Skip to main content

Ik reis met een Traject vrij abonnement elke week van Roosendaal naar Rotterdam. 

In de zomervakantie , maand juli heb ik dit gepauzeerd.

Bij de re-activatie in augustus moest ik opnieuw vertrek en eindbestemming opgeven.

Als je Roosendaal intikt komt als eerste Roosendaal-grens naar voren en dat heb ik gekozen want er is maar EEN station in Roosendaal. 

Na 2 maanden valt me op dat er meer is afgeschreven dan voorheen.

Bij controle stel ik vast dat Roosendaal grens - Rotterdam Blaak 319 Euro kost waarentegen Roosendaal - Rotterdam Blaak 286 Euro kost.

Toen heb ik NS gecontacteerd via de chat. Dit uitgeleged en aangegeven dat mijn bij de NS bekende reishistorie klaarblijkleijk vanaf Roosendaal is en niet “Roosendaal grens”.

Ik werd doorverwezen naar 3 medewerkers met erg lange wachttijden.

Antwoord NS: “Dit is uw fout , u hebt er zelf voor gekozen” Restitutie van 2 x 33 Euro afgewezen.

Schandalig vind ik dit.

Welkom bij de NS Community!

Wist niet dat er nog NS grensabonnementen waren, maar inderdaad pech als je alleen maar naar Roosendaal en niet de grens over hoeft. Sterker nog, je reist van Roosendaal naar Rotterdam (en terug).

Wat ook wel uit je reishistorie zal blijken, dus een stukje coulance zou op zijn plaats zijn voor die paar maanden.


Er is maar één station in Roosendaal en dat is Roosendaal. Uiteraard niet Roosendaal grens, dat is niet Roosendaal, maar de grensovergang van Roosendaal met Essen. Er is daar zelfs helemaal geen station, maar het is een grenspunt. De afstand tussen Roosendaal en het grenspunt is ongeveer 7 km en die moet betaald worden als u van Roosendaal naar Roosendaal grens rijdt. Dat is altijd zo in het verkeer van Roosendaal met België 

De restitutie is mogelijk afgewezen omdat u er wel gebruik van had kunnen maken, eventueel in combinatie met een ander abonnement. Mensen kunnen ook een abonnement tot de grens nemen en dan achteraf zeggen dat ze zich vergist hebben. NS moet daar tegenwoordig ook rekening mee houden.

Als u Roosendaal grens ziet staan terwijl u niet naar Roosendaal grens maar naar Roosendaal wilt gaan, dan had u toch even verder moeten kijken.

Schandalig is het niet, sneu is het wel als uw vergissing dan wel onachtzaamheid zo duur betaald wordt, U had het echter moeten en kunnen weten. De redenering dat er maar een station in Roosendaal is, is waar maar dat zal nooit Roosendaal grens heten..

Ik zie echter ook geen wegen dit ongedaan te maken, zeker omdat het achteraf is en u wel gerechtigd was dit traject te reizen. Bij mijn weten wordt nooit achteraf een deel van het Trajectvrij abonnement teruggegeven. U kunt een klacht indienen, maar ik acht die ook kansloos.

Terzijde: met dit soort bedragen voor Trajectvrij zou ik een AltijdVrijabonnement overwegen. Voor het extra bedrag heeft u altijd reizen in heel Nederland, ook op de grenstrajecten.

Bij NS gaat men bij afwijzen inderdaad in overleg of het wel terecht is, dus het niet zo vreemd dat het even duurt. 

 

De opmerking van ​@Robert B  is mogelijk wel een insteek, dus om de reishistorie na te gaan.En als blijkt dat u altijd in Roosendaal heeft uitgecheckt, wie weet levert dat de gewenste coulance op. Of het lukt, weet ik niet maar het is het proberen waard.

Ik heb moeite met taalgebruik als ‘schandalig’ en ‘er was maar een station te kiezen’, maar vind wel dat dit moet worden heroverwogen. Als uit in- en uitchecken in Roosendaal blijkt dat TS daar steeds is in en uitgecheckt dan lijkt me coulance op zijn plaats. Ik hou altijd rekening met de precedentwerking gezien de wat verloederde instelling die we hier wel eens meemaken, maar in dit geval verwacht ik dat het precedentwerking zal hebben. Het vereist wel enige inspanning van Klantenservice. Wat mij betreft mag de menselijke maat hier gehanteerd worden.

Roosendaal heeft poortjes dus het is wel vast te stellen.

 


 

Roosendaal (grens) is blijkbaar een tariefpunt voor Traject Vrij (en kan je dus aanschaffen tegen de hoofdprijs) ❓

Als je in Roosendaal woont en (dagelijks) reist naar Rotterdam voor je werk ⁉️

Dan totaal niet van toepassing, en dus graag geld terug wegens verkeerde keuze abonnement.


 

Roosendaal (grens) is blijkbaar een tariefpunt voor Traject Vrij (en kan je dus aanschaffen tegen de hoofdprijs) ❓

Als je in Roosendaal woont en (dagelijks) reist naar Rotterdam voor je werk ⁉️

Dan totaal niet van toepassing, en dus graag geld terug wegens verkeerde keuze abonnement.

De keuze voor het Roosendaal grens abonnement is door TS zelf gemaakt en niet binnen 2 weken herroepen. Hoop dat TS inmiddels omgezet heeft naar het juiste abonnement.


Ik sta hier wel een beetje dubbel in. Als je Traject Vrij aanvraagt, wordt er gevraagd om de stations in te vullen. Roosendaal (grens) is geen station.

 

Als ik begin te typen, komt overigens Roosendaal wel vóór Roosendaal (grens):

 

Maar als uit de reishistorie duidelijk op te maken is dat er nooit van of naar Roosendaal (grens) is gereisd, zou ik persoonlijk coulance wel op z'n plaats vinden, omdat het overduidelijk een vergissing is geweest en NS ook geen nadeel heeft ondervonden.


Roosendaal Grens is dan wel geen station, maar het geeft je in iedergeval de mogelijkheid om tot aan de grens met 100% korting te reizen, dat zou niet het geval zijn als je alleen Roosendaal zou invullen.

 

Maar als simpele reiziger zou ik het verschil niet weten tussen Roosendaal Grens en Roosendaal, allemaal 1 pot nat zou ik denken (niet dus). Het zou op z'n minste duidelijker aangegeven kunnen worden.

 

TS geeft aan dat Roosendaal grens als eerste naar boven komt, het zou best kunnen zijn dat dat veranderd is want ik zie gewoon Roosendaal als eerste.


 

Roosendaal (grens) is blijkbaar een tariefpunt voor Traject Vrij (en kan je dus aanschaffen tegen de hoofdprijs) ❓

Als je in Roosendaal woont en (dagelijks) reist naar Rotterdam voor je werk ⁉️

Dan totaal niet van toepassing, en dus graag geld terug wegens verkeerde keuze abonnement.

Zo werkt het niet. Als ik een abonnement van Den Bosch naar Roosendaal koop en ik reis een maand lang alleen maar tot Etten-Leur dan kan ik mijn geld voor het laatste stuk ook niet terug claimen.

Sterker nog, als ik een abonnement koop en het vervolgens helemaal niet gebruik krijg ik het geld achteraf ook niet terug. Je ziet ook hier regelmatig mensen die dat toch proberen.


Mogelijk dat aanduidingen als ‘Roosendaal station’ en ‘Roosendaal grensovergang’ de vergissing hadden kunnen voorkomen, al acht ik zelf de huidige vermeldingen duidelijk genoeg. Ben dan ook van mening dat NS hierbij weinig tot niets te verwijten valt.

Anders ligt het bij het ontbreken van coulance. Daar waar NS meent na eigen fouten toch betalingen te kunnen incasseren aangezien de prestatie geleverd en geconsumeerd is, zou andersom, bij een vergissing van de klant waarbij aantoonbaar geen gebruik is gemaakt van hetgeen te veel is besteld, een restitutie niet misstaan.


Anders ligt het bij het ontbreken van coulance. Daar waar NS meent na eigen fouten toch betalingen te kunnen incasseren aangezien de prestatie geleverd en geconsumeerd is, zou andersom, bij een vergissing van de klant waarbij aantoonbaar geen gebruik is gemaakt van hetgeen te veel is besteld, een restitutie niet misstaan.

Zoals gezegd dan gaat iedereen achteraf "vergissingen”claimen voor ten dele niet gebruikte abonnementen. Niet aan beginnen.


Ik heb aantoonbaar sinds augustus niet gereisd en zal dat dit jaar ook niet doen.  Maar mijn abonnement + keuzedagen heb ik wel betaald. Coulance?


Ik heb aantoonbaar sinds augustus niet gereisd en zal dat dit jaar ook niet doen.  Maar mijn abonnement + keuzedagen heb ik wel betaald. Coulance?

Daar kies je zelf voor, TS niet. (misschien onbewust dan)

 

Het lijkt logisch dat er iets mis is als een reiziger altijd tussen twee stations reist, maar het traject dat gekozen is langer of korter is. Als de reiziger nooit verder dan Roosendaal is gegaan, zou er zeker coulance moeten zijn in mijn optiek.


Wist niet dat er nog NS grensabonnementen waren

Die zijn er altijd geweest, maar nu weer ondergebracht bij de gewone trajectabonementen (Traject Vrij) zoals vroeger.


Het zou bij een dergelijke optie netjes zijn om ofwel bij het invullen, ofwel voorafgaand aan het bevestigen, een waarschuwing te tonen dat er een grenstraject ipv een normaal station gekozen is.

Zo lastig lijkt me iets dergelijks niet 😅


Het zou bij een dergelijke optie netjes zijn om ofwel bij het invullen, ofwel voorafgaand aan het bevestigen, een waarschuwing te tonen dat er een grenstraject ipv een normaal station gekozen is.

Zo lastig lijkt me iets dergelijks niet 😅

Of een vlag van België er naast zetten 😆, dat kan je niet missen en is NOG makkelijker.

Beide kan natuurlijk ook...


Ik sta hier wel een beetje dubbel in. Als je Traject Vrij aanvraagt, wordt er gevraagd om de stations in te vullen. Roosendaal (grens) is geen station.

 

Als ik begin te typen, komt overigens Roosendaal wel vóór Roosendaal (grens):

 

Maar als uit de reishistorie duidelijk op te maken is dat er nooit van of naar Roosendaal (grens) is gereisd, zou ik persoonlijk coulance wel op z'n plaats vinden, omdat het overduidelijk een vergissing is geweest en NS ook geen nadeel heeft ondervonden.

Wat ​@mrfreeze en ​@JurgenH dus al aangeven. Er wordt in bovenstaande afbeelding specifiek gevraagd naar een station, dan mag je Roosendaal (grens) niet in die lijst opnemen want dat is geen station. Ik denk dat TS gewoon aan de klantenservice moet vragen waar hij het station Roosendaal (grens) daadwerkelijk kan vinden. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de klantenservice op die vraag. 


Anders ligt het bij het ontbreken van coulance. Daar waar NS meent na eigen fouten toch betalingen te kunnen incasseren aangezien de prestatie geleverd en geconsumeerd is, zou andersom, bij een vergissing van de klant waarbij aantoonbaar geen gebruik is gemaakt van hetgeen te veel is besteld, een restitutie niet misstaan.

Zoals gezegd dan gaat iedereen achteraf "vergissingen”claimen voor ten dele niet gebruikte abonnementen. Niet aan beginnen.

 

Daar valt in algemene zin best wel iets voor te zeggen mits aan twee voorwaarden wordt voldaan:

1. NS heeft al het redelijke gedaan om klanten te behoeden voor vergissingen (daar schort het nogal eens aan)

2. er wordt niet met twee maten gemeten (NS/klant)                                 


Het zit qua termen wel wat knullig inelkaar. Kies je traject klopt dan wel, kies station niet.

Dat bij andere grenstrajecten een station over de grens wordr geselecteerd maakt het ook niet veel duidelijker:

En deze foutmelding is helemaal interessant:

 


Ik heb aantoonbaar sinds augustus niet gereisd en zal dat dit jaar ook niet doen.  Maar mijn abonnement + keuzedagen heb ik wel betaald. Coulance?

Daar kies je zelf voor, TS niet. (misschien onbewust dan)

 

Het lijkt logisch dat er iets mis is als een reiziger altijd tussen twee stations reist, maar het traject dat gekozen is langer of korter is. Als de reiziger nooit verder dan Roosendaal is gegaan, zou er zeker coulance moeten zijn in mijn optiek.

Ik had graag met de trein gereisd, maar voor zo lang ziek worden heb ik echt niet gekozen. Met opzeggen van mijn abonnementen kan ik een jaar lang geen keuzedagen aanvragen. Dus ik neem mijn verlies.


@JurgenH zei: Het zit qua termen wel wat knullig inelkaar.

 

We zijn hier met een groot aantal al jaren op dit forum. Had je wat anders verwacht dan? 🤣


 

@JurgenH zei: Het zit qua termen wel wat knullig inelkaar.

 

We zijn hier met een groot aantal al jaren op dit forum. Had je wat anders verwacht dan? 🤣

 

Mijn voorstel: Roosendaal (grenslijn) in de tabel zetten i.p.v. Roosendaal (grens).

Idem dito voor de andere drie grensgevallen.


 

@JurgenH zei: Het zit qua termen wel wat knullig inelkaar.

 

We zijn hier met een groot aantal al jaren op dit forum. Had je wat anders verwacht dan? 🤣

 

Mijn voorstel: Roosendaal (grenslijn) in de tabel zetten i.p.v. Roosendaal (grens).

Idem dito voor de andere drie grensgevallen.

Dat is toch hetzelfde dan wat er nu staat alleen het woordje lijn is toegevoegd. Ik vind dat voor die enkeling die dit gebruikt een andere oplossing moet komen en dat deze uit de tabel voor stations moeten worden gehaald. Misschien dit station alleen laten zien in de tabel voor internationale reizen. 


Dat is toch hetzelfde dan wat er nu staat alleen het woordje lijn is toegevoegd. Ik vind dat voor die enkeling die dit gebruikt een andere oplossing moet komen en dat deze uit de tabel voor stations moeten worden gehaald. Misschien dit station alleen laten zien in de tabel voor internationale reizen. 

Het gaat om ‘binnenlandse’ trajectabonnementen. Als je die grenspunten eruit haalt moeten de Grensabonnementen dus terugkomen. Zie de eerdere reactie van ​@rvdborgt 

Zoals nu is het dus simpeler, maar moet je wel opletten wat je kiest.

Zo kost Traject Vrij Arnhem - Emmerich € 206,35 terwijl Arnhem - Emmerich (grens) maar € 114,70 kost (voor het geval je een Duits abonnement zou hebben dat geldig is vanaf de grens en niet Arnhem).


Nieuw voorstel: "grens bij Roosendaal" in de tabel zetten i.p.v. "Roosendaal (grens)".

Dan moet het toch wel duidelijk zijn dat het geen station is.

Bijkomend voordeel: alle grensabonnementen staan bij elkaar.


Nieuw voorstel: "grens bij Roosendaal" in de tabel zetten i.p.v. "Roosendaal (grens)".

Dan moet het toch wel duidelijk zijn dat het geen station is.

Bijkomend voordeel: alle grensabonnementen staan bij elkaar.

Dit lijkt mij inderdaad wel een goede oplossing. Vooral omdat alle grensabonnementen dan bij elkaar staan en vergissing dus nauwelijks mogelijk is.   


Bijkomend voordeel: alle grensabonnementen staan bij elkaar.

Geweldig idee, maar dan zal alsnog het ‘grenspunt’ getoond worden als je Roos intikt, toch ❓

Iemand die bewust een Grensabonnement wil (naar keuze welk) kan dat nu al door ‘grens’ in te tikken.


Reageer