Skip to main content
beantwoord

Korting op e-ticket

  • 10 May 2024
  • 57 reacties
  • 996 Bekeken

Mijn moeder was ervan overtuigd dat ze met haar Dal Voordeel Abonnement ook e-tickets met korting kon kopen. Ze is gisteren van 't Harde naar Hengelo gereisd op een e-ticket en dacht dus met korting te reizen, maar betaalde gewoon vol tarief, terwijl ze wel met korting had kunnen reizen als ze met haar OV-Chipkaart had ingecheckt. Is er een mogelijkheid dat ze het extra betaalde bedrag à €6 terug kan krijgen? E-tickets staan immers ook op naam, dus is het overduidelijk dat zij die reis heeft gemaakt!

57 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat valt wel mee.

Voor jou misschien, voor sommige reizigers blijkt het toch ingewikkeld. Vaak is het een kwestie van opletten, maar een fout is zo gemaakt. Het is mij per ongeluk ook wel eens overkomen.

Overigens heb je hier op bijvoorbeeld Zutphen de bizarre situatie dat als je met Arriva (Blauwnet) reist, je niet bij Arriva moet inchecken maar bij Arriva Blauwnet. De reiziger ziet Arriva op de trein en in de reisplanner, maar mag er niet inchecken. Als je het weet gaat het goed, maar als je dit niet weet of voor het eerst doet? Tja… 

Gelukkig gaat het bij de meesten wel goed, maar dat er mensen hier de fout in gaan snap ik best.

 

In de tijd van de papieren kaartjes speelde dit probleem immers amper. Mensen hadden een treinkaartje van A naar B en het maakte niet uit met welke vervoerder dat was.

In die tijd was er een hele grote spoorwegmaatschappij die bij de afrekening de andere maatschappijen een poot uitdraaide.

Vergelijkbaar met destijds bij de strippenkaart waar in sommige provincies 25% van de geclaimde reizigers helemaal niet bestond.

Overigens heeft deze discussie niets te maken met het gerommel met etickets waar het leeuwendeel van de ticket discussues op dit forum (en ook dit topic) over gaan.

Veel onervaren, incidentele reizigers gebruiken tegenwoordig hun bankpas (inmiddels gemiddeld zo'n half miljoen per dag) en die blijken kennelijk geen problemen met in/uitchecken te hebben gezien de weinige reacties op het forum daarover.

Reputatie 7
Badge +1

Om terug te komen op de openingspost: Ik snap hier iets niet helemaal. 

Je hebt een OV-Chipkaart met abonnement waarmee je slechts hoeft in- en uit te checken, maar koopt een ingewikkeld e-ticket om er na de reis achter te komen dat je voltarief betaald? Dat bedrag betaal je toch vooraf aan het aanschaffen van het ticket? Dan zie je toch al dat je niet met korting reist?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Je hebt een OV-Chipkaart met abonnement waarmee je slechts hoeft in- en uit te checken, maar koopt een ingewikkeld e-ticket om er na de reis achter te komen dat je voltarief betaald? Dat bedrag betaal je toch vooraf aan het aanschaffen van het ticket? Dan zie je toch al dat je niet met korting reist?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Het kopen van eticket bij een abonnement is natuurlijk vaak niet uit onwetendheid al pretenderen de meeste klagers dat. Er zijn mensen die wat willen met sjoemelen met de spitsuren (toch om 8.45 uur vertrekken en hopen dat er tot 9 uur dan geen conducteur langskomt) of onderweg langdurig willen onderbreken zonder in/uitchecken.

Ik zou je overigens de mensen niet de kost niet willen geven die bij (web)winkels gewoon klakkeloos hun pincode intikken. Pas als ze een keer op hun bankapp kijken denken ze "he dat is wel veel".

Reputatie 7

 

 

Als ik zie hoe vaak mensen bij de verkeerde vervoerder zijn ingecheckt. Poortjes kunnen daarbij alleen helpen als ieder vervoerder dedicated perronnen heeft, en je dus stations opsplitst in verschillende zones met poortenrijen ertussen. Laten we maar niet beginnen hoe “kostenefficient” zo’n ombouw zou zijn.

In Japan zijn er stations met meer dan 10 verschillende vervoerders en moet je ook overal apart in- en uitchecken. Zijn Japanners zo slim of Nederlanders....

In Japan ken ik alleen stations met gescheiden zones zoals ik beschreef, dan is het niet foutgevoelig. Heb je tegenvoorbeelden? 

 

 

 

 

In Japan ken ik alleen stations met gescheiden zones zoals ik beschreef, dan is het niet foutgevoelig. Heb je tegenvoorbeelden? 

Ik heb daar jaren gewoond. Op sommige wat kleinere stations heb je daar dezelfde situatie als in Amersfoort of Arnhem met verschillende poortjes naast elkaar. 

Zonering (met poortjes of paaltjes) zou overigens ook op sommige stations in Nederland prima kunnen. Denk bijv. aan Zutphen, Nijmegen, Groningen, Maastricht, etc. In de praktijk hebben maatschappijen op de meeste stations nu ook hun "eigen" sporen.

Maar nogmaals het gaat hier over etickets.

Reputatie 7
Badge +3

Om terug te komen op de openingspost: Ik snap hier iets niet helemaal. 

Je hebt een OV-Chipkaart met abonnement waarmee je slechts hoeft in- en uit te checken, maar koopt een ingewikkeld e-ticket om er na de reis achter te komen dat je voltarief betaald? Dat bedrag betaal je toch vooraf aan het aanschaffen van het ticket? Dan zie je toch al dat je niet met korting reist?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Bij het kopen van een e-ticket kun je zowel het volle tarief zien en daarnaast (meestal even doorklikken) de kortingsbedragen. Je zou inderdaad al voor het kopen kunnen zien dat bedrag niet klopt. Maar blijkbaar kijken mensen niet naar waar ze kopen, gezien de verschillende topics over kunnen wijzigen van datum, naam of traject.

Maar e-ticket kopen is meer werk dan inchecken met ov-chipkaart of bankpas. Enige reden waarom iemand met abonnement een e-ticket zou willen kopen is het tussendoor het station voor langere tijd willen verlaten. Maar dat kan niet met korting.

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt wel allemaal met elkaar samen. Juist vanwege de poortjes gaan mensen e-tickets met korting kopen om de inchecktijden te vermijden.

In de tijd van de papieren kaartjes waren er overigens ook heel veel discussies in de trein met reizigers die het niet billijk vonden dat ze niet al om 08.59 uur mochten vertrekken. 

Het lijkt af en toe of half Nederland fraudegestuurd is en er al alles aan doet om regels te ontduiken.

Reputatie 7
Badge +3

Bij jou zou een lampje gaan branden, en voor veel anderen (waaronder ikzelf) is ook niet meer dan logisch dat je met de OV-chipkaart moet inchecken om je korting te krijgen, maar niet iedereen is zo geroutineerd. Er staat niet bij dat dat inchecken gedaan moet worden met de OV-chipkaart. En gezien het feit dat er de laatste tijd toch best een aantal reizigers hier een zelfde vraag hebben gesteld, is dit dus niet bij iedereen duidelijk. Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat ze moeten/kunnen in checken met een e-ticket. 

Ik vermoed dat mensen die er nu achterkomen dat ze bij een e-ticket geen korting krijgen van hun abonnement, voorheen samenreistickets kochten ipv inchecken met ov-chipkaart.

Of ze nu wel of niet voorheen een samenreisticket kochten doet er niet echt toe, het gaat mij erom dat het deze mensen niet duidelijk was en is dat je met de OV-chipkaart moet inchecken om de 40% korting te krijgen. De mogelijkheid om makkelijk een e-ticket Samenreiskorting te kopen zal er alleen wel aan hebben bijgedragen. En nu dat Samenreisticket alleen met een code verkrijgbaar is wordt dat duidelijk. 

Dat je moet inchecken met de OV-chipkaart staat wel in de voorwaarden maar niet bij info/bestelpagina, het staat ook niet in de mail die krijgt wanneer je voor het eerst een Flex abonnement besteld heb. Daar staat alleen maar :

NS Flex. Net zo flexibel als jij
Reizen zoals u gewend bent, maar dan net even flexibeler. Heeft u nog vragen? 

En als je gewend was te reizen met losse e-tickets dan zou je kunnen denken dat het met je kortingsabonnement ook zo gaat. Tegenwoordig kan zoveel digitaal of met e-tickets, dus waarom dit ook (in de gedachten van deze reizigers)? 

NS gaat er vanuit dat iedereen wel weet dat je met een abonnement met je OV-chipkaart moet inchecken en het overgrote deel van de reizigers met een abonnement weet dat ook gewoon, maar zoals nu blijkt is er dus ook een klein deel wat dat niet weet (of wist). Als NS zou je ook kunnen leren hiervan en dit duidelijk kunnen aangeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Het kopen van eticket bij een abonnement is natuurlijk vaak niet uit onwetendheid al pretenderen de meeste klagers dat. Er zijn mensen die wat willen met sjoemelen met de spitsuren (toch om 8.45 uur vertrekken en hopen dat er tot 9 uur dan geen conducteur langskomt) of onderweg langdurig willen onderbreken zonder in/uitchecken.

Ik zou je overigens de mensen niet de kost niet willen geven die bij (web)winkels gewoon klakkeloos hun pincode intikken. Pas als ze een keer op hun bankapp kijken denken ze "he dat is wel veel".

Ik vind het te makkelijk om iedereen die met een abonnement een e-ticket denkt te moeten of kunnen kopen maar weg te zetten als sjoemelaar. Er zijn hier genoeg mensen geweest die net een kortingsabonnement hadden gekocht en hier vroegen of en hoe je een ticket met korting kon kopen. Die hadden nog helemaal niet gereisd met dat abonnment en dus ook geen e-ticket gekocht. 

 

 

Dat je moet inchecken met de OV-chipkaart staat wel in de voorwaarden maar niet bij info/bestelpagina, het staat ook niet in de mail die krijgt wanneer je voor het eerst een Flex abonnement besteld heb. 

Als ik electronica of bouwmaterialen koop staan de gebruiks- en toepassingsvoorschriften ook niet op de bestelpagina maar in de gebruiksaanwijzing. Mensen die zich gaan beroepen op het feit dat ze weigeren een gebruiksaanwijzing te lezen hoef je mijns inziens geen coulance te geven.

 

 

En als je gewend was te reizen met losse e-tickets dan zou je kunnen denken dat het met je kortingsabonnement ook zo gaat. Tegenwoordig kan zoveel digitaal of met e-tickets, dus waarom dit ook (in de gedachten van deze reizigers)? 

Nogmaals, gewoon de gebruiksaanwijzing lezen net als voordat je klakkeloos een apparaat in het stopcontact steekt.

 

Ik vind het te makkelijk om iedereen die met een abonnement een e-ticket denkt te moeten of kunnen kopen maar weg te zetten als sjoemelaar. 

Ik zeg ook niet iedereen maar "vaak". En ja, ik ben niet zo goed gelovig om te denken dat veel mensen uit onwetendheid heel omslachtig etickets gaan kopen als ze gewoon kunnen in/uitchecken.

Ik weet uiteraard niet welk percentage van de abonnementhouders dit deed maar aangezien wel bekend is dat er op grote schaal met etickets werd (en vrees ik nog steeds wordt) gefraudeerd denk ik dat wat hier op het forum terecht komt maar een klein topje van de ijsberg is.

Overigens verbaast me wel dat NS hier nooit eerder tegen heeft opgetreden.

Reputatie 7

Het lijkt af en toe of half Nederland fraudegestuurd is en er al alles aan doet om regels te ontduiken.

Dat is toch al decennia zo. Nederland staat erom bekend dat alles "moet kunnen", dat we veel door de vingers zien en dat we vooral "niet zo moeilijk" moeten doen en creatief met regels om moeten gaan.

 

Maar e-ticket kopen is meer werk dan inchecken met ov-chipkaart of bankpas. Enige reden waarom iemand met abonnement een e-ticket zou willen kopen is het tussendoor het station voor langere tijd willen verlaten. Maar dat kan niet met korting.

Of om in de spits te vertrekken. Het aloude probleem met de keuzedagen in de tijd van de papieren kaartjes toen veel senioren al om 8.45 uur vertrokken. 

Reputatie 7
Badge

Wat NS en de andere vervoerders zouden kunnen doen, is het reizen qua vervoersbewijzen makkelijker maken, zeker nu OVpay bestaat.

Bijvoorbeeld:

-Alleen inchecken met OVpay of OVChipkaart op begin en eindstation en niet meer per vervoerder. (Het verrekenen zou toch echt sjoemelvrij moeten lukken…..)

-In de spits betaal je net als nu 100 pct in de dal met OVpay iedereen bijvoorbeeld 20 of 30 pct korting

-In de dal met OVChipkaart krijg je de (hogere) korting die hoort bij je gekozen abonnement.

-E-tickets binnen NL gewoon afschaffen. Samenreiskorting kan er ook uit.

 

Je hebt dan het al bestaande in- en uitchecksysteem dat bindend is voor elke reiziger, geen gesjoemel meer met E-tickets en niet meer tig verschillende voorwaarden en bijbehorende tickets. Voor reizigers en personeel win-win.

Het zou dan bijna gewoon te makkelijk worden om te reizen. ;) Wel, marketingafdeling, begin het maandag eens uit te werken en voer het per januari in!

 

Alleen inchecken met OVpay of OVChipkaart op begin en eindstation en niet meer per vervoerder. (Het verrekenen zou toch echt sjoemelvrij moeten lukken…..)

Hoe dan als je niet weet met welke vervoerder en/of via welke route is gereisd.

 

-In de spits betaal je net als nu 100 pct in de dal met OVpay iedereen bijvoorbeeld 20 of 30 pct korting

-In de dal met OVChipkaart krijg je de (hogere) korting die hoort bij je gekozen abonnement.

-E-tickets binnen NL gewoon afschaffen. Samenreiskorting kan er ook uit.

Dat zijn betere ideeën.

Reputatie 7
Badge

Alleen inchecken met OVpay of OVChipkaart op begin en eindstation en niet meer per vervoerder. (Het verrekenen zou toch echt sjoemelvrij moeten lukken…..)

Hoe dan als je niet weet met welke vervoerder en/of via welke route is gereisd.

Naar rato van de verdeling van passagiers op het traject verdelen was oorspronkelijk voor invoeting van de ov-chipkaart de bedoeling. 

 

Hoe dan als je niet weet met welke vervoerder en/of via welke route is gereisd.

Naar rato van de verdeling van passagiers op het traject verdelen was oorspronkelijk voor invoeting van de ov-chipkaart de bedoeling. 

Aan de uiteinden van het spoorwegnet kan dat maar bij langere afstanden zijn er vaak allerlei routes mogelijk. Vroeger was je altijd verplicht via de kortste route (in km) te reizen maar tegenwoordig mag je omreizen als dat sneller is.

Een voorbeeldje: van Arnhem naar Winterswijk kan rechtstreeks met Arriva maar ook via Zutphen met NS/Arriva. Je weet bij een single check-in/out niet wat de reiziger doet. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat de reiziger niet vermoeid moet worden hiermee en dat er vast een manier zal zijn om met gemiddelde waardes te rekenen. Vooral denk ik dat er ook kosten bespaard zullen worden, omdat er minder paaltjes nodig zijn en er (veel??) minder correcties nodig zijn voor reizigers die een fout maken.

Kan mij ook voorstellen dat een versimpeld ticketaanbod de nodige kosten bespaart aan klantenservice medewerkers.

Ik denk dat de reiziger niet vermoeid moet worden hiermee en dat er vast een manier zal zijn om met gemiddelde waardes te rekenen.

Ja, maar om.die gemiddelden te bepalen moet je juist registreren. Daarnaast zijn er echte extremen mogelijk zoals bijv. Maastricht-Nijmegen, 50 km om via Den Bosch.

Het probleem in Nederland is dat de overheid (anders dan in andere landen) de vervoerders opbrengst verantwoordelijk heeft gemaakt en daarom iedereen apart met de reiziger moet afrekenen. Een gevolg van het niet willen aanbesteden van het HRN. Bij het Duitse systeem is single check-in geen enkel probleem.

 

Vooral denk ik dat er ook kosten bespaard zullen worden, omdat er minder paaltjes nodig zijn en er (veel??) minder correcties nodig zijn voor reizigers die een fout maken.

Ik denk dat procentueel het aantal fouten heel klein is. Sowieso stapt überhaupt maar 15-20% van alle reizigers tijdens zijn reis over en de wat meer vaste reizigers weten hoe het werkt.

Wellicht kun je verder eens kijken of je het op sommige stations wat duidelijker kunt aangeven. Je ziet bijv. opvallend veel klachten over Amersfoort maar zelden klachten over Zwolle, Arnhem of Groningen.

Verder zou je het aantal verschillende paaltjes en poortjes kunnen beperken tot twee soorten. Een voor NS en een voor niet-NS omdat er bij niet-NS nauwelijks routevarianten mogelijk zijn.

Reputatie 7

je zou toch mogen verwachten dat er regelmatig genoeg gronctroleerd wordt in dd trein om er statistieken aan te ontlenen. 

Maar zoals je zelf al zegt is de eest directe oplossing het verschuiven van de opbrengstverantwoordelijkheid. Maarja, Nederlanders zijn niet snugger genoeg om dat te omarmen. 

je zou toch mogen verwachten dat er regelmatig genoeg gronctroleerd wordt in dd trein om er statistieken aan te ontlenen. 

Bij controle wordt volgens mij alleen gecheckt of je een geldig vervoersbewijs hebt. 

Vroeger deed NS daarnaast regelmatig onderzoek, dan kwamen erbij de trein mensen van een enquêtebureau langs die je kaartje wilden zien maar sinds corona heb ik die niet meer gezien. 

Vroeger deed NS daarnaast regelmatig onderzoek, dan kwamen erbij de trein mensen van een enquêtebureau langs die je kaartje wilden zien maar sinds corona heb ik die niet meer gezien. 

En maar goed ook dat deze geldverslindende onderzoeken zijn stopgezet. Vaste reizigers waren er begrijpelijkerwijs ook wel klaar mee en lieten hun kaart niet meer zien....

Reputatie 7

je zou toch mogen verwachten dat er regelmatig genoeg gronctroleerd wordt in dd trein om er statistieken aan te ontlenen. 

Bij controle wordt volgens mij alleen gecheckt of je een geldig vervoersbewijs hebt. 

Vroeger deed NS daarnaast regelmatig onderzoek, dan kwamen erbij de trein mensen van een enquêtebureau langs die je kaartje wilden zien maar sinds corona heb ik die niet meer gezien. 

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar het is, vrees ik, best stupide. 

Reageer