beantwoord

mag iedereen zomaar in 1e klasse plaatsnemen?

  • 25 July 2023
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Zoals regelmatig het geval is sta ik in de 1e klas van een propvolle sprinter tussen Amsterdam Zuid en Naarden -Bussum. vanwege de drukte nemen mensen zonder 1e klas kaartje de vrijheid om in de 1e klasse plaats te nemen. Ik betaal Extra voor 1e klasse en moet staan - zonder mogelijkheid om de toeslag gerestitueerd te krijgen. Er is geen controle - er wordt niks omgeroepen. 
Ik begrijp best dat mensen in een stampvolle trein besluiten om de regels aan hun laars te lappen en 1e klas te gaan zitten; maar moet ik daarvoor betalen? 

icon

Beste antwoord door iMark 25 July 2023, 17:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft conducteurs in dienst om te handhaven dat er geen reizigers zonder geldig vervoerbewijs in de eerste klas zitten.

Helaas wordt te weinig gecontroleerd. Ik begrijp best dat mensen in de eerste klas willen zitten wanneer het druk is. Maar daar zal dan voor betaald moeten worden.

Het is werkelijk belachelijk dat er nu nog steeds mensen regulier moeten staan in de spits. Staan hoort er misschien bij op een regenachtige ochtend in november, maar wanneer half Nederland op vakantie is, moet er ruimte genoeg zijn. Juist deze veel betalende spitsreizigers moet de NS koesteren.

Maar er is geen legale mogelijkheid inderdaad om de toeslag terug te krijgen.

officieel moet je extra betalen voor de 1e klas, ook als het druk is. Er is echter vrijwel nooit controle als het druk is en voor zover ik heb kunnen zien wordt zelfs bij controle 1e klas reizen met een 2e klas vervoerbewijs al een kleine tien jaar door NS gedoogd

In theorie kun je een boete krijgen, maar in de praktijk is de zwaarste maatregel als je op saldo of met een los kaartje reist naar de 2e klas gestuurd worden

Dus mag het: NEE

Gebeurt het veelvuldig en wordt het grotendeels gedoogd: JA

Reputatie 7

Ach ja…. zie zo vaak mensen die vanwege drukte dan toch maar met verkeerd vervoerbewijs in de 1e klas gaan zitten. Moeten ze maar langere treinen inzetten, hoor je dan, of wat kan mij het schelen, het is al duur genoeg, ik ga toch zeker niet staan.

Die maken gewoon hun eigen regels, omdat NS hun eigen regels niet handhaaft. Als 1e klasbetaler kan je je dan ergeren, hier topics beginnen om frustratie te uiten, maar er verandert echt helemaal niks. Het prijsverschil t.o.v. de grijsrijders krijg je niet terug.  

Tegenwoordig staat er op de schermen in de treinen regelmatig dat met een 2e klasvervoerbewijs plaatsnemen in de 1e klas niet mag. Zou het helpen? De vraag stellen is hem beantwoorden.

In de Intercity Direct wordt tegenwoordig regelmatig omgeroepen dat de “blue seats” 2e klas zijn en de “red seats” 1e klas. En of je daar even aan wilt denken. Verder zie je dan de hele rit van Breda/Rotterdam naar Amsterdam geen personeel. In mijn ervaring van de laatste maanden tenminste niet.

Reputatie 7
Badge +3

De bal ligt bij NS. Die moet de handhaving organiseren. Het personeel is er al. Nu nog regelen dat de Hc's gaan controleren in de eerste klas.

Reageer