meereiskorting | NS Community
beantwoord

meereiskorting

  • 20 June 2022
  • 7 reacties
  • 457 Bekeken

Goedendag, mag je iemand met 40% korting mee laten reizen, als je zelf reist met een keuzedag?

icon

Beste antwoord door Laura NS 20 June 2022, 14:55

Bekijk origineel

7 reacties

Welkom op onze NS Community geaflex. Iemand reist met je mee en jij hebt een abonnement. Dan mag je inderdaad iemand (of maximaal 3 personen) meenemen met 40% korting. Ook als je zelf een Keuzedag gebruikt.

Mijn abonnement heb ik opgezegd, maar ik heb nog wel een aantal keuzedagen tegoed.

Vandaar dus mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +4

In dat geval heeft u nog wel keuzedagen die u op mag maken, maar geen abonnement meer en dan mag u dus geen samenreiziger met korting meenemen. Als u iemand als samenreiziger wilt meenemen heeft u een abonnement nodig.

Het reizen met een keuzedag die nog geldig is, mag wel, ondanks dat u geen Dalvoordeel-abonnement meer heeft.

 

Als u iemand als samenreiziger wilt meenemen heeft u een abonnement nodig. Als er geen haast bij is kunt u een maand Dalvoordeel Flex nemen. Dat kost u dan € 5,10 en dan krijgt u een gratis extra ov-chipkaart. U kunt het na een maand weer opzeggen. Persoonlijk vind ik het ook een handige optie dat uw medereiziger dat abonnement neem. Dan is het gewoon voor hem of haar met 40 procent korting reizen, net zoveel als met samenreiskorting. Als u nog een kaart heeft liggen kan een maand Weekendvoordeel voor € 2,00 ook nog een optie zijn, maar die moet u dan nemen.

 

Bedenk wel dat reizen met Samenreiskorting qua kosten al heel snel oploopt, het is echt veel duurder dan met een keuzedag. 

 

Badge +3

Als u nog een kaart heeft liggen kan een maand Weekendvoordeel voor € 2,00 ook nog een optie zijn, maar die moet u dan nemen.

Zou ik niet doen, want bij Weekend Voordeel betaal je 10 euro administratiekosten. Een maandje Flex Dal Voordeel is dan € 6,90 goedkoper.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ben ik helemaal met je eens, maar keuzedagen zijn een jaar geldig en dan is het iets om achter de hand te houden als het vaker gebeurt. Daarom gaf ik ook de optie van een maand Dalvoordeel aan. De truc is dan eerst een maand Dalvoordeel en dan omzetten naar Weekend Voordeel. Dan kost het geen tientje. Strikt genomen maak je dan nog winst, maar op een bestaande kaart is het meteen toe te passen. Zeker als het een incident is dat er iemand meereist. Ik ben niet zo’n fan van de samenreiskorting bij senioren, het is duur, maar voor een losse keer is het wel toepasbaar.

Wel keuzedagen en geen abonnement meer is ook niet de modale situatie, al snap ik het dat mensen het doen.

 

Twee senioren van 65 plus  een maand met elkaar op stap kan voord samen 42 euro, dan heb je acht, en als je het in laat gaan in het weekend soms tien dagen vrij reizen.

42 euro is voor veel senioren wel een heel bedrag, maar per dag is het zelfs samen natuurlijk een schijntje.

 

Voor iets meer dan vijf euro per dag samen in het weekend op stap….Maar dan komen we ver buiten het kader van de vraag ;-)

Hartelijk dank voor de antwoorden en tips!

Reageer