Skip to main content
beantwoord

Mag de NS een 9 maanden oude factuur opnieuw in rekening brengen?

  • 11 June 2024
  • 83 reacties
  • 1927 Bekeken

Ik heb een reis op 20-08-2023 gemaakt en deze is op 9 september 2023 gefactureerd. Deze reis was alleen niet correct in het systeem van de NS (o.i.d.) en werd als 0,00 euro gefactureerd.

 

Nu, 9 maanden later, krijg ik een notitie in mij maandelijkse factuurmail dat ze deze reis alsnog (gecorrigeerd) in rekening brengen op de laatste factuur. Mag dit?

 

In de toen geldende productvoorwaarden (geldig van 15 februari 2023) zie ik alleen de relevante punten:

13.5 De in artikel 13.1 en 13.3 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-totdeurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

13.6 NS heeft het recht om openstaande credit en debet facturen met elkaar te verrekenen en u hiervan één totaalfactuur te sturen. Het is u echter niet toegestaan om de eventuele vordering die u op NS heeft, te verrekenen met de vordering die NS op u heeft.

(Deze punten zijn hetzelfde in een opvolgend voorwaarde document geldend vanaf 1 december 2023)

Volgens mij is de factuur van September op dit moment dus definitief, heeft die reis dus 0,00 euro gekost en zouden ze het niet nogmaals in rekening mogen brengen.

83 reacties

Reputatie 7
Badge

NS vindt dat ze dat wel mogen, blijkt uit diverse topics hierover deze site van de laatste tijd. Forumleden waaronder ik denken er gezien de voorwaarden die u ook aanhaalt anders over.

Niet betalen is als u NS Flex wilt blijven gebruiken niet aan te raden aangezien NS dan nogal fel reageert. U kunt wel betalen onder protest en een klacht indienen. Conform de voorwaarden kan dat niet hier maar moet dit telefonisch, via de chatfunctie op ns.nl, via Facebook of X of per post. U kunt daarna desgewenst terecht bij het Klachtenloket, de Geschillencommissie of de rechter als NS u (zoals helaas te verwachten is) niet in het gelijk stellen. Iemand anders heeft hier gedeeld ook al naar de Geschillencommissie te zijn gestapt hiervoor.

Reputatie 2

blijkt uit diverse topics hierover deze site van de laatste tijd. Forumleden waaronder ik denken er gezien de voorwaarden die u ook aanhaalt anders over.

Kort na mijn post heb ik ze gevonden inderdaad. Het is vooral lastig zoeken op het internet hiernaar omdat het vooral over allemaal andere dingen gaat als je hiernaar zoekt.

Reputatie 7
Badge +1

Simpel antwoord nee dat mag NS niet. En NS mag natuurlijk al helemaal niet op grond hiervan jouw Flex-abonnement blokkeren. Indien een hypotheekbank vergeet te incasseren ligt dat iets anders want een schuld bij een hypotheekbank is een zgn brengschuld. NS dient gewoon zijn administratie op orde te hebben en conform artikel 12.3 en 12.4 binnen 3 maanden een correcte factuur aan te leveren.

Reputatie 2

Ik heb gebeld met hen, ze beroepen zich op AVR 14.1. Ik zou zeggen dat die 2 jaar pas geld van de facturering. De drie maanden geld voor het opleveren voor een correcte factuur.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gebeld met hen, ze beroepen zich op AVR 14.1. Ik zou zeggen dat die 2 jaar pas geld van de facturering. De drie maanden geld voor het opleveren voor een correcte factuur.

Klopt helemaal. Nou NS nog zien te overtuigen ...

Reputatie 7
Badge

Daarbij is deze schijnbare tegenstrijdigheid in de voorwaarden zelfs in het gunstigste geval verwarrend en moeten voorwaarden ook dan al in het voordeel van de consument worden uitgelgd. Ik zie dus echt niet hoe die bepaling uit de AVR voorrang zou hebben boven die uit de voorwaarden voor Flex die een kortere termijn stelt. Het zou dan begrijpelijk moeten zijn dat dit twee verschillende termijnen voor verschillende dingen zijn en die uit de productvoorwaarden hier niet van toepassing is.

Badge +3

De bepaling in AVR art. 14.1 gaat over het incasseren van een factuur, daar mogen ze gerust 2 jaar de tijd voor nemen.

Voor het opstellen van die factuur (art. 13.5 NS Flex) heeft men 3 maanden na reisdatum (of datum huur OV-fiets of een correctietarief wegens onterecht 1e klas reizen of reizen zonder geldig vervoerbewijs e.d.)

Die factuur heb je in september 2023 gekregen (en is keurig binnen 2 jaar geïncasseerd uiteraard).

Dat die factuur niet klopte (sorry, er stond een reis van € 0,00 op!) doet er niet toe. Als ze die reis nu opnieuw willen factureren zijn ze rijkelijk te laat.

In de hoop dat je toch maar betaalt krijg je een 1e klas upgrade toch (waar je misschien helemaal niets aan hebt, maar aan iemand anders mag geven)?

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb gebeld met hen, ze beroepen zich op AVR 14.1. Ik zou zeggen dat die 2 jaar pas geld van de facturering. De drie maanden geld voor het opleveren voor een correcte factuur.

Klopt helemaal. Nou NS nog zien te overtuigen ...

NS is echt wel overtuigd van haar ongelijk maar gaat dat natuurlijk nooit toegeven. In de 4? topics die hier overgaan, schittert NS al een behoorlijke tijd weer door afwezigheid. Het zal net zo gaan als met het paaltje op Gorinchem. Doodzwijgen van het topic en ondertussen wel gewoon het geld incasseren. Die paar die het uitvechten bij de geschillencommissie krijgen natuurlijk hun geld terug met de nodige onoprechte excuses en voor de rest gaat de kassa gewoon weer rinkelen. Ik heb mijn behoorlijke bedenkingen over deze methode, maar voor NS werkt het natuurlijk wel zo.     

Reputatie 2

In de hoop dat je toch maar betaalt krijg je een 1e klas upgrade toch (waar je misschien helemaal niets aan hebt, maar aan iemand anders mag geven)?

hahaha. Nee geen gratis upgrade aangeboden gekregen.

Ik heb het gesprek opgenomen met de intentie om een klacht in te dienen maar ik geloof dat ik het op ga geven. Het is 18 euro voor een reis die ik gemaakt heb. In de reishistorie staan twee reizen voor de reis genoteerd, eentje zonder eindstation en 0,00 en eentje met eindstation en die 18 euro. Ik heb echt geen zin om dit uitgebreid uit te vechten gezien hoe het bellen an sich mij al wakker hield ‘s nachts.

 

maar dit is absoluut schandalig van de ns. Ze doen dit waarschijnlijk ook slechts omdat ze via NS Flex alsnog fysiek kunnen innen bij recht en onrecht.

Klopt de 18 euro dan niet? Of ben je het er niet mee eens dat wij het later incasseren dan dat we normaal doen?

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het gesprek opgenomen met de intentie om een klacht in te dienen maar ik geloof dat ik het op ga geven. Het is 18 euro voor een reis die ik gemaakt heb. In de reishistorie staan twee reizen voor de reis genoteerd, eentje zonder eindstation en 0,00 en eentje met eindstation en die 18 euro. Ik heb echt geen zin om dit uitgebreid uit te vechten gezien hoe het bellen an sich mij al wakker hield ‘s nachts.

Je hoeft NS niet meer te bellen. Een klacht indienen bij het Klachtenloket OV is eenvoudig. Daarna doen zij de communicatie met NS.

Badge +3

Klopt de 18 euro dan niet? Of ben je het er niet mee eens dat wij het later incasseren dan dat we normaal doen?

… (en poef weg was je reactie...)

De factuur van toen is geïncasseerd dus betaald, er is helemaal niet later geïncasseerd dan normaal.

Als er later nog iets aan de Reishistorie aangepast wordt dan mag daar best een nieuwe/aanvullende factuur voor gestuurd worden (net als niet eerder gefactureerde reiskosten die op een volgende factuur komen te staan), maar dat moet binnen 3 maanden na de reisdatum (art. 13.5 voorwaarden NS Flex).

Reputatie 2

Klopt de 18 euro dan niet? Of ben je het er niet mee eens dat wij het later incasseren dan dat we normaal doen?

ns heeft maar drie maanden om een correcte factuur na reisdatum op te maken (zie 13.5 in mijn eerste post). we zijn negen maanden verder, de NS heeft het recht niet om die reis te facturen. Ik heb de betalingsplicht voor die periode voldaan. Ook onder AVR 14.1 heeft de ns geen gelijk want dat gaat over het recht van de NS om betaald te krijgen voor een factuur.

Je hoeft NS niet meer te bellen. Een klacht indienen bij het Klachtenloket OV is eenvoudig. Daarna doen zij de communicatie met NS.

Ik weet niet of de klantenservice geld als ‘kenbaar maken bij de vervoerder’

Reputatie 7
Badge +3

En ook de tweede reactie verwijderd. Goed bezig, NS. Stel je voor dat je inhoudelijk moet reageren ...

Ik kan niet ingaan hoe het juridisch in elkaar steekt. Zoals ik het begrijp is dit toegestaan. Het enige wat ik kan zeggen is dat alle kosten, voor zowel dit topic als andere topics, terecht in rekening zijn gebracht. Iedereen die hier mee te maken heeft gehad hebben wij per mail uitleg gegeven wat er is gebeurd en waarom wij nu nog dit bedrag incasseren.

Reputatie 7
Badge +3

En nog steeds geen enkele inhoudelijke reactie op het argument dat dit tegen jullie eigen voorwaarden is. Dan kun je wel kritische reacties blijven verwijderen, maar dat verandert de situatie niet.

Als ik me niet aan de voorwaarden hou, en zonder vervoerbewijs ga reizen, zal ik jullie ook per mail uitleg geven.

Reputatie 2

Ik kan niet ingaan hoe het juridisch in elkaar steekt. Zoals ik het begrijp is dit toegestaan. Het enige wat ik kan zeggen is dat alle kosten, voor zowel dit topic als andere topics, terecht in rekening zijn gebracht. Iedereen die hier mee te maken heeft gehad hebben wij per mail uitleg gegeven wat er is gebeurd en waarom wij nu nog dit bedrag incasseren.

Mijn beste. 1. waarom reageer je als je niet weet hoe het juridisch in elkaar steekt maar wel vanuit de ns spreekt. Dit is eigenlijk best wel beledigend

2.

We zijn erachter gekomen dat we een of meerdere treinreizen die u in de afgelopen periode gemaakt heeft, niet gefactureerd hebben. U vindt op de tweede pagina van uw factuur de datum en omschrijving van de reiskosten waar het om gaat.  Wilt u de originele factuur inzien? Kijk in Mijn NS bij 'betaaloverzicht' en zoek daar de factuur van die periode op. Daar ziet u € 0 achter deze reiskosten staan. Daar had het bedrag moeten staan, dat we op de factuur van deze maand alsnog in rekening brengen. We vinden het heel vervelend dat we op een later tijdstip nog kosten in rekening moeten brengen. Onze excuses voor het ongemak.

 

Is de tekst van de mail waar je naar verwijst. Welnu citaat 13.5

13.5 De in artikel 13.1 en 13.3 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht, maar de maandfactuur is (nog) niet definitief. Het kan voorkomen dat u tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of Correctietarieven en/of kosten voor het gebruik van de Deur-totdeurdiensten en kosten voor het gebruik van de Toeslagproducten en Klassewissel(s) in rekening gebracht krijgt.

De … genoemde kosten.. maandelijks in rekening gebracht. Het kan voorkomen… tot drie kalendermaanden na de reisdatum nog reiskosten en/of correctietariefen en/of kosten … in rekening gebracht worden.

Leven wij, vandaag, meer of minder dan drie kalendermaanden na reisdatum.

En ter herhaling, die reisdatum was, 20-08-2023.

 

kom op nou

Badge +3

Stel ik bestel boodschappen bij Picnic of andere bezorgdient, bij die boodschappen zat een pak melk van € 1,29. Ik krijg de boodschappen geleverd en betaal mijn factuur (via incasso).

Nu komen ze er bij Picnic maanden later achter dat het pak melk gefactureerd is voor € 0,00 🙄
Nou en, dat is dan toch pech voor Picnic ❓

Reputatie 7
Badge +3

Ligt aan de voorwaarden van Picnic. Die van NS zijn in elk geval duidelijk, na drie maanden hebben ze pech. Maar dat schijnt NS niet echt te (willen) begrijpen.

Ik bedoel het helemaal niet beledigend. Er is in andere topics ook al vaak genoeg aangegeven dat de kosten gewoon terecht zijn. Er wordt veel gespeculeerd wat nou wel en niet is toegestaan. De drie maanden is vaak het geval bij het eenmalig huren van een OV-fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt helemaal niet “gespeculeerd", er wordt verwezen naar de voorwaarden, waar vervolgens geen reactie meer op komt, behalve “we vinden het vervelend” en “de kosten zijn terecht”. Dat de drie maanden vaak voorkomen bij OV-fiets is totaal niet relevant. In de voorwaarden wordt ook over “reiskosten” gesproken.

Wij streven ernaar om de factuur binnen 3 maanden definitief te krijgen. Helaas is dat niet gelukt. Wij mogen tot 2 jaar na reisdatum alsnog factureren. 

Badge +3

Wij streven ernaar om de factuur binnen 3 maanden definitief te krijgen. Helaas is dat niet gelukt. Wij mogen tot 2 jaar na reisdatum alsnog factureren. 

Nee! Binnen 3 maanden moet er een factuur zijn (die was er ook), en na 3 maanden is die definitief.

Reiskosten (en overige kosten zoals OV-fiets of correcties) mogen tot 3 maanden na (reis)datum nog opgevoerd worden, dus bijv. op een latere factuur verschijnen.

Die 2 jaar gaat over incasseren van (bedragen op) een eerder opgestelde factuur, dat is heel iets anders.

Reputatie 7
Badge +3

Wij mogen tot 2 jaar na reisdatum alsnog factureren. 

Nee, jullie mogen een factuur tot twee jaar na factuurdatum incasseren. Dat is heel iets anders.

Reputatie 2

Ik bedoel het helemaal niet beledigend. Er is in andere topics ook al vaak genoeg aangegeven dat de kosten gewoon terecht zijn. Er wordt veel gespeculeerd wat nou wel en niet is toegestaan. De drie maanden is vaak het geval bij het eenmalig huren van een OV-fiets.

Nee de drie maanden gaat over alle reizen die gefactureerd worden door middel van NS Flex. Citaat NS-Flex 13.1

Betaling van de vervoerbewijzen voor trein, bus, tram en metro die u hebt aangeschaft (door in en uit te checken) alsmede de eventuele kosten voor de Klassewissel en de Toeslagproducten betaalt u achteraf per automatische incasso. 

Tevens betaalt u achteraf per automatische incasso de eventuele Correctietarieven die u verschuldigd bent als gevolg van het niet, niet tijdig of niet correct, in-en/of uitchecken en/of het ontbreken van een Klassewissel of Toeslagproduct.

 

en hier weer, 13.5 

De in artikel 13.1 en 13.3 van deze productvoorwaarden genoemde kosten worden in principe maandelijks in rekening gebracht,

 

En AVR 14.1 vervolgt:

Indien u met NS overeen bent gekomen dat u een Vervoer- bewijs, abonnement of ander Product van NS betaalt per automatische incasso, verjaart de rechtsvordering van NS tot betaling van dit Vervoerbewijs, abonnement of andere Product door verloop van twee (2) jaren. Deze termijn begint met de aanvang van de dag volgende op die waarop u het Vervoerbewijs, abonnement of ander Product had moeten betalen.

 

Wat moet ik betalen voor NS-Flex? De factuur die maandelijks opgesteld wordt. Welke 3 maanden na de reisdatum definitief gemaakt wordt.

Reageer