Skip to main content

Als abonnementhouder kun je 3 mensen tegen 40 % korting meenemen op dezelfde reis.

Maar, de nieuwe regeling vraagt veel van reiziger 1 alsook van de medereizigers. Het simpel betellen van 40 % kortingskaartjes is er niet bij. Ze kunnen ook niet op de OV Chipkaart worden gezet. Voor het bestellen heb je de NS App nodig en vervolgens moet de medepassagier met een samenreiscode een Samenreisticket Dal bestellen. Lekker gastvrij is anders.

Iets simpels als even een kaartje bijkopen is er niet bij.

*Ik heb de NS App niet op mijn telefoon. Mijn telefoon is vol zodat ik de App niet kan installeren.

* Mijn medepassagiers komen een dag voor de gezamenlijke reis pas in Nederland aan en voor zover ik weet beschikken ze niet over What's App waar ik de samenreiscode naar toe zou moeten sturen.

Mijn vraag:

*Kan ik op de dag(en) van reizen gewoon aan het loket de samenreistickets kopen en op mijn OV Chipkaart laten zetten. Waar heb je anders die kaart voor.

Nog een paar vragen over keuzedagen:

*BIj een NS automaat kan ik het saldo (Euro's) checken op mijn OV Chipkaaart, maar het saldo van nog beschikbare keuzedagen wordt niet gegeven. Ook op de NS Site viind ik deze informatie niet. Is er een mogelijkheid om dit wel te vinden?

*Er zitten standaard 7 keuzedagen bij een abonnement. Kan ik extra keuzedagen kopen en zo ja via welke link en hoe duur zijn ze dan?

Jan Hesseling

Hellum (Gr)

NS heeft de procedure voor Samenreiskorting aangepast omdat er veel misbruik van gemaakt werd: conducteurs troffen in de trein reizigers die onterecht een kaartje met korting kochten en die reageerden niet altijd vriendelijk als zij daarop werden aangesproken. Daarom is het kopen van kaartjes met korting wat ingewikkelder gemaakt.

U hoeft overigens niet de NS-app te hebben om van Samenreiskorting gebruik te kunnen maken. Met de Samenreiscode die u in Mijn NS vindt, kunt u op ns.nl/samenreiscode e-tickets kopen die u vervolgens kunt afdrukken. U kunt dus zelf e-tickets kopen op naam van de personen die met u mee gaan reizen en die afdrukken. Dan is een NS-app niet nodig en hoeven uw medereizigers niets met een Samenreiscode te doen. Wellicht is dat een werkbare oplossing voor de situatie die u beschrijft. U moet zelf wel inchecken met de OV-chipkaart waar uw abonnement op staat.

Bij een servicebalie kan het product Samenreiskorting nog wel op een persoonlijke of anonieme kaart geplaatst worden. Dat is de situatie zoals het voorheen ging bij de kaartautomaat. Maar dan moet elke medereiziger dus een eigen kaart hebben om mee te reizen. Die hebben ze waarschijnlijk niet, en anonieme kaarten kopen voor een enkele reis is wel duur.

Ik ben nog niet van Keuzedaggerechtigde leeftijd, maar volgens mij zou u in Mijn NS moeten kunnen zien welke keuzedagen er nog voor u klaarstaan.

U kunt geen extra Keuzedagen bijkopen. Als u vaak in de daluren reist, is wellicht het abonnement Dal Vrij een optie. Voor 65-plussers kost dat 54,95 euro per maand en dan mag u onbeperkt in de tweede klas met de trein reizen als u in de daluren incheckt. Reist u alleen in het weekend? Voor 26,50 euro per maand mag dat onbeperkt in de tweede klas als 65-plusser met het abonnement Weekend Vrij (30,15 euro per maand als u op werkdagen in de daluren met korting wilt kunnen reizen).

Ik ben nog niet van Keuzedaggerechtige leeftijd, maar volgens mij zou u in Mijn NS moeten kunnen zien welke keuzedagen er nog voor u klaarstaan.

Ik al een tijdje, ;-)

Ga naar Mijn NS, zoek uw abonnement op, en dan ziet u een link naar de Keuzedagen. U ziet dan precies hoeveel u nog te goed heeft en tot wanneer. In principe krijgt u ook een mail als u er eentje heeft verbruikt en hoeveel u er nog te goed heeft. Dit is bij digitale keuzedagen, niet bij de papieren versie. Bij die mailing schijnt het wel eens mis te gaan overigens. Ik krijg hem echter altijd keurig. 

Reageer