Mag ik nu door overmacht ook maandag met weekend vrij terug reizen. | NS Community
beantwoord

Mag ik nu door overmacht ook maandag met weekend vrij terug reizen.


Reputatie 1

Ik heb een weekend vrij abonnement, nu ben ik gestrand in Groningen. Dat kost mij een dure hotelovernachting. Die gaat de ns niet-vergoede. Moet ik als ik maandag terugreis dan ook nog betalen voor de terugreis, of mag ik door de overmacht op mijn weekend vrij terug? Of kan ik het geld terugvragen voor de reis als ik toch betaal.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 4 April 2022, 21:40

Bekijk origineel

34 reacties

Dat is allemaal niet zo simpel. Het was een interne storing bij NS en andere bus/treinvervoerders zullen morgen dus sowieso gewoon betaling eisen. Het zal dus wel betalen worden en eventueel de kosten bij NS proberen te claimen. 

Badge +3

De NS heeft een thuisbrengplicht en zal dus gewoon een taxi van Groningen naar waar je maar wilt moeten regelen! Of je hotelovernachting vergoeden.

Dat wel ná overleg met de NS zelf, dus niet zomaar een taxi of een duur hotel nemen en dan achteraf (proberen te) laten vergoeden.

Op Twitter zie ik veel toezeggingen van couponcodes voor een ticket op maandag. Nu heb ik de NS klantenservice zonet telefonisch gesproken en krijg ik te horen dat dit persoonlijk toegezegd is? Hoe zit dit voor mij, ik zit in precies dezelfde situatie. En moet voor nu een slaapplek regelen en morgen gaan reizen ipv in het weekend met mijn weekendvrij.

Reputatie 1

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

 

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen 

Reputatie 7
Badge +1

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen 

Zo mag je dat niet stellen, zie EU-Verordening 1371/2007. NS is verplicht zijn gestrande reizigers te helpen met vervangend vervoer of een overnachting. Als NS dat, zoals hier, expliciet weigert, dan zit er voor die reizigers niets anders op dan zelf tegen redelijke kosten iets te regelen en dat daarna terug te claimen. Desnoods via de geschillencommissie OV of de rechter.

De NS heeft een thuisbrengplicht en zal dus gewoon een taxi van Groningen naar waar je maar wilt moeten regelen! Of je hotelovernachting vergoeden.

Dat wel ná overleg met de NS zelf, dus niet zomaar een taxi of een duur hotel nemen en dan achteraf (proberen te) laten vergoeden.

Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.

Reputatie 7
Badge +1

Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.

Ook deze reiziger blijkt weg van huis gestrand te zijn en was al weg van huis toen NS die oproep deed.

Reputatie 1

Mijn reis ben ik om 8.30 begonnen, was voor 12u in Groningen, dus niet gaan reizen was geen optie, want ik was al weg. Met mijn weekend vrij had ik recht op vervoer terug, door overmacht moet ik nu en een hotel en en de terugreis zelf extra betalen?

Dacht het niet. Betalen zullen ze.

Reputatie 1

Telefonisch was NS onbereikbaar. Daarbij heeft een ns medewerkster in informatiebalie aangegeven dat ik maar een hotel boeken moest. Ik mag er als klant vanuit gaan dat zij namens de NS spreekt en handelde. En haar advies heb opgevolgd. Consequenties zijn dat ze nu ook verantwoordelijk zijn voor deze kosten. 

Men had ook sprinters tussen grote steden heen en weer kunnen laten rijden, geen kans op botsingen, dus kul met overmacht.

Waar kunnen mijn facturen heen NS?

Die thuisbrengplicht geldt alleen als je onderweg strandt. Als NS al heeft opgeroepen om thuis te blijven (was om 12.00 uur) en je wilt daarna een reis beginnen dan geldt die thuisbrengplicht niet.

Ook deze reiziger blijkt weg van huis gestrand te zijn en was al weg van huis toen NS die oproep deed.

Hij was weg van huis maar dat is iets anders dan dat hij onderweg was toen de oproep kwam om niet meer op reis te gaan.

Telefonisch was NS onbereikbaar. Daarbij heeft een ns medewerkster in informatiebalie aangegeven dat ik maar een hotel boeken moest.

De vraag is alleen of ze ook gezegd heeft dat NS dat dan ging betalen.

 

Men had ook sprinters tussen grote steden heen en weer kunnen laten rijden, geen kans op botsingen, dus kul met overmacht.

Er was inderdaad geen sprake van overmacht, het veiligheidsargument is gewoon flauwekul. NS had zonder meer kun gaan pendelen maar weigerde dat net als na de storm enkele weken geleden omdat dat organisatorisch makkelijker is 

 

Waar kunnen mijn facturen heen NS?

Voorlopig naar uw eigen bankrekening vrees ik.

Reputatie 7
Badge +3

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

Reputatie 7
Badge +1

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

Ik vrees dat u die kosten wellicht zelf gaat betalen. NS is wettelijk sowieso niet verplicht vervolgschade (lees: hotel) te betalen 

Zo mag je dat niet stellen, zie EU-Verordening 1371/2007. NS is verplicht zijn gestrande reizigers te helpen met vervangend vervoer of een overnachting. Als NS dat, zoals hier, expliciet weigert, dan zit er voor die reizigers niets anders op dan zelf tegen redelijke kosten iets te regelen en dat daarna terug te claimen. Desnoods via de geschillencommissie OV of de rechter.

 

Volgens mij heeft @rvdborgt in deze gewoon gelijk. Reiziger is gestrand, heeft om hulp gevraagd. NS heeft geweigerd om de reiziger te hulp te schieten. Probleem zal alleen wel zijn om je recht te halen. Dat zal de NS kennende inderdaad wel via de geschillencommissie of de rechter moeten gebeuren.

De communicatie gisteren was ook weer behoorlijk chaotisch te noemen. (Dat zal de geschillencommissie cq. rechter in het oordeel zeker meenemen,)  

Reputatie 7
Badge +1

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDe zoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

 

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDezoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Van NS personeel bij infobalie kreeg ik alleen maar te horen 'overmacht' , moest maar hotel boeken, NS was telefonisch onbereikbaar. 

Inmiddels vlogen de [goedkoopste] kamers weg in Groningen door gestrande reizigers

Ik heb hier een 'overmacht' hotel rekening liggen van 86 euro, die is voor de ns en morgen komt daar een NS ticket van 27,90 [Groningen Wijchen] voor ze bij.

 

Waar kan ik die indienen NS?

 

Je kunt geen hotelovernachting en reiskosten indienen als je daarvoor geen bewijsbare toestemming van NS hebt gehad van de klantenservice. Je kunt wel beroep doen op de Geldterugbijvertraging-regeling. Je kunt ook kijken of dit onder jouw reisverzekering valt

Ik ben een tijd niet meer in Groningen geweest, maar begrijp dat daar geen bussen meer rijden?

 

@MoDezoals je hebt kunnen lezen was TS om 08.30 uur vertrokken en om 12.00 uur aangekomen in Groningen (dus waarschijnlijk ergens vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom vertrokken, reisduur 3,5 uur). Als je per reguliere bus dan naar huis moet ben je vandaag bijvoorbeeld 10 uur onderweg. Ik neem aan dat er op zondag ook een aantal bussen niet rijden, maar vanaf 17.00 uur was deze sowieso niet mogelijk. Natuurlijk doet NS personeel geen toezeggingen. Jouw oplossing is dus dat de reiziger maar op een bankje op het perron moet gaan slapen???? (het vroor overigens vannacht)

 

Net als de dame van de informatiebalie ben ik geen klantenservicemedewerker en zullen ook mijn oplossingen voor eigen kosten zijn. Wanneer je niet met de trein naar jouw bestemming kunt, zul je zelf naar andere mogelijkheden moeten zoeken. Deze storing was gecommuniceerd. Het hebben van een weekendvrij abonnement geeft geen automatisch recht op vergoedingen zonder dat aantoonbare toestemming gegeven is. 

Ik denk niet dat het onderhoudsbedrijf van mijn cv-ketel zonder overleg hotelkosten gaat vergoeden omdat ik al 4 dagen in de kou zit en een monteur pas over een week kan komen . Of NS omdat ik gisteren niet naar een logeeradres kon.

Reputatie 7
Badge +1

Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.

Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.

Als je NS wil.aanpakken dat moet je niet op ongeigenlijk manier proberen deze regeling op te rekken. Er was om 12.00 uur al aangegeven niet meer op reis te gaan.

Beter is het om NS aan te pakken wegens het niet nakomen van zijn vervoersplicht omdat er gisteren overduidelijk geen sprake was van overmacht maar van een keuze die het bedrijf wel makkelijk vond. Iedereen, ook uit de spoorsector zelf, geeft aan dat het geen enkel probleem was geweest om pendelvervoer te rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Als je op het moment dat er een storing optreedt onderweg bent met de trein moet NS je naar je eindbestemming brengen.

Maar als je in de ochtend ergens naar toe gaat en dan 's avonds weer terug wil reizen ben je overdag juridisch gezien niet onderweg met de trein. De heenreis is beëindigd, de terugreis is nog niet begonnen.

Als je door de bekende omstandigheden de terugreis vervolgens niet kunt maken is het aan je zelf om op eigen kosten onderdak te regelen.

Als NS ook die mening is toegedaan, dan ben ik benieuwd wat de rechter of geschillencommissie daarvan vindt. En of NS het aandurft om het tot een uitspraak te laten komen.

Als je NS wil.aanpakken dat moet je niet op ongeigenlijk manier proberen deze regeling op te rekken. Er was om 12.00 uur al aangegeven niet meer op reis te gaan.

Beter is het om NS aan te pakken wegens het niet nakomen van zijn vervoersplicht omdat er gisteren overduidelijk geen sprake was van overmacht maar van een keuze die het bedrijf wel makkelijk vond. Iedereen, ook uit de spoorsector zelf, geeft aan dat het geen enkel probleem was geweest om pendelvervoer te rijden.

Beide sporen worden volgens mij gevolgd. Verder vraag ik me af waarom je je mening als feiten presenteert. Of zijn er over vergelijkbare zaken al uitspraken? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Het draait om de definitie van "reis" en een heen- en terugreis gelden nu eenmaal als twee verschillende reizen. Zonder dat zou ook onduidelijk zijn wanneer een reis eindigt, want ligt de grens bij een terugreis op dezelfde dag, of bij drie dagen of bij twee weken?

Verder heeft de thuisbrengplicht nu eenmaal alleen betrekking op mensen die tijdens hun reis vertraging oplopen en dan niet meer hun eindbestemming kunnen bereiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals in een ander topic ook al gezegd, juridisch zal het allemaal wel kloppen, maar het is totale minachting van de reiziger, die omdat NS de boel verzaakt, op mag draaien voor allerlei extra kosten.

En wilde NS niet nog wat weg gegane reizigers terug winnen? Geen wonder dat forenzen die met de trein reizen vaker thuis willen gaan werken. 

Reputatie 1

Normaal springen er altijd NS moderators op deze topics, maar uit hun grote afwezigheid blijkt wel dat ze de opdracht hebben gekregen dit vooral doodzwijgen. En dan maar hopen dat de klachten en claims vanzelf weg ebben. Grote verrassing NS: zolang ik mijn poen terug heb blijf ik DAGELIJKS dit topic aanvullen of nieuwe openen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je ontevreden en boos bent, maar kijk ook even of je iets kan met de tips van Rover. Ook, en misschien vooral, dit laatste:

Wordt je klacht afgewezen? Meld je dan bij ons via www.klachtbijrover.nl. Dan kijken we samen met OV Ombudsman of bemiddeling mogelijk is en of NS voldoende heeft gecompenseerd.

Samen sta je sterker.

https://www.rover.nl/nieuws/2056-gestrand-wat-zijn-je-rechten-op-geld-terug

 

En ik verwacht hier later nog wel een moderator. 

Reputatie 7
Badge +3

Normaal springen er altijd NS moderators op deze topics, maar uit hun grote afwezigheid blijkt wel dat ze de opdracht hebben gekregen dit vooral doodzwijgen. En dan maar hopen dat de klachten en claims vanzelf weg ebben. Grote verrassing NS: zolang ik mijn poen terug heb blijf ik DAGELIJKS dit topic aanvullen of nieuwe openen. 

 

Welke poen? Een gisteren niet gebruikt vervoersbewijs kun je declareren en na overleg met de klantenservice mag ook een vervoersbewijs dat je vandaag gebruikt hebt, omdat je gisteren niet met weekendvrij kon reizen declareren. Overige kosten vallen onder gevolgschade en zijn alleen te declareren als NS vooraf toestemming heeft gegeven voor declaratie. Die toestemming moet wel ergens staan.

Reageer