Elk jaar corrigeert NS de tarieven op basis van de verwachte inflatie en de gebruiksvergoeding die aan ProRail wordt betaald. Zo ook in 2023. In dit topic willen we je wat meer informatie geven over wat dit concreet inhoudt.
We willen de prijs van het treinkaartje betaalbaar houden zodat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen (blijven) reizen. De rekening van de coronapandemie waarin NS zware verliezen leed mag daarom niet bij onze reizigers terechtkomen. Echter worden we tegelijk geconfronteerd met een torenhoge inflatie. Voor 2022 en 2023 komt dat uit op een inflatie van bijna 13%. Reizen met de trein stijgt met 6,3%. Voor de brandstofprijs was dat een stijging van 18%.
Voor forenzen willen we de trein juist goedkoper maken. We hopen dat deze groep zo weer vaker met de trein gaat reizen. De tarieven van Altijd Vrij en Traject Vrij dalen met 2,4%. Na de pandemie zijn forenzen meer gaan thuiswerken, terwijl dagjesmensen al in grotere aantallen terug zijn. NS heeft voor de dagjesmensen de afgelopen twee jaar nieuwe kortingstickets ontwikkeld, waardoor je in sommige gevallen tot 60 procent korting met de trein kan reizen.
De prijswijzigingen voor alle kaartjes en abonnementen voor binnenlandse treinen kan je hier bekijken.
Voor NS Zakelijk vind je de tarieven hier.
Internationaal
NS verhoogt de internationale tarieven gemiddeld met 5%. Zoals bij eerdere jaren rekent NS hier met een ander inflatiecijfer doordat deze tarieven door internationale regels op een eerder moment vastgesteld moeten worden.
OV-fiets
NS is voornemens om het tarief voor het huren van een OV-fiets te verhogen van € 4,15 naar € 4,45 per 24 uur. Dit heeft NS ter advies voorgelegd aan de reizigersorganisaties.
Btw eraf
We proberen ook op andere manieren het treinkaartje betaalbaar te houden. Op dit moment betaalt elke reiziger 9% BTW, terwijl eind vorig jaar Europese lidstaten de mogelijkheid hebben gekregen om de BTW op het openbaar vervoer naar 0% te verlagen. Onder andere op aandringen van NS doet de overheid nu onderzoek naar het afschaffen van de BTW. Daarnaast is NS in 2020 begonnen met een besparingsprogramma van € 1,4 miljard om kosten te drukken.