Skip to main content

Wat zou het fijn zijn als we net als vroeger in de maanden juli en augustus buiten de daluren zouden mogen reizen met een kortingskaart. Als je dan een dag of meerdere dagen weg wilt, kun je op tijd vertrekken, wat juist op de langere afstanden prettig is.

Zou deze regel weer geherintroduceerd kunnen worden door de NS, juist ook om het treinreizen te promoten?

Wat zou het fijn zijn als we net als vroeger in de maanden juli en augustus buiten de daluren zouden mogen reizen met een kortingskaart. Als je dan een dag, of meerdere dagen, weg wilt, kun je op tijd vertrekken, wat juist op de langere afstanden prettig is.

Zou die deze regel weer geherintroduceerd kunnen worden door de NS, juist ook om het treinreizen te promoten?

Nee, die regel wordt helaas niet geherintroduceerd. De tijd dat je voor een habbekrats in de spits kon reizen ligt definitief achter ons. Wie in de spitsuren wil reizen zal daar voortaan een reële prijs voor moeten betalen.

Daarnaast wil NS het reizen in de spitsuren juist zoveel mogelijk ontmoedigen en dat dus niet promoten. Ik neem aan dat u ook de berichten over een mogelijke spitsheffing hebt gelezen.


Op tijd vertrekken kan nog altijd: ook bij inchecken vóór 6.30 uur reist u met korting.


NS wil graag dat je in de daluren gaat reizen. Wat lang niet iedereen kan of wil en die gaan vaak dan maar niet met de trein want tussen 6.30 en 9.00 uur vertrekken is veel te kostbaar. Daag OV!

In de zomervakantie van de scholen is er nauwelijks spits. Al helemaal tussen 16 juli en 16 augustus omdat de studenten met hun SRP dan niet gratis kunnen reizen. Maar NS hanteert simpelweg het hele jaar dezelfde regel.

Voor 6.30 inchecken en gaan reizen is een optie maar dat doen de meesten vast niet. Dan moet je in je vakantie pak 'm beet 5.30 je bed al uit voor een dagje Amsterdam.

Vroeger had je het ook het avondretourtje (nog goedkoper) om reizen na 19.00 aantrekkelijker te maken en de avonduren beter bezet te krijgen. Vaak gebruikt van gemaakt. Bestaat ook allang niet meer. Het is alleen maar spits of dal.


In de zomervakantie van de scholen is er nauwelijks spits. Al helemaal tussen 16 juli en 16 augustus omdat de studenten met hun SRP dan niet gratis kunnen reizen. Maar NS hanteert simpelweg het hele jaar dezelfde regel.

Als je kijkt naar de cijfers van Translink dan is er ook in de zomer nog steeds een flink spitseffect.

Daarnaast rijden de extra spitstreinen niet in de zomer en worden er vanwege de conducteursnorm in de spits ook veel kortere treinen ingezet.

Verder spelen zeker ook financiële overwegingen een rol. Veel vaste forensen zouden hun dure Flex-abonnement onmiddellijk omzetten in DalVoordeel of DalVrij als je daarmee in de zomer ook in de spits zou mogen reizen.


In de zomervakantie van de scholen is er nauwelijks spits. Al helemaal tussen 16 juli en 16 augustus omdat de studenten met hun SRP dan niet gratis kunnen reizen. Maar NS hanteert simpelweg het hele jaar dezelfde regel.

Als je kijkt naar de cijfers van Translink dan is er ook in de zomer nog steeds een flink spitseffect.

Daarnaast rijden de extra spitstreinen niet in de zomer en worden er vanwege de conducteursnorm in de spits ook veel kortere treinen ingezet.

Verder spelen zeker ook financiële overwegingen een rol. Veel vaste forensen zouden hun dure Flex-abonnement onmiddellijk omzetten in DalVoordeel of DalVrij als je daarmee in de zomer ook in de spits zou mogen reizen.

De extra spitstreinen zijn sowieso al sinds de verminderde dienstregeling vorig jaar sterk in aantal afgenomen. Je laatste argument is volgens mij wel zeer valide.


Als je kijkt naar de cijfers van Translink dan is er ook in de zomer nog steeds een flink spitseffect.

Dat creëert NS zelf. Diverse treinen in de spits zijn juist onnodig drukker omdat iedereen er massaal net voor de spits in stapt en dan de spits door reist. Met korting tijdens de spitsuren tijdens de zomer zou die piek zich juist meer uitsmeren over de tijd.

Vergelijk het met de bussen waar je minder dalkortingen hebt, daar is het juist in de spitsen aanzienlijk rustiger nu het vakantie is. 


Als je kijkt naar de cijfers van Translink dan is er ook in de zomer nog steeds een flink spitseffect.

Dat creëert NS zelf. Diverse treinen in de spits zijn juist onnodig drukker omdat iedereen er massaal net voor de spits in stapt en dan de spits door reist. Met korting tijdens de spitsuren tijdens de zomer zou die piek zich juist meer uitsmeren over de tijd.

De cijfers van Translink meten niet de drukte in de treinen maar hoeveel mensen er op ieder moment van de dag (per uur) inchecken. En dan zie je dat er ook in de zomer tijdens de spitsuren aanzienlijk meer mensen inchecken dan tijdens de daluren. 


Als je kijkt naar de cijfers van Translink dan is er ook in de zomer nog steeds een flink spitseffect.

Dat creëert NS zelf. Diverse treinen in de spits zijn juist onnodig drukker omdat iedereen er massaal net voor de spits in stapt en dan de spits door reist. Met korting tijdens de spitsuren tijdens de zomer zou die piek zich juist meer uitsmeren over de tijd.

Vergelijk het met de bussen waar je minder dalkortingen hebt, daar is het juist in de spitsen aanzienlijk rustiger nu het vakantie is. 

Ik denk dat het argument van Tamzin (veel reizigers gaan dan wisselen naar Dal vrij of Dal voordeel) echt wel de reden is. Ik denk dat heel veel reizigers dit in de periode dat in Juli en Augustus er geen spitstoeslag was inderdaad hun abonnement hebben omgezet en dat NS hierdoor veel inkomsten miste.   


 

 

Ik denk dat het argument van Tamzin (veel reizigers gaan dan wisselen naar Dal vrij of Dal voordeel) echt wel de reden is. Ik denk dat heel veel reizigers dit in de periode dat in Juli en Augustus er geen spitstoeslag was inderdaad hun abonnement hebben omgezet en dat NS hierdoor veel inkomsten miste.   

Dat is een gevolg van Flex waarbij je op ieder moment kun wisselen. Vroeger waren de meeste abonnementen op jaarbasis.


De cijfers van Translink meten niet de drukte in de treinen maar hoeveel mensen er op ieder moment van de dag (per uur) inchecken. En dan zie je dat er ook in de zomer tijdens de spitsuren aanzienlijk meer mensen inchecken dan tijdens de daluren. 

Maar dat betekend niet dat de treinen ook overvol zitten. Dat zitten ze alleen maar doordat iedereen net voor de spits gaat inchecken om vervolgens een lange reis te maken

Sowieso is iedereen die een dagje weggaat zowat gedwongen om minstens in één richting in de spits te reizen omdat je anders geen tijd op je bestemming over houdt.
Als ik zelf 's zomers wel eens in de spits reis valt mij over het algemeen de leegte op als je een trein hebt zonder overloop vanuit de late daluren.

Ik denk dat het argument van Tamzin (veel reizigers gaan dan wisselen naar Dal vrij of Dal voordeel) echt wel de reden is. Ik denk dat heel veel reizigers dit in de periode dat in Juli en Augustus er geen spitstoeslag was inderdaad hun abonnement hebben omgezet en dat NS hierdoor veel inkomsten miste.   

Maar dat argument bestaat pas sinds Flex aan iedereen wordt opgedrongen zonder alternatieven te bieden op saldo, die korting in de zomer is al veel eerder afgeschaft. Terwijl de treinen in de zomer, zeker in de ochtendspits, echt veel leger zijn. Blijf er dus bij dat NS hier, zoals ze wel vaker doen, z'n eigen probleem gecreëerd heeft


 

Maar dat betekend niet dat de treinen ook overvol zitten. Dat zitten ze alleen maar doordat iedereen net voor de spits gaat inchecken om vervolgens een lange reis te maken

Dat iedereen net voor de spits zou inchecken blijkt niet uit de cijfers. Wel zijn er ook in de zomer in de spits meer reizigers dan overdag en 's avonds, het grootste aantal incheckers is rond 8 uur en rond 17 uur.

 

 

 

Blijf er dus bij dat NS hier, zoals ze wel vaker doen, z'n eigen probleem gecreëerd heeft

Er is helemaal geen probleem met de huidige regels.


Veel vaste forensen zouden hun dure Flex-abonnement onmiddellijk omzetten in DalVoordeel of DalVrij als je daarmee in de zomer ook in de spits zou mogen reizen.

Juist. NS creëert flexibiliteit in abonnementen en maakt daar ook reclame mee: ideaal dat Flex. Maar als neveneffecten teveel kosten op bepaalde momenten passen ze andere regels waar mensen jaren aan gewend waren aan om dat te voorkomen. Slim. 

Het aantal inchecken in de spits in de zomer zal dan kennelijk nog wel aanzienlijk zijn: Ik zie er echter in de trein hier in Brabant vaak weinig van terug vreemd genoeg sinds de scholieren en studenten vakantie hebben. Of is er alleen rond Amsterdam en Rotterdam dan nog wat spitsdrukte? Geeft dan een vertekend beeld als Translink alle inchecks van alle stations om bijv. 8.00 op één hoop gooit. Benieuwd wat de inchecks op individueel stationsniveau zijn. 

Vanochtend in spitstijd was het erg rustig in de trein naar Tilburg. Op dit moment midden in de daluren, veel drukker: de Tilburgse kermis! Ja: veel jongeren met Daldagkaarten. Reizen voor een schijntje 😉


Korting hele dag juli/augustus VDU is per 1-1-21 afgeschaft. Toen was er al paar jaar flex.


 

Juist. NS creëert flexibiliteit in abonnementen en maakt daar ook reclame mee: ideaal dat Flex. Maar als neveneffecten teveel kosten op bepaalde momenten passen ze andere regels waar mensen jaren aan gewend waren aan om dat te voorkomen. . 

Er is geen enkel recht dat bepaalde tarieven en de bijbehorende voorwaarden ten eeuwige dagen gehandhaafd moeten blijven. Anderzijds zijn klanten immers ook niet verplicht hun abonnement tot in eeuwigheid te verlengen.

Tijden veranderen, techniek en commercie passen zich daarop aan. En sinds corona is de financiële context bij NS nu eenmaal volledig veranderd.


Er is geen enkel recht dat bepaalde tarieven en de bijbehorende voorwaarden ten eeuwige dagen gehandhaafd moeten blijven. Anderzijds zijn klanten immers ook niet verplicht hun abonnement tot in eeuwigheid te verlengen.

Tijden veranderen, techniek en commercie passen zich daarop aan. En sinds corona is de financiële context bij NS nu eenmaal volledig veranderd.

Klopt zeker. Maar je kan je afvragen of bepaalde keuzes goed zullen uitpakken. Bijvoorbeeld die plannen van extra prijzige spitstarieven al naar gelang dag, tijd en traject. Het zal moeten blijken hoeveel spitsreizigers de trein vaarwel gaan zeggen. 

Veel (financiële) voordelen die men van vroeger kent zijn verdwenen uit het ov. Dat mag en kan allemaal, dat bepaalt het vervoersbedrijf zelf, maar maakt ov-gebruik voor velen in het algemeen natuurlijk wel minder aantrekkelijk. Veel mensen kunnen dat ook niet rijmen, want hoe vaak ik wel niet hoor: "we moeten toch veel meer de auto laten staan en het ov in? Waarom maken ze dat dan zo duur?". Zij begrijpen dat maar niet.


Reageer