beantwoord

meereiskorting nieuwe regels

  • 19 February 2024
  • 4 reacties
  • 224 Bekeken

Dag,

Op de site van NS vond ik bij de informatie over de nieuwe manier om gebruik te maken van meereiskorting de volgende toelichting.

Let op: je krijgt met een treinkaartje geen Samenreiskorting als je in de spits in de trein zit. Ook niet als je in de daluren bent ingecheckt. 

Ik reis al jaren mee met mijn vrouw die een dalurenabonnment heeft. Ik heb altijd zonder probleem (lange) reizen gemaakt. Meestal keren wij teggen 16:00 u huiswaarts.

Ik interpreteer dat ik volgens bovenstaande toelichting bij lange reizen voortaan erg vroeg huiswaarts moet keren als ik met meereiskorting voor de avondspits thuis wil  

Bijvoorbeeld:

Als ik een reis wil maken van rond 2,5 uur moet ik, rekeninghoudend met enige vertraging, moet ik al rond  13:30 u huiswaarts keren.

 

Is dat altijd al zo geweest?

Interpreteer ik de toelichting onjuist?

Of is hier sprake van een bezuinigingsmaatregel?

Een vriendelijke groet, Bart

( nieuw op het forum)

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 February 2024, 14:05

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Als Samenreiskorting geladen is op een OV-chipkaart, dan is het tijdstip van inchecken bepalend voor de geldigheid. Als in de daluren wordt ingecheckt, dan mag in de spitsuren worden doorgereisd.

Als gereisd wordt met een e-ticket met Samenreiskorting, dan mag de persoon die meereist zich in de spitsuren niet in de trein bevinden. In dit geval geldt dus het tijdstip van reizen.

Bovenstaande is altijd zo geweest en verandert niet; wat wel verandert, is dat het laden van Samenreiskorting bij een automaat straks niet meer kan. Samenreiskorting op een OV-chipkaart laden kan alleen nog bij een servicebalie, of door een OV-chipkaart met NS Flex te nemen en in de app of Mijn NS Samenreiskorting te activeren.

Reputatie 7
Badge +3

En wellicht ten overvloede: als je door vertraging in de spits terechtkomt mag je ook met een e-ticket je reis wel gewoon afmaken.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien nog een nuttige aanvulling.

Reis je met iemand mee naar het buitenland dan gelden dezelfde voorwaarden voor de samenreiziger als voor de abonnementhouder met wie je meereist: je internationale ticket met 40% is ook geldig in de middagspits.
https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Dit verandert niet na alle wijzigingen voor samenreizen in Nederland.

Dus abonnementhouder en samenreizigers kopen beiden een internationaal ticket met korting. Dat ticket gebruiken ze om poortjes te passeren. Check in geen geval met een OV-chipkaart. De abonnementhouder neemt zijn OV-chipkaart mee om te kunnen aantonen dat alle reizigers recht hebben op korting. 

 Bedankt voor de reacties, die stellen mij gerust.

Voor ik dit bericht postte, had ik 2 keer de klantenservice van NS gebeld.

De eerste keer kreeg ik een mevrouw aan de lijn die zo te horen niet snapte waar ik het over had. Op vervolgvragen zei ze telkens dat mijn interpretatie van de door mij aangehaalde opmerking klopte.
Omdat het mij toch wel vreemd overkwam heb ik nog een keer gebeld.
De tweede keer kreeg ik een meneer aan de lijn die uiteindelijk concludeerde dat meereiskorting altijd al eigenlijk bedoeld was voor korte reizen!

NS, misschien nog even een kleine interne bijscholingscursus?

Reageer