Mensen opgeroepen in 1e klas te gaan zitten

  • 27 May 2023
  • 5 reacties
  • 180 Bekeken

vandaag, trein met treinstel 9561, die om 11.11 u in leiden aankomt is omgeroepen dat iedereen in de 1e klas mag gaan zitten. ik heb een 1e klas kaartje waar ik voor betaal maar dat is blijkbaar niet belangrijk voor de ns. waarom betaal ik en de rest met een 2e klas kaartje voor dezelfde faciliteiten? het moet niet gekker worden. als ik alleen maar pro ns reacties krijg dan reageer ik overigens niet. 


5 reacties

In principe mag de conducteur hier toe besluiten als de trein extreem vol is. In het algemeen gebeurt dit maar zeer zelden omdat conducteurs zich er van bewust zijn dat dit erg slecht is voor het imago van de eerste klas.

Ik heb het even nagezocht en de betrokken trein reed met.twee treinstellen VIRM4 en dat zou voor een trein naar Vlissingen meer dan genoeg capaciteit moeten zijn. Als ik een gok mag doen dan denk ik dat de conducteur een treinstel heeft afgesloten omdat de tweede conducteur die volgens de conducteursnorm van NS/vakbonden bij 8 rijtuigen is vereist ontbrak.

Ik vermoed dit omdat er de laatste anderhalve week meer meldingen waren van treinen met "logistieke problemen" wat in de praktijk betekent dat er personeel ontbreekt. Veel personeel neemt vakantiedagen op rond de feestdagen in mei.

Reputatie 7
Badge +3

Het zogenaamde deklasseren van de eerste klas gebeurt bij NS alleen in zeer uitzonderlijke gevallen. Mogelijk was het zo druk dat niet alle reizigers die op het perron stonden hadden meegekund. Als het heel druk is kun je gevaarlijke situaties bij het vertrek van de trein krijgen. Dat levert dan ook nog eens vertraging op omdat de trein niet veilig kan vertrekken.

Soms is het kiezen uit twee kwaden. In dit uitzonderlijke geval is blijkbaar de beslissing genomen om de eerste klas vrij te geven. Heel vervelend voor de reizigers die extra voor de eerste klas betaald hebben. 

Het grote probleem is dat NS op dagen als vandaag te korte treinen inzet, mede door het beruchte personeelsgebrek. 

Ik zie overigens dat volgens de planning de door @solonl genoemde trein (ritnummer 2230) bestaat uit de 9403 en 9561, dus acht bakken VIRM. Het moet dan extreem druk zijn. Of reed de trein alleen met de 9561? Dat kan verklaren waarom het zo druk was.

@Tamzin  weer lekker ouderwets negatief terwijl je zelf aan de andere kant van het land zit?

 

Misschien even beter het nieuws volgen, vandaag weer een grote demonstratie in Den Haag waar de mensen veelal met de trein naar onderweg zijn. Met een paar duizend demonstranten zou het dus wel eens druk kunnen zijn in de trein.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin  weer lekker ouderwets negatief terwijl je zelf aan de andere kant van het land zit?

 

Misschien even beter het nieuws volgen, vandaag weer een grote demonstratie in Den Haag waar de mensen veelal met de trein naar onderweg zijn. Met een paar duizend demonstranten zou het dus wel eens druk kunnen zijn in de trein.

 

Ja en. Dan had NS daar toch op kunnen inspelen?

Begrijp uit jouw reactie op @Tamzin dat jij altijd vanuit de buurt reageert?

@solonl zou een klacht moeten indienen zeker als er geen zitplaats meer was.

@MoDe  Moet de NS dan zelf mensen inhuren om dit soort dingen op te sporen?  Dan wordt het kaartje weer duurder. De NS probeert rekening te houden met bepaalde dingen maar is niet in staat om alles van tevoren in te schatten en te weten wanneer er wat speelt.

Zoals je inmiddels zou moeten weten is de planning bij de NS niet iets wat een dag van tevoren gedaan wordt maar dat gebeurt op een veel langere termijn.  Bijsturingen voor evenementen worden enige weken vooraf gedaan en op de dag zelf wordt alleen bijgestuurd op incidenten en om de treinen uiteindelijk weer op de juiste plek te krijgen voor de dienstregeling zoals deze gepland is.

En wat betreft punt 2, ik heb me wel verdiept in wat er in de regio speelt al zit ik niet in de regio Den Haag. En zoals zovaak roept Tamzin weer iets wat geen basis heeft maar meer met zijn rancune in de richting van de NS.

 

Reageer