beantwoord

Kortingskaart en andere ongemakken uit 2020

  • 22 January 2021
  • 8 reacties
  • 309 Bekeken

Ik heb uw brief d.d. 28 december! ontvangen met de wijziging van de productvoorwaarden. Dat laatste is in feite onjuist. De Voordeelurenkaart wordt m.i. per 1-1-2021 opgegeven; er is geen wijziging want de Voordeelurenkaart wordt vervangen door de Dalurenkaart. Pas gisteren heb ik per mail vernomen dat ik 7 euro per jaar goedkoper uit ben. Het is mij nog niet duidelijk wat nu het verschil is tussen de Dalurenkaart en de Kortingskaart nieuwe stijl. Indien die er niet zijn dan beschouw ik mijn Voordeeluren abonnement per 1-1-2012 beëindigd en verwacht ik een restitutie van het het resterende abonnement. Indien er wel voordelen zijn wil ik die voordelen eerst bestuderen. Ik zal tot dan geen gebruik maken van mijn Voordeelurenkaart en houd mij het recht voor de nieuwe voordeelurenkaart per 1-1-2021, met terugwerkende kracht, dus te beëindigen. De NS heeft nl. verzuimd om na te vragen of ik wilde instemmen met de nieiwe voorwaarden en mij ook niet de kans gegeven het product per 1-1-2021 te beeindigen terwijl het product in feite ophield te bestaan. 

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen behoefte aan een dalurenkaart en door de verandering van de voorwaarden ga ik er vanuit dat ik een volledige restitutie krijg vanaf 1 januari tot de looptijd en niet de ruim 2 euro verrekening van 7 euro korting op de abonnementsprijs per jaar ;-). Zo wie zo reis ik momententeel niet meer werkgerelateerd met de trein en ik verwacht dat de komende tijd ook niet zal veranderen.

Blijkbaar is of de lastig te bereiken Klantenservice of de Community de plek waar ik dit soort zaken moet aankaarten.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 January 2021, 12:10

Bekijk origineel

8 reacties

De houders van een voordelenurnkaart zijn vorig jaar herhaaldelijk geïnformeerd over de wijzigingen per 1-1-2021. U had dus tijd genoeg om op te zeggen. Abonnementen met terugwerkende kracht opzeggen kan juridisch niet. 

Klopt, maar er is mij geen mogelijkheid geboden het per 1-1- op te zeggen en ik kreeg pas eind december de voorwaarden toegestuurd en sinds gisteren weet ik pas dat ik 7 euro per jaar goedkoper uit ben!

Overigens gaat u niet in op mijn vraag of er nog verschillen zijjn tussen de kortingskaart en de Dalurenkaart. Als die er niet zijn houdt het product poer 1-1-2021 op en heb ik recht op compensatie (wat de NS overigens eerder had aangegeven)

Het product bestaat per 1 januari niet meer! Maar tekenend dat er op deze klantvriendelijke manier gereageerd wordt.

Maar goed als dit de insteek is zal ik informeren bij mijn verzekering wat juridisch haalbaar is.

Wat is de opzegtermijn?

Klopt, maar er is mij geen mogelijkheid geboden het per 1-1- op te zeggen en ik kreeg pas eind december de voorwaarden toegestuurd en sinds gisteren weet ik pas dat ik 7 euro per jaar goedkoper uit ben!

Overigens gaat u niet in op mijn vraag of er nog verschillen zijjn tussen de kortingskaart en de Dalurenkaart. Als die er niet zijn houdt het product poer 1-1-2021 op en heb ik recht op compensatie (wat de NS overigens eerder had aangegeven)

Het product bestaat per 1 januari niet meer! Maar tekenend dat er op deze klantvriendelijke manier gereageerd wordt.

Maar goed als dit de insteek is zal ik informeren bij mijn verzekering wat juridisch haalbaar is.

Wat is de opzegtermijn?

@ErnstR : Tamzin is gewoon één van de deelnemers aan dit forum en heeft geen binding met NS. Ik vind dat u bijzonder onvriendelijk reageert. U bent hier echt wel over geïnformeerd. Er zijn hier al velen (honderden) berichten op dit forum over geweest.

Mijn excuus. Dat wist ik niet; dit is mijn eerste bezoek aan het forum. Het pleit voor Tamzin dat hij / zij het opneemt voor de NS wat niet wegneemt dat ik deze en andere in 2020 genomen maatregelen om het reizen in de avondspits te ontmoedigen klantonvriendelijk vindt of denk u daar anders over?

En zeker ben ik geinformeerd over het stoppen van de Koringskaart maar niet over hoe ik b.v. mijn abonnoment per 1-1-2021 kon opzeggen. Verder heb ik pas eind december de nieuwe voorwaarden ontvangen en sinds gisteren weet ik pas sinds gisteren dat de nieuwe kaart 7 euro per jaar goedkoper is.

Tenslotte had de NS vorig jaar aangegeven dat er restitutie zou plaats vinden. Ik ben er dan ook van uitgegaan dat de kaart per 1-1-2021 zou stoppen hetgeen niet het geval is. De kaart is gecontinueerd onder volstrek andere voorwaarden waarbij mij de verschillen met de Voordeelurenkaart niet duidelijk zijn.

U geeft aan dat er honderde berichten over zijn geweest in dit Forum maar met de zoekfunctie vond ik die zo snel niet; wellicht een onhandigheid van mij.

Tenslotte heb ik dit bericht geplaats in de verwachting hier een reactie van de NS zelf op te krijgen; de NS verwijst hier zelf naar. Als dat niet het geval is heeft deelname aan dit Forum voor wat betreft dit onderwerp geen meerwaarde. Wellicht kunt u mij adviseren hoe ik het beste hierover contact kan opnemen met de NS zelf. Een mail sturen behoort al lang niet meer tot de mogelijkheden en de robot kon mij in het verleden ook vaak niet helpen

Groetjes, ernst

Reputatie 7
Badge +3

Voordeelurenabonnement is niet gestopt, deze bestaat nog steeds. Alleen de voorwaarden zijn zo gewijzigd dat deze voorwaarden nu gelijk aan de voorwaarden van dal voordeel zijn.

Met terugwerkende kracht opzeggen kan niet. Er kan opgezegd worden op de dag dat het abonnement is aangegaan. Per direct kan het alleen als je het wijzigt in een Flex abonnement. Reis je voorlopig niet dan kun je kiezen voor Flex zonder abonnement. Heb je keuzedagen en wil je deze houden, dan kun je niet overstappen naar Flex.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wil je opzeggen of wijzigen dan kun je telefonisch, via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Goedemiddag ErnstR en welkom bij de NS Community!

De NS Community is in eerste instantie een kanaal waar reizigers elkaar kunnen helpen. Vandaar ook “antwoord van 70.000 reizigers”, aldus de contactinformatiepagina. Veel vragen kun je al beantwoord vinden in eerdere topics, of kunnen beantwoord worden door andere gebruikers die het antwoord toevallig weten.

Uiteraard zijn er Moderators actief (zoals ik), maar onze rol is voornamelijk om ervoor te zorgen dát er een correct antwoord gegeven wordt. Dat hoeft niet per se een antwoord te zijn gegeven door een vertegenwoordiger van de NS, dus er bestaat ook geen garantie dat zo iemand reageert. Indien je daar wel behoefte aan hebt, kun je altijd gebruik maken van de meer directe Klantenservicekanalen.

Wat betreft je vraagstelling zelf hebben Tamzin en Pingpong je in wezen al voorzien van een antwoord. Voorwaardentechnisch staat het Voordeelurenabonnement nu inderdaad gelijk aan het Dal Voordeel. Dat is ook de wijziging. Deze wijziging hebben we in het afgelopen jaar meerdere malen en ruimschoots van tevoren gecommuniceerd, comform onze voorwaarden (artikel 6.4) met betrekking tot een eenzijdige voorwaardenwijziging. Qua beëinigen kon en kun je het abonnement volgens de reguliere beëindigingsmogeljkheden stopzetten, maandelijks per de ingangsdatum van het contract, of per direct via een overstap naar NS Flex.

Bedankt. Ik had begrepen dat de oude Koringskaart niet in het Flex abonnement kon omdat het abinnemet al lang niet meer bestaat voor nieuwe klanten. Ook mijn weekend-vrij kaart kon ik in de 1e COVID-19 golf niet opschorten. Verder is het natuurlijk een juridische truuk om de voorwaarden van de Kortingskaart gelijk te maken aan de Dalurenkaart zodat de NS geen restitutie hoeft te verlenen ;-). Ik weing zin om nog enkele maanden te wachten met opzeggen van een producht wat voor mij geen meerwaarde meer heeft door de veranderende voorwaarden (ik begrijp u goed dat alleen de naam behouden is en de prijs en voorwaarden alleen gelijk zijn aan de Dalurenkaart)

Afgelopen jaren had ik de Kortingskaart juist door die specifieke voordelen (reizen in de avndspits) aangehouden; ook al waren er jaren dat dat voor mij niet rendabel was.

Reputatie 1

Afgelopen jaren had ik de Kortingskaart juist door die specifieke voordelen (reizen in de avndspits) aangehouden; ook al waren er jaren dat dat voor mij niet rendabel was.

 

Dat was voor mij en een aantal andere treinreizigers precies net zo. In begin had NS nog beloofd, het voordeeluren abo in stand te houden voor bestaande klanten. Na ongeveer 7 (?) jaren hebben ze dan besloten, dat het nu af is. Niet de beste stijl, maar het mag.

Daar is ook volledig en op tijd informatie over gedeeld. Helaas natuurlijk in domme marketing taal en niet op de punt gebracht (“we schaffen het NS VDU na 7 jaren om strategische reden af”). Maar de informatie was er uitgebracht.

 

Verder is het natuurlijk een juridische truuk om de voorwaarden van de Kortingskaart gelijk te maken aan de Dalurenkaart zodat de NS geen restitutie hoeft te verlenen

Zou men zo kunnen zien. Het is juridisch wel correct en er is een “tegen-truc”:

Zet je abonnement vandaag nog in NS Flex zonder abo om. Kost helemaal niks en je krijgt je abonnementgeld vanaf vandaag gerekend terug. Dat had je best al in Maart 2020 gedaan aangezien Covid. Het “we kunnen voor NS VDU klanten niks betekenen” was al een duidelijke verhaal.

Verder ga je dan net zo strategisch als het NS deed, na behoefte en wanneer het je geld bespaart een Dal korting of Weekend/dal vrij voor 1 maand aanzetten. En precies na een maand weer uit zetten (in agenda een opmerking zetten, zodat je het niet vergeet). Je komt zo feitelijk op meer dan 7 EUR korting uit - in mijn geval ongeveer de helft van het voormalige NS VDU, wel ook zonder avondspitskorting natuurlijk, maar dit met NS VDU nu ook zo.

Het nieuwe NS VDU abo mit de voorwaarden gelijk aan NS Flex Dal korting is voor bijna iedereen een zinloos product. Gebruik NS flex met strategisch inzet van de maandelijkse abos. 

Reageer