Klassiek Dal Vrij en Flex Dal Vrij overstappen. | NS Community
beantwoord

Klassiek Dal Vrij en Flex Dal Vrij overstappen.

  • 6 September 2021
  • 9 reacties
  • 544 Bekeken

Hallo,

Ik ga binnenkort na een lange thuiswerk-periode weer reizen met de trein maar nu met een NS-Flex Dal Vrij abonnement. Ik heb uit eerdere topics begrepen dat er bij overstappen op een andere vervoerder in de spits (na incheck NS buiten de spits) de dal vrij-korting van kracht blijft omdat de reis voor de spits is aangevangen. In mijn geval doet deze situatie zich voor bij de terugreis vanaf Schiphol per NS incheck voor 1600 uur en de overstap te Zwolle naar Blauwnet naar Hardenberg om ca 1720 uur. Is dit correct? en geldt deze doorlopende korting nu pas per het bestaan van NS Flex Dal Vrij?

Ik heb namelijk een 5-tal jaar met NS Dal Vrij hetzelfde traject gereisd. Heb ik nu al die jaren gewoon teveel betaald of geldt deze situatie nu pas per het beschikbaar zijn van NS-Flex Dalvrij? 

Alvast bedankt, gr G

icon

Beste antwoord door Laura NS 6 September 2021, 14:58

Bekijk origineel

9 reacties

Welkom op onze NS Community, Trainlord. Alles wat je schrijft klopt. Dit is inderdaad zo sinds de NS Flex Dal Vrij variatie.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad zo dat alleen bij NS Flex het daltarief doorloopt bij overstappen naar een andere vervoerder, maar Flex is intussen al 3 jaar beschikbaar dus u had ook al eerder naar Flex kunnen overstappen en zo geld kunnen besapren.

En het is ook andersom het geval, bij een incheck tijdens de spits en in de daluren overstappen naar een andere vervoerder blijft het spitstarief gelden.

Mijn laatste factuur kwam mij wat hoog voor. Ik stap regelmatig in de trein om 06.24 uur en moet dan overstappen naar een andere vervoerder als de spits begonnen is. Tot nog toe hoefde ik dan niet voor het spitsgedeelte te betalen. Wat ik lees in de berichten hierboven klopt dat. Echter op mijn meest recente factuur worden er toch kosten in rekening gebracht. Met twee mensen van NS heb ik telefonisch gesproken hierover. En beiden waren van mening dat ik inderdaad met mijn Flex Dal Vrij abonnement na overstappen het spitstarief moet betalen.

 

De NS-reisvoorwaarden zeggen hier niets over. Wat zou ik moeten doen om hier een finaal uitsluitsel over te krijgen? Bellen met het callcenter lijkt mij niet zo zinvol.

Met twee mensen van NS heb ik telefonisch gesproken hierover. En beiden waren van mening dat ik inderdaad met mijn Flex Dal Vrij abonnement na overstappen het spitstarief moet betalen.

Die twee hebben u of niet begrepen of ze hebben u kletskoek verkocht.

Reputatie 7
Badge +1

Met twee mensen van NS heb ik telefonisch gesproken hierover. En beiden waren van mening dat ik inderdaad met mijn Flex Dal Vrij abonnement na overstappen het spitstarief moet betalen.

Die twee hebben u of niet begrepen of ze hebben u kletskoek verkocht.

Op welk traject worden extra kosten berekend?

Op het traject van Heerlen naar Driebergen Zeist.

 

Ik heb de automatische incasso gestorneerd. Dit omdat de klantenservice verkeerde informatie verstrekt en er een onjuiste factuur is verstuurd. Wat als ik ineens een onterechte rekening van bijv. € 1.000,- zou krijgen en die wordt afgeschreven. Dan zou dat voor mij financiële problemen kunnen geven. En NS kan nog niet in ieders portemonnee kijken.

Reputatie 7
Badge +4

Weet wel wat u doet, want NS ziet storneren als niet betalen. Na een maand gaat het naar een incassobureau en uw argumenten zullen dat niet voorkomen. U kunt beter contact opnemen met Klantenservice en om uitleg vragen hoe het zit met de gegevens op de factuur. In de meeste gevallen klopt het, maar er kan iets misgegaan zijn.

Uw opstelling van ik ben het er niet mee eens en betaal niet is niet de handigste weg. De kosten bij niet-betalen lopen snel op en na een maand kunt u niet meer met uw abonnement reizen. U moet dan eerst alle kosten hebben voldaan voor u weer een andere kunt krijgen. Het is veel gedoe, u doet er doorgaans het verstandigste aan te informeren en te  betalen als u weet hoe het zit, want dat is het enige waar naar gekeken wordt. NS kijkt niet in uw portemonnee, maar of uw betaling is bijgeschreven. 

Ik zou het eerst even nakijken op ‘MijnNS’ en dan Facturen. U kunt ook naar reisgeschiedenis kijken.

 

Badge +3

Er zijn wel gevallen bekend waar een dal-spits overstap (structureel) niet goed gaat maar dat zou bij Arriva-NS (of andersom) niet het geval moeten zijn, anders had het hier (en op andere media) wel vol gestaan met klachten.

Voor zover bekend gaat/ging het mis bij NS→Qbuzz (MerwedeLingeLijn Dordrecht-Geldermalsen) en bij GVB→Connexxion trams/bussen in Noord-Holland (de andere kant op gaat wel goed).

Het ‘heeft de aandacht’ van NS (want het gaat fout door Flex), maar tot er een oplossing is kan je bij afwijkingen gewoon geld terug krijgen via de Klantenservice (via je volgende Flex factuur).

Reageer