Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

....Tot slot vind ik de timing van dit nieuwsbericht ook wel weer grandioos......

Je kan natuurlijk overal wel wat achter zoeken of een soort complot waarnemen, maar NS kan moeilijk al in mei 2024 met de halfjaarcijfers komen.

1 augustus lijkt mij een meer realistische datum.


 

 

 

Ik moet er ook om glimlachen.
Ik werk zelf bij de overheid. Vanaf 2006 is bij de dienst waar ik werk, om de zoveel tijd nieuwe ICT systemen ingevoerd met het idee dat er minder personeel gewerkt zou kunnen worden. Helaas is die doelstelling niet bereikt: het aantal personeel is alleen maar gigantisch toegenomen, ondanks de automatisering.

De overheid kan altijd de belastingen gewoon klakkeloos verhogen, een bedrijf niet,


.

 

 

 

Je bedoelt de dagjesmensen? Door de vergrijzing zijn dat hoofdzakelijk de gepensioneerden. Die zullen met hun AOW & eventueel pensioen, niet zo snel meer de trein nemen.
Wat er overblijft zijn werknemers van bedrijven en studenten. Door het thuiswerken is het aantal werknemers dat met de trein reist behoorlijk gedaald. Dus daar valt weinig te halen.

Het zal duidelijk zijn dat forensen en studenten die naar werk/school moeten of mensen die zakelijke c.q. sociale verplichtingen hebben minder snel zullen afhaken dan mensen die een dagje uit gaan. Die laatste categorie zullen deels AOW'ers zijn maar bijv. ook mensen die naar een festival gaan, die gaan winkelen of die een avondje uit gaan. Alles wat tijdens corona "niet noodzakelijke reizen" heette.

 

Er zullen altijd forenzen zijn, maar het aantal forenzen is drastisch gedaald door het thuiswerken,
Ik spreek uit ervaring. Veel collega's werken nu fulltime thuis, of gaan maar 1 dag naar kantoor.
Wat studenten betreft, ook het aantal studenten dat naar de universiteit gaat, is drastisch gedaald door de digitale omgeving.
De NS zal door de toenemende digitalisering van de maatschappij rekening moeten houden dat er steeds minder mensen de trein zullen nemen of hoeven te nemen. 


 

 

 

Ik moet er ook om glimlachen.
Ik werk zelf bij de overheid. Vanaf 2006 is bij de dienst waar ik werk, om de zoveel tijd nieuwe ICT systemen ingevoerd met het idee dat er minder personeel gewerkt zou kunnen worden. Helaas is die doelstelling niet bereikt: het aantal personeel is alleen maar gigantisch toegenomen, ondanks de automatisering.

De overheid kan altijd de belastingen gewoon klakkeloos verhogen, een bedrijf niet,

Je begrijpt mijn reactie niet.
Het gaat erom dat automatisering niet de oplossing.


Ik weet niet meer wie het was die dit zei, maar de NS is eigenlijk het enige bedrijf wat ieder jaar openlijk verkondigt hoe dramatisch slecht het alweer gaat. 

Feit is namelijk dat er goed geld mee los te peuteren valt in Den Haag. want grote delen van het land, en ook de politiek, zijn erg gehecht aan hun treinen en laten de boel niet zonder slag of stoot versoberen. Alleen blijkt nu dat er voor de komende jaren chronisch meer geinvesteerd moet worden om de boel vatbaar en aantrekkelijk te houden. Er moet iets komen wat niet alleen voor 2024-25 de boel subsidieert, maar een jaarlijkse subsidie die echt zin heeft. Die 120 miljoen voor 2024 is een prima herhalingsvatbaar plan voor 2025, 2026, 2027....en als de EU daar dan moeilijk over wil gaan doen, moeten we dat gevecht gewoon aangaan en als land zelf bepalen hoe we g.v.d. voor onze publieke voorzieningen willen betalen. Want die verstikkende regeltjes vanuit de EU zijn echt groot probleem aan het worden in bepaalde sectoren.


Ik weet niet meer wie het was die dit zei, maar de NS is eigenlijk het enige bedrijf wat ieder jaar openlijk verkondigt hoe dramatisch slecht het alweer gaat. 

Feit is namelijk dat er goed geld mee los te peuteren valt in Den Haag. want grote delen van het land, en ook de politiek, zijn erg gehecht aan hun treinen en laten de boel niet zonder slag of stoot versoberen.

Dit is wat ik ook aan het denken was. Ik denk dat ze hopen op steun vanuit Den Haag met behulp van boze reacties uit de samenleving. Want de tariefsverhoging stond geloof ik niet in de bekendmaking van de halfjaarcijfers. Dat is apart in de media gebracht door NS.


.

 

 

Er zullen altijd forenzen zijn, maar het aantal forenzen is drastisch gedaald door het thuiswerken,
Ik spreek uit ervaring. Veel collega's werken nu fulltime thuis, of gaan maar 1 dag naar kantoor.
Wat studenten betreft, ook het aantal studenten dat naar de universiteit gaat, is drastisch gedaald door de digitale omgeving.
De NS zal door de toenemende digitalisering van de maatschappij rekening moeten houden dat er steeds minder mensen de trein zullen nemen of hoeven te nemen. 

Op zich waar maar NS zegt zelf op 96% van het aantal reizigerskilometers van voor corona te zitten. Een daling van 4% valt mij wel mee, zeker als je bedenkt dat er op een aantal trajecten nog steeds fors minder treinen rijden dan voor corona. Het probleem lijkt dan ook primair bij de uit de hand gelopen uitgaven te zitten.

Wel betalen forensen meer dan gemiddeld en een daling bij die groep komt dus hard aan bij de inkomsten. Bij de studenten betaalt Onderwijs nog altijd de volle mep ondanks dat studenten minder reizen, dat financiële probleem komt nog.

Verder opvallend: een daling van 5% bij de inkomsten van NS-stations (winkeltjes). Bij een hoge inflatie toch zo'n forse omzetdaling betekent dat de zaken daar wel erg slecht moeten gaan (minder omzet, lagere huren, leegstand????).


Ik weet niet meer wie het was die dit zei, maar de NS is eigenlijk het enige bedrijf wat ieder jaar openlijk verkondigt hoe dramatisch slecht het alweer gaat. 

Zeker nooit de jaarverslagen van bijv. Blokker, PostNL, Jumbo, Ebusco, DB, etc. gelezen om maar wat recente zijstraten te noemen. Veel bedrijven draaien op dit moment moeizaam, het aantal WW-uitkeringen loopt niet voor niets op.

Het gaat bij NS natuurlijk niet best. Zag vorige week de cijfers van RyanAir (20% meer reizigers dan voor corona) en dan doet NS toch overduidelijk iets niet helemaal goed,


en als de EU daar dan moeilijk over wil gaan doen, moeten we dat gevecht gewoon aangaan en als land zelf bepalen hoe we g.v.d. voor onze publieke voorzieningen willen betalen. Want die verstikkende regeltjes vanuit de EU zijn echt groot probleem aan het worden in bepaalde sectoren.

We zijn vrijwillig lid geworden van de EU en als "die regeltjes" waar Nederland nota bene zelf voor gestemd heeft ons niet zinnen zijn we vrij om uit de EU te stappen.

Overigens is er in politiek Den Haag ook helemaal geen meerderheid die NS permanent wil gaan subsidiëren, ook al omdat het geld in Den Haag op is.

Een gesubsidieerd monopolie lijkt mij als belastingbetaler ook zeer ongewenst en vooral ook een verkeerd signaal naar de vakbonden.


Tarieven gaan weer omhoog, oké. Maar komt dat wel ten goede van de dienstverlening en een adequate dienstregeling? Minder veevervoer-achtige situaties met propvolle treinen? Of is de tariefsverhoging er eigenlijk voornamelijk op gericht om te voorkomen dat de hele boel gewoon in de afgrond valt?

Het gaat blijkbaar zo slecht dat in april de Tweede Kamer met 147 van de 150 stemmen (bijna unaniem) heeft ingestemd om de NS onder verschept toezicht te plaatsen. Met de opdracht om te onderzoeken waarom het zo slecht gaat op het spoor en met een verbeterplan te komen.

Dit is toch te gek voor woorden? Dat ze bij de NS blijkbaar de urgentie niet hebben om dat grondig te onderzoeken, maar dat er een motie voor nodig is voordat er ook echt wat gedaan wordt. Geen motie nodig om de tarieven te verhogen in ieder geval.

Slechte dienstverlening, ondermaatste prestaties, gebrek aan wil om de problemen aan te pakken. De reiziger staat op 1... 💩


Het verbeterplan is inmiddels kritisch beoordeeld door voorbeterov. U kan het hier lezen.

 

https://voorbeterov.nl/Politiek 


 

ook al omdat het geld in Den Haag op is.

Gek genoeg wordt dit alleen beweerd op momenten dat het politiek gunstig is, als er weer een paar miljard extra naar de favoriete hobby's van de regerende coalitie moeten dan is er geen enkel probleem. 


 

Een gesubsidieerd monopolie lijkt mij als belastingbetaler ook zeer ongewenst en vooral ook een verkeerd signaal naar de vakbonden.

Zowel de belastingbetaler als de vakbonden profiteren enorm van een monopolie op het spoor, daar die organisatorisch simpeler en efficiënter is, en veel makkelijker om als reiziger of als werknemer aansprakelijk te houden. Dit kan dus niet verder van de waarheid zijn. 


De IT-systemen zijn beroerd, dat kan je echt wel opmaken uit de dagelijkse klachten op X en ook hier, maar om te denken dat je daar op kan besparen??

Er zijn er zoals NS aangeeft met name te veel (als ik me goed herinner zijn er nu iets van 90). Het is ook een keuze van wat nog wel en wat niet meer.

 

Ik denk dat het tegendeel eerder waar is dat je eerst bakken met geld moet uitgeven om de boel weer een beetje op orde te krijgen en dat je over een jaar of 5 dan misschien een beetje geld gaat besparen. Is trouwens altijd populair in dit soort bezuinigingstrajecten: "We gaan geld besparen door betere ICT”  

Je kunt ook zaken vereenvoudigen. Als je het tarievensysteem sterk vereenvoudigd valt veel werk weg. En tien soorten betalingssystemen zijn ook niet nodig. Etickets kun je best afschaffen, achterhaald. Een ander voorbeeld: kijk even wat die huidige zomerdeals niet aan IT-werk kosten.

 

Ik denk dat om de zaken te vereenvoudigen in ieder geval daadkrachtig leiderschap nodig is. Ik zie bij NS vooral heel veel mensen die volgens mij allemaal met hun eigen prive projectjes bezig zijn en totaal geen leiderschap. E-tickets kan je inderdaad morgen afschaffen maar voor NS is dat door het vele geknoei met data eerder een verdienmodel dan een verlieslijdend verhaal geworden denk ik. Eens dat NS moet snijden in de idioot veel kortingsregelingen, maar ook daar is dus leiderschap voor nodig en helaas ik zie dat echt niet in de huidige NS-Directie.  

 

Ik lees in de plannen niets over het opdoeken van NS International, ik heb vandaag weer eens rond gekeken op het X-kanaal van dat bedrijfsonderdeel, maar ik zie daar eigenlijk niets wat bijvoorbeeld Deutsche Bahn, NMBS en Eurostar veel beter kunnen. Dus ook dat lijkt mij een bedrijfsonderdeel waar zeer kritisch naar gekeken moet worden.


NS denkt toch zeker niet dat mensen almaar meer gaan betalen voor treinvervoer dat bol staat van uitval, vertragingen en spoorwerkzaamheden. 

Wordt autorijden ook 11% duurder?

Meer mensen zullen de auto maar nemen. En dat is toch niet wat in het algemeen beoogd wordt: nog meer auto's op de weg. Dat is nu al de hel. Het procentuele vervoersaandeel van OV moet je juist omhoog zien te krijgen en op deze manier duw je het juist jaar na jaar langzaam richting afgrond.


In deze "komkommertijd" is het natuurlijk ongelofelijk mooi en fijn dat dit slechte nieuws over NS vandaag naar buiten is gekomen.

Prachtig te zien hoe de vaste stokpaardjes in galop en in kudde voorbij komen draven. Dit gaat een heeeel lang topic worden. En wie leest het allemaal, eigenlijk niemand.

Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

Maar helaas, ze komen niet verder dan deze Community waar eigenlijk niemand meer meeleest, lange negative berichten typen in het vaste kringetje van een klein handvol medestanders, ipv bij deze werkgever in problemen te solliciteren en echt de spoorwereld te verbeteren. Dat gaat ze tijd kosten, maar ideeën en oplossingen blijkbaar genoeg, maar die brengen ze nu toch al door achter het toetsenbord. Ik zeg doen !


Fijn dat NS hier nog een beetje steun krijgt. Dat kan het bedrijf best wel gebruiken in deze moeilijke tijden.


Klopt, NS is altijd het slachtoffertje in dit soort processen. 

Het is altijd de schuld van iets of iemand anders, maar het ligt nooit aan NS zelf. 

 


NS denkt toch zeker niet dat mensen almaar meer gaan betalen voor treinvervoer dat bol staat van uitval, vertragingen en spoorwerkzaamheden. 

Wordt autorijden ook 11% duurder?

Meer mensen zullen de auto maar nemen. En dat is toch niet wat in het algemeen beoogd wordt: nog meer auto's op de weg. Dat is nu al de hel. Het procentuele vervoersaandeel van OV moet je juist omhoog zien te krijgen en op deze manier duw je het juist jaar na jaar langzaam richting afgrond.

Alleen met lage tarieven lok je mensen niet persé de trein/het OV in. Goed, hier in Luxemburg waar ik nu ben zat de trein (gratis in 2e klas) stampvol bij aankomst in de hoofdstad, maar dat was dan ook een losse Belgische Desiro. Maar als je ziet wat een massaal autoverkeer er hier in de stad is, dan is een gemiddelde Nederlandse stad rustiger hoor.

Reizigers moet je trekken met de kwaliteit van het product en dat is waar NS ook nog wel wat steken laat vallen.

Op zich niet eens slecht dat ze op de revisies van materieel willen bezuinigen. Een gereviseerde NS trein wordt vaak meer een kunstwerk op rails terwijl ze beter de basale kwaliteit op orde kunnen krijgen. Zoals comfortabele en schone stoelen.

Komisch overigens: je zou zeggen dat je bij gratis vervoer geen conducteur nodig hebt maar die heb ik vaker gezien tussen Troisvierges en Luxemburg dan tussen Utrecht en Maastricht. Qua reistijd toch vergelijkbaar.


Wellicht is ook in Luxemburg de belangrijkste taak van de conducteur het garanderen van de veiligheid. Alleen gebeurt dat daar dan op andere plekken. 

 


Nee die kwam werkelijk controleren (ik heb 1e klas Interrail en 1e klas is niet gratis) en was continu zichtbaar aanwezig. Zoek de verschillen met NS.


NS denkt toch zeker niet dat mensen almaar meer gaan betalen voor treinvervoer dat bol staat van uitval, vertragingen en spoorwerkzaamheden. 

Wordt autorijden ook 11% duurder?

Meer mensen zullen de auto maar nemen. En dat is toch niet wat in het algemeen beoogd wordt: nog meer auto's op de weg. Dat is nu al de hel. Het procentuele vervoersaandeel van OV moet je juist omhoog zien te krijgen en op deze manier duw je het juist jaar na jaar langzaam richting afgrond.

Ik spreek regelmatig ergens in het midden af met vrienden die aan de andere kant van het land wonen. Om niet 'stom achter elkaar aan te rijden' tijdens een dagje uit, pak ik vaak de trein. Heb tenslotte 40% kortingskaart en dan hoeven we ter plekke niet 2 auto's te parkeren. Ik neem de extra reistijd dan maar voor lief. Maar als het weer duurder wordt, wint de auto het toch meer....Naar het opstapstation moet ik vaak al met de auto, maar die kan dan net zo goed door rijden denk ik dan misschien eerder...


In deze "komkommertijd" is het natuurlijk ongelofelijk mooi en fijn dat dit slechte nieuws over NS vandaag naar buiten is gekomen.

Prachtig te zien hoe de vaste stokpaardjes in galop en in kudde voorbij komen draven. Dit gaat een heeeel lang topic worden. En wie leest het allemaal, eigenlijk niemand.

Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

Maar helaas, ze komen niet verder dan deze Community waar eigenlijk niemand meer meeleest, lange negative berichten typen in het vaste kringetje van een klein handvol medestanders, ipv bij deze werkgever in problemen te solliciteren en echt de spoorwereld te verbeteren. Dat gaat ze tijd kosten, maar ideeën en oplossingen blijkbaar genoeg, maar die brengen ze nu toch al door achter het toetsenbord. Ik zeg doen !

Begin langzamerhand te denken dat dit het geheime account van Wouter Koolmees is, gezien de reactie-geschiedenis van dit account. Wat fijn dat u meeleest met ons.

 

U zult wel een heel indrukwekkend CV hebben, als u elke keer solliciteert wanneer u over iets wil klagen.

 

 

 


Dat is ook wel de ultieme jij-bak natuurlijk: als je klaagt omdat een onderneming niet de dienst levert die is afgesproken moet je het maar zelf gaan doen. 

Als het vlees bedorven is moet je maar zelf bij de slager gaan werken. 

Tekenend voor de mentaliteit van NS en haar personeel: zij zijn altijd het slachtoffertje. 


NS denkt toch zeker niet dat mensen almaar meer gaan betalen voor treinvervoer dat bol staat van uitval, vertragingen en spoorwerkzaamheden. 

Wordt autorijden ook 11% duurder?

Meer mensen zullen de auto maar nemen. En dat is toch niet wat in het algemeen beoogd wordt: nog meer auto's op de weg. Dat is nu al de hel. Het procentuele vervoersaandeel van OV moet je juist omhoog zien te krijgen en op deze manier duw je het juist jaar na jaar langzaam richting afgrond.

Alleen met lage tarieven lok je mensen niet persé de trein/het OV in. Goed, hier in Luxemburg waar ik nu ben zat de trein (gratis in 2e klas) stampvol bij aankomst in de hoofdstad, maar dat was dan ook een losse Belgische Desiro. Maar als je ziet wat een massaal autoverkeer er hier in de stad is, dan is een gemiddelde Nederlandse stad rustiger hoor.

Reizigers moet je trekken met de kwaliteit van het product en dat is waar NS ook nog wel wat steken laat vallen.

Op zich niet eens slecht dat ze op de revisies van materieel willen bezuinigen. Een gereviseerde NS trein wordt vaak meer een kunstwerk op rails terwijl ze beter de basale kwaliteit op orde kunnen krijgen. Zoals comfortabele en schone stoelen.

Komisch overigens: je zou zeggen dat je bij gratis vervoer geen conducteur nodig hebt maar die heb ik vaker gezien tussen Troisvierges en Luxemburg dan tussen Utrecht en Maastricht. Qua reistijd toch vergelijkbaar.

Ja maar dat autoverkeer zijn denk ik heel veel buitenlanders, die daar komen om en goedkoop te tanekn en rookwaren e.d. in te slaan.


Reageer