klassewissel op druk traject | NS Community
beantwoord

klassewissel op druk traject

  • 30 May 2023
  • 2 reacties
  • 88 Bekeken

Ik heb een Altijd Vrij abonnement

Ik reis van A, via een overstap op B en op C naar D.

Stel het is in de trein van B naar C naar erg druk en ik besluit 1e klas te reizen.

Hoe doe ik dat met klassewissel in de NS app?

icon

Beste antwoord door Robert B 30 May 2023, 22:30

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Als je de optie hebt om in de NS app van klasse te wisselen heb je (staat er al) NS Flex.

Dan wordt een wissel naar 1e klas toegepast op elke incheck (of overstap) met 15 minuten terugwerkende kracht.

Dus die wissel moet je dan (naaru keuze) doen:

  • Later dan 15 minuten na je incheck op A (anders word A→B ook 1e klas afgerekend)
  • Minder dan 15 minuten na je incheck (overstap) op B. De rit B→C (of verder) wordt dan 1e klas

Voor 2e klas verder van C naar D kan je gewoon ergens vóór je overstap op C terug wisselen naar 2e klas (B→C blijft 1e klas). Dat kan gewoon direct na je vertrek uit B (er is geen 15 minuten terugwerking). Bij controle zal men wel 2e klas zien maar dat heeft geen gevolgen want het systeem weet dat je recht had op 1e klas.

Alle overstappen moeten wél via paaltjes of poortjes natuurlijk (het moeten ‘losse ritten zijn’). Let wel op dat een overstap na een Klassewissel je meestal een nieuwe reis oplevert, dus dat kan behoorlijk duurder zijn bij een korte reis met maar een klein stukje 1e klas.

Besluit je vanaf B 1e klas te reizen, dan is het bij een kort ritje C→D vaak goedkoper om dat ritje ook 1e klas te doen.

Zelfde wanneer A→B maar een kort stukje is, maar toen wist je natuulijk nog niet dat het vanaf B pas druk zou zijn, tenzij het je lukt om de incheck op A (wegens die 15 minuten terugwerkende kracht) óók naar 1e klas te forceren.

Badge +3

Voor de volledigheid, in een ander topic vonden we nog uit dat je bij een overstap i.c.m. een klassewissel in ieder geval niet opnieuw het start/basistrarief betaalt, en dus (waarschijnlijk) ook je langeafstandskorting behoudt.

 

Reageer