Skip to main content

Met ingang van nieuwe abonnementsjaar klasse keuzedagen wijzigen

  • 15 June 2024
  • 23 reacties
  • 396 Bekeken

Ik kwam er onlangs toevallig achter dat het verschil in abonnementsprijs tussen keuzedagen 2e klas en 1e klas ongeveer E 24 bedraagt. Als je een keuzedagen 2e klas hebt, kun je steeds een wijziging naar 1e klas kopen voor E 6. Per jaar is dat E 42. Omdat mijn abonnement binnenkort wordt vernieuwd belde ik met NS om te vragen mijn keuzedagen dan om te zetten naar 1e klas. Het bijzondere antwoord dat ik kreeg was dat dit alleen kan als ik mijn keuzedagenabonnement opzeg en dat ik dan vervolgens 12 maanden geen gebruik kan maken van keuzedagen en daarna pas een nieuwe keuzedagenabonnement kan afsluiten voor de 1e klas. De NS-mevrouw vond het zelf ook vreemd.

Niet echt klantvriendelijk van NS. Temeer omdat in coronatijd de keuzedagenabonnementhouders weinig aan hun abonnement hadden omdat die in die tijd nog gewoon na 2 maanden vervielen. Beetje jammer.

23 reacties

Goedemiddag vintage55, Welkom op de NS Community!

Helaas klopt de informatie van mijn collega. Het is niet mogelijk om de klasse van jouw Keuzedagen om te zetten tenzij je het abonnement 1 jaar beëindigt en daarna weer opnieuw bestelt in de gewenste klasse. Mijn excuses voor het ongemak!

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort dingen zijn toch onbegrijpelijk. Heb je als NS de mogelijkheid om meer inkomsten te genereren, maar nee hoor, we verzinnen een of andere stompzinnige regel die dat weer onmogelijk maakt.

Badge +3

Welkom en goed nieuws!

Het is prima mogelijk om de Klantenservice enkele weken voor de verlengdatum te vragen om je gehele abonnement niet automatisch te verlengen (dus per direct te beëindigen) en het dan vlak voor de einddatum te verwijderen van je kaart. Totdat je het van je kaart verwijdert blijft je abonnement ook nog gewoon actief.

Per de verlengdatum zou een nieuw contractjaar ingaan, dus zou je weer recht hebben op 7 Keuzedagen, maar omdat je abonnement beëindigd is zul je die opnieuw moeten bestellen… maar dan 1e klas 🤣 Het verschil is overigens 26 euro.

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel-op-saldo 

Stel je contractjaar loopt van 1 juli 2023 t/m 30 juni 2024, dan kan je per 1 juli 2024 toch gewoon opnieuw Keuzedagen krijgen, ook als je je abonnement op bijv. 25 juni 2024 hebt beëindigd?

Het staat gewoon in de voorwaarden, en zelfs per kalenderjaar!

Dus stel je had Keuzedagen vanaf 1 juli 2023 (en maakt ze allemaal op, of niet), dan kon je in principe al per 1 januari 2024 opnieuw een setje Keuzedagen bestellen (na beëindigen van je abonnement of op een tweede ov-chipkaart) en dan pas weer in 2025.

Dat zijn die 12 maanden waar men over spreekt, maar in dit geval dus helemaal niet van toepassing want je huidige Keuzedagen zijn uit 2023. 🤔

Dank voor de info, Robert. Zo ga ik het doen 😀 Jammer dat NS zelf zo ondoorzichtig blijft met informatie.

Badge +3

Geen garantie maar de voorwaarden liegen als het goed is niet. 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Goedemiddag vintage55, Welkom op de NS Community!

Helaas klopt de informatie van mijn collega. Het is niet mogelijk om de klasse van jouw Keuzendagen om te zetten tenzij je het abonnement 1 jaar beëindigd en daarna weer opnieuw besteld in de gewenste klasse. Mijn excuses voor het ongemak!

Ik denk dat je als je keuzedagen had en het aan het einde van het loopjaar van Dalvoordeel met keuzedagen opzegt, je daarna weer een nieuw abonnement kunt bestellen. Ik denk dat Melissa dat ook bedoelt, die twaalf maanden slaan op het dan al lopende abonnement. Je hoeft daarna niet twaalf maanden te wachten. Het lijkt me onjuist. Het is ook volstrekt onlogisch.

Reputatie 7
Badge +4

dubbel, mijn excuses.

Reputatie 7

Typisch weer een voorbeeld van een voorwaarde die zelfs door NS zelf niet wordt begrepen. Niet verwonderlijk daar de voorwaarde, zowel tekstueel als inhoudelijk, niet te begrijpen valt.

Tekstueel draait het om de zin “ Dit geldt ook als u in één kalenderjaar een Dal Voordeel abonnement beëindigt en weer opnieuw afsluit” . Wat geldt hier ook ? Mogelijk had daar moeten staan: U kunt niet in hetzelfde kalenderjaar een Dal Voordeel abonnement beëindigen en weer afsluiten.

Inhoudelijk is het onbegrijpelijk en bijzonder klantonvriendelijk dat je niet zonder allerlei rompslomp op een eenvoudige wijze de keuzedagen bij verlenging kunt upgraden.

Om tijdrovend gedoe te voorkomen zou ik er zelf voor zorgen dat het abonnement voor het einde van dit kalenderjaar (2024) van de kaart verwijderd is om vervolgens aan het begin van het volgend kalenderjaar (2025) het abonnement tezamen met de gewijzigde keuzedagen opnieuw te bestellen.

Het wordt zo steeds verwarrender. Een dalvoordeel op saldo kun je per maand opzeggen en het reeds betaalde abonnementsgeld krijg je dan teruggestort. Het abonnement loopt niet per kalenderjaar, maar gaat in op het moment dat je het afsluit. Je 7 keuzedagen zijn ook alleen geldig in die periode. Als ik mijn huidige abonnement met keuzedagen 2e klas opzeg moet ik deze van mijn OV-kaart verwijderen, alvorens ik een nieuw abonnement met keuzedagen 1e klas kan afsluiten en weer op m'n kaart kan zetten.

Het zou voor iedereen eenvoudiger zijn als NS de mogelijkheid biedt om met ingang van je nieuwe abonnementsjaar de klasse van je keuzedagen gewoon online te wijzigen. Dat dit tussentijds niet kan, lijkt me wel logisch.

Hoe dan ook, ik ga het risico wel nemen als eind van deze maand m'n keuze dagen voor mijn abonnementsjaar op zijn. Ik heb begrepen dat op het moment dat je belt het abonnement gelijk per die dag stopt. Het reeds geïncasseerde abonnementsgeld wordt teruggestort.

Dank voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +4

 Een dalvoordeel op saldo kun je per maand opzeggen en het reeds betaalde abonnementsgeld krijg je dan teruggestort.

Nee, u kunt Dalvoordeel op saldo niet per maand opzeggen. Dat kan wel met Flex. Echter als u Flex neemt, wordt uw Dalvoordeel op. saldo wel beëindigd. Dat is iets anders en een speciale constructie om het te vergemakkelijken om naar Flex over te gaan.

U ziet over het hoofd dat wanneer u Dalvoordeel op saldo opzegt, u geen keuzedagen meer kunt krijgen.

Bij Dalvoordeel Flex kunt u helemaal geen keuzedagen bestellen. Logisch want anders zou u zeven keuzedagen kunnen kopen en dan na een maand het abonnement op Dalvoordeel Flex opzeggen.

U veronderstelt helaas zaken die niet zo zijn, al begrijp ik wel dat u zo denkt en het verwarrend is. U kunt uw Dalvoordeel voor het eind van het jaar opzeggen en daarna een nieuw abonnement met keuzedagen eerste klas bestellen. Het komt me vreemd voor dat dat niet zou kunnen. Omdat maar een set keuzedagen is toegestaan zou blokkeren van de oude kaart desnoods kunnen.

Het is een onnodig gehannes. Bejaarden moeten toch simpel van tweedeklas keuzedagen naar eerste klas keuzedagen over moeten kunnen stappen.

Reputatie 7
Badge +3

Een Dal Voordeel op saldo is na de 1e maand dagelijks opzegbaar, dat is al enige tijd geleden gelijk getrokken met Flex abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem is dat de keuzedagen niet mogelijk zijn zonder Dalvoordeel op saldo. Dalvoordeel is opzegbaar om mensen te bewegen Flex te nemen. Wie keuzedagen wil houden kan/moet niet opzeggen. Heel veel senioren vinden dit verwarrend en het zou beter en duidelijker vermeld moeten worden.

Beste Thom, zie uw voorlaatste alinea. Dat is juist. Dat zei Robert ook al en zo gaan we het doen. Het komt helemaal goed. Beetje voorzichtig met het woord bejaard, klinkt hier niet zo lekker. Maar nogmaals: dank voor het meedenken. Ik ben door iedereen op het juiste spoor gezet. 😉

Reputatie 7
Badge +4

Ach, ik ben het zelf ook, maar senior vind ik ook prima hoor, meestal schrijf ik dat zelfs, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Men haalt in de voorwaarden abonnementsjaar en kalenderjaar door elkaar.

Een keuzedagabonnement loopt gelijk aan het bijbehorende dal voordeel abonnement. Dat dal voordeel kan op elke dag van het jaar afgesloten worden. Als je het over 1x per kalenderjaar hebt, dan zou je als het abonnement op 14 juni 2024 startte, je op 1 januari 2025 een nieuw setje kunnen aanvragen en dat is dus niet zo, want dan loopen de keuzedagen niet meer gelijk.

Reputatie 7

@MoDe 

Hoe zou de voorwaarde dan moeten luiden en wat zou dat in dit concrete geval betekenen ?

Badge +3

Hoe dan ook, ik ga het risico wel nemen als eind van deze maand m'n keuze dagen voor mijn abonnementsjaar op zijn. Ik heb begrepen dat op het moment dat je belt het abonnement gelijk per die dag stopt. Het reeds geïncasseerde abonnementsgeld wordt teruggestort.

Dank voor het meedenken.

Kleinigheidje, het abonnement stopt zodra je het van je kaart verwijdert (en daar krijg je een maand de tijd voor). Voor de resterende dagen na het verwijderen van je kaart krijg je restitutie, voorheen ging dat om hele maanden. (ter info, zie deze reactie die ik een week geleden gepost heb): 

Dus als je het nu (16 juni) opzegt en het per 1 juli verlengd zou worden kan je er tot uiterlijk 30 juni nog gewoon mee reizen voordat je het van je kaart verwijdert. De restitutie is zo’n 18 cent per dag, plus € 3,93 voor elke ongebruikte Keuzedag.

Over dat twee keer in een jaar bestellen, daar haalt de NS volgens mij inderdaad een contractjaar en kalenderjaar door elkaar, maar in dit geval maakt dat niet uit (en al helemaal niet als je abonnement op 1 januari verlengd zou worden).

Binnen een contract/kalenderjaar twee keer Keuzedagen bestellen kan niet, dat wil men eigenlijk zeggen. Maar een volgend ‘contractjaar’ valt natuurlijk altijd in een volgend kalenderjaar (al is het tegenwoordig mogelijk om tijdens het contractjaar op te zeggen). 🤣

Bestaande Keuzedagen (tegen bijbetaling) opwaarderen naar 1e klas kan natuurlijk niet, maar dat wilde je ook helemaal niet. Gewoon je abonnement niet verlengen (dus tijdig beëindigen en verwijderen van je kaart) en opnieuw bestellen op een datum na einde ‘contractjaar’ kan natuurlijk prima. Onhandig, maar het zij zo.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Hoe zou de voorwaarde dan moeten luiden en wat zou dat in dit concrete geval betekenen ?

1x per abonnementsjaar. Of zoals@Robert B zegt contractjaar.

Als je in de eerste maand alle 7 dagen op maakt, moet je wachten tot de verlengdatum om nieuwe keuzedagen te kunnen bestellen. Zeg je Dal voordeel en keuzedagen voor de verlengdatum op, dan kun je pas nieuwe keuzedagen vanaf de oorspronkelijke verlengdatum.

Hoe dan ook, ik ga het risico wel nemen als eind van deze maand m'n keuze dagen voor mijn abonnementsjaar op zijn. Ik heb begrepen dat op het moment dat je belt het abonnement gelijk per die dag stopt. Het reeds geïncasseerde abonnementsgeld wordt teruggestort.

Dank voor het meedenken.

Kleinigheidje, het abonnement stopt zodra je het van je kaart verwijdert (en daar krijg je een maand de tijd voor). Voor de resterende dagen na het verwijderen van je kaart krijg je restitutie, voorheen ging dat om hele maanden. (ter info, zie deze reactie die ik een week geleden gepost heb): 

Dus als je het nu (16 juni) opzegt en het per 1 juli verlengd zou worden kan je er tot uiterlijk 30 juni nog gewoon mee reizen voordat je het van je kaart verwijdert. De restitutie is zo’n 18 cent per dag, plus € 3,93 voor elke ongebruikte Keuzedag.

Over dat twee keer in een jaar bestellen, daar haalt de NS volgens mij inderdaad een contractjaar en kalenderjaar door elkaar, maar in dit geval maakt dat niet uit (en al helemaal niet als je abonnement op 1 januari verlengd zou worden).

Binnen een contract/kalenderjaar twee keer Keuzedagen bestellen kan niet, dat wil men eigenlijk zeggen. Maar een volgend ‘contractjaar’ valt natuurlijk altijd in een volgend kalenderjaar (al is het tegenwoordig mogelijk om tijdens het contractjaar op te zeggen). 🤣

Bestaande Keuzedagen (tegen bijbetaling) opwaarderen naar 1e klas kan natuurlijk niet, maar dat wilde je ook helemaal niet. Gewoon je abonnement niet verlengen (dus tijdig beëindigen en verwijderen van je kaart) en opnieuw bestellen op een datum na einde ‘contractjaar’ kan natuurlijk prima. Onhandig, maar het zij zo.

De info over het per diezelfde datum beëindigen kreeg ik telefonisch van een NS-medewerker van de klantenservice. Kennelijk weten ze het zelf dan ook niet helemaal. 

Reputatie 7

@MoDe

Hoe zou de voorwaarde dan moeten luiden en wat zou dat in dit concrete geval betekenen ?

1x per abonnementsjaar. Of zoals@Robert B zegt contractjaar.

Als je in de eerste maand alle 7 dagen op maakt, moet je wachten tot de verlengdatum om nieuwe keuzedagen te kunnen bestellen. Zeg je Dal voordeel en keuzedagen voor de verlengdatum op, dan kun je pas nieuwe keuzedagen vanaf de oorspronkelijke verlengdatum.

 

Dat klinkt niet onlogisch.

Had zelf een drietal maanden geleden voor mijn moeder de Klantenservice met dezelfde vraag als TS benaderd. Het antwoord was nagenoeg hetzelfde. Na beeindiging van beide abonnementen zou 12 maanden gewacht moeten worden alvorens het geheel opnieuw besteld zou kunnen worden.

Nu ik weet dat over enige tijd verspreid, drie verschillende medewerkers van de Klantenservice met diezelfde 12 maanden op de proppen zijn gekomen vraag ik mij wel af of er toch niet iets meer aan de hand is dan een fout in de voorwaarde.

Zou het op prijs stellen indien @vintage55 tzt zou kunnen aangeven of het gelukt is

@MoDe

Hoe zou de voorwaarde dan moeten luiden en wat zou dat in dit concrete geval betekenen ?

1x per abonnementsjaar. Of zoals@Robert B zegt contractjaar.

Als je in de eerste maand alle 7 dagen op maakt, moet je wachten tot de verlengdatum om nieuwe keuzedagen te kunnen bestellen. Zeg je Dal voordeel en keuzedagen voor de verlengdatum op, dan kun je pas nieuwe keuzedagen vanaf de oorspronkelijke verlengdatum.

 

Dat klinkt niet onlogisch.

Had zelf een drietal maanden geleden voor mijn moeder de Klantenservice met dezelfde vraag als TS benaderd. Het antwoord was nagenoeg hetzelfde. Na beeindiging van beide abonnementen zou 12 maanden gewacht moeten worden alvorens het geheel opnieuw besteld zou kunnen worden.

Nu ik weet dat over enige tijd verspreid, drie verschillende medewerkers van de Klantenservice met diezelfde 12 maanden op de proppen zijn gekomen vraag ik mij wel af of er toch niet iets meer aan de hand is dan een fout in de voorwaarde.

Zou het op prijs stellen indien @vintage55 tzt zou kunnen aangeven of het gelukt is

Dat ga ik zeker doen. Eind van de maand weet ik meer 😀

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Hoe zou de voorwaarde dan moeten luiden en wat zou dat in dit concrete geval betekenen ?

1x per abonnementsjaar. Of zoals@Robert B zegt contractjaar.

Als je in de eerste maand alle 7 dagen op maakt, moet je wachten tot de verlengdatum om nieuwe keuzedagen te kunnen bestellen. Zeg je Dal voordeel en keuzedagen voor de verlengdatum op, dan kun je pas nieuwe keuzedagen vanaf de oorspronkelijke verlengdatum.

 

Dat klinkt niet onlogisch.

Had zelf een drietal maanden geleden voor mijn moeder de Klantenservice met dezelfde vraag als TS benaderd. Het antwoord was nagenoeg hetzelfde. Na beeindiging van beide abonnementen zou 12 maanden gewacht moeten worden alvorens het geheel opnieuw besteld zou kunnen worden.

Nu ik weet dat over enige tijd verspreid, drie verschillende medewerkers van de Klantenservice met diezelfde 12 maanden op de proppen zijn gekomen vraag ik mij wel af of er toch niet iets meer aan de hand is dan een fout in de voorwaarde.

Zou het op prijs stellen indien @vintage55 tzt zou kunnen aangeven of het gelukt is

Het zou best kunnen dat je na beëindiging van keuzedagenabonnement 12 maanden moet wachten, maar dat klopt dan niet met de voorwaarde dat je 1x per kalenderjaar keuzedagen kunt bestellen.

Zo fijn zijn als een moderator duidelijkheid geeft.

Reputatie 7
Badge

Het zou best kunnen dat je na beëindiging van keuzedagenabonnement 12 maanden moet wachten, maar dat klopt dan niet met de voorwaarde dat je 1x per kalenderjaar keuzedagen kunt bestellen.

Dat kan dus niet, want ook NS zelf moeten zich aan de voorwaarden houden.

Reageer