Niet-stijgende abo kosten stijgen toch?!

  • 30 December 2023
  • 17 reacties
  • 324 Bekeken

Hoe kan het dat de kosten van m'n abonnement omhoog gaan terwijl ik 15/11 een bericht ontvangen heb dat dat niet zo zou zijn?

 

15/11 Mail van NS:

Goed nieuws: de prijs van NS-abonnementen en treinkaartjes stijgen niet in 2024 en blijven dus gelijk aan de prijzen van dit jaar. Dat betekent dus dat de prijs van uw abonnement op saldo bij verlenging in 2024 hetzelfde blijft

 

30/12 Mail van NS:

Het tarief van uw doorlopende abonnement verandert binnenkort.
 
Momenteel betaalt u voor uw abonnement € 61,20 per jaar. Voor het komende abonnementsjaar (van 5 februari 2024 tot en met 4 februari 2025) geldt het volgende tarief en betaalwijze:
 
Abonnement: Dal Voordeel op saldo 2e klasse
Abonnementsprijs: € 67,20 per jaar

 

 

 

Wat gaat hier fout, is dit een IT fout en abusievelijk verzonden mailtje? Of komen ze terug op hun eerdere belofte de tarieven niet te verhogen?


17 reacties

U betaalt nu nog de prijs voor 2022 en gaat komend jaar de prijs voor 2023 betalen. Wanneer prijsverhogingen worden doorberekend hangt namelijk af van de datum waarop u uw abonnement ooit hebt afgesloten omdat prijsverhogingen bij niet-Flex abonnementen niet tussentijds worden doorgevoerd. In uw geval komt het er daardoor op neer dat u eigenlijk permanent te weinig betaalt 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is toch wel weer een vreemde situatie. Eerder hadden we gezien dat abonnementen die in de eerste twee weken van 2024 verlengd worden, vanaf dan de prijs van 2023 gingen betalen. Het vermoeden was dat dat kwam omdat het abonnement ooit al in december besteld was met een ingangsdatum in het nieuwe jaar.
Maar dit abonnement wordt pas op 5 februari verlengd, dus kan dan niet in december al besteld zijn. Of kon je vroeger een ingangsdatum ver in de toekomst kiezen?

Bastijaan, weet je toevallig nog op welke datum je het abonnement ooit voor het eerst besteld hebt?

Reputatie 7

Dat moet je dan ook maar net weten, dat je bij bepaalde abonnementen nu de prijs van 2022 nog betaalt. Heel verwarrend vaak, de informatie vanuit NS. Roept vaak weer vraagtekens op. Heldere communicatie is een kunst.

Reputatie 7
Badge +3

Het roept niet alleen vraagtekens op, de informatie is gewoon onjuist. Bij deze mensen wordt de prijs van hun abonnement bij verlenging in 2024 wel verhoogd, terwijl de eerdere mail expliciet zegt van niet.
Dat het voor deze reizigers eigenlijk alleen maar voordelig is, omdat ze dus “achterlopen” met de prijsstijgingen, doet daar niks aan af.

Wat de oorzaak van dat achterlopen ook is, NS had deze mensen nooit die mail mogen versturen. Of een met een aangepaste tekst. Je kunt de abonnementen waar dit voor geldt met een goede databasequery er echt wel uitpikken.

Reputatie 7
Badge +1

Het roept niet alleen vraagtekens op, de informatie is gewoon onjuist. Bij deze mensen wordt de prijs van hun abonnement bij verlenging in 2024 wel verhoogd, terwijl de eerdere mail expliciet zegt van niet.
Dat het voor deze reizigers eigenlijk alleen maar voordelig is, omdat ze dus “achterlopen” met de prijsstijgingen, doet daar niks aan af.

Wat de oorzaak van dat achterlopen ook is, NS had deze mensen nooit die mail mogen versturen. Of een met een aangepaste tekst. Je kunt de abonnementen waar dit voor geldt met een goede databasequery er echt wel uitpikken.

Een goede databasequery, ja precies @mrfreeze maar ja in dat woordje "goede” zit zo'n beetje alles besloten wat NS momenteel niet is. Ik ben met je eens dat het vreemd is dat met een ingangsdatum van 5 februari 2024 dit ook nog mis gaat. NS reageert helaas zo langzamerhand nergens inhoudelijk meer op. Bedrijf heeft inmiddels veel weg van een struisvogel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dit abonnement wordt pas op 5 februari verlengd, dus kan dan niet in december al besteld zijn. Of kon je vroeger een ingangsdatum ver in de toekomst kiezen?

Vroeger kon je inderdaad een ingangsdatum verder in de toekomst kiezen. Zie onder (uit mijn mail archief) de bevestiging van mijn Traject Vrij bestelling op 1 juli 2014 met ingangsdatum 25 augustus. Dat is bijna 2 maanden verder. Er was wel een maximum tijd dat je het vooruit kon bestellen, dat was meen ik 3 maanden. Zo kon je ook verder vooruit je abonnement opzeggen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou dat wellicht ook voor Bastijaan de oorzaak kunnen zijn.
Het blijft wel kromme communicatie van NS, want zij zouden toch moeten weten dat er dit soort gevallen zijn.

Dit is toch wel weer een vreemde situatie. Eerder hadden we gezien dat abonnementen die in de eerste twee weken van 2024 verlengd worden, vanaf dan de prijs van 2023 gingen betalen. Het vermoeden was dat dat kwam omdat het abonnement ooit al in december besteld was met een ingangsdatum in het nieuwe jaar.

Het kromme is dat de besteldatum het tarief bepaalt en niet de ingangsdatum. Ik vermoed dat de enige gedachte daarachter was dat wat makkelijker was voor de IT-afdeling.

 


Maar dit abonnement wordt pas op 5 februari verlengd, dus kan dan niet in december al besteld zijn. Of kon je vroeger een ingangsdatum ver in de toekomst kiezen?

Ik weet niet hoe het nu is maar vroeger kon je tot twee maanden van te voren een abonn bestellen.

Reputatie 7
Badge +3

Natuulijk weet NS dat er dit soort gevallen zijn. Deze abonnementhouders krijgen nu allemaal een mail met een tariefsverhoging en ze kregen hiervoor al ieder jaar de verhoging van het jaar ervoor. Een relatief simpele oplossing zou misschien zijn om in de mail van de tariefsverhoging bij de prijzen erbij te vermelden van welk jaar het tarief is. Dus zoals nu bij het oude tarief €61,20 dat het het tarief per 1-1-2022 was en het nieuwe tarief €67,20 per 1-1-2023. 

Natuulijk weet NS dat er dit soort gevallen zijn. Deze abonnementhouders krijgen nu allemaal een mail met een tariefsverhoging en ze kregen hiervoor al ieder jaar de verhoging van het jaar ervoor.  

Ik heb er nou niet zo'n medelijden mee. In feite betalen mensen als @Bastijaan momenteel jaar In jaar uit een te laag tarief.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er ook geen medelijden mee, maar vind wel dat NS deze groep abonnementhouders uitleg moet geven waarom ze nu toch een tariefsverhoging krijgen. Als mensen een goede uitleg krijgen waarom iets zo is, accepteren ze het over het algemeen beter. 

Reputatie 5

Mogelijk hebben die mensen dat bewust zo gedaan: Abonnement nodig per februari? Vraag deze in december alvast aan, dan profiteer je het hele jaar van de prijs van het vorige jaar. En dan komen ze nu klagen over een onverwachte verhoging 🤣😂

Mogelijk hebben die mensen dat bewust zo gedaan: Abonnement nodig per februari? Vraag deze in december alvast aan, dan profiteer je het hele jaar van de prijs van het vorige jaar. En dan komen ze nu klagen over een onverwachte verhoging 🤣😂

In de tijd dat dat je nog abonnementen aan het loket kocht, kocht ik mijn nieuwe maandbonnement ook vaak de 30ste of de 31ste en liet het dan pas op de eerste werkdag van het nieuwe jaar ingaan. Scheelde in de prijs.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk hebben die mensen dat bewust zo gedaan: Abonnement nodig per februari? Vraag deze in december alvast aan, dan profiteer je het hele jaar van de prijs van het vorige jaar. En dan komen ze nu klagen over een onverwachte verhoging 🤣😂

Met een ingangsdatum in februari is inderdaad heel goed mogelijk dat het bewust is gedaan, en geef die mensen eens ongelijk. Bij een ingangsdatum eerste of tweede week van januari is het misschien niet bewust, bij bestellen icm met een nieuwe kaart is de ingangsdatum nu minstens 7 dagen verder en in de tijd dat ik mijn Traject Vrij bestelde was dat zelfs 14 dagen. Als je dan het abonnement de tweede week januari nodig had, was het gewoon nodig deze eind december te bestellen (waarbij je dus ook nog profiteerde van het oude tarief). 

Reputatie 7
Badge +3

Hier is inderdaad iets fout gegaan met de prijs bij eerdere verlenging. Ik heb een paar jaar geleden eind december een abonnement die 3 maanden later zou ingaan, eind maart. Het jaar daarop kreeg ik gewoon de verhoging van 1 januari bij de verlenging.

Op de brief klopt niet en staat daar een oude prijs. TS zou op de bankafschrift en/of factuur kunnen zien wat er daadwerkelijk is betaald in februari 2023.

 

Badge +3

Hier is inderdaad iets fout gegaan met de prijs bij eerdere verlenging. Ik heb een paar jaar geleden eind december een abonnement die 3 maanden later zou ingaan, eind maart. Het jaar daarop kreeg ik gewoon de verhoging van 1 januari bij de verlenging.

Bij een verlenging wel ja, maar als dit abonnement in februari 2023 ingegaan is (maar besteld in 2022) dan klopt het natuurlijk gewoon.

Het is dus niet zo dat diegene vervolgens ‘altijd een jaar achterloopt’ en bij verlenging in 2025 de prijs van 2024 gaat betalen. Dit is gewoon de nieuwe prijs per 2024!

Iemand die hetzelfde abonnement in januari of februari 2023 aangeschaft had zou natuurlijk wel meteen € 67,20 betaald hebben, en dus geen prijsverhoging zien per februari 2024.

Bij jou is dus niets fout gegaan, en bij @Bastijaan ook niet (zolang het abonnement in 2022 is aangevraagd is tegen de toenmalige prijs, met 5 februari 2023 als ingangsdatum).

Badge +3

Ik heb een paar jaar geleden eind december een abonnement die 3 maanden later zou ingaan, eind maart. Het jaar daarop kreeg ik gewoon de verhoging van 1 januari bij de verlenging.

Als het om een saldo (jaar)abonnement gaat krijg je die melding ja. Bij verlenging (ergens in jaar X) betaal je de prijs die geldt per 1 januari van jaar X.

Zie mijn vorige reactie (en eerdere reacties van anderen). Het klopt gewoon, alleen de communicatie is zo verwarrend…

U betaalt per februari 2024 het tarief van 2024 en dat is niet gewijzigd t.o.v. van het tarief van 2023!

Maar ja, dat hele 2023 tarief heb je nooit betaald, want aangeschaft vóór 1 januari 2023 tegen (jaar)tarief van 2022 dus nog.

Doe er je voordeel mee of word er super boos over, maar zeg niet dat er ook maar iets fout aan is om je bij een verlenging in 2024 € 67,20 af te laten tikken voor Dal Voordeel op saldo!

Die prijs voor 2023 (er staat dan € 61,20) was dus niet na een verlenging. Dat abonnement is dus besteld in 2022 met een ingangsdatum in 2023, niks mis mee.

Anders schiet mij maar lek en/of doe er je voordeel mee (woeha, 6 euro bespaard in 2023 dus!)

Zie alle andere topics over hetzelfde. En alvast beterschap voor de NS in 2024 gewenst natuurlijk. 😴

Reageer