beantwoord

Nieuws m.b.t. nieuwe gezinsabonnementen?

  • 19 February 2024
  • 15 reacties
  • 219 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisadviseur*
  • 23 reacties

Een aantal jaren geleden is het bijabonnement door de NS afgeschaft i.v.m., volgens hen, hoge kosten bij het migreren van deze abonnementen naar hun nieuwe systeem voor een relatief kleine groep. Destijds is er wel door de NS meermaals gezegd dat er "alternatieven” zouden komen voor het wegvallen van de bijabonnementen.

 

Nu zijn we ongeveer 2 jaar verder, heeft iemand ook maar iets gehoord over deze zogenoemde alternatieven?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 19 February 2024, 18:44

Bekijk origineel

15 reacties

Ik denk dat NS Flex van zichzelf al een goed alternatief is. Er zitten zoveel voordelen aan NS Flex ten opzichte van de oude jaarabonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Die Flex-abonnementen waren er twee jaar geleden ook al. NS heeft totaal niks gedaan met de beloftes over alternatieven voor bij-abonnementen en Keuzedagen, laat staan met abonnementen voor het “nieuwe reisgedrag”.

Reputatie 7
Badge +2

En met Flex kan je niet voor een relatief klein bedrag een gezinslid een abonnement bezorgen, wat met een bijabonnement wel kon. Terwijl als er iets is wat nieuwe reizigers naar de trein trekt het wel het voordeel van zo'n bijabonnement is.

Maar NS maakte er nooit echt veel reclame voor, vind vervolgens dat een te kleine groep het gebruikt (raar he, zonder promotie) en schaft het af…

(Overigens, ik ben zelf ook fervent OV gebruiker geworden door zo'n bijabonnement dat m'n vader bij zijn treinabonnement gehad... Jaren terug, maar klant ben ik nogsteeds ondanks de verwoede pogingen van NS me weg te jagen)

Badge +3

En met Flex kan je niet voor een relatief klein bedrag een gezinslid een abonnement bezorgen

Dit dus. Een NS Flex-abonnement voor de reguliere prijs kan je niet serieus een goed alternatief noemen voor bijabonnementen die minder dan de helft van een regulier abonnement kostten.
 

heeft iemand ook maar iets gehoord over deze zogenoemde alternatieven?

Er is een overgangsregeling gekomen waarbij klanten met bijabonnementen het eerste jaar na afschaffing korting kregen op reguliere NS Flex-abonnementen voor gezinsleden. Volgens mij vindt NS de zaak daarmee afgedaan.

Reputatie 3

Ik denk dat NS Flex van zichzelf al een goed alternatief is. Er zitten zoveel voordelen aan NS Flex ten opzichte van de oude jaarabonnementen.

Helaas is NS Flex niet een alternatief op een bijabonnement. Een bijabonnement was een extra sub-abonnement identiek aan het hoofdabonnement, bedoeld voor een gezinslid tegen een aantrekkelijke prijs. Er is momenteel geen NS Flex Familie ofzo, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Reputatie 3

En met Flex kan je niet voor een relatief klein bedrag een gezinslid een abonnement bezorgen, wat met een bijabonnement wel kon. Terwijl als er iets is wat nieuwe reizigers naar de trein trekt het wel het voordeel van zo'n bijabonnement is.

Maar NS maakte er nooit echt veel reclame voor, vind vervolgens dat een te kleine groep het gebruikt (raar he, zonder promotie) en schaft het af…

(Overigens, ik ben zelf ook fervent OV gebruiker geworden door zo'n bijabonnement dat m'n vader bij zijn treinabonnement gehad... Jaren terug, maar klant ben ik nogsteeds ondanks de verwoede pogingen van NS me weg te jagen)

Dit inderdaad. Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er gebruik van hebben gemaakt vóór de corona-periode. In mijn geval, heb ik het bijabonnement tijdens de pandemie opgezegd omdat mijn zoon aangaf dat hij verwacht er amper gebruik van kon maken i.v.m. meer thuis studeren/werken. Hoeveel mensen in die periode hebben hetzelfde gedaan als ik vraag ik me af. Dan zijn er wel opeens een stuk minder gebruikers van het bijabonnement.

Reputatie 3

En met Flex kan je niet voor een relatief klein bedrag een gezinslid een abonnement bezorgen

Dit dus. Een NS Flex-abonnement voor de reguliere prijs kan je niet serieus een goed alternatief noemen voor bijabonnementen die minder dan de helft van een regulier abonnement kostten.
 

heeft iemand ook maar iets gehoord over deze zogenoemde alternatieven?

Er is een overgangsregeling gekomen waarbij klanten met bijabonnementen het eerste jaar na afschaffing korting kregen op reguliere NS Flex-abonnementen voor gezinsleden. Volgens mij vindt NS de zaak daarmee afgedaan.

Ik had de overgangsregeling inderdaad gezien, maar heb daar geen gebruik van kunnen maken omdat ik het bijabonnement i.v.m. de pandemie al eerder had opgezegd, mijn zoon anticipeerde veranderd reisgedrag dus wilde niet €50/€60 per maand voor niets betalen.

 

Wel lachwekkend als ze echt denken dat ze daarmee hun belofte hebben nagekomen, aangezien dat meer coulance dan een alternatief is. Maar lijkt wel zo, totaal geen communicatie na de gemaakte beloftes.

@YHW 

NS heeft de vrijheid om zelf te bepalen welke reisproducten het aanbiedt, bestaande producten mogen worden afgeschaft en nieuwe producten mogen worden geïntroduceerd. NS is dus sowieso nergens toe verplicht.

Reputatie 7
Badge +4

Het was een zootje met het oneigenlijk gebruik van de bijabonnementen, en daarom zijn ze en blijven ze afgeschaft.

Het was een zootje met het oneigenlijk gebruik van de bijabonnementen, en daarom zijn ze en blijven ze afgeschaft.

Het hele tariefsysteem hangt nog steeds aan elkaar van fraudegevoelige, ingewikkelde reisproducten. Helaas kan NS nog steeds de bezem niet vinden.

Reputatie 7
Badge +1

Het was een zootje met het oneigenlijk gebruik van de bijabonnementen, en daarom zijn ze en blijven ze afgeschaft.

Wat was er oneigenlijk aan dan?

Dat laat verder onverlet dat NS nog steeds zijn belofte moet inlossen m.b.t. een vervangende propositie.

Reputatie 7

Destijds hadden wij dit abonnement. Ik het hoofdabonnement Dal Vrij 1e klas en mijn partner het Bijabonnement. Echt ideaal, jaren samen vaste klant met dit abonnement geweest. Omdat dat samen betaalbaar was én makkelijk, hebben wij toen de auto weggedaan. Na enkele jaren de mededeling dat het Bijabonnement eruit gingen (het zou niet werken met Flex werd toen gezegd en "NS werkt nog aan een vervangend gezinsabonnement-product". Maar het is er inderdaad nooit van gekomen).

We kregen ter compensatie 1 jaar een flinke korting op een regulier Flex Dal Vrij dat partner zou kunnen afsluiten. Dat is gebeurd, na dat jaar is het door ons opgezegd want het werd te duur. Alleen ik heb nu nog Flex Dal Vrij 1e klas. 

Mocht dit in prijs gaan stijgen van 160 euro naar 175 euro, zoals eergisteren tussen de regels door werd gesuggereerd in een online onderzoek naar beleving van tarieven, stop ik er denk ik ook mee of ga terug naar 2e klas.

Het was een zootje met het oneigenlijk gebruik van de bijabonnementen, en daarom zijn ze en blijven ze afgeschaft.

Wat was er oneigenlijk aan dan?

Dat laat verder onverlet dat NS nog steeds zijn belofte moet inlossen m.b.t. een vervangende propositie.

Het illegale gerommel met woonadressen voor oneingelijk gebruik c.q. misbruik is in Nederland al vele decennia een structureel probleem. Of het nu om zg. uitwonende studenten, bijstandstrekkers, AOW'ers, huisgenoten bij NS, etc gaat. 

Verder slaat het idee dat mensen ten eeuwige dagen recht houden op allerlei kortingen uit het verleden nergens op. Dat recht is er niet, hooguit kun je NS vage communicatie daarover verwijten.

De realiteit is simpel, met steeds absurdere CAO-eisen van personeel en vakbonden zullen de tarieven fors omhoog moeten en zullen allerlei heilige huisjes in de vorm van kortingen linksom of rechtsom verdwijnen.

Reputatie 7

De realiteit is simpel, met steeds absurdere CAO-eisen van personeel en vakbonden zullen de tarieven fors omhoog moeten en zullen allerlei heilige huisjes in de vorm van kortingen linksom of rechtsom verdwijnen.

Waarmee ze zich uiteindelijk zelf in de vingers gaan snijden door almaar meer weglopende jarenlange vaste klanten. Simpelweg omdat het allemaal te prijzig wordt ten opzichte van wat je krijgt. Zeker met in je achterhoofd nog al die spoorproblemen en werkzaamheden. 

Wat overblijft zijn de bijna gratis reizende studenten en de jongeren met de Jongerendalkaarten voor 7,95 euro. Nou daar heb je als bedrijf écht iets aan!

De realiteit is simpel, met steeds absurdere CAO-eisen van personeel en vakbonden zullen de tarieven fors omhoog moeten en zullen allerlei heilige huisjes in de vorm van kortingen linksom of rechtsom verdwijnen.

Waarmee ze zich uiteindelijk zelf in de vingers gaan snijden door almaar meer weglopende jarenlange vaste klanten. Simpelweg omdat het allemaal te prijzig wordt ten opzichte van wat je krijgt. Zeker met in je achterhoofd nog al die spoorproblemen en werkzaamheden. 

Wat overblijft zijn de bijna gratis reizende studenten en de jongeren met de Jongerendalkaarten voor 7,95 euro. Nou daar heb je als bedrijf écht iets aan!

En daarmee zal dus de vraag komen of NS in zijn huidige vorm en omvang nog wel bestaansrecht heeft.

NS is te arbeidsintensief georganiseerd om gezien de torenhoge loonkosten op dit moment nog een acceptabel product tegen een acceptabele prijs te kunnen leveren. Er zal snel structureel iets moeten veranderen wil NS nog toekomst hebben.

Reageer