kosten trein ticket

  • 27 June 2023
  • 25 reacties
  • 268 Bekeken

https://www.imgdumper.nl/uploads9/649aa7cc52751/649aa7cc4abf5-3.pngGoede morgen allemaal, afgelopen vrijdag ging ik met de trein van sneek naar leeuwarden, daarna met de trein naar groningen, en zo dezelfde dag weer terug.

 

Ik reis met dal tarief-40% korting.

Vraag: in mijn NS staat de retouprijs van leeuwarden-groningen met korting: 19,72….maar werkelijk kost het ; 13,87.

 

 

Hoe kan dit?

 


25 reacties

Reputatie 3

U heeft op de heenreis bij NS in- en uitgecheckt in plaats van Arriva en dan wordt het tarief voor Leeuwarden - Groningen berekend via Meppel (en dat is duurder).

Dat snap ik niet

Reputatie 7
Badge +3

Op de heenreis heb je in- en uitgecheckt bij NS i.p.v. bij Arriva. Je reis is daarom berekend via Meppel i.p.v. via de kortste route.

Het wordt nog een klusje om dit te corrigeren omdat er twee vervoerders bij betrokken zijn. Ik zou contact opnemen met Klantenservice van NS. 
Blijkbaar ben je in de Arriva-trein tussen Leeuwarden en Groningen niet gecontroleerd. Anders had je ook nog een boete gekregen vanwege het reizen zonder geldig vervoerbewijs.

Reputatie 3

U had bij Arriva in- en uit moeten checken, want Arriva verzorgt de treindienst tussen Leeuwarden en Groningen. Op de terugweg heeft u het wel correct gedaan. 

Als u bij NS in - en uitcheckt gaat het systeem er van uit dat u via Meppel heeft gereisd.

Ok, wel erg verwarrend he, want in leeuwarden op de heenreis, moets ik gebruik maken van de NS trein!...juist?..dus check je in bij de NS poort.

 

En op de terug weg, had ik maar 1 mogelijkheid: de stoptrein van ariva naar leeuwarden, dus inchecken via arriva

Reputatie 3

Ok, wel erg verwarrend he, want in leeuwarden op de heenreis, moets ik gebruik maken van de NS trein!...juist?..dus check je in bij de NS poort.

U heeft gezien uw in- en uitchecktijd van deze trein gebruik gemaakt. Dat is een trein van Arriva.

Misschien dat de klantenservice nog iets voor u kan doen, maar zoals @iMark al zegt kan dat lastig zijn omdat er twee vervoerders bij betrokken zijn en heeft u eigenlijk al geluk gehad dat u niet gecontroleerd bent.

Ik weet zeker, dar er maar 1 trein was naar groningen, en dat was de NS trein, dus checkte ik in via de NS poort, ik blijf erbij, zeer verwarrend, en hoop dat dit ook in het systeem wordt veranderd!….de logika is: als je van leeuwarden naar groningen reist...FYSIEK op dat spoor...en dat kan ook niet anders….want dat spoor loopt alleen maar fysiek van leeuwarden naar groningen, dus dat kan iedereen snappen, nu nog zo maken dat hun systeem dat ook snapt, ik denk de software daarin aanpassen.  Allemaal hartelijk dank voor de uitleg, en dat meen ik, groetjes JBeetsma, en Have a Nicve Day

Reputatie 7
Badge +3

@JBeetsma NS rijdt geen rechtstreekse treinen tussen Leeuwarden en Groningen. Alleen Arriva rijdt daar. Dus in- en uitchecken bij Arriva in Leeuwarden.
Is het op de terugreis in Groningen per ongeluk goed gegaan?

Je kunt wel met NS van Leeuwarden naar Groningen maar dat is dan via Meppel. Vandaar dat het systeem wel een prijs geeft, maar die is vanwege de omweg een stuk hoger dan rechtstreeks met Arriva.

Reputatie 3

ik blijf erbij, zeer verwarrend, en hoop dat dit ook in het systeem wordt veranderd!….de logika is: als je van leeuwarden naar groningen reist...FYSIEK op dat spoor...en dat kan ook niet anders….want dat spoor loopt alleen maar fysiek van leeuwarden naar groningen, 

Ik begrijp de verwarring enigzins. Ik heb zelf toen ik minder gebruik maakte van de trein bij een reis van Heerlen naar Maastricht in- en uitgecheckt bij NS. Reis was duurder omdat het tarief via Sittard was berekend i.p.v. via Valkenburg met Arriva (of misschien was het nog Veolia). Kan me goed voorstellen dat dit regelmatig fout gaat.

nee niet per ongeluk, daar was maar 1 mogelijkheid: de blauwe trein, dus blindelings in checken bij arriva poort...echter waarom deed ik dat?….omdat de sneltrein van NS om...ik geloof dat het was : 12.09 was gecaneld!   vandaar

https://www.imgdumper.nl/uploads9/649ab11d891c5/649ab11d83136-Schermafbeelding_2023-06-27_om_11.50.02.png

dus je ziet van groningen naar leeuwarden om 12.09 was een NS trein!!!

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, er rijden geen treinen van NS tussen Leeuwarden en Groningen v.v. Alleen maar treinen van Arriva. Arriva rijdt zowel stoptreinen als sneltreinen.

Voor zover ik weet zijn de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rood/wit van kleur.

Meer informatie over de opgeheven trein van Arriva:
https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-23/37335

 

Reputatie 6
Badge +1

dus je ziet van groningen naar leeuwarden om 12.09 was een NS trein!!!

Je kunt beter een reisplanner vertrouwen dan een random stukje tekst in Google waar geen bron of uitleg bij staat.

Er rijden geen rechtstreekse NS-treinen tussen Groningen en Leeuwarden, alleen met een overstap in Zwolle of Meppel. Alle rechtstreekse treinen zijn van Arriva. 

Reputatie 6
Badge +1

Voor zover ik weet zijn de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rood/wit van kleur.

Die hebben tegenwoordig (bijna) allemaal de nieuwe blauw-witte huisstijl gekregen. 

En zo kunnen we verder gaan,  volgens mij was ie blauw hoor!...nogmaals groetjes en fijne dag….en hierbij sluiten, Johannes

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik weet zijn de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rood/wit van kleur.

Die hebben tegenwoordig (bijna) allemaal de nieuwe blauw-witte huisstijl gekregen. 

Ik ben in geen tijden met de trein in het hoge noorden geweest. Dat blijkt.

Reputatie 6
Badge +1

nee niet per ongeluk, daar was maar 1 mogelijkheid: de blauwe trein, dus blindelings in checken bij arriva poort...echter waarom deed ik dat?….omdat de sneltrein van NS om...ik geloof dat het was : 12.09 was gecaneld!   vandaar

“Arriva Sneltrein”

Reputatie 7
Badge +2

Er rijdt geen NS-trein tussen Groningen en Leeuwarden zoals al meerdere keren is aangegeven. En de kleuren van de Arriva treinen lijken er niet eens op.

Op de terugweg bent u ook onnodig uit- en ingecheckt in Leeuwarden, u had gewoon door kunnen lopen zonder de poortjes te passeren.

Reputatie 7
Badge +3

Op de heenweg had dat overigens ook gekund. Sneek - Groningen met 40% korting kost €9,57.

Op de terugweg is blijkbaar de reis onderbroken in Leeuwarden. Dan moet je wel door de poortjes.

Hier nog wat informatie voor @JBeetsma  over het gebruik van poortjes op station Leeuwarden:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/stations-met-meerdere-treinvervoerders.html

Reputatie 7
Badge +3

NS treinen kunnen niet eens tussen Groningen en Leeuwarden rijden, daar is geen bovenleiding en NS heeft geen dieseltreinen meer. 

Ik weet zeker, dar er maar 1 trein was naar groningen, en dat was de NS trein, 

NS rijdt al meer dan 20 jaar niet meer tussen Groningen en Leeuwarden.

Badge +3

Dat screenshot klopt niet, want die toont de prijzen voor met Arriva tussen Leeuwarden en Groningen:

Een reis met NS (via Meppel) is https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=LW&end=&end=GN&companies%5B%5D=1 dus 145 TE (tariefeenheden/km). Dit klopt overigens niet, het is 143 TE.

Dat kost met 40% korting € 14,88 maar hier speelt dat je al 21 TE met Arriva tussen Sneek Noord en Leeuwarden gereisd had.

NS rekent dan het verschil tussen 164 TE (de totale reisafstand) en de reeds gereisde 21 TE met Arriva. Dat kost (40% korting) € 15,96 - € 3,18 = € 12,84

Wees dus blij dat je tussen Leeuwarden en Groningen (in de blauwe Arriva trein) niet gecontroleerd bent, want je had een NS incheck en zou dan via Meppel moeten reizen.

Met Arriva had de heenreis van Leeuwarden naar Groningen je maar € 6,38 gekost, vanwege de langeafstandkorting vanaf Sneek. Zonder het stukje Sneek - Leeuwarden is het € 6,94 zoals berekend voor de terugreis.

De oplossing:   gewoon inchecken in de trein, en alles is klaar, dan ook geen misverstanden meer.

Badge +3

De vraag is hier natuurlijk ook of de (WINK) Arriva treinen tussen Leeuwarden en Stavoren een andere kleur hebben dan de (blauwe GTW) tussen Leeuwarden en Groningen?

Dan begrijp ik de verwarring ‘blauw = NS’ wel…

Wat je hooguit zou kunnen proberen is om bij NS aan te tonen dat je niet met NS via Meppel naar Groningen gereisd bent, want dat red je niet in 43 minuten (Leeuwarden - Meppel is al 39 minuten namelijk)! 🤣 Dus € 12,78 terug graag… 

Reageer