Als je een een daluren voordeel abonnement neemt met keuzedagen, dan kan neem ik aan op een niet-keuzedag max. 3 medereizigers meenemen met 40% korting. Maar kan dat ook op een keuzedag?
Zeker.
Je vraagt de code aan voor de samenreizigers via jou dal voordeel abonnement. Met de code kunnen zij met korting reizen en jij kunt op een keuzedag reizen.
Sttikt genomen mag u ze niet meenemen op basis van de keuzedag maar op basis van uw Dalvoordeelabonnement. Maar dat is voor uw gevoel denk ik muggenzifterij want als u met een keuzedag reist, kan dat alleen als u een Dalvoordeelabonnement heeft.
Met papieren keuzedagen ligt het anders. Die zijn altijd geldig tot het einde van een kalenderjaar. Heeft iemand een verlopen Dalvoordeelabonnement en maakt die zijn papieren keuzedagen op dan mag samenreiskorting niet, omdat het Dalvoordeelabonnement dan niet meer geldig is. Dit zou misschien niet moeten kunnen, maar doet zich soms toch voor, omdat de einddatum van papieren keuzedagen niet parallel loopt aan de data van het Dalvoordeelabonnement. Het is natuurlijk uitzonderlijk en zeker geen mainstream.
Dit geldt dus maar in weinig situaties. De meeste mensen hebben Dalvoordeel met elektronische keuzedagen en dan kan zich dit niet voordoen..Ga er verder maar van uit dat het dus mag.
Het is een non-issue, want als jij Dal Voordeel opgezegd hebt en met een papieren Keuzedag op pad gaat kun je geen Samenreiskorting code(s) meer genereren.
Als je medereiziger(s) toch een code hebben bemachtigd en jou (met een papieren Keuzedag) aanwijzen als ‘abonnementhouder’ zal men ook niet moeilijk doen.
Hoe dan ook, zolang je een Samenreiscode kunt aanmaken voor je medereiziger(s) is het altijd in orde, op voorwaarde dat je reist op je ov-chipkaart en niet een of ander e-ticket (PrijsTijd Deal of Spoordeelwinkel e.d.), want jouw naam staat er dan sowieso bij (reist samen met...)
Ga er verder maar van uit dat het dus mag.
TS hoeft er helemaal niet vanuit te gaan, maar kan er volstrekt zeker van zijn.
Reizen met de trein is al ingewikkeld, omslachtig en onvoorspelbaar genoeg, zou ik zo zeggen.
TS kan in haar situatie er zeker van zijn en dat betoog ik ook, maar in bovengenoemd zeldzaam geval kun je met een keuzedag echt geen samenreiskorting krijgen. Het is ook coulance dat dit wordt toegestaan met papieren keuzedagen maar goed, dat is al sinds jaar en dag zo. Formeel klopt het niet maar is het wel begrijpelijk omdat de einddatum altijd 31 december is en niet gekoppeld aan een abonnement. TS kan er zeker van zijn, mensen met een papieren keuzedag meestal maar niet altijd.
Het is ook veel beter dat het wel zo is, ik heb me daar in het verleden vaak druk om gemaakt. Maar meelezers moeten niet het idee hebben dat het met een papieren keuzedag altijd kan, domweg omdat samenreiskorting os gekoppeld aan een geldig Dalvoordeelabonnement.
Voor ons logisch, maar niet voor iedereen. Maar goed het probleem van TS is opgelost en dat is het belangrijkste. Juist omdat het ingewikkeld is, geef ik dit aan.
Maar dat was de vraag niet.
Voor de goede orde: papieren keuzedagen zijn al sinds jaren niet meer te bestellen door nieuwe gegadigden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.