassewissel zelf).
Als je eerst gaat shoppen/eten dan zou je daarna even uit- en weer in kunnen checken, daarna heb je opnieuw 15 minuten voor een wissel naar 1e klas.
Een langere tijd geeft het risico dat mensen 1e klas gaan zitten en pas wisselen als er een conducteur in aantocht is.
Op zich logisch, maar de poortjes voor in/uitchecken zijn in Utrecht niet dichtbij de perrons. En tussen het in- en weer uitchecken moet je altijd een minuut wachten. Ik dacht dat een klassewissel kon tot 15 minuten na aanvang van je reis. Ik voel me benadeeld ten opzichte zichte de mogelijke risico’s.
Over welke mogelijke risico's hebben we het dan?
En tussen het in- en weer uitchecken moet je altijd een minuut wachten.
Er is alleen een wachttijd als u bij hetzelfde paaltje uitcheckt en weer wil inchecken. Bij verschillende paaltjes en bij poortjes is er geen wachttijd. Houd er rekening mee dat u na het uitchecken wel door het poortje moet lopen om aan de andere kant in te checken.
Op in ieder geval spoor 5/7, 14 en 18/19 in Utrecht staan overstappaaltjes, met zo'n witte kubus erboven. Daar kan je uitchecken en na een seconde of 10 weer inchecken.
Anderhalve minuut wachten zoals voorheen bij hetzelfde paaltje is al lang verleden tijd. Bij poortjes is die wachttijd er nooit, die hebben een aparte in- en uitcheckzijde.
Na een incheck is het onbekend welke trein je gaat nemen, dus de ‘aanvang van je reis’ is geen meetpunt. Het systeem kan niet weten in welke trein je zit, hoe laat die precies vertrokken is en je dan 15 minuten geven om van klasse te wisselen.
Waarom die 15 minuten niet langer is had ik al aangegeven (risico op misbruik).
Het argument, dat klassenwissel na 15 minuten niet kan omdat het meer fraude zou opleveren, vind ik niet sterk genoeg om niet naar alternatieven te zoeken. Immers: hoe makkelijker je het reizigers maakt om te wisselen, des te vaker ze van 1e naar 2e klas overgaan en er dus meer verdiend kan worden. Bovendien zou de klanttevredenheid stijgen.
Ook ik maak soms geen gebruik van klassenwissel
om dezelfde redenen. Ook station Utrecht: niet alleen als ik te lang gewinkeld heb (die uitgebreide shop-ervaring is niet voor niets gerealiseerd) maar juist eerst in een sprinter gezeten die NIET druk was en pas bij de Intercity over willen schakelen, maar dat kan dus niet. De paaltjes om in en uit te checken staan te ver weg. Pas VLAK VOORDAT JE INSTAPT OF SOMS PAS IN DE TREIN ZELF zie je of je wil omschakelen.
Een aantal ideeën om dit te fixen:
- paaltjes op elk perron om van klasse te wisselen helpt al iets
- neem het risico via een pilot WEL na 15 minuten te mogen wisselen naar 1e klas en kijk eens of de kosten (mensen die expres pas schakelen na controle) opwegen tegen de baten (mensen die gelijk omschakelen op eerlijke wijze). Ah en inmiddels vele andere winkels hebben een vergelijkbaar risico genomen met zelfscannen van boodschappen
- zorg voor meer controle in de 1e klas coupe
en dan nog een out of the box idee (niet snel realiseerbaar, maar wellicht toekomstmuziek):
- laat reizigers inchecken op de stoel waarop ze plaatsnemen: er gaat een groen lampje branden boven de stoel en de reiziger is good to go. Heeft vele voordelen: je weet hoeveel reizigers er in een trein zitten, iedereen betaald altijd waar hij voor zit, sociale controle gaat ervoor zorgen dat mensen zich te ongemakkelijk gaan voelen als hun lampje niet brand (want ze zijn niet op de stoel ingecheckt) dus je hebt meer controle zonder conducteurs vaker rondes toe hoeven laten maken.
@Risjaar het is niet de bedoeling om een topic te openen en hetzelfde bericht in een ander topic te plaatsen.
Het klopt dat dat niet de bedoeling is. Voorlopig laat ik zowel de reactie als het nieuwe topic wel staan.
ik bekijk vaak de drukte en wissel dan evt naar 1ste klas.. hij geeft soms de fout melding aan klasse wissel momenteel niet mogelijk.. mag ik zelfs na die melding niet in eerste klas zitten?
Als die melding verschijnt, is de klassewissel niet gelukt en hebt u geen geldig vervoerbewijs voor de eerste klas. Daar mag u dan dus niet zitten.
Iemand een idee waarom die melding verschijnt? Ik heb een ernstig ongeluk gehad in 2020 en ik heb nu meer moeite met extreme drukte en lang staan. Als het druk is op het station doe ik de klasse wissel voor een dag naar 1ste klas voor ik instap
Iemand een idee waarom die melding verschijnt? Ik heb een ernstig ongeluk gehad in 2020 en ik heb nu meer moeite met extreme drukte en lang staan. Als het druk is op het station doe ik de klasse wissel voor een dag naar 1ste klas voor ik instap
Klassewissel bij Flex kan tot 15 minuten na inchecken.
Er zijn in 2e klasse coupés vlakbij de deuren plaatsen voor mensen met beperking en zwangere vrouwen. Mijn ervaring is dat veel mensen zonder dat ze beperkt of zwanger zijn gaan zitten omdat het zo fijn dicht bij de deuren is. Vraag dus om die plek, als je beperkt bent heb je daar recht op.
Ik zit in dezelfde situatie dat ik niet meer lang kan staan. Je ziet niet aan mij dat ik iets mankeer, dus als er gewone plaatsen vrij zijn dan kies daarvoor ipv de speciale plaatsen, maar het zal wel een keer voorkomen dat ik een beroep op zo'n plek zou moeten doen.
Bij drukte zijn zijn ook dat die plaatsen standaard bezet.. en staan dan zelf in het middenpad.. het gaat er mij juist om waarom mijn klasse wissel niet mogelijk is om terwijl ik er gewoon voor ga betalen omdat ik een flex abonnement heb.. dus als ik wissel meld ik dat En zie ik dat gewoon op mijn factuur.. betaal zo al genoeg inclusief ov fiets per maand en wil gewoon graag weten waarom mijn klasse wissel niet werkt.. want ik ga sowieso 1ste klas zitten.. tis niet mijn fout, ik betaal gewoon ALS de app gewoon werkt
Bij drukte zijn zijn ook dat die plaatsen standaard bezet.. en staan dan zelf in het middenpad.. het gaat er mij juist om waarom mijn klasse wissel niet mogelijk is om terwijl ik er gewoon voor ga betalen omdat ik een flex abonnement heb.. dus als ik wissel meld ik dat En zie ik dat gewoon op mijn factuur.. betaal zo al genoeg inclusief ov fiets per maand en wil gewoon graag weten waarom mijn klasse wissel niet werkt.. want ik ga sowieso 1ste klas zitten.. tis niet mijn fout, ik betaal gewoon ALS de app gewoon werkt
App al proberen te updaten?
Ben bang dat je als je zonder klassewissel 1e klas gaat zitten bij controle een correctietarief krijgt. Je had namelijk ook een e-ticket 1e klas kunnen kopen.