beantwoord

Moeilijkheden bij veranderen abonnement

  • 31 July 2022
  • 5 reacties
  • 271 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Het volgende: in verband met werkzaamheden komende maand heb ik 30 juli mijn bestaande abo gestopt en een nieuwe gestart (korter traject). Op zich prima, maar een dergelijke overstap is erg onhandig:

  1. Na het starten van het nieuwe abonnement (voor augustus) via de website moest ik daarna nog wel met de trein. De kaartautomaat gaf iets aan over een product ophalen, maar dat er eerst een product verwijderd moest worden (geen exact citaat). Dus ik dacht: ‘Oké, eerst verwijderen, dan de nieuwe er op en klaar.’ Alleen: er was vervolgens (nog) geen nieuw product.
  2. Mijn abonnement voor deze maand liep van 1 t/m 31 juli. Alleen door het stoppen van het abonnement heb ik daar de laatste twee dagen geen gebruik van kunnen maken. (Ik weet niet of het de bedoeling is dat je bv. 1 augustus stopt, maar ik neem aan dat dan de nieuwe maand al is ingegaan?) Waarom stopt een abo per direct en niet op de einddatum?
  3. Nu heb ik dus betaald voor een rit die (deels) binnen het al betaalde abonnement viel en geen korting gekregen over het gedeelte daarbuiten.
  4. Door het door de automaat ‘aanbevolen’ verwijderen van het product (ik neem aan: NS Flex Basis abonnement) moest ik eerst nog halsoverkop saldo gaan laden.

Als ik het niet handig heb aangepakt hoor ik het graag, maar systeemtechnisch lijkt me dit krom?

icon

Beste antwoord door Robert B 31 July 2022, 22:45

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als dit over een overstap van een oud abonnement naar NS Flex gaat is dat per de gekozen datum, en kan je pas op de ingangsdatum activeren bij een automaat.

De exacte stappen (technisch verhaal) zijn:

  • Je huidige (doorlopende) abonnement wordt verwijderd van je kaart
  • Er wordt voor tijdelijk een zelfde abonnement op je kaart gezet (geldig tot de afgesproken of gekozen einddatum)
  • Automatisch opladen wordt gestopt (als je dat had)
  • Je saldo wordt van je kaart verwijderd (dat krijg je na een maand terug)
  • Er wordt Reizen op Rekening Trein (en bus tram metro) op je kaart gezet, met als ingangsdatum voor jou 1 augustus? Dat is NS Flex, en hetzelfde voor elk abonnement of zelfs Flex Basis (zonder abonnement).

Tot de einddatum van je (tijdelijke) abonnement zou je daarmee gewoon moeten kunnen reizen. Neem contact op met de Klantenservice voor vergoeding (telefoon of chat is het snelst, via Twitter kan zomaar 2 dagen duren blijkbaar).

Reputatie 7
Badge +3

Ik meen dat je bij de overstap van een saldo abonnement naar een Flex abonnement geen ingangsdatum kunt kiezen, de ingangsdatum is daarom dan de dag waarop je de wijziging aanvraagt. Dat kun je doen op elke willekeurige datum, dat hoeft dus niet speciaal op de datum tot wanneer je abonnementsmaand zou lopen. Elke dag dat je eerder wijzigt krjg je restitutie voor. Bij een saldo abonnement wat t/m 31 juli loopt en je op 30 juli wijzigt gaat de wijziging dus in op 30 juli in en krijg je restitutie van 2 dagen (de 30e en 31e) van het vooruit betaalde bedrag het oude abonnement. 

Had je per 1 augustus het nieuwe abonnement willen hebben, had je dan ook op 1 augustus moeten wijzigen. 

De gang van zaken was: NS Flex Traject vrij, via basis, naar een ander NS Flex Traject vrij.

Ik kreeg vandaag inderdaad bericht van een verrekening voor de laatste twee dagen van juli.

Daarnaast kreeg ik ook een bericht van verrekening voor de laatste twee dagen van juli voor mijn abonnement van augustus. Deze is ook niet meer vindbaar en blijkbaar gestopt.


Als je een abonnement stopt, gaat het automatisch over naar Flex Basis. Als je dan een nieuw abonnement aanvraagd, dan hoef je blijkbaar niets bij de automaat te doen. Alleen ga je er vanuit dat je het oude nog wel moet verwijderen, vooral omdat de automaat daar ook melding van maakt.

(Dit staat ook wanneer ik nu opnieuw ga bestellen: 'Al een OV-chipkaart? Haal je abonnement dan op bij de NS-kaartautomaat.')

Doe je dat dus wel, dan stopt hij gelijk het nieuwe abonnement. 


In eerste instantie heb ik gebeld. Na een half uur in de wacht kon de medewerker niets zien, niet doorverbinden, geen oplossing, niets. Ik moest het 'over twee uur nog eens proberen'. Waardeloos.

Via de chat kon men de gang van zaken wel achterhalen, maar wat betreft de gemaakte reiskosten: eigen schuld, dikke bult. Het is 2022, maar een simpele wijziging met ingang van een bepaalde datum is blijkbaar een onmogelijkheid bij de NS. Moet opnieuw een abonnement aanvragen. Ook waardeloos.


Jullie in ieder geval bedankt voor de reacties!

Reputatie 7
Badge +3

Als je al Flex hebt en wijzigt naar een ander abonnement hoef je niet naar een automaat. Met Flex kun je eigenlijk niets meer bij een kaartautomaat, behalve als je Flex helemaal stopt om het van de kaart te verwijderen. Een wijziging binnen Flex gaat ook direct in op de dag dat je de wijziging doet in je MijnNS, dus een wijziging gedaan op 30 juli gaat ook 30 juli in, wil je pas vanaf 1 augustus wijzigen dan doe je de wijziging op 1 augustus. Die ingangsdatum staat bij de aanvraag ook vermeld.

Een Flex abonnement hoe je alleen op te halen bij een automaat wanneer je helemaal geen abonnement hebt of als je overstapt van een abonnement op saldo, dan wordt door de bestelling op te halen het oude saldo abonnement verwijderd en het nieuwe Flex abonnement op de kaart gezet (als je dat tenminste binnen een maand doet). 

Badge +3

Als je tijdelijk geen Traject Vrij nodig hebt (bijv. wegens vakantie) is een wissel naar Basis natuurlijk prima, en hoef je verder niets voor te doen (bij een automaat).

Als je alleen maar per datum X een ander traject wilt, dan is op die datum Traject Vrij bestellen voor het nieuwe traject voldoende, je hoeft niet eerst naar Basis en de reeds betaalde dagen van het oude traject worden verrekend.

Je betaalt dan voor het nieuwe traject tot je vaste maandelijkse factuurdatum, dus dat kan (veel) minder dan het maandbedrag zijn.

Reageer