Niet verder geholpen | NS Community
beantwoord

Niet verder geholpen

  • 15 October 2022
  • 16 reacties
  • 206 Bekeken

Ik heb al meerdere malen telefonisch contact gehad met klantenservice ns en ook via de chat. Verbinding werd meerdere malen verbroken en de chat liep na verloop van tijd vast. De omschrijving van het probleem en alle gegevens daarbij horend zijn ondertussen gecommuniceerd met NS. Verhaal moet steeds weer opnieuw verteld worden en men komt er niet op terug. Klantenservice blijft verzoek niet goed veranderen.

Student krijgt geen korting in weekend terwijl gevraagd is om het voorgaande abonnement er wel af te halen. Dit ook bij de zuil geregeld. 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 15 October 2022, 14:08

Bekijk origineel

16 reacties

Hoi SandraG en welkom bij onze Community.

Dit klinkt niet als een situatie waar het helemaal goed is gegaan. Ik begrijp uit je bericht dat je de beëindiging wel hebt opgehaald bij een automaat? De omschrijving van de situatie doet mij eerder vermoeden dat er nog een restant van een oud abonnement is wat niet helemaal is verwijderd.

Hoe vervelend ik het ook vind, ik kan je hier toch echt het voor doorverwijzen naar de klantenservice. Dit is een reiziger-helpt-reiziger community. Aan de telefoon is helemaal geen wachtrij momenteel, en op de chat is het aantal wachtenden op één hand te tellen.

Ik heb ondertussen al 6 mensen gesproken. Men schijnt het toch echt niet te begrijpen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat bij mijnNS onder producten aan abonnementen? Of als je bij een kaartautomaat gaat kijken?

Badge +3

Behalve bij een automaat (station, supermarkt e.d.) kan je het ook nakijken op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (met een Mijn OV-chip account).

Voor een student met een week-SRP moet er in ieder geval op de kaart staan:

Student Week Vrij (voor doordeweeks)
Student Week Korting (voor in het weekend)

Daarnaast kan er nog Reizen op Saldo NS bij staan, maar dat doet verder niets. Een SRP gaat voor.

Als er Reizen op Rekening NS (trein en/of bus tram metro) op staat is er iets mis gegaan met het verwijderen. Wat staat er op je Mijn NS Startpagina? Dat zou Reizen op Saldo moeten zijn.

Mist het weekend-deel van je SRP, dan neem contact op met DUO (OV-chipkaart doet daar ook de support voor) 0900 0980 of 030 751 5155 optie 3. Ma-vr 7:00-21:30 en za/zo 10:00-16:00

er staat NS flex basisi

 

Reputatie 7
Badge +1

er staat NS flex basisi

 

En dat is dus het probleem want Flex is niet te combineren met een SRP. Staan hier al veel topics over op dit forum. Je zal Flex dus helemaal van je kaart moeten halen. Indien je wel een reisproduct met Flex wil aanschaffen zal je dat op een tweede kaart moeten doen.

Badge +3

Een student heeft helemaal niets aan Flex Basis, want dat geeft geen enkele korting terwijl een student wél 34% krijgt op bus/tram/metro (naast de 40% op trein) in het weekend.

Verwijder dus Flex via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen (en dan nog even bevestigen bij een automaat op station of supermarkt) en je bent klaar. Klantenservice niet nodig.

Als alternatief voor achteraf betalen neem je dan Automatisch opladen met 10 euro per keer, dan kan je ook altijd reizen zonder je druk te maken over saldo (opladen). Dat betaal je ook per incasso (ongeveer 5 dagen later), en mag je zonder zorgen tot 60 euro aan kosten maken voordat men gaat ‘piepen’.

Mocht je ooit Weekend Vrij willen, dan moet dat inderdaad op een tweede kaart.

Klantenservice geeft aan het veranderd te hebben. Vervolgens staat er niks bij op te halen bestellingen

 

Reputatie 7
Badge +3

Probeer je NS Flex anders eens zelf online op te zeggen, dat kan tegenwoordig ook.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen

Reputatie 7
Badge +3

Klantenservice geeft aan het veranderd te hebben. Vervolgens staat er niks bij op te halen bestellingen

 

Maar wat staat er onder producten op Mijn NS, bij OV-chipkaart.nl en/of bij de automaat?

Kijk even in de reactie van @Robert B wat er wel of niet zou moeten staan.

Als er niets staat bij op te halen bestellingen lijkt het er op dat jouw Flex abonnement naar basis is gezet en je nog steeds reizen op rekening en reizen op saldo op dezelfde kaart hebt staan. 

Badge +3

Klantenservice geeft aan het veranderd te hebben. Vervolgens staat er niks bij op te halen bestellingen.

Klantenservice heeft je voormalige Flex abonnement dus op Basis gezet, en niet Flex in zijn geheel beëindigd (want anders zou er een bestelling klaar moeten staan).

Volg de opzeglink die Momo en ikzelf al noemden, dan ben je klaar (na ophalen bestelling).

Dankje! Waarom doen ze dat tot 2 keer?

Nu hebben we veel geld misgelopen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, die vraag is voor ons niet te beantwoorden. Misschien hebben ze je niet goed begrepen, of ze hebben niet goed geluisterd naar het probleem.

Wat ik wel zie in diverse communicatie is dat NS klanten met Flex zo veel mogelijk op Flex (Basis) wil houden. Bij aangeven dat je niet meer reist en je abonnement wilt opzeggen wordt in eerste instantie aangegeven dat je kunt wijzigen naar Flex Basis zodat je als je wel weer gaat reizen weer makkelijk een abonnement nemen, pas in tweede instantie, als je aangeeft echt Flex te willen opzeggen wordt die optie gegeven. En zelfs als je wel helemaal opzegt (zelf gedaan via het bvoven genoemde online opzeggen) krijg je nog een mail dat je abonnement is gewijzigd naar Flex Basis en dat je de opzegging van Flex niet hoeft te doen bij een automaat, maar als je het toch wil kan dat.

Maar als je via de klantenservice op wil zeggen en je aangeeft dat je ook een Studentenreisproduct hebt, moeten alle alarmbellen afgaan bnij de klantenservice medewerkers want Flex en SRP gaan gewoon niet samen. Dan moet Flex echt in zijn geheel opgezegd worden en niet alleen gewijzigd naar Flex Basis. 

Als ik dat zo lees moeten daar toch heel veel studenten de dupe van zijn….

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inderdaad regelmatig meldingen/klachten van studenten hier op de community die hier tegenaan lopen. Nu schiijnt het wel zo te zijn dat er nu een melding komt als je al een SRP op de kaart hebt staan en daar nog Flex op wilt zetten, dat lukt dan dan niet. Recent zag ik hier nog klachten dat studenten geen Flex op hun kaart met SRP konden zetten, oa, deze

Maar andersom is dat bij mijn weten niet zo. Er staat wel op de site van het SRP bij stap 3 (koppelen van het het studentenreisproduct aan de OV-chipkaart) dat ze adviseren er geen andere producten op te plaatsen, daar zou veel duidelijker kunnen staan om absoluut geen NS Flex op de kaart te hebben staan, heb je dat dat je eraf dient te halen of je SRP op een andere kaart te zetten. 

 

Andere producten op je kaart?

We adviseren je om op je OV-chipkaart met het studentenreisproduct geen andere reisproducten te plaatsen. Wil je naast het studentenreisproduct een ander reisproduct gebruiken (zoals een abonnement bij een vervoerder)? Zet deze dan op een andere OV-chipkaart dan waar het studentenreisproduct op staat.

Kies je er toch voor om je studentenreisproduct te combineren met een ander reisproduct op één OV-chipkaart? Dan komen de extra kosten, die je hebt gemaakt doordat het studentenreisproduct niet naar behoren werkte, niet voor vergoeding in aanmerking.

Badge +3

Dankje! Waarom doen ze dat tot 2 keer?

Nu hebben we veel geld misgelopen.

We?

En welk ‘misgelopen geld’ zou je 2 keer willen claimen!?

Denk dat je toch de Klantenservice nodig hebt (telefoon, chat.. social media) 😴

Reageer