Skip to main content

[Nieuws] Reizen met trein wordt duurder in 2025: geplande verhoging van 8.7% en nog inflatie bovenop


Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

En dat hogere bedrag betaal je gewoon voor belabberde service, zoals nu ook weer tussen Den Haag en Delft. Uitgesteld voor onbepaalde tijd. Buschaffeurs zijn vast al terug naar Kroatië gestuurd, en het kost te veel geld voor NS om ze terug te halen, dus veegt de NS zijn **** af aan de concessieregels mbt vervangend vervoer en laat het gewoon maar zitten. En daar betaal je dan de hoofdprijs voor. En nog steeds te gierig om in ieder geval de HTM of de RET af te kopen.

 

Ik reis tegenwoordig steeds vaker met de Flixbus, veel goedkoper en je kan altijd zitten ook.

Den Haag - Eindhoven NS = 23.80 of 14.28 met kortingsabonnement, 1 uur 40 minuten onderweg zonder garantie op zitplaats

Den Haag - Eindhoven Flixbus = 8 euro, 2 uur onderweg met gegarandeerde zitplaats

Ik weet het wel. Vergeet niet dat Flixbus te maken heeft met de Nederlandse overheid die willekeurige trajecten verbiedt omdat het de NS zou schaden. (Flixbus mocht bijv. niet tussen Haarlem en Zandvoort rijden). We hadden zonder dit monopolistisch gedrag zowel een beter treinnetwerk als een beter busnetwerk gehad, kan je nagaan!

Deze onzin stopt pas als we deze hebberige monopolist de deur wijzen of volledig nationaliseren, deze half-private rotzooi helpt alleen dikbetaalde oud-politicus Koolmees die zeker niet vanwege zijn kwaliteiten voor deze job is geselecteerd.

Ik geloof dat alleen Zwitserland (een veel rijker land met lastiger begaanbaar terrein, duurdere infrastructuur) duurder OV heeft dan Nederland, maar het kan voor Koolmees niet duur genoeg, uiteraard. Iedereen moet en zal terug naar de auto moeten.

 

 


.....Gaat een nog flinkere duit kosten ....

Reken maar op totaal 11 procent tariefsverhoging, dan zit je er niet ver naast.

Maar, voordat iedereen roept dat NS maar gauw van de rails moet verdwijnen, kijk even naar Duitsland met zijn "honderden spoorbedrijfjes" en hoe de privatisering in Engeland verlopen is......


Afgelopen jaar is er niet verhoogd. NS heeft toen €120 mln gekregen omdat de oude coalitie uit angst voor negatieve publiciteit toen geen grote verhoging vlak voor de verkiezingen wilde. Dit jaar speelt die overweging niet meer.

Los daarvan benadrukt dit nog maar eens dat NS te arbeidsintensief is georganiseerd en dat linksom of rechtsom de loonkosten omlaag zullen moeten. Het huidige beleid van maar oeverloos geld uitgeven aan personeel is onhoudbaar.


.....Gaat een nog flinkere duit kosten ....

Reken maar op totaal 11 procent tariefsverhoging, dan zit je er niet ver naast.

Maar, voordat iedereen roept dat NS maar gauw van de rails moet verdwijnen, kijk even naar Duitsland met zijn "honderden spoorbedrijfjes" en hoe de privatisering in Engeland verlopen is......

Als Arriva bereid is het met minder personeel te organiseren moeten we dat toch maar doen.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.


Top, dan verhogen ze de tarieven maar beter met 80% zodat het aantal reizigers onmiddelijk stijgt naar 1,6 miljoen per dag! Wat kan er mogelijk misgaan?

🙄🙄🙄🙄


......Het huidige beleid van maar oeverloos geld uitgeven aan personeel is onhoudbaar......

Ik heb deze tip van jou alleen al op dit forum al zo'n kleine 70 keer voorbij zien komen.

Misschien moet NS het maar eens uitvoeren, het personeel moet bv 20 procent salaris inleveren, of in plaats van een huidige werkdag van 9 1/2 uur bijvoorbeeld 12 uur op, 12 uur af gaan doen. Wel voor hetzelfde salaris natuurlijk volgens @Tamzin .

Even kijken wat er dan gebeurt op de arbeidsmarkt.......


Afgelopen jaar is er niet verhoogd. NS heeft toen €120 mln gekregen omdat de oude coalitie uit angst voor negatieve publiciteit toen geen grote verhoging vlak voor de verkiezingen wilde. Dit jaar speelt die overweging niet meer.

Los daarvan benadrukt dit nog maar eens dat NS te arbeidsintensief is georganiseerd en dat linksom of rechtsom de loonkosten omlaag zullen moeten. Het huidige beleid van maar oeverloos geld uitgeven aan personeel is onhoudbaar.

Dan zal het vooral gezocht moeten worden op kantoor vrees ik. Management lagen? Machinist en conducteur verdienen in mijn optiek veel te weinig als ik eerlijk ben. Het zijn de toeslagen die het een beetje goed moeten maken. Basis salaris is laag net zoals bij vrachtwagen chauffeurs 


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.

Er is een grens aan wat mensen voor een reis willen en kunnen betalen.
Vergeet niet dat alle kosten stijgen en men geeft het geld allereerst uit aan de eerste levensbehoeftes en daar valt een treinreis niet onder. 


Het huidige beleid van maar oeverloos geld uitgeven aan personeel is onhoudbaar.

Hoog tijd dus om alle conducteurs te ontslaan, alle machinisten te vervangen door een AI, en het aantal treinritten zodanig te reduceren dat de gemiddelde bezettingsgraad naar 100% stijgt. Misschien kunnen alle stations met minder dan 20.000 dagelijkse gebruikers ook opgedoekt worden - dan zijn al die vervelende verwende uitvreters geen probleem meer en kan NS pas echt weer gaan groeien. Geweldig idee! 


Top, dan verhogen ze de tarieven maar beter met 80% zodat het aantal reizigers onmiddelijk stijgt naar 1,6 miljoen per dag! Wat kan er mogelijk misgaan?

🙄🙄🙄🙄

Wel goed lezen: 1% van de reizigers loopt weg en 1% extra inkomsten.


 

Dan zal het vooral gezocht moeten worden op kantoor vrees ik. Management lagen? Machinist en conducteur verdienen in mijn optiek veel te weinig als ik eerlijk ben. Het zijn de toeslagen die het een beetje goed moeten maken. 

Vergeleken met andere functies op MBO niveau verdienen conducteurs en machinisten prima.


Wat personeel betreft, dat lost zich vanzelf wel op als er helemaal geen personeel meer is.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2023/02/14/personeelstekort-ns-structureel-hoofdconducteurs-ontevreden-over-werk/
 

Hoge uitstroom werknemers

Ongeveer de helft van de uitgestroomde werknemers ging met pensioen en 15 procent viel uit vanwege langdurige arbeidsongeschiktheid. Daarnaast stromen ook veel jonge werknemers uit. ‘We zien dat jonge hoofdconducteurs, jonger dan 30, buitenproportioneel vaak uitstromen’, schrijft het rapport. ‘Van de HC’s die voor het pensioen uitstromen, benoemt de helft een gebrek aan ontwikkelmogelijkheden als belangrijkste vertrekreden.’

Verzuim is met drie procentpunt toegenomen en daarnaast is het werven van nieuw personeel lastiger geworden door de krapte op de arbeidsmarkt. Ook de doorstroom naar andere functies binnen de NS is toegenomen. Dat is sinds 2020 bijna verdrievoudigd ten opzichte van de jaren daarvoor. Meer dan de helft van de hoofdconducteurs stroomt door naar de functie van (aspirant-) machinist. De overige conducteurs verplaatsen zich naar het hoofdkantoor. De redenen hiervoor zijn uiteenlopend, maar het onderzoek stelt wel dat een hoger salaris en minder blootstelling aan agressie vaak genoemd worden.

 


.

 

Er is een grens aan wat mensen voor een reis willen en kunnen betalen. Vergeet niet dat alle kosten stijgen en men geeft het geld allereerst uit aan de eerste levensbehoeftes en daar valt een treinreis niet onder. 

Dat klopt vandaar dat bij een verhoging altijd een deel van de reizigers zal weglopen zoals ik ook al aangaf. En inderdaad degenen die niet noodzakelijk met de trein moeten reizen zullen eerder afhaken.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.

In de regel gaat dat op, maar het kan natuurlijk ook dat de reiziger het inmiddels zat is. Geen service, vaak staan in veel te korte treinen en dan wel 11% meer betalen. NS doet hier een viaplay-tje en komt straks behoorlijk bedrogen uit. Bedrijf zal echt zwaar moeten reorganiseren. Toen ik las dat NS 200 miljoen op ICT wil besparen moest ik wel heel erg glimlachen. Volgens mij is dat nog geen enkel bedrijf in de afgelopen 20 jaar gelukt.Tot slot vind ik de timing van dit nieuwsbericht ook wel weer grandioos. Je staat al onder verscherpt toezicht en om nou te zeggen dat het allemaal vlekkeloos verloopt momenteel?  


Het huidige beleid van maar oeverloos geld uitgeven aan personeel is onhoudbaar.

Hoog tijd dus om alle conducteurs te ontslaan, alle machinisten te vervangen door een AI, en het aantal treinritten zodanig te reduceren dat de gemiddelde bezettingsgraad naar 100% stijgt. Misschien kunnen alle stations met minder dan 20.000 dagelijkse gebruikers ook opgedoekt worden - dan zijn al die vervelende verwende uitvreters geen probleem meer en kan NS pas echt weer gaan groeien. Geweldig idee! 

Je kunt ook de arbeidsproductiviteit verhogen door overbodig werk te schrappen (wat NS ook zelf wil met het afvloeien van 500 man kantoorpersoneel) en meer te automatiseren.

Overigens juist op de kleinere stations is geen personeel aanwezig. 


.

 

Er is een grens aan wat mensen voor een reis willen en kunnen betalen. Vergeet niet dat alle kosten stijgen en men geeft het geld allereerst uit aan de eerste levensbehoeftes en daar valt een treinreis niet onder. 

Dat klopt vandaar dat bij een verhoging altijd een deel van de reizigers zal weglopen zoals ik ook al aangaf. En inderdaad degenen die niet noodzakelijk met de trein moeten reizen zullen eerder afhaken.

Je bedoelt de dagjesmensen? Door de vergrijzing zijn dat hoofdzakelijk de gepensioneerden. Die zullen met hun AOW & eventueel pensioen, niet zo snel meer de trein nemen.
Wat er overblijft zijn werknemers van bedrijven en studenten. Door het thuiswerken is het aantal werknemers dat met de trein reist behoorlijk gedaald. Dus daar valt weinig te halen.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.

In de regel gaat dat op, maar het kan natuurlijk ook dat de reiziger het inmiddels zat is. Geen service, vaak staan in veel te korte treinen en dan wel 11% meer betalen. NS doet hier een viaplay-tje en komt straks behoorlijk bedrogen uit. Bedrijf zal echt zwaar moeten reorganiseren. Toen ik las dat NS 200 miljoen op ICT wil besparen moest ik wel heel erg glimlachen. Volgens mij is dat nog geen enkel bedrijf in de afgelopen 20 jaar gelukt.Tot slot vind ik de timing van dit nieuwsbericht ook wel weer grandioos. Je staat al onder verscherpt toezicht en om nou te zeggen dat het allemaal vlekkeloos verloopt momenteel?  

Bij hele grote percentages verhoging gaat die 50% regel inderdaad niet meer op, maar bij 9% nog zeker wel.

Dat NS zal moeten reorganiseren staat gezien de cijfers wel buiten kijf, grappig alleen dat veel mensen hier dan onmiddellijk enorm de hik krijgen. Die denken kennelijk dat het geld zo meteen uit de hemel komt vallen.

Qua timing is het misschien niet gelukkig maar als NV is NS gewoon verplicht om tijdig de halfjaarcijfers te publiceren. Ook als dat even wat minder goed uitkomt.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.

In de regel gaat dat op, maar het kan natuurlijk ook dat de reiziger het inmiddels zat is. Geen service, vaak staan in veel te korte treinen en dan wel 11% meer betalen. NS doet hier een viaplay-tje en komt straks behoorlijk bedrogen uit. Bedrijf zal echt zwaar moeten reorganiseren. Toen ik las dat NS 200 miljoen op ICT wil besparen moest ik wel heel erg glimlachen. Volgens mij is dat nog geen enkel bedrijf in de afgelopen 20 jaar gelukt.Tot slot vind ik de timing van dit nieuwsbericht ook wel weer grandioos. Je staat al onder verscherpt toezicht en om nou te zeggen dat het allemaal vlekkeloos verloopt momenteel?  

Ik moet er ook om glimlachen.
Ik werk zelf bij de overheid. Vanaf 2006 is bij de dienst waar ik werk, om de zoveel tijd nieuwe ICT systemen ingevoerd met het idee dat er minder personeel gewerkt zou kunnen worden. Helaas is die doelstelling niet bereikt: het aantal personeel is alleen maar gigantisch toegenomen, ondanks de automatisering.


.

 

 

 

Je bedoelt de dagjesmensen? Door de vergrijzing zijn dat hoofdzakelijk de gepensioneerden. Die zullen met hun AOW & eventueel pensioen, niet zo snel meer de trein nemen.
Wat er overblijft zijn werknemers van bedrijven en studenten. Door het thuiswerken is het aantal werknemers dat met de trein reist behoorlijk gedaald. Dus daar valt weinig te halen.

Het zal duidelijk zijn dat forensen en studenten die naar werk/school moeten of mensen die zakelijke c.q. sociale verplichtingen hebben minder snel zullen afhaken dan mensen die een dagje uit gaan. Die laatste categorie zullen deels AOW'ers zijn maar bijv. ook mensen die naar een festival gaan, die gaan winkelen of die een avondje uit gaan. Alles wat tijdens corona "niet noodzakelijke reizen" heette.


je had de jaarcijfers ook kunnen publiceren zonder daar gelijk tariefsverhoging aan te verbinden. De IT-systemen zijn beroerd, dat kan je echt wel opmaken uit de dagelijkse klachten op X en ook hier, maar om te denken dat je daar op kan besparen?? Ik denk dat het tegendeel eerder waar is dat je eerst bakken met geld moet uitgeven om de boel weer een beetje op orde te krijgen en dat je over een jaar of 5 dan misschien een beetje geld gaat besparen. Is trouwens altijd populair in dit soort bezuinigingstrajecten: "We gaan geld besparen door betere ICT”  


De IT-systemen zijn beroerd, dat kan je echt wel opmaken uit de dagelijkse klachten op X en ook hier, maar om te denken dat je daar op kan besparen??

Er zijn er zoals NS aangeeft met name te veel (als ik me goed herinner zijn er nu iets van 90). Het is ook een keuze van wat nog wel en wat niet meer.

 

Ik denk dat het tegendeel eerder waar is dat je eerst bakken met geld moet uitgeven om de boel weer een beetje op orde te krijgen en dat je over een jaar of 5 dan misschien een beetje geld gaat besparen. Is trouwens altijd populair in dit soort bezuinigingstrajecten: "We gaan geld besparen door betere ICT”  

Je kunt ook zaken vereenvoudigen. Als je het tarievensysteem sterk vereenvoudigd valt veel werk weg. En tien soorten betalingssystemen zijn ook niet nodig. Etickets kun je best afschaffen, achterhaald. Een ander voorbeeld: kijk even wat die huidige zomerdeals niet aan IT-werk kosten.


Als het reizen met trein in 2025 duurder zal worden, dan is er grote kans dat er minder mensen met trein zullen reizen. En daardoor minder inkomsten voor de NS. De minder inkomsten zullen weer gecorrigeerd moeten worden met het duurder maken van het reizen met de trein voor de jaren na 2025.

De ervaring leert dat als je de tarieven met 2% verhoogt dat 1% van de reizigers wegloopt en je dus 1% extra inkomsten hebt. Een verhoging van bijna 9% levert dus ongeveer 4,5% meer geld op. Er is dus geen sprake van minder inkomsten.

In de regel gaat dat op, maar het kan natuurlijk ook dat de reiziger het inmiddels zat is. Geen service, vaak staan in veel te korte treinen en dan wel 11% meer betalen. NS doet hier een viaplay-tje en komt straks behoorlijk bedrogen uit. Bedrijf zal echt zwaar moeten reorganiseren. Toen ik las dat NS 200 miljoen op ICT wil besparen moest ik wel heel erg glimlachen. Volgens mij is dat nog geen enkel bedrijf in de afgelopen 20 jaar gelukt.Tot slot vind ik de timing van dit nieuwsbericht ook wel weer grandioos. Je staat al onder verscherpt toezicht en om nou te zeggen dat het allemaal vlekkeloos verloopt momenteel?  

Bij hele grote percentages verhoging gaat die 50% regel inderdaad niet meer op, maar bij 9% nog zeker wel.

Dat NS zal moeten reorganiseren staat gezien de cijfers wel buiten kijf, grappig alleen dat veel mensen hier dan onmiddellijk enorm de hik krijgen. Die denken kennelijk dat het geld zo meteen uit de hemel komt vallen.

Qua timing is het misschien niet gelukkig maar als NV is NS gewoon verplicht om tijdig de halfjaarcijfers te publiceren. Ook als dat even wat minder goed uitkomt.

Ik ben benieuwd waar de NS nog op kan bezuinigen en reorganiseren. 
Op personeel lijkt me wat lastig door het personeelstekort.
Bezuinigen op materiaal?
En zelfrijdende treinen dan? Dat is voorlopig een utopie. Dat heeft de auto-industrie, met de poging om zelfrijdende auto's te maken wel bewezen. 


 

 

 

 

Ik ben benieuwd waar de NS nog op kan bezuinigen en reorganiseren. 
Op personeel lijkt me wat lastig door het personeelstekort.
 

Als je kijkt naar de jaarrekening kijkt zijn met name de personeelsuitgaven te hoog in verhouding tot de inkomsten. Op personeel kun je bijv. bezuinigen door meer te automatiseren of het werk efficiënter te organiseren. Arriva gebruikt verhoudingsgewijs voor zijn treindiensten bijv. fors minder personeel dan NS.

Verder geeft NS zelf ook aan te willen bezuinigen op bijv. de peperdure midlife renovaties van het materieel. Je kunt die ook beperken tot het interieur opknappen en een schilderbeurt zoals dat tot de eeuwwisseling overigens gebruikelijk was.

En wie met alle geweld niet wil bezuinigen moet ook niet zeuren als de tarieven omhoog gaan. Voor niets gaat alleen de zon op.


Reageer