beantwoord

Mag ik rondjesrijden of omweg maken?

  • 4 February 2023
  • 20 reacties
  • 749 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisleider**
  • 153 reacties

Door flink te lezen hier op het forum snap ik steeds minder van treinreis prijzen.

Stel ik heb NS flex.

Mag ik in bv Leiden inchecken, en dan zonder uit te checken naar Utrecht en terug? 

Of gerelateerd: vanaf Leiden naar Utrechr, maar dan via Eindhoven?

Of gelden hierbij dezelfde restricties als een los ticket, dat je moet reizen zoals de planner zegt?

icon

Beste antwoord door Edwin 4 February 2023, 08:55

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge

Mag ik in bv Leiden inchecken, en dan zonder uit te checken naar Utrecht en terug? 

Nee, dat mag niet.

 

Of gerelateerd: vanaf Leiden naar Utrecht, maar dan via Eindhoven?

Nee, tenzij (zonder via-station) de planner dit aangeeft.

 

Of gelden hierbij dezelfde restricties als een los ticket, dat je moet reizen zoals de planner zegt?

Ja.

 

Als je er even over nadenkt is dat ook logisch toch? Als jij van Leiden naar Utrecht reist en zonder uit/incheck weer terug gaat, check je op Leiden uit alsof je niet gereisd hebt.

 

Zelfde geldt voor Utrecht-Eindhoven-Leiden. Doe je dat zonder uit/incheck in Eindhoven, dan berekent het systeem alleen het stuk Utrecht-Leiden.

Reputatie 3

Ja, natuurlijk is het logisch; ben ik helemaal met je eens.

Aan de andere kant heb ik in mijn lange leven wel geleerd dat niet alles gaat volgens de logica.

 

Kun je die extra uit- en in checks wel overslaan als je bv weekend vrij hebt en het weekend is?

Of een dagkaart?

Reputatie 2

Je mag met NS-flex elke reis maken die je wil. Maar moet wel bij uitchecken bij het station van aankomst (Utrecht of Eindhoven) Vervolgens mag je dan weer terug naar Leiden. Je mag niet zonder uitchecken terug naar het station van vertrek. Je kan veel hierover vinden op de site van NS.

Reputatie 7
Badge +3

Met volledig afgekocht reisrecht (zoals Weekend Vrij in het weekend) hoor je van NS geen boete te krijgen als je niet in- en uitcheckt. Maar het is aan te raden om het toch gewoon te doen. Je hebt dan immers recht op Geld Terug bij Vertraging. Bovendien voorkom je vervelende discussies met treinpersoneel.

Reputatie 3

Leuk dat de reactie tijd op dit forum super snel is.

Dit lezende kom ik er wel achter dat ik vorig jaar een illegale rit heb gemaakt. 

Leiden-Deventer, met een overstap in Den Haag CS, want vanwege de gelijkvloersheid
vind ik dat een makkelijker station voor een overstap.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, natuurlijk is het logisch; ben ik helemaal met je eens.

Aan de andere kant heb ik in mijn lange leven wel geleerd dat niet alles gaat volgens de logica.

 

Kun je die extra uit- en in checks wel overslaan als je bv weekend vrij hebt en het weekend is?

Of een dagkaart?

Met een dagkaart kun je die extra uit-inchecks overslaan zolang je op een station blijft en niet met een andere vervoerder reist.

Bij weekendvrij is volgens de voorwaarden in/uitchecken verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe In 2015 is na aandringen van de Tweede Kamer bekendgemaakt dat wanneer iemand met volledig afgekocht reisrecht reist NS nooit een boete zal geven voor het niet in- of uitchecken.
NS kan het wel verplicht stellen dat je met weekendvrij in het weekend moet in- en uitchecken, een boete kan en mag dat niet opleveren.

Bron: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

@MoDe In 2015 is na aandringen van de Tweede Kamer bekendgemaakt dat wanneer iemand met volledig afgekocht reisrecht reist NS nooit een boete zal geven voor het niet in- of uitchecken.
NS kan het wel verplicht stellen dat je met weekendvrij in het weekend moet in- en uitchecken, een boete kan en mag dat niet opleveren.

Dwaas dat mensen de regels aan hun laars mogen lappen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Je kunt het ook omdraaien. Dwaas dat je een boete kreeg wanneer je volledig betaald had voor je reis. Terecht dat de Tweede Kamer deze dwaasheid aan de orde heeft gesteld.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe In 2015 is na aandringen van de Tweede Kamer bekendgemaakt dat wanneer iemand met volledig afgekocht reisrecht reist NS nooit een boete zal geven voor het niet in- of uitchecken.
NS kan het wel verplicht stellen dat je met weekendvrij in het weekend moet in- en uitchecken, een boete kan en mag dat niet opleveren.

Bron: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

Waar heb ik het over een boete? TS vraagt wat mag mbt in/uitchecken. Ik geef aan wat de voorwaarden zijn. Bij het aangaan van een abonnement ga je akkoord met de voorwaarden en die geven aan dat in- en uitchecken verplicht is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik geef alleen maar de nuancering aan dat je bij niet inchecken met volledig afgekocht reisrecht geen boete hoort te krijgen. Dat is geen kritiek op jou maar een aanvulling.

Voordat daar misverstanden over ontstaan.

 

@MoDe Ik geef alleen maar de nuancering aan dat je bij niet inchecken met volledig afgekocht reisrecht geen boete hoort te krijgen. Dat is geen kritiek op jou maar een aanvulling.

Voordat daar misverstanden over ontstaan.

NS kan natuurlijk wel je abonnement beëindigen als je je niet aan de voorwaarden houdt.

Het faciliteren van dwarsliggerij lijkt me overigens niet de taak van de Tweede Kamer.

Reputatie 3

Mag ik als TS even suggeren om dit in een andere draad te bespreken. We dwalen een beetje af van de vraag.

Reputatie 7
Badge +3

Die suggestie mag je doen. Maar als topic starter ben je geen eigenaar van een topic of moderator. Het komt wel eens voor dat een gesprek een iets andere richting uitgaat dan in eerste instantie voorzien.

Reputatie 7

Wat is de reden dat je met afgekocht reisrecht toch verplicht zou zijn in en uit te checken. Dat staat dan wel in de voorwaarden, maar waarom is die voorwaarde er? Dat doordeweeks de inchecktijd met een chipkaart bepalend is voor wel/geen korting krijgen is duidelijk (tenminste, niet voor iedereen, merk ik al jaren).

Maar zeker in het weekend en op feestdagen lijkt er geen enkele zinnige reden te bestaan om verplicht te moeten inchecken met bijv. een Weekend Vrij. Je doet het wel, uit gewoonte, maar wat is het nut voor de vervoerder? Het bijhouden van het aantal reizigers per station misschien?

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Dat laatste is inderdaad waarvoor het registreren van checkins en chechouts belangrijk is.

Bij de komst van de OV-chipkaart is ons ook verteld dat het systeem een belangrijk hulpmiddel is voor de planning omdat veel duidelijker op welke momenten het druk is. Dan moeten de vervoerders ook wat doen met die kennis. En daar ontbreekt een beetje aan op het moment.

Verder zegt NS consequent dat het in je eigen belang is om met volledig afgekocht reisrecht toch altijd in en uit te checken. Je behoudt dan al je rechten in het geval dat je Geld Terug bij Vertraging zou kunnen claimen. Het kan verder geen kwaad om consequent in- en uit te checken. Dan kan je het op een dag dat je geen volledig afgekocht reisrecht hebt (bij weekend Vrij) minder snel vergeten in te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is de reden dat je met afgekocht reisrecht toch verplicht zou zijn in en uit te checken. Dat staat dan wel in de voorwaarden, maar waarom is die voorwaarde er? Dat doordeweeks de inchecktijd met een chipkaart bepalend is voor wel/geen korting krijgen is duidelijk (tenminste, niet voor iedereen, merk ik al jaren).

Maar zeker in het weekend en op feestdagen lijkt er geen enkele zinnige reden te bestaan om verplicht te moeten inchecken met bijv. een Weekend Vrij. Je doet het wel, uit gewoonte, maar wat is het nut voor de vervoerder? Het bijhouden van het aantal reizigers per station misschien?

Wat denk je van kostenverdeling tussen de verschillende vervoerders?

De regel in/uitcheck is er nu eenmaal en als je dat voor elk abonnementsoort anders gaat doen wordt het alleen maar onduidelijker. Staat deze community straks vol met mensen die een boete hebben gekregen omdat ze met basis in het weekend niet hebben ingecheckt: ‘maar toen ik weekendvrij had hoefde het niet, ik wist niet dat het nu wel moest’. En wat met dalvrij als je tijdens de spits nog in de trein zit: ‘ja maar ik ben om 15.58 uur ingestapt’.

Reputatie 7
Badge +2

Sowieso merk ik wel dat conducteurs, in het incidentele geval dat ze langskomen, met Vrij abonnementen wat coulanter zijn. Bijvoorbeeld bij rare routes of de ene keer dat ik vanaf Arnhem Velperpoort met Arriva kwam en vergat naar NS om te checken tijdens een krappe overstap op de ICE naar Utrecht in Arnhem.

Badge +3

Sowieso merk ik wel dat conducteurs, in het incidentele geval dat ze langskomen, met Vrij abonnementen wat coulanter zijn. Bijvoorbeeld bij rare routes of de ene keer dat ik vanaf Arnhem Velperpoort met Arriva kwam en vergat naar NS om te checken tijdens een krappe overstap op de ICE naar Utrecht in Arnhem.

Dat soort coulance houdt op wanneer je NS Flex hebt want bij controle krijg je in de meeste gevallen gewoon 50 euro op je factuur, óók als een conducteur zegt dat het allemaal wel prima is zo.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Het gaat om gevallen met abonnementen met volledig afgekocht reisrecht. Daarvan heeft NS gezegd dat die nooit een boete behoren te krijgen.

Reageer