beantwoord

meer mensen die langer dan een week wachten op een abbonnement?

  • 3 June 2023
  • 17 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 6

Ik heb enige tijd geleden een abonnement besteld voor partner (heb er zelf al een) , alles digitaal ingevuld , foto ge upload etc. Netjes bevestiging abbo zou binnen 7 werkdagen met de post komen. Voor de zekerheid had ik al vier dagen extra ingebouwd maar het was vandaag niet met de post. Zondag en maandag natuurlijk ook geen post dus dinsdag op z’n vroegst. Contact gezocht met klantenservice, als het er dinsdag nog niet is krijg ik waarschijnlijk coupons. Volgens hem zijn de kaarten niet geleverd? Meer mensen die hier mee te maken hebben? Ik vind het wel omslachtig om met coupons te gaan werken ik heb de kaart ook voor het gemak. Weet iemand hoe die coupons werken? Ik gaat om een dal vrij we willen juist een beetje op de bonnefooi dagjes uit en wil niet vast zitten aan een traject…..

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 June 2023, 21:40

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Regelmatig komen hier berichten van klanten dat de bij het abonnement bestelde kaart niet binnen een week in huis is. Dat gaat met vlagen, dan weer weken of maanden achter elkaar zulke meldingen, dan weer een hele tijd niet. Dit zou te maken kunnen hebben met een achterstand van aanmaken van de kaarten bij Translink, misschien ook bij de postbezorging. De meeste klachten hierover zijn gewoonlijk rond augustus en september, nieuwe school/studiejaar als studenten een nieuwe kaart moeten hebben voor het Studentenreisproduct, maar ook de afgelopen weken waren er al weer een paar meldingen hier. 

In de maanden april/mei ontstaan er bij meer bedrijven achterstanden door de opeenhoping van feestdagen, brugdagen en vakantiedagen 

Badge +3

Via de PostNL app kan je tegenwoordig zien of er post naar je onderweg is (foto van je poststuk uit het sorteercentrum), maar als er helemaal geen kaart aangemaakt is heb je daar natuurlijk weinig aan.

Je zou nog kunnen bellen met OV-chipkaart (weekend 10:00-16:00) via 0900 0980

Reputatie 6

Dank voor de reacties! Ik heb zwart op wit mn bevestiging van de bestelling met een datum dus ik heb aan alles voldaan. Dan eerst maar werken met codes maar wat een gedoe zeg. Ik was vooral benieuwd hoe dat werkt.

Badge +3

Die codes zijn couponcodes voor e-tickets voor een soortgelijk product, te verzilveren via https://ns.nl/couponcode (met name voor vrij reizen abonnementen).

En anders zijn het kortingscodes waarmee je e-tickets kunt bestellen (meestal dagretour) via https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen (met name voor kortingsabonnementen).

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reacties! Ik heb zwart op wit mn bevestiging van de bestelling met een datum dus ik heb aan alles voldaan.

NS kan niet garanderen wanneer Translink jouw nieuwe kaart aanmaakt en verstuurt en wanneer PostNL die bij jou bezorgt. NS geeft alleen een verwachtte levertijd aan van binnen 7 dagen omdat de meeste kaarten gewoon binnen die termijn bezorgd worden. Maar er kunnen altijd situaties zijn waarin dat niet gehaald wordt en dan biedt NS couponcodes aan zodat je vanaf de ingangsdatum van het abonnement wel met de voordelen van je abonnement kan reizen. 

Reputatie 6

Nee ik heb ook ruim marge genomen, dus twee weken voor ingangsdatum. Maar dal vrij betekent dat je flexibel bent ik zou niet graag een dagretour kiezen ik wil juist een dag vrij kunnen reizen hoe ik wil. En als ergens oponthoud is oid een andere route kunnen kiezen. Maar goed, we gaan het zien.

Reputatie 6

In de bevestigingsmail staat toch letterlijk “binnen 7 dagen wordt je kaart opgestuurd”, niet eens zeven werkdagen maar zeven dagen.

Badge +3

In de bevestigingsmail staat toch letterlijk “binnen 7 dagen wordt je kaart opgestuurd”, niet eens zeven werkdagen maar zeven dagen.

Dat klopt wel, want OV-chipkaart houdt 5 werkdagen aan (voorheen 3 plus postbezorging) en dan zou je een kaart dus binnen een week moeten hebben.

Waar die huidige vertragingen vandaan komen? Geen idee, want dat speelt meestal in Q3 (juli-september). Een tijdje terug kon ik gewoon op een maandag (bij OV-chipkaart zelf) een kaart bestellen en had die dan woens/donderdag wel in de bus.

Denk dus eigenlijk dat er bij NS iets mis gaat, of in het proces richting TLS/OV-chipkaart (waarvan een moderator ooit aangaf ‘dat het bestaat’ maar daar verder geen inzicht in had, Klantenservice ook niet).

De route via OV-chipkaart kán een goede workaround zijn, dat kost je weliswaar € 7,50 maar dan heb je wel veel sneller je kaart en kan daar per direct NS Flex op zetten.

Reputatie 7
Badge +3

In de bevestigingsmail staat toch letterlijk “binnen 7 dagen wordt je kaart opgestuurd”, niet eens zeven werkdagen maar zeven dagen.

Dat kan NS wel aangeven, maar NS is niet degene die dit waar moet maken. Misschien moet NS dat maar niet aangeven.

Overigens stond er in een bevestingsmail die ik in november 2021 kreeg dit:

Nieuwe OV-chipkaart
Uw OV-chipkaart wordt zo snel mogelijk bezorgd op het door u opgegeven adres. U kunt reizen met NS Flex vanaf 1 december 2021.

Reputatie 6

In de bevestigingsmail staat toch letterlijk “binnen 7 dagen wordt je kaart opgestuurd”, niet eens zeven werkdagen maar zeven dagen.

Dat kan NS wel aangeven, maar NS is niet degene die dit waar moet maken. Misschien moet NS dat maar niet aangeven.

Overigens stond er in een bevestingsmail die ik in november 2021 kreeg dit:

Nieuwe OV-chipkaart
Uw OV-chipkaart wordt zo snel mogelijk bezorgd op het door u opgegeven adres. U kunt reizen met NS Flex vanaf 1 december 2021.


maar ik bestel iets, betaal meteen en krijg deze bevestigingsmail ….dan mag ik er toch vanuit gaan dat het goed gaat? Als ik geen rekening houdt met 7 dagen zit ik uiteraard fout maar ik heb het heel ruim genomen. En ik wil best een ov kaart aanschaffen maar hoe krijg ik het abonnement er dan op? Want dat is al besteld en betaald ik krijg alleen een registratienummer of moet ik die overeenkomst ontbinden en een nieuwe starten? Is toch eigenlijk te gek dit……

Reputatie 7
Badge +1

In de bevestigingsmail staat toch letterlijk “binnen 7 dagen wordt je kaart opgestuurd”, niet eens zeven werkdagen maar zeven dagen.

Dat kan NS wel aangeven, maar NS is niet degene die dit waar moet maken. Misschien moet NS dat maar niet aangeven.

Overigens stond er in een bevestingsmail die ik in november 2021 kreeg dit:

Nieuwe OV-chipkaart
Uw OV-chipkaart wordt zo snel mogelijk bezorgd op het door u opgegeven adres. U kunt reizen met NS Flex vanaf 1 december 2021.


maar ik bestel iets, betaal meteen en krijg deze bevestigingsmail ….dan mag ik er toch vanuit gaan dat het goed gaat? Als ik geen rekening houdt met 7 dagen zit ik uiteraard fout maar ik heb het heel ruim genomen. En ik wil best een ov kaart aanschaffen maar hoe krijg ik het abonnement er dan op? Want dat is al besteld en betaald ik krijg alleen een registratienummer of moet ik die overeenkomst ontbinden en een nieuwe starten? Is toch eigenlijk te gek dit……

Je zit hier al heel lang op dit forum en vindt dit dan te gek. Ik ben hier al zat andere topics tegengekomen die ik veel gekker vindt. Wacht nu even rustig af tot dinsdag en neem als het er dan nog niet is contact op met NS. Je bent nu veel energie aan het steken aan dingen waar je geen invloed op hebt zoals @Momo en @Robert B al hebben aangegeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je iets bij een webshop bestelt staat er ook een levertijd bij, bv voor 23:00 uur bestellen is morgen in huis, en dat gaat ook in de meeste gevallen goed, maar het kan gebeuren dat het een dag of 2 dagen later geleverd wordt. Er kan altijd iets zijn waardoor de beloofde levertijd niet gehaald wordt. Dat is dan ook de reden dat NS er voor zorgt dat als de kaart niet op tijd voor de ingangsdatum in huis is je wel gebruik kan maken van je abonnement dmv couponcodes. 

Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb hielden we ook altijd een standaard levertijd van 2 dagen aan voor voorraadproducten en dat stond ook op de orderbevestiging, maar ook gaven we geen 100% dat iedere voorraadorder binnen 2 dagen geleverd werd. Er kon altijd iets zijn waardoor het niet lukte, storing bij ons in het syteem, storing in het Duitse magazijn, te veel orders, te weinig personeel, een lopende band die stuk was, DHL die een wagen te weinig stuurde om de goederen op te halen, eenmaal bij DHL kon daar ook van alles gebeuren in het sorteerproces en bij de bezorging. 

Reputatie 6

Ik begrijp dat het mogelijk langer kan duren maar daarom had ik 5 extra dagen ingebouwd (op 7). Ik had ook geen idee dat een week niet realistisch was. Het gaat allemaal digitaal dus lekker snel toch. maar moet ik dan voor elke dag bellen met de klantenservice voor een couponcode? Of krijg je er dan meteen een aantal? Want de wachttijden bij klantenservice zijn ook niet mis…enfin als de kaart er dinsdag nog niet is (ik kan idd in de post nl app kijken) dan ga ik maar weer bellen. Ik was vooral benieuwd of meer mensen op dit moment hiermee kampen. Ik snap ook na de zomer dat het drukker is met studenten en nieuwe abonnementen of wellicht in de zomervakantie maar nu begin juni zag ik het echt niet aankomen……als ik dat geweten had ik uiteraard eerst zelf een ov chip besteld .

Reputatie 6

Ja ik zit lang op dit forum maar ik heb graag mn zaakjes voor elkaar. En op tijd. Maar goed ik wacht het af. Maar prettig vind ik het niet. Heb ma en di nog drukke dagen op mn werk en hoopte woensdag met kaart aan de vakantie te beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik was vooral benieuwd of meer mensen op dit moment hiermee kampen. 

Antwoord daarop is ja, het gebeurt helaas vaker. Zoek even op dingen als “kaart niet ontvangen” (ook in het Engels).

Zie ook onderstaande topics voor wat recente voorbeelden

Of het sticky topic erover

 

Ik zie dat er op de laatste vragen nog geen duidelijk antwoord is gegeven, dus bij deze alsnog, met een samenvatting van de rest.

De officiële levertijd van een OV-chipkaart wordt door hen zelf aangegeven als 7 dagen. Dat is ook de reden waarom een abonnement in combinatie met een nieuwe kaart niet eerder kan ingaan dan 7 dagen na het bestelmoment.

Zoals aangegeven kan er echter vertraging zijn in de productie van nieuwe kaarten, het keert zelfs jaarlijks terug in bepaalde perioden. Dit is uiteindelijk een verantwoordelijkheid van de OV-chipkaart, als NS kunnen we daar weinig aan doen.

Om er als NS toch voor te zorgen dat je gebruik kan maken van het bestelde abonnement, kun je bij de Klantenservice ‘Tijdelijk Reisrecht’ aanvragen. Bij NS Flex gaat dat in de vorm van couponcodes, die je ofwel kan inwisselen voor een vervoerbewijs, of voor 40% korting op een vervoerbewijs, afhankelijk van het abonnement dat je hebt besteld.
Bij de Klantenservice zou dan gevraagd moeten worden hoeveel reizen je verwacht te maken in de komende week. Gebaseerd daarop krijg je couponcodes, tot een maximum. Het zou in ieder geval altijd meerdere dagen moeten dekken. Bij de couponcodes hoor je ook direct een uitleg te krijgen waar je ze kunt inwisselen. De specifieke pagina verschilt namelijk per type code.

Mocht je de OV-chipkaart nog steeds niet binnen hebben op het moment dat alle couponcodes zijn opgebruikt, neem dan opnieuw contact op.

Let wel, de contracthouder van het bestelde abonnement zal contact op moeten nemen.

Reageer