Klassewissel ingeven bij te korte trein | NS Community
beantwoord

Klassewissel ingeven bij te korte trein

  • 28 March 2022
  • 5 reacties
  • 252 Bekeken

Geachte lezer, Ik heb Flex weekend vrij - ik ging vorige week zaterdag vanaf Steenwijk - trein bomvol - dus activeren 1e klassen a € 6,00 === maar wat staat er op mijn App nota € 15,78 zijnde heen reis € 7,89 en terug weer € 7,89 en dat klopt niet. Immers er staat 1e klassen € 6,00 en niet voor de heen en dan weer terug nog een keer moet betalen ofwel op de nota. die ene keer € 7,89 is daar aan toe - maar er staat niet in de omschrijving van activeren dat het dubbel gerekend gaat worden. Graag een oplossing hiervoor 

icon

Beste antwoord door Thom 28 March 2022, 10:52

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u Flex WeekendVrij heeft, reist u eerste klas met gereduceerd tarief en niet met een vaste toeslag van zes euro. Dat was indertijd wel het geval met klassiek  WeekendVrij, maar nu niet meer. Het is correct berekend en u heeft geen recht op geld terug helaas. 

U kunt eerste klas selecteren als een soort upgrade bij  Flex Weekendvrij in de meeste gevallen, maar dan moet u uitgecheckt zijn. 

Wie weet kan Klantenservice nog wat coulance tonen.

Badge +3

Bij NS Flex kan je via de NS app (of de Mijn NS website) 1e klas instellen tot 15 minuten na het inchecken.

Vervolgens betaal je 67% van het 2e klas tarief extra, eventueel met 40% korting als je daar een abonnement voor hebt (Weekend Voordeel, Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij, voor een zaterdag), maar je hebt dus Weekend Vrij en betaalt 67% van het 2e klas voltarief plus krijgt daar nog 40% korting op.

Zo’n Klassewissel blijft actief voor de periode die je gekozen hebt (vandaag, tot een bepaalde datum of totdat je zelf weer wisselt naar 2e klas). Terug wisselen naar 2e klas kan niet tot 15 minuten na het inchecken, dus dat zou je vóór de terugreis gedaan moeten hebben.

Na een Klassewissel in de app of Mijn NS krijg je trouwens een e-mail met informatie.

Bij Dal Voordeel op saldo kan je nog wél van klasse wisselen bij een Kaartautomaat, maar dat kost dan 5 euro (en kan alleen in het weekend).

Die € 7,89 is bij Weekend/Dal/Altijd Vrij een reis die (2e klas voltarief) 7,89/0,67/0,6 dus ongeveer € 11,63 zou kosten. Dat is een reis van 105 tariefeenheden/km met NS, pakweg van Steenwijk naar Amersfoort Schothorst (of een andere bestemming met meerdere vervoerders).

Met 40% korting (waar je vrij reizen abonnement dus recht op geeft) is dat het verschil tussen € 19,64 (105 TE 1e klas) en € 11,76 (105 TE 2e klas), waarvan het 2e klas deel door je Weekend Vrij afgedekt wordt. Zie de tarievenpagina (pagina 8 en 12 van de PDF).

Je Reishistorie zal iets dergelijks bevestigen, en van de Klantenservice hoef je in dit geval geen geld terug te verwachten.

Badge +3

Ter info, wat je eigenlijk had moeten doen is je Weekend Vrij abonnement wijzigen naar 1e klas via Mijn NS (de Webshop), want dat zou je € 6,10 gekost hebben (voor een hele maand!). Tot 2022 was dat inderdaad € 6,00.

Wat mij niet duidelijk was, was dat de aanbieding van 6 euro per weekenddag bij Flex vervallen is. Hoe had ik dat kunnen weten? Heb ik iets gemist bij de aanmelding voor een Flex-abonnement?

 

Reputatie 7
Badge +4

U sluit feitelijk een nieuw abonnement af en als u een contract afsluit, is het wel wijs even naar de voorwaarden te kijken. Die zijn fors anders en niet altijd gunstiger. U heeft hierin ook een eigen verantwoordelijkheid. Daarmee voorkomt u onaangename verrassingen.

@Robert B  geeft echt de beste tip. Voor zes euro per maand maakt u van uw tweedeklasabonnement er eentje voor de eerste. Het prijsverschil met de eerste klas is zo groot dat dit voor de mensen die ook af en toe eens eerste klas willen reizen, toch nog vaak aantrekkelijk is. Je zit bij deze dure kaartjes heel snel op zes euro. Het is feitelijk nog veel gunstiger dan de oude opslag per dag. De normale opslag bij Flex is nog steeds prijzig.

Reageer