Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

In deze "komkommertijd" is het natuurlijk ongelofelijk mooi en fijn dat dit slechte nieuws over NS vandaag naar buiten is gekomen.

Prachtig te zien hoe de vaste stokpaardjes in galop en in kudde voorbij komen draven. Dit gaat een heeeel lang topic worden. En wie leest het allemaal, eigenlijk niemand.

Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

Maar helaas, ze komen niet verder dan deze Community waar eigenlijk niemand meer meeleest, lange negative berichten typen in het vaste kringetje van een klein handvol medestanders, ipv bij deze werkgever in problemen te solliciteren en echt de spoorwereld te verbeteren. Dat gaat ze tijd kosten, maar ideeën en oplossingen blijkbaar genoeg, maar die brengen ze nu toch al door achter het toetsenbord. Ik zeg doen !

Jammer deze reactie. Ik ben altijd fan van de trein geweest. Ouders hadden geen auto dus mijn hele leven al bekend met reizen per spoor. Als student en later als werkforens altijd de trein genomen. Dat is rond 2019 gestopt. Het aantal vertragingen met daardoor gemiste overstappen, storingen en ander gedoe was wekelijkse kost. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar ik neem aan dat er mensen bij NS werken die hier iets aan zouden moeten kunnen doen. Daar zijn ze voor aangenomen. Daar zijn wij niet voor nodig. Net zoals wij niet nodig zijn bij de slager, de bioscoop, het benzinestation of welke dienst dan ook om te vertellen hoe ze het beter moeten doen. Klachten worden niet verzonnen, die komen ergens vandaan. En ik hoef geen kijk op processen te hebben om een klacht te hebben. Ik wil gewoon betrouwbaar vervoer. Daar betaal ik specialisten voor. De prijs is wellicht al aan de hoge kant maar is bij mij niet doorslaggevend geweest om met de trein te stoppen en dat zal voor meerdere forenzen gelden.


Dat is ook wel de ultieme jij-bak natuurlijk: als je klaagt omdat een onderneming niet de dienst levert die is afgesproken moet je het maar zelf gaan doen. 

Als het vlees bedorven is moet je maar zelf bij de slager gaan werken. 

Tekenend voor de mentaliteit van NS en haar personeel: zij zijn altijd het slachtoffertje. 

Tja. Je betaalt voor een dienst en verwacht een goede prijs/kwaliteitverhouding daarvoor. Als dat te vaak ver uit balans is, gaat men “klagen” zoals kritiekpunten uiten en de vinger op de zere plek leggen hier soms genoemd wordt. Dat is logisch - je wilt geen hoofdprijs betalen voor povere dienstverlening. Nee, ik ga niet zelf solliciteren, ik ben blij met mijn huidige baan, ze hebben me daar ook hard nodig en daar blijf ik graag. Maar NS vraagt nota bene zelf in enquetes input van klanten en vraagt wat ze van bepaalde zaken vinden. Alleen… wordt er ooit iets mee gedaan?

Bij ieder dienstverlenend bedrijf kan je overstappen naar een vergelijkbaar dienstverlenend bedrijf, alleen bij NS niet. Als je dan geen eigen vervoer hebt of kunt aanschaffen, zit je vast aan NS en dien je dus veel te betalen voor matige tot povere dienstkwaliteit - het aantal storingen en vertragingen is gewoon te hoog, zeker op bepaalde trajecten is het elke dag raak (die zie je hier dus ook steeds weer terugkeren). Je zult maar dagelijks op de HSL rijden of ergens in Brabant. Dat is heel anders dan dagelijks het traject Alkmaar - Den Helder of Zwolle - Leeuwarden.

 


Ik denk dat tussen Zwolle en Leeuwarden het aantal verstoringen inmiddels ook al vrij hoog is o.a. door veel storingen bij Akkrum. Stukje Zwolle-Meppel heeft er ook veelvuldig uitgelegen. Voor de rest natuurlijk eens met je betoog. De prijs van het OV staat inmiddels tot geen verhouding meer met de geleverde kwaliteit.  


In deze "komkommertijd" is het natuurlijk ongelofelijk mooi en fijn dat dit slechte nieuws over NS vandaag naar buiten is gekomen.

Prachtig te zien hoe de vaste stokpaardjes in galop en in kudde voorbij komen draven. Dit gaat een heeeel lang topic worden. En wie leest het allemaal, eigenlijk niemand.

Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

Maar helaas, ze komen niet verder dan deze Community waar eigenlijk niemand meer meeleest, lange negative berichten typen in het vaste kringetje van een klein handvol medestanders, ipv bij deze werkgever in problemen te solliciteren en echt de spoorwereld te verbeteren. Dat gaat ze tijd kosten, maar ideeën en oplossingen blijkbaar genoeg, maar die brengen ze nu toch al door achter het toetsenbord. Ik zeg doen !

En jij maar altijd klagen, klagen, klagen over de community. Als je het hier zo slecht vind waarom ben je hier dan nog? Je doet net alsof jij de postieve held bent van dit forum, maar jij kan er anders ook wat van.

 

Overigens hoef je niet ergens voor te werken om een impact te maken, met genoeg geklaag veranderd er ook wat 😉, is al vaak genoeg gezien. Vaak is het nog zo dat je eigenlijk helemaal geen impact hebt als je bij een megabedrijf zoals NS werkt, klaag te veel en zeg maar dag dag tegen je baantje.

 

Maar goed wat jij dus wilt is dat mensen eigenlijk helemaal niet meer klagen, en alles wat er gebeurd maar toe juichen?

"Ach, er is een storing, maar gelukkig rijdt er nog 1 trein per uur!" of

"Ik zie niet zo veel conducteurs in de trein, maar gelukkig zie ik er nog wel een paar!"

 

Hoe wil je dat er iets veranderd als er niet geklaagd kan worden? -aangepast door moderator-


Jan Dijkgraaf, voormalig hoofdredacteur van o.a. de Metro vind er ook wat van.

https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-wouter-koolmees-2/


......De prijs van het OV staat inmiddels tot geen verhouding meer met de geleverde kwaliteit..... 

Meerdere keren per dag zo'n bericht plaatsen, week in, week uit, wat is daar nu de meerwaarde van @Henkpeetersen ? Heb je nu echt het idee dat dit een beter OV in Nederland opleverd ?

Leg nou eens uit wat je bedoelingen zijn van deze negative teksten. Als je maar negatief blijft schrijven en het nooit ook maar één keer afwisseld met een leuk, vrolijk of positief bericht wordt het hier wel een heel eentonige zwartgallige toestand waar niemand meer enige waarde aan hecht.


Die is inderdaad vol op zijn bakkes.

Ik heb even de prijzen nagekeken: die zijn dus correct.


Die is inderdaad vol op zijn bakkes.

Ik heb even de prijzen nagekeken: die zijn dus correct.

Ik vond het wel een humoristisch stukje van Jan Dijkgraaf, jammer dat een forumlid daar anders over denkt. Als ik zo de media bekijk dan is er wel een storm van kritiek over NS uitgebroken daar vallen die paar berichten van mij en anderen volledig bij in het niet. Concensus is er vooral over dat NS bijzonder weinig met alle kritiek doet. 


Die is inderdaad vol op zijn bakkes.

Ik heb even de prijzen nagekeken: die zijn dus correct.

Ik vond het wel een humoristisch stukje van Jan Dijkgraaf, jammer dat een forumlid daar anders over denkt. Als ik zo de media bekijk dan is er wel een storm van kritiek over NS uitgebroken daar vallen die paar berichten van mij en anderen volledig bij in het niet. Concensus is er vooral over dat NS bijzonder weinig met alle kritiek doet. 

Tja, hier kan je alle 'negatieve' sprekers aanspreken want het zijn er maar een paar, op X ben je voor de rest van je leven bezig... 🤪

 

Een protest in je eentje gaat ook niet werken en dat houdt al gauw op, met een grote groep mensen lukt het een stuk makkelijker, kan eigenlijk niemand je tegen houden en heeft het meer impact.


Jan Dijkgraaf, voormalig hoofdredacteur van o.a. de Metro vind er ook wat van.

https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-wouter-koolmees-2/

Zo zien heel veel mensen dat. Financieel groot nadeel van (incidenteel) treinreizen is natuurlijk ook dat je per persoon betaalt (en flink) en in de auto niet. Verder worden natuurlijk alle indirecte kosten die je met een auto hebt, niet meegerekend. Men kijkt alleen naar benzinekosten en parkeerkosten en zet dat af tegen het treintarief. 

Al met al blijft het in de kern gewoon een zaak van prijs en gemak. Waarbij de auto glorieus wint. En zal blijven winnen. Afgelopen jaar alweer een paar hobderdduizend auto's in Nederland erbij gekomen, hoorde ik van de week op tv vertellen door iemand van de ANWB. Dat zal best kloppen. Hier in de straat heeft iedereen een auto, meerdere gezinnen zelfs 2 of 3, eentje voor pa, eentje voor ma, eentje voor zoonlief. Alleen wij hebben er geen - de uitzondering.


Jan Dijkgraaf, voormalig hoofdredacteur van o.a. de Metro vind er ook wat van.

https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-wouter-koolmees-2/

Zo zien heel veel mensen dat. Financieel groot nadeel van (incidenteel) treinreizen is natuurlijk ook dat je per persoon betaalt (en flink) en in de auto niet. Verder worden natuurlijk alle indirecte kosten die je met een auto hebt, niet meegerekend. Er wordt alleen gekeken naar benzinekosten en parkeerkosten. 

Al met al blijft het gewoon een zaak van prijs en gemak. Waarbij de auto glorieus wint. En zal blijven winnen.

Wat nou als we de autoloze zondag opnieuw invoeren maar het dan voor de hele week laten gelden (motorvoertuigloze zondag dan)? Is dat niet een episch plan? Of wint de fiets dan van de trein?


Een autoloze zondag? Of autoloze week? Onrealistisch vandaag de dag. 


Een autoloze zondag? Of autoloze week? Onrealistisch vandaag de dag. 

Ah joh, als het in 1973 kon kan het nu vast ook 😁. Al ontstaat er vast wel weer een hele revolutie door mensen die niet zonder auto kunnen leven 🙊.

 

Vroegah was alles toch veel beter?


Ah joh, als het in 1973 kon kan het nu vast ook 😁. Al ontstaat er vast wel weer een hele revolutie door mensen die niet zonder auto kunnen leven 🙊.Vroegah was alles toch veel beter?

Maar je was in 1973 helemaal niet geboren, hoe kan je daar nu over oordelen ?


Ah joh, als het in 1973 kon kan het nu vast ook 😁. Al ontstaat er vast wel weer een hele revolutie door mensen die niet zonder auto kunnen leven 🙊.Vroegah was alles toch veel beter?

Maar je was in 1973 helemaal niet geboren, hoe kan je daar nu over oordelen ?

Geen idee, er is ook helemaal niemand in mijn omgeving die toen wel was geboren en het internet bestaat niet. Hoe weet meneer overigens dat ik niet nog niet leefde in 1973? Is dat een aanname 🤨. Sjonge jonge...


Een autoloze zondag? Of autoloze week? Onrealistisch vandaag de dag. 

Mensen vergeten toch wel heel snel vind ik. Goed het was dan niet zo zeer autoloze zondag in 2020, maar ik weet nog goed dat ik in 2020 op de fiets in Amsterdam was en dat je op het Damrak echt een kanon kon afschieten zonder iemand te raken. Er staan mooie filmpjes daarover op Youtube. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=jwClyd2lHWo 


Een autoloze zondag? Of autoloze week? Onrealistisch vandaag de dag. 

Mensen vergeten toch wel heel snel vind ik. Goed het was dan niet zo zeer autoloze zondag in 2020, maar ik weet nog goed dat ik in 2020 op de fiets in Amsterdam was en dat je op het Damrak echt een kanon kon afschieten zonder iemand te raken. Er staan mooie filmpjes daarover op Youtube. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=jwClyd2lHWo 

Om 10 uur 's ochtends op een Zondag in Middelburg is het heerlijk rustig, bijna geen auto's te bekennen, maar goed wij lopen ook enorm achter op de rest van Nederland, aldus de randstad.


Jan Dijkgraaf, voormalig hoofdredacteur van o.a. de Metro vind er ook wat van.

https://www.buttkicken.nl/briefje-van-jan-aan-wouter-koolmees-2/

Zo zien heel veel mensen dat. Financieel groot nadeel van (incidenteel) treinreizen is natuurlijk ook dat je per persoon betaalt (en flink) en in de auto niet. Verder worden natuurlijk alle indirecte kosten die je met een auto hebt, niet meegerekend. Er wordt alleen gekeken naar benzinekosten en parkeerkosten. 

Al met al blijft het gewoon een zaak van prijs en gemak. Waarbij de auto glorieus wint. En zal blijven winnen.

Wat nou als we de autoloze zondag opnieuw invoeren maar het dan voor de hele week laten gelden (motorvoertuigloze zondag dan)? Is dat niet een episch plan? Of wint de fiets dan van de trein?

Wel graag ruim van te voren aankondigen. Ik fiets niet graag 11 tot 18 km door de polder in het donker in mijn eentje. Dan kan ik zorgen dat ik die week alles aan pas. Of de bussen moeten dan ineens wel laat rijden en naar mijn werk? Of mogen bussen ook niet in de autoloze week ;) 


Wel graag ruim van te voren aankondigen. Ik fiets niet graag 11 tot 18 km door de polder in het donker in mijn eentje. Dan kan ik zorgen dat ik die week alles aan pas. Of de bussen moeten dan ineens wel laat rijden en naar mijn werk? Of mogen bussen ook niet in de autoloze week ;) 

Lijkt me eigenlijk wel handig als die blijven rijden... Ik ben nachtblind dus wil het ook wel graag van te voren horen, Zeeland heeft het licht nog niet ontdekt 😝.


Autovrije zondag is een ontzettend mooi idee, maar waarom is het niet elke zondag? Op deze dag is er toch vrijwel geen commercieel verkeer, en waar nodig kunnen prima uitzonderingen gemaakt worden voor bestelbusjes en vrachtwagens. 


Die is inderdaad vol op zijn bakkes.

Ik heb even de prijzen nagekeken: die zijn dus correct.

Als Jan van dat briefje geen kortingsabonnement heeft en vandaag pas bedenkt met de trein te gaan en dat tijdens de spits denkt te gaan doen, dan betaalt hij inderdaad de hoofdprijs, vol tarief €58,80 p.p. 

Meneer Jan kan ook tijdens de daluren gaan reizen en een groepstickets voor 2 kopen en is dan voor de trein €64 kwijt, al heel wat minder. Met een Dal Voordeel abonnement met Samenreiskorting is het samen €70,56 en mag Jan ook de reis afmaken in de spits (mits de Samenreiskorting geen e-ticket is). Het kan goedkoper als Jan voor zijn verjaardag van NS de gebruikelijke cadeautjes heeft ontvangen waaronder een Meereisretour voor €8,95. Jan kan dit verjaardagsuitje ook langer van tevoren plannen en gebruik maken van NS Voordeeltickets. als ik nu voor over 4 weken plan dan kan ik voor €11,76 p.p heen en voor €14,70 terug, totaal €52,95 voor de trein. Of deze prijzen 4 weken geleden ook zo waren weet ik niet, maar veel zal het niet hebben gescheeld. Jan en vrouw kunnen ook de verjaardagslunch in het weekend doen en een Weekend Vrij abonnement nemen, normaal €34,95 nu tijdelijk €17,47, en dan zijn ze met de actieprijs voor 2 personen totaal €34,94 voor de trein kwijt en kunnen ze volgende week of de week erna nog eens gaan. En als Jan vaker met de trein reist kan Jan ook Dal Voordeel met Keuzadagen aanschaffen. Als Jan zo op de cent is, moet Jan wel even kijken naar alle mogelijkheden. Maar Jan zal wel nooit of zeer zelden met de trein gaan en net als de meeste mensen die eigenlijk alleen met de auto reizen alleen kijken naar de vol tarief prijzen. Dat is ieders goed recht om te doen, maar ga dan niet zo lopen klagen. Dat is net als constant lopen klagen over de hoge prijzen in de supermarkt, bij de echte bakker of slager, maar niet kijken naar aanbiedingen of afprijzingen. 

Neemt niet weg dat de aangekondigde tariefsverhoging fors is en het heel begrijpelijk is dat reizigers hier boos over worden. Ook degene die wel een abonnement hebben, want die gaan natuurlijk net zo hard mee met de tariefsverhoging.


Autovrije zondag is een ontzettend mooi idee, maar waarom is het niet elke zondag? Op deze dag is er toch vrijwel geen commercieel verkeer, en waar nodig kunnen prima uitzonderingen gemaakt worden voor bestelbusjes en vrachtwagens. 

Ja, maar het handhaven is onmogelijk 😄, vooral op een Zondag... In 1973 was het nog wel te doen, toen was een auto voor de meestte onbetaalbaar en reden er dus véél minder auto's + Zondag was sowieso een rustige dag, want Zondag = rustdag/kerkdag


Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

 

Je schrijft “reizigers die deze tariefsverhoging mogen gaan betalen” verkeerd. 


De enige pluspunten voor een autoloze zondag in deze tijd waar ik zo snel op kan komen zijn dat je niet in file's zal staan en geen last hebt van klimaatactivisten op de snelweg (of schapen 😉)

 

De klimaatactivisten zullen bovendien de eerste zijn die deze actie zouden steunen...


Community leden met geen enkele kijk op de processen binnen een bedrijf, welke echt overal wel een oplossing voor weten. En maar klagen, klagen, klagen.

 

Je schrijft “reizigers die deze tariefsverhoging mogen gaan betalen” verkeerd. 

Hoor je trouwens dan niet te weten hoe de processen binnen een bedrijf gaan voor alles wat je zegt? Ik bedoel hoe kan je nou positief zijn over hoe het gaat zonder te weten hoe de daadwerkelijke processen gaan? Of heb je dan opeens een uitzondering?

 

Of @Ret.tep weet natuurlijk hoe alles er aan toe gaat binnen NS, dat is ook nog een mogelijkheid.


Reageer