beantwoord

Klassewissel met dal voordeel flex en verschillende vervoerders

  • 18 June 2023
  • 5 reacties
  • 179 Bekeken

Hallo!

Op dinsdagochtend ga ik een reis maken vanaf Groningen naar Delft, waarvoor ik rond 6:15 de bus zal nemen (dus voor de ochtendspits incheck bij een andere vervoerder). Ook rijden er geen treinen tussen Groningen en Meppel, waardoor ik met een arrival trein via Leeuwarden zal reizen. Nu verwacht ik dat de trein vanaf Leeuwarden flink druk zou kunnen worden, dus wil ik dan misschien op de eerste klas overstappen. Het is me echter een beetje duister hoeveel dat zou kosten ivm de verschillende vervoerders. Ik zag op dit forum dat een klassewissel naar de 1e klas ongeveer evenveel kost als 2e klas vol tarief (70% opslag maar 40% korting), maar dat er soms ook opties zijn om voor een dag 1e klas te reizen. Maar hoe werkt dit met overstappen? Arrivatreinen hebben geen 1e klas, dus daar zou ik liever ook niet voor betalen als dat mogelijk is.

icon

Beste antwoord door Robert B 19 June 2023, 00:41

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Steef1234!

Zorg dat je voor 6:35 incheckt bij NS in Groningen, je mag dan met Arriva via Leeuwarden en hoeft verder niets te doen!

Je ritprijs zal afgerekend worden als vanaf met NS vanuit Groningen, zoals normaal dus.

1e klas naar Leeuwarden heeft geen enkele zin, want tussen Groningen en Leeuwarden is er geen 1e klas.

Maar zou je vanaf Leeuwarden 1e klas willen reizen, stel dat dan binnen 15 minuten na je incheck in Groningen in via Mijn NS of de NS app en doe in Leeuwarden vooral niets met poortjes!

Je reis vanaf Groningen wordt dan 1e klas afgerekend (zonder de omweg via Leeuwarden) en zodra je weer 2e klas wilt reizen zet je je reisklasse (dat mag ook al meteen na vertrek uit Groningen zijn) weer om naar 2e klas.

Vanaf de volgende overstap waar je even kunt uit/inchecken (overstappen) van NS naar NS (dat zal wel Meppel of Zwolle zijn) reis je dan verder 2e klas.

Tussen uit- en weer inchecken bij een NS paaltje, wacht een seconde of 20 anders krijg je foutmeldingen.

Reputatie 7
Badge +3

Groningen - Delft is meer dan 200 tariefeenheden, dus je zit al aan het maximumtarief. Tussen Groningen en Leeuwarden reizen met incheck bij Arriva maakt het hierom niet duurder, juist een klein beetje goedkoper. Hele reis 2e klas met 40% korting kost met inchecken bij NS in Groningen €17,64, check je in Groningen in bij Arriva en in Leeuwarden weer uit en dan pas in bij NS is dat €17,50.

En omdat Arriva daar geen 1e klas heeft, wordt dat ook niet berekend als je Flex op 1e klas staat. Als de hele reis ingesteld is op 1e klas reist kost dat met 40% korting met alleen in-uitcheck NS €29,99. Reis je Groningen - Leeuwarden met check-in bij Arriva is dat €24,89.

 

Badge +3

Met zo’n lange reis is Arriva + NS inderdaad goedkoper, 14 cent!

Volgens de reisplanner en Arriva (54 TE) is dat inderdaad 6,94 voor Groningen - Leeuwarden € 6,94

NS mag nog het verschil rekenen tussen 200 TE en 54 TE 1e klas met 40% korting, dat is € 29,99 - € 12,04 = € 17,95 dus totaal € 24,89

Maar NS Flex maakt van Groningen - Leeuwarden geheid (en volkomen onterecht) gewoon € 11,10 (60% 1e klas opslag bij Arriva ook al is er geen 1e klas)! en dan betaal je dus € 11,10 + € 17,95 = € 29,05

Het goedkoopst (op saldo) is dus met Arriva (2e klas) incheck naar Leeuwarden en dan 1e klas met NS incheck verder naar Delft.

Met een NS incheck Groningen 2e klas tarief naar Leeuwarden (want er is geen 1e klas) € 7,08 voor 54 TE, en dan die € 17,95 erbij voor 1e klas tot (ongeveer) Lelystad of verder maakt € 25,03 maar dan moet je in Leeuwarden toch even een NS-NS overstap doen om de Klassewissel effectief te maken.

Het lange topic… 

 

Badge +3

En omdat Arriva daar geen 1e klas heeft, wordt dat ook niet berekend als je Flex op 1e klas staat.

Kort:

NS Flex heeft daar totaal maling aan en denkt dat er wel 1e klas is, zelfde op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal

Bovendien zal NS (Flex of saldo maakt niet uit) denken dat je via Meppel gereisd hebt als je bij NS incheckt in Groningen en uitcheckt in Leeuwarden

Conclusie:

Bij een langere reis, doe het deel Groningen - Leeuwarden toch maar met een Arriva incheck (2e klas), of vermijd alle handelingen in Leeuwarden en check in bij NS in Groningen en uit op je (NS) bestemming.

Reputatie 7
Badge +3

En omdat Arriva daar geen 1e klas heeft, wordt dat ook niet berekend als je Flex op 1e klas staat.

Kort: NS Flex heeft daar totaal maling aan en denkt dat er wel 1e klas is, zelfde op het traject Zutphen - Hengelo - Oldenzaal

Wat bedoel je?

Uit het archief topic 

Bovendien zal NS (Flex of saldo maakt niet uit) denken dat je via Meppel gereisd hebt als je incheckt in Groningen en uit in Leeuwarden.

Daarom ook inchecken bij Arriva in Groningen en in Leeuwarden omchecken naar NS. Dan wordt Gn -Lw  met Arriva berekend tegen het Arriva tarief, en Arriva heeft daar geen 1e klas tarief.  

Maar ik ben benieuwd wat @Steef1234 vanmorgen gedaan heeft.

Reageer