Beste NS,
Ik ontving zojuist een mail dat jullie tarieven voor de abonnementen gewijzigd waren. Ik ging er vanuit dat de tarieven lager waren aangezien de NS de laatste tijd vaak in het nieuws is gekomen dat er kortere treinen ingezet worden omdat er te weinig personeel is. Hierdoor moet ik, als abonnementhouder, vaker in een overvolle trein staan, wat ten koste gaat van het comfort waar men voor betaald. Echter zag ik dat de prijzen stijgen in plaats van dalen wat ik niet snap. Doordat er een personeelstekort is zijn de kosten voor de NS voor salarissen dus lagen dan voorheen. Doordat er personeelstekort is worden er kortere treinen ingezet, waardoor de vaste lasten ook lager uitvallen voor de ns. Tot slot gaat dit ten koste van het reis comfort van de reiziger. Deze 3 aspecten suggereren dat het geheel in de verwachting is dat de prijs voor reizigers juist omlaag gaat, maar het tegenovergestelde is waar. Graag verneem ik wat de reden van deze prijsverhoging is, aangezien ik geen logische verklaring hiervoor kan vinden.
Tot slot wil ik ook graag een ander punt duidelijk maken dat betrekking heeft op de voorkeur voor het reizen met het openbaar vervoer in plaats van het reizen met eigen vervoer. Voor het reizen met het openbaar vervoer wordt er relatief gezien minder uitstoot gegenereerd in vergelijking met het reizen met eigen vervoer. Als dus meer mensen met het openbaar vervoer reizen is dit beter voor het klimaat, echter is een prijsverhoging niet echt bevorderend om dit te stimuleren. Ik vermoed dat dit een goede reden is om subsidie van de overheid voor te krijgen, echter zal de interesse om te reizen met het openbaar vervoer niet toenemen als de prijs voor de reizigers verhoogd wordt en ze dit zelf moeten betalen. Mogelijkerwijs kunnen jullie dit voordragen aan de overheid, en ik vermoed dat de overheid dit wil steunen aangezien ze wel degelijk om het klimaat geven, zo niet, dan weet ik niet wat de overheid wil bereiken nu het klimaat steeds zwaarder wordt beoordeeld door de rest van de wereld.