Skip to main content
beantwoord

mag je tijdens je reis eerste klas gaan zitten als je abbonement in gaat?

  • 31 May 2024
  • 10 reacties
  • 226 Bekeken

Hallo NS community.

Ik ben een student met doordeweeks studenten OV, daarnaast heb ik ook een eerste klas NS weekend vrij abbonement.

 

Nu begon op een reis om 18:20 en checkte ik in met mijn studenten OV. Om 18:30 ging mijn weekend abbonement in en ben ik in de eerste klas gaan zitten zodra hij inging. Daarvoor zat ik tweede klas. Nu vertelden ik dit netjes aan de conducteur en heb ik beide OV chipkaarten zien. Ik mocht blijven zitten maar de conducteur liet me wel weten dat dit eigenlijk niet de bedoeling was. Ik zij zelf dat ik toch een geldig vervoers bewijs heb voor de eerste klas, en de NS toch wel haar geld krijgt ookal check ik niet in. Uiteindelijk mocht ik wel eerste klas blijven zitten. Heb ik hetzelfde gedaan, toen maakte de conducteur er geen probleem van.

Nu vroeg ik mij af wat het officiële beleid hierop is. Mag je eerste klas gaan zitten zodra je eerste klas vervoersbewijs in gaat?

10 reacties

Tsja, dat is een leuke vraag.

Maar de regels zijn duidelijk, je moet ingecheckt zijn met het vervoersbewijs waar je op dat moment mee reist. Je eerste klas vervoerbewijs is niet geldig zonder incheck, je studenten OV wel, dus die is geldig (in de tweede klasse).

Of NS wel of niet haar geld krijgt is in deze natuurlijk niet van belang.

De conducteur gaf het dus juist aan, het mag niet.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt geuk gehad als er geen afwijking geregistreerd is op je Weekend Vrij, want alleen met 100% afgekocht reisrecht is de regel dat je geen €50 correctie krijgt als je niet ingecheckt bent. Bij Dal Vrij en Weekend Vrij is dat dus alleen het geval op zaterdag, zondag en feestdagen.