meereizen of extra abo voor verstandelijk gehandicapten

  • 22 October 2022
  • 4 reacties
  • 137 Bekeken

Mijn dochter heeft een verstandelijke beperking en is 21 jaar. Ze woont op een groep. Ik zou haar graag met de trein halen voor de weekenden, maar de kosten zijn altijd erg hoog. Meereiskorting is nog steeds duurder dan autorijden, omdat ze wat verder weg woont. 
 

Zelf reis ik dalvrij. Toen mijn andere kinderen thuis woonden kon ik hun een dalvrij abo geven voor rond de 50 euro als bij abonnement. Ik vraag mij af of de NS kan overwegen deze regeling ook in orde te kunnen maken voor mensen met een verstandelijke beperking die niet perse op het adres van hun ouders wonen. Het zou met een indicatie verklaring vrij makkelijk moeten zijn om dit in orde te maken. 


4 reacties

Badge +3

NS heeft juist de bijabonnementen afgeschaft: het is nu ook niet meer mogelijk voor inwonende kinderen om met korting een abonnement te krijgen. Dat maakt dat ik niet verwacht dat NS aan uw verzoek tegemoet zal komen.

NS kent natuurlijk wel het Weekend Vrij-abonnement. U schrijft niet hoe laat u haar haalt, maar als dat op vrijdag na 18.30 uur is, en ze op zondag weer teruggaat, dan kan dat een optie zijn. En voor de komende tijd is het Meereisretour misschien een mogelijkheid. Let daarbij wel op vrijdag op de spitsbeperking.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt bij NS een begeleiderskaart aanvragen, waarmee een begeleider gratis mag meereizen met iemand die begeleiding nodig heeft. Als je met jouw dochter tussen vrijdagavond 18.30 uur en maandagochtend 4 uur reist, kun je voor haar een weekendvrij abonnement aanschaffen. Jouw dochter moet wel betalen voor haar reis, jij reist dan gratis met een begeleiderskaart.

NS verstrekt de begeleiderskaarten niet meer. Dat doet Argonaut, in opdracht van het ministerie van I&W. Zie: Argonaut Advies - OV-Begeleiderskaart
 

Reputatie 7
Badge +3

NS verstrekt de begeleiderskaarten niet meer. Dat doet Argonaut, in opdracht van het ministerie van I&W. Zie: Argonaut Advies - OV-Begeleiderskaart
 

Dankjewel voor de aanvulling @VIRM voor mij is het alweer een tijd geleden dat ik zo'n kaart voor iemand aanvroeg.

Reageer