beantwoord

klassewissel terug niet verwerkt

  • 19 May 2023
  • 3 reacties
  • 115 Bekeken

Afgelopen maandag bij het instappen in Amersfoort in de trein naar Den Haag klasse gewisseld naar 1e klas omdat het druk was.

Maandagavond om 19:25 de trein terug van Den Haag CS naar Amersfoort.Na inchecken om 19:22 realiseerde ik me dat ik de klassewissel nog aan had staan. Terug gewisseld naar 2e klas (en in de 2e klas gaan zitten :)). Direct, om 19:24 een bevestiging van NS:

Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer **** **** **** **** is ontvangen.

Vanaf 15 mei 2023 19:23 reist u 2e klas. Vanaf dit moment wordt het 2e klastarief berekend voor uw reizen.

Maar helaas is gewoon het 1e klastarief in rekening gebracht. Dit is natuurlijk niet goed.

icon

Beste antwoord door Robert B 19 May 2023, 19:43

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een wissel naar 1e klas wordt met 15 minuten terugwerkende kracht toegepast op inchecks (of overstappen). Een wissel naar 2e klas kent geen terugwerkende kracht en is per direct.

Als dat dus per 19:23 was, dan was je al eerder op 1e klas ingecheckt (logisch, want je zat al in de trein). De incheck van 19:22 blijft 1e klas.

De voorwaarden (artikel 10.3) zeggen overigens niets over het verschil tussen een 2→1 en 1→2 klassewissel, dus heb je gewoon recht op geld terug. Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

10.3 Een Klassewissel is toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop u bent ingecheckt. U kunt ook van klasse wisselen voordat u incheckt.

Topics over hetzelfde:

 

Dank @Robert B, ik was me er inderdaad niet van bewust dat er een verschil is tussen 2-naar-1 en 1-naar-2. Ik ben bang dat dit me dus vaker geld gekost heeft. Goed om te weten dat ik na de wissel naar 1 terug moet wisselen voor de volgende keer inchecken.

Badge +3

Ik zou het daar niet bij laten, want de NS moet zich gewoon aan de Flex voorwaarden (10.3) houden.

Zal voor jou wat moeite kosten, dus alle e-mails met tijdstippen over Klassewissels 1→2 verzamelen en die tegen je Reishistorie leggen om te kijken of er een 1e klas incheck binnen 15 minuten vóór de wissel naar 2e klas gerekend is.

Daar een mooi documentje van maken en chatten maar met de Klantenservice. Anderen hebben (uiteindelijk) ook gelijk gekregen via de Klantenservice of zelfs een moderator hier.

Reageer