Skip to main content
beantwoord

mag je tijdens je reis eerste klas gaan zitten als je abbonement in gaat?

  • 31 May 2024
  • 10 reacties
  • 226 Bekeken

Hallo NS community.

Ik ben een student met doordeweeks studenten OV, daarnaast heb ik ook een eerste klas NS weekend vrij abbonement.

 

Nu begon op een reis om 18:20 en checkte ik in met mijn studenten OV. Om 18:30 ging mijn weekend abbonement in en ben ik in de eerste klas gaan zitten zodra hij inging. Daarvoor zat ik tweede klas. Nu vertelden ik dit netjes aan de conducteur en heb ik beide OV chipkaarten zien. Ik mocht blijven zitten maar de conducteur liet me wel weten dat dit eigenlijk niet de bedoeling was. Ik zij zelf dat ik toch een geldig vervoers bewijs heb voor de eerste klas, en de NS toch wel haar geld krijgt ookal check ik niet in. Uiteindelijk mocht ik wel eerste klas blijven zitten. Heb ik hetzelfde gedaan, toen maakte de conducteur er geen probleem van.

Nu vroeg ik mij af wat het officiële beleid hierop is. Mag je eerste klas gaan zitten zodra je eerste klas vervoersbewijs in gaat?

10 reacties

Tsja, dat is een leuke vraag.

Maar de regels zijn duidelijk, je moet ingecheckt zijn met het vervoersbewijs waar je op dat moment mee reist. Je eerste klas vervoerbewijs is niet geldig zonder incheck, je studenten OV wel, dus die is geldig (in de tweede klasse).

Of NS wel of niet haar geld krijgt is in deze natuurlijk niet van belang.

De conducteur gaf het dus juist aan, het mag niet.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt geuk gehad als er geen afwijking geregistreerd is op je Weekend Vrij, want alleen met 100% afgekocht reisrecht is de regel dat je geen €50 correctie krijgt als je niet ingecheckt bent. Bij Dal Vrij en Weekend Vrij is dat dus alleen het geval op zaterdag, zondag en feestdagen.

De incheck met je SRP zal je nu ‘gered’ hebben, ook al geeft die geen recht op 1e klas reizen. Dat zou je dan een handgeschreven UvB (uitstel van betaling) opleveren voor 50 euro plus het verschil tussen 2e en 1e klas voor je reis.

Vanaf 18:25 kan je op Weekend Vrij inchecken (als het een eerste incheck is en er geen reis kort daarvoor mee gemaakt is), dus ik denk dat de conducteur je incheck om 18:20 genoeg reden vond om het in dit geval door de vingers te zien (en zich de tijd voor het uitschrijven van een UvB bespaard heeft).

Je hebt gelijk dat je de NS niet benadeeld hebt, behalve voor die eerste 5 minuten 1e klas reizen.

Dat er eerder ‘niet moeilijk over gedaan werd’ is dus geen garantie.

Reputatie 7
Badge +4

 Nee, je moet inchecken met je eerste klas abonnement. Leuk of niet: een abonnement zonder incheck is niet geldig, het hebben ervan betekent niks, Weekendvrij is pas geldig met een incheck

en de NS toch wel haar geld krijgt ookal check ik niet in. 

Die redenering is dus gewoon onjuist.

Heb ik hetzelfde gedaan, toen maakte de conducteur er geen probleem van.

Het is totaal niet bepalend. Het is niet zo dat iets mag als de conducteur er geen probleem van maakt.

 

Nu vroeg ik mij af wat het officiële beleid hierop is. Mag je eerste klas gaan zitten zodra je eerste klas vervoersbewijs in gaat?

 

Uw eerste klas vervoersbewijs gaat helemaal niet in als het half zeven is, maar wanneer u er mee bent ingecheckt. Als uw vervoersbewijs van een geldig incheck is voorzien dan gaat het pas in. Het hebben van een abonnement heeft net zoveel waarde als het reizen met een tandenborstel, zonder incheck betekent het helemaal niets. De enige uitzondering daarop is bij internationaal verkeer, waar u het als bewijs van uw recht op korting moet kunnen laten zien.

 

Het is heel simpel: zonder een geldige incheck mag u er niet mee reizen en kunt u er geen rechten aan ontlenen.

en de NS toch wel haar geld krijgt ookal check ik niet in. 

 

Dat telt niet als criterium. Het criterium is een geldige incheck en niets anders. U kunt beter niet uw eigen redenering volgen. Hoe toont u aan dat u met uw studentenkaart aan dat u niet meteen om 18.20 eerste klas bent gaan zitten? Dat levert weer domme en overlastgevende ‘discussies’ op. Als u met Weekendvrij gratis wilt reizen kunt u niet op deze manier eerder van een trein gebruik maken. NS zal wel gek zijn. 

Als u met Weekendvrij eerste klas wilt reizen checkt u vrijdag na 18.25 daarmee in. Dat kan betekenen dat u een trein later moet nemen. Uw redenering is onjuist, zo werkt het natuurlijk niet. 

De ‘discussies’ de trein uit, om te beginnen bij NS

Met een incheck heeft u een geldig kaartje en met de uitcheck rekent u het juiste bedrag af. Dat bedrag kan ook nul zijn. U heeft ingecheckt met een tweede klas vervoersbewijs en dus heeft u recht op vervoer in de tweede klas, tot u er weer mee uitcheckt

@Ret.tep heeft gelijk, hij was wel sneller, ;-)

Badge +3

Een ‘redelijke’ oplossing zou zijn om je naar de 2e klas te sturen omdat je op een SRP reist, of je te vragen om op het volgende station de trein te verlaten om even in te checken met 1e klas Weekend Vrij (en je SRP uit te checken maar dat kan je ook laten voor wat het is).

Die ‘moeite’ is je dus bespaard, verder was er weinig aan de hand behalve dat je aanname niet klopt om 1e klas te mogen reizen zonder geldige incheck.

.....Een ‘redelijke’ oplossing zou zijn om je naar de 2e klas te sturen omdat je op je SRP reist....

Maar juist als dat wordt gedaan, wordt hier regelmatig "moord en brand" geschreven, dat er meer gehandhaafd moet worden..... 

Er is gewoon geen geldig eerst klas vervoerbewijs....

Reputatie 7
Badge +4

Die ‘moeite’ is je dus bespaard, verder was er weinig aan de hand behalve dat je aanname niet klopt om 1e klas te mogen reizen zonder geldige incheck.

En dat is dus echt een foute aanname en dat is net precies het probleem 😇

Badge +3

Menselijke maat… regel maar een incheck met je 1e klas Weekend Vrij en dan is het goed.

Als er paaltjes op het perron staan zijn sommige conducteurs zelfs zo behulpzaam om dat even voor jou te doen, want die moeten toch de trein uit om te fluiten. Alhoewel ik daar als student niet op zou rekenen 🤣

Reputatie 7
Badge +4

De conducteur heeft de menselijke maat gehanteerd - en ik snap dat - door geen boete op te leggen, maar TS interpreteert dit als dat het wel mag dan wel wordt toegestaan: dat vind ik het vervelende. Dat blijkt ook uit zijn, domweg onjuiste, argumentatie. Het is dan ook denkbaar dat TS veronderstelt  dat hij op deze manier dus de ingangstijd van 18.25 kan negeren en een trein eerder kan (blijven) nemen. Ik zou als conducteur de menselijke maat combineren met een duidelijke uitleg. 

We mogen ook wel eens rekening houden met de menselijke maat dat betalers van die eeuwige ‘discussies’ af raken. 

 

Het is nu in ieder geval door meerdere mensen glashelder uitgelegd waarom het niet mag en dat de redenering van TS echt niet opgaat.

Badge +3

Ik zou als conducteur de menselijke maat combineren met een duidelijke uitleg.

Dat is blijkbaar gebeurd en zoals ik het lees vroeg TS zich juist af hoe het nou eigenlijk zat, omdat er eerder helemaal niet moeilijk over gedaan werd ❓

Het is nu in ieder geval door meerdere mensen glashelder uitgelegd waarom het niet mag en dat de redenering van TS echt niet opgaat.

Precies (en zo sloot ik mijn eerste reactie ook af). Het is dus geen ‘jurisprudentie’ als er één keer niets over gezegd werd en een tweede keer toch een uitleg/discussie volgde (met gunstige afloop voor TS).

Een volgende keer kan je dus gewoon de klos zijn, geen speld tussen te krijgen (op een vrijdagavond).

Om het helemaal ingewikkeld te maken, TS zal misschien alsnog een correctie krijgen (50 euro wegens geen geldige incheck 1e klas Flex Weekend Vrij), maar had wel een geldig vervoerbewijs voor 2e klas. In dat geval had er een UvB uitgeschreven moeten worden voor 1e klas reizen met een SRP zonder Klassewissel (van 9 euro op vrijdag), en dat is niet gebeurd… 

Bedankt voor de het beantwoorden van deze vraag allemaal. Dan is dat nu helder en zal ik er voortaan tweede klas blijven zitten of uitstappen en inchecken. Nu weet ik in iedergeval wat de regels zijn. 

Wel jammer dat je niet vanuit de trein kan inchecken of eerder kan inchecken en dat hij later ingaat. Maakt het eerste klas gedeelte van het abbonement wel een stuk minder waard op de vrijdag. Ach het zij zo.

Reageer