beantwoord

Meerdere producten op 1 kaart

  • 13 July 2023
  • 11 reacties
  • 302 Bekeken

Ik ben student met een weekend OV kaart en met 40% korting door de weeks. Op een gegeven moment kwam NS met "Reizen op rekening”, een initiatief waarbij je achteraf betaalt. Dat leek mij wel handig, maar daarvoor moest ik NS Flex erbij nemen. Kosteloos, dus ik dacht prima! Kom ik er na 2 jaar achter, dat daarmee mijn korting van door de weeks reizen is gepasseerd (totaal nu 124,44 extra betaald), maar dat ik wel gratis in het weekend reis. NS die beweert dat er maar 1 product op je OV kaart kan staan, hoe is dit dan mogelijk?

Dan ben ik in contact met de klantenservice en dan kunnen we niet tot een oplossing komen voor de extra kosten en moet ik dat maar gewoon betalen, terwijl ik al die tijd een geldig kortingsabonnement heb gehad. De volgende keer zou het fijn zijn als er wat meer duidelijkheid wordt verschaft over de gevolgen van gratis producten, die in mijn ogen gewoon zouden moeten kunnen samenwerken.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 13 July 2023, 14:37

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi mathijsdijkstr,

Flex-producten en Saldo-producten (zoals het SRP) kunnen inderdaad problemen opleveren. Technisch gezien kunnen er meerdere producten op één kaart staan. Alleen welk product wordt er dan aangesproken bij het inchecken? Als je op het moment van inchecken recht hebt op vrij reizen (zoals in het weekend met je weekend-OV) zal dat allereerst aangesproken worden. Daarom gaat het vrij reizen in het weekend goed. Als je geen recht hebt op vrij reizen, zal het Flex-product eerder aangesproken worden dan het saldo-product. Met Flex Basis heb je geen recht op korting. Daarom gaat het doordeweeks dus niet goed.

Er wordt (tegenwoordig?) op zowel de site van NS als de site van DUO gewaarschuwd dat Flex en het SRP niet goed samengaan. Als het goed is, kun je tegenwoordig ook geen Flex meer activeren op een OV-chipkaart waar het SRP al op staat.

Hoe duidelijk dit twee jaar geleden werd aangegeven durf ik niet te zeggen. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel een beetje bijzonder dat het je nooit eerder is opgevallen.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi mathijsdijkstr en welkom op de NS Community. 

Het klopt helemaal wat mrfreeze zegt. Dit staat op de website van NS aangegeven onder de veelgestelde vragen. De kosten daarvan worden inderdaad niet teruggestort. Je kunt wel tot maximaal drie reisdagen per jaar de gemiste 40% korting terugvragen onder de regeling ‘Geld terug bij vergeten/verloren abonnement’.

Dank voor de reactie.
Het probleem wordt dus erkend door DUO en NS en er wordt actief gewerkt aan een oplossing hiervoor. Echter toen ik hiermee in aanraking kwam, was dat nog niet het geval. Om welke reden is het dan niet mogelijk om met terugwerkende kracht te worden gecompenseerd voor dit probleem? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben student met een weekend OV kaart en met 40% korting door de weeks. Op een gegeven moment kwam NS met "Reizen op rekening”, een initiatief waarbij je achteraf betaalt. Dat leek mij wel handig, maar daarvoor moest ik NS Flex erbij nemen. Kosteloos, dus ik dacht prima! Kom ik er na 2 jaar achter, dat daarmee mijn korting van door de weeks reizen is gepasseerd (totaal nu 124,44 extra betaald), maar dat ik wel gratis in het weekend reis. NS die beweert dat er maar 1 product op je OV kaart kan staan, hoe is dit dan mogelijk?

Dan ben ik in contact met de klantenservice en dan kunnen we niet tot een oplossing komen voor de extra kosten en moet ik dat maar gewoon betalen, terwijl ik al die tijd een geldig kortingsabonnement heb gehad. De volgende keer zou het fijn zijn als er wat meer duidelijkheid wordt verschaft over de gevolgen van gratis producten, die in mijn ogen gewoon zouden moeten kunnen samenwerken.

Die duidelijkheid is er over flex icm SRP en staat zowel bij NS als bij DUO op de website. Op de websites staat ook dat er geen geld terug gegeven wordt als je beide producten toch gaat combineren.   Een troost, je bent niet de eerste die dit overkomt. Maar snap niet dat je dit al 2 jaar hebt en nu pas aan de bel trekt.

Ben benieuwd waarom je denkt dat een op saldoproduct en een reizen op rekening product samen op 1 kaart kunnen.

Ik ga er vanuit, dat wanneer mijn gratis reizen wel werkt, dat dit hetzelfde abonnement betreft. Elke maand een 5 à 10 euro extra valt niet op, maar deze maand dus wel. Ook bij het afsluiten van zoiets zou een waarschuwing wel op zijn plaats zijn, toch?
Bovendien ga ik er toch stiekem vanuit dat dit soort veelgebruikte systemen gewoon werken, maar er is wel weer bewezen dat ik daarin te naïef ben. 

Vandaag is simpelweg de dag dat ik daar voor het eerst iets over meekrijg.

Ik reis al 4 jaar met SRP en zie het nu pas. Word niet duidelijk aangegeven en staat niet bij het NS flex abbonement als je het aanklikt. heb het sinds maart en ben nu 80 euro lichter dan nodig. Had het niet door omdat je poortje alleen maar 'reizen op saldo' laat zien en ik vertrouwen had in ns dat ze het goed regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis al 4 jaar met SRP en zie het nu pas. Word niet duidelijk aangegeven en staat niet bij het NS flex abbonement als je het aanklikt. heb het sinds maart en ben nu 80 euro lichter dan nodig. Had het niet door omdat je poortje alleen maar 'reizen op saldo' laat zien en ik vertrouwen had in ns dat ze het goed regelen.

Je had ook niet door dat je meer betaalde dan verwacht?

Op zowel de website van NS en DUO staat dat SRP niet goed te combineren is met andere producten. Wanneer je iets nieuws aanschaft is het altijd handig om naar de voorwaarden te kijken. De extra kosten worden niet vergoed.

Zeer onlogisch dat NS Flex van de kaart moet worden gehaald zodra je een studenten reisproduct erop zet.
Zou toch veel logischer zijn als je dan de 40% korting (buiten de vrije dagen)gewoon doorberekent in het Flex product.

Super onhandig dat je nu dus als student weer saldo van tevoren erop moet zetten, terwijl je als middelbare scholier de automatische incasso via NS Flex gebruikt hebt.

Badge +3

Super onhandig dat je nu dus als student weer saldo van tevoren erop moet zetten, terwijl je als middelbare scholier de automatische incasso via NS Flex gebruikt hebt.

Waarom zou NS je 40% doorberekenen die een heel ander product je geeft? Dat kan overigens helemaal niet, want NS heeft geen flauw idee dat je óók een SRP hebt.

Het is een groot misverstand dat NS Flex (Basis) een 1-op-1 vervanging is voor (automatisch) saldo laden, ook al is ‘nooit meer (te veel) saldo laden’ voor veel mensen de voornaamste reden om NS Flex te nemen.

Het SRP is een reizen op saldo (RoS) product, NS Flex is een reizen op rekening (RoR) product. Dat is onmogelijk te combineren (kosten van reizen met een SRP verrekenen via Flex).

Reputatie 7
Badge +3

Zeer onlogisch dat NS Flex van de kaart moet worden gehaald zodra je een studenten reisproduct erop zet.
Zou toch veel logischer zijn als je dan de 40% korting (buiten de vrije dagen)gewoon doorberekent in het Flex product.

Super onhandig dat je nu dus als student weer saldo van tevoren erop moet zetten, terwijl je als middelbare scholier de automatische incasso via NS Flex gebruikt hebt.

Je kunt ook niet van studentenproduct gebruik maken als je dat zo onhandig vindt. SRP is van DUO en een op saldoproduct. Flex is van NS en een op rekening reizen product. Beiden kunnen slecht werken als je ze samen op een kaart zet. Zowel DUO als NS waarschuwen daarvoor. Wil je beide producten gebruiken dan zul je 2 kaarten moeten nemen. En voor SRP kun je ook automatisch saldo opwaarderen activeren.

Overigens kun jij als middelbare scholier alleen automatische incasso gehad hebben als jouw ouders daar toestemming voor gegeven hebben. Want onder de 18 kun je geen flex aanvragen.

Badge +3

Zeer onlogisch dat NS Flex van de kaart moet worden gehaald zodra je een studenten reisproduct erop zet.

Er moet overigens helemaal niets, want een week-SRP samen met Flex Weekend Vrij gaat prima, alleen niet op doordeweekse dagen waar je SRP geen vrij reizen geeft, want dan krijgt NS Flex voorrang.

Dat is bijv. op Bevrijdingsdag (geen NS feestdag en ook geen vrij reizen met je SRP) en de zomerperiode 16 juli t/m 15 augustus. Je krijgt dan niet de 40% korting die je bij reizen op je SRP wel zou krijgen.

Reageer