Met mijn werkgever heb ik een jaarlijkse OV-reisovereenkomst. Mijn reisgedrag is structureel, en wisselt niet van traject. NS stuurt mij voor mijn nieuwe Flex abonnement maandelijkse kostenoverzichten, waar het product traject vrij deel van uitmaakt. Met mijn werkgever heb ik het over dat maandelijkse regiem gehad, maar die heeft te kennen gegeven de voorkeur te geven aan een jaarlijkse kostenstructuur. Ook begrijpelijk, alles wat ze kan voorspellen voorspelt ze graag, waarom zou ze de mogelijkheid tot variatie willen inbouwen als er geen reden voor variatie is?
Mijn werkgever verzocht mij daarom om de jaaropgaaf toe te sturen voor het traject vrij abonnement voor het komende jaar. Ehhm... ja… zo’n jaaropgaaf is er dus niet, omdat van het huidige Flex traject vrij de commitmentshorizon zich niet verder uitstrekt dan een maand in de toekomst.
Mijn werkgever heeft ook niet stilgezeten en en vraagt mij nu om iedere maanddeclaratie naar hen door te sturen. Op zich begrijp ik dat ook wel, voor hetzelfde geld stap ik volgende maand permanent in de auto, zonder mijn werkgever hierin te delen. Resultaat is wel administratiedruk bij mijzelf, en ook bij mijn werkgever.
Naar ik heb begrepen heeft NX-Flex vooral tot doel om NS direct toegang te geven tot de bankrekeningen van de reizigers, ongeacht welk betaalsysteem wordt gebruikt. Dit geeft, begrijp ik ook wel, meer flexibiliteit bij de adaptatie van NS aan technologische ontwikkelingen. De flexibiliteit die dit (ook) oplevert voor de reizigers, het maandelijks kunnen opzeggen van een abonnement, voelt voor mijzelf niet als een groot voordeel. Zou de reden voor het reizen wegvallen (beëindiging arbeidsrelatie) dan was, naar mijn eigen ervaring, ook een klassiek NS jaarabonnement te beëindigen geweest.
Zoals ik nu tegen dit NS-Flex contract aankijk zou nog wat extra variatie zijn te bereiken in de afboekingstermijnen of de contractduur. Het afboeken kan weer op basis van voorcalculatie gebeuren, in plaats van op nacalculatie. Met deze vorm hebben klanten blijkbaar geen fundamentele problemen gehad, anders waren die “klassieke” jaarkaarten ook niet succesvol geweest. IT kan hiervoor geen excuus zijn, die kan hiermee dealen. Zou voorcalculatie desondanks een probleem zijn, dan kan met nacalculatie en maandelijkse termijnen worden gewerkt, maar dan wel tegen een jaarcontract. Misschien geen maandelijkse flexibiliteit, maar, who cares, wel gebruiksgemak en consistentie. Deze afspraak tussen NS en haar klanten zou volledig lucht moeten kunnen zijn voor de onderliggende IT.
Die flexibiliteit welke contractduur reizigers met NS willen is naar mijn idee met NS-Flex juist verdwenen. Dat vind ik raar, omdat de variatie van contractlengtes het kunnen adapteren op andere betaalsystemen niet in de weg hoeft te staan. De contractlaag kan in de opzet van de software volledig losstaan van de uitvoeringslaag die het betalen regelt. Deze uitvoeringslaag lijkt nu te zijn beperkt tot een maandelijks regiem.
Op zijn slechtst de vergroot de flexibilisering van de contractduur de doorlooptijd van een betaalsysteemaanpassing naar een factor van de langste contractduur. Of dit maatgevend is voor de snelheid waarmee NS haar betaalsysteem wil kunnen aanpassen betwijfel ik. Een dergelijke operatie blijft groot en neemt vlot meer dan een jaar in beslag. Zou NS weer langlopende contracten gaan aanbieden dan zouden deze bij een dergelijke verandering als eerste aan de beurt moeten komen.
Op zijn best staat de contractlaag softwarematig volledig los van de betaallaag, en maakt de contractduur geen bal uit voor het betaalvehikel dat er uitvoering aan geeft.
Denk ik in een koker? Graag op het bovenstaande wat feedback, daarom ook discussiestuk in plaats van een vraag.