Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

Als NS bijvoorbeeld eens in detail zou uitleggen waarom de prijzen (weer) omhoog moeten zou er (wellicht) meer begrip komen voor de situatie, hm?

 

Waar wordt het bijvoorbeeld aan gespendeerd?

 

Transparantheid is iets moois en trekt meer mensen aan.


Of mogen bussen ook niet in de autoloze week ;) 

In 1973 reden er wel bussen. Ik herinner me in ieder geval nog dat we toen 1 of meerdere keren met de bus naar oma zijn geweest, andere keren gingen we op de fiets. Ik weet alleen niet meer of we toen al weer een auto hadden. Toen we in 1971 verhuisden naar een grotere woning omdat mijn moeder in verwachting was van mijn broertje, heeft mijn vader zijn auto verkocht ivm de kosten. En vanaf de nieuw woning was het maar een paar minuten fietsen naar zijn werk, dus dat kon prima. We zijn nog wel in de zomer van 1973 met de auto van een tante (een Dafje 33) op vakantie geweest. Later kocht hij voor een klein bedrag een oude Volkswagen kever over van een collega, maar ik weet niet meer wanneer dat was. 


 

 

Wat nou als we de autoloze zondag opnieuw invoeren maar het dan voor de hele week laten gelden (motorvoertuigloze zondag dan)? Is dat niet een episch plan? Of wint de fiets dan van de trein?

Dat moet dan een autoloze doordeweekse dag worden want het OV is vanwege de verlofregelingen überhaupt niet in staat in het weekend meer reizigers te vervoeren dan nu.


Of mogen bussen ook niet in de autoloze week ;) 

In 1973 reden er wel bussen. Ik herinner me in ieder geval nog dat we toen 1 of meerdere keren met de bus naar oma zijn geweest, andere keren gingen we op de fiets.

OV is ook de meest belangerijke vervanging voor als er dan geen auto's mogen rijden, zou een beetje gek zijn dat je echt nergens (ver) naartoe kan.

 

Waren er overigens uitzonderingen? Bijvoorbeeld met spoed naar het ziekenhuis? Lijkt me wel toch?


Dat moet dan een autoloze doordeweekse dag worden want het OV is vanwege de verlofregelingen überhaupt niet in staat in het weekend meer reizigers te vervoeren dan nu.

Ik denk ook niet doordeweeks, als het nu al af en toe niet lukt 😄.


 

.Al met al blijft het in de kern gewoon een zaak van prijs en gemak. Waarbij de auto glorieus wint. En zal blijven winnen. 

Het grote verschil met de trein is dat je in je eigen auto je eigen gratis machinist en conducteur bent. Met de razendsnel stijgende lonen in Nederland wordt het financiële verschil tussen trein en auto ook snel groter. 

Dit probleem speelt natuurlijk niet alleen bij NS maar bij alle arbeidsintensieve dienstverlening. Bij PostNL is een postzegel inmiddels net zo duur als een aandeel PostNL.

Ook andere arbeidsintensieve bedrijfstakken als de horeca, de kappers en de detailhandel worstelen met het probleem van de gestegen loonkosten. Om over de zorg en het onderwijs (wat al langer bodemloze putten zijn) maar helemaal te zwijgen.

De grootste zorg is mijns inziens dat de politiek geen enkele visie heeft hoe het verder moet met arbeidsintensieve dienstverlenende sectoren bij verder exploderende loonkosten.


Waren er overigens uitzonderingen? Bijvoorbeeld met spoed naar het ziekenhuis? Lijkt me wel toch?

Zal aan de situatie hebben gelegen en hoeveel spoed. Ik vind dit artikel van iemand met een gebroken enkel en die een taxi hebben gebeld. Als het echt een levensbedreigende situatie was, zou er mag ik aan nemen wel een uitzondering zijn gemaakt, al zou je denk ik weer eerst zijn aangehouden en misschien daarna onder begeleiding van politie naar het ziekenhuis zijn gegaan. En ambulances mochten natuurlijk wel rijden. 


Als Jan van dat briefje geen kortingsabonnement heeft en vandaag pas bedenkt met de trein te gaan en dat tijdens de spits denkt te gaan doen, dan betaalt hij inderdaad de hoofdprijs, vol tarief €58,80 p.p. 

Meneer Jan kan ook tijdens de daluren gaan reizen en een groepstickets voor 2 kopen en is dan voor de trein €64 kwijt, al heel wat minder. Met een Dal Voordeel abonnement met Samenreiskorting is het samen €70,56 en mag Jan ook de reis afmaken in de spits (mits de Samenreiskorting geen e-ticket is). Het kan goedkoper als Jan voor zijn verjaardag van NS de gebruikelijke cadeautjes heeft ontvangen waaronder een Meereisretour voor €8,95. Jan kan dit verjaardagsuitje ook langer van tevoren plannen en gebruik maken van NS Voordeeltickets. als ik nu voor over 4 weken plan dan kan ik voor €11,76 p.p heen en voor €14,70 terug, totaal €52,95 voor de trein. Of deze prijzen 4 weken geleden ook zo waren weet ik niet, maar veel zal het niet hebben gescheeld. Jan en vrouw kunnen ook de verjaardagslunch in het weekend doen en een Weekend Vrij abonnement nemen, normaal €34,95 nu tijdelijk €17,47, en dan zijn ze met de actieprijs voor 2 personen totaal €34,94 voor de trein kwijt en kunnen ze volgende week of de week erna nog eens gaan. En als Jan vaker met de trein reist kan Jan ook Dal Voordeel met Keuzadagen aanschaffen.

Ben ik het geheel mee eens. Maar laten we wel wezen: velen willen zaken ook niet uit gaan zoeken, leren begrijpen…. dat is teveel werk. Men wil zonder uitzoekerij en zonder zich met abonnementen te verplichten, gewoon goed betaalbaar met de trein, op alle momenten. Naar station, kaartje kopen en reizen maar. Geen gedoe! 


 

.Al met al blijft het in de kern gewoon een zaak van prijs en gemak. Waarbij de auto glorieus wint. En zal blijven winnen. 

Het grote verschil met de trein is dat je in je eigen auto je eigen gratis machinist en conducteur bent. Met de razendsnel stijgende lonen in Nederland wordt het financiële verschil tussen trein en auto ook snel groter. 

Een ander groot verschil is dat je met je eigen auto (meestal) ook je eigen voor en na transport hebt. Misschien moet je wel wat verder weg parkeren op je plaats van bestemming. Met de trein moet je eerst nog lopend, fietsend, met BTM of eventueel met eigen auto naar het station en vanaf het station van je bestemming moet je ook weer op één of andere manier naar je uiteindelijke bestemming. Dit kan ervoor zorgen dat je met het OV flink langer onderweg bent dan met eigen auto. Zo was mijn reistijd van huis naar werkadres bijna een uur terwijl iemand met de auto wonend in dezelfde wijk er minder dan een half uur over deed. Dat is per dag een uur extra reistijd, per week 5 uur en per maand een halve werkweek die je extra kwijt bent. En dat is dan nog zonder vertraging, storingen, uitval van treinen, werkzaamheden, stakingen waardoor de extra reistijd nog meer kan oplopen, plus de nodige frustratie daarover.


Zo was mijn reistijd van huis naar werkadres bijna een uur terwijl iemand met de auto wonend in dezelfde wijk er minder dan een half uur over deed. Dat is per dag een uur extra reistijd, per week 5 uur en per maand een halve werkweek die je extra kwijt bent. 

Dat uur extra per dag vond ik meestal niet vervelend. Ik kon even tot rust komen, uit het raam kijken, gedachten verzetten. Ik vond het vaak een rustpunt: even niet hoeven praten, beetje lezen. 9 van de 10 keer ging de reis ook goed.

Met een auto naar huis is veel sneller, maar je moet wel je gedachten en concentratie bij het verkeer hebben. Je kan niet met je ogen dicht rijden, ik in de trein wel. Autorijden zou voor mij geen rust betekenen. Eerder stress. 

De maatschappij vind ik toch veel te gejaagd, met volle agenda's en die strakke planningen. 


het probleem van voor en natransport wordt groter naarmate het autogebruik toeneemt. De ruimtelijke ordening past zich namelijk aan aan de bevolking. Steeds meer bestemmingen liggen daarom vrij Amerikaans in The middle of nowhere (hyperbolisch gesproken). 


Ben ik het geheel mee eens. Maar laten we wel wezen: velen willen zaken ook niet uit gaan zoeken, leren begrijpen…. dat is teveel werk. Men wil zonder uitzoekerij en zonder zich met abonnementen te verplichten, gewoon goed betaalbaar met de trein, op alle momenten. Naar station, kaartje kopen en reizen maar. Geen gedoe! 

Klopt, velen willen het niet uitzoeken of ze willen de tijd wanneer ze reizen niet aanpassen, maar klagen vervolgens wel over de hoge prijzen. Dan denk ik alleen maar “jammer dan, doe er maar iets meer moeite voor om het uit te zoeken, zoals je misschien wel doet met je energiecontract of zorgverzekering”.


Dat uur extra per dag vond ik meestal niet vervelend. Ik kon even tot rust komen, uit het raam kijken, gedachten verzetten. Ik vond het vaak een rustpunt: even niet hoeven praten, beetje lezen. 9 van de 10 keer ging de reis ook goed.

Met een auto naar huis is veel sneller, maar je moet wel je gedachten en concentratie bij het verkeer hebben. Je kan niet met je ogen dicht rijden, ik in de trein wel. Autorijden zou voor mij geen rust betekenen. Eerder stress. Een halfuurtje later thuis, ach.... ik paste overige bezigheden erop aan.

De maatschappij vind ik toch veel te gejaagd, met volle agenda's en die strakke planningen. 

Ik hou van lezen en had in de trein altijd een boek bij me. Maar meer dan de helft van reistijd was niet in de trein, die was ik kwijt aan van huis naar station lopen plus wat minuten eerder op het station zijn, aan fietsen van station naar werkadres (en deze 2 uiteraard ook andersom), aan wachten op het overstapstation, voor de terugweg nog wat extra minuten uittrekken om in de vaak volle Delftse fietsenstalling nog een schaars plekje te vinden. De echte tijd die ik in de trein zat was slechts 2 keer 11 minuten per rit en dat zitten was ook regelmatig staan, leest was lastiger maar ook dat kan. Ik ervaarde dat niet als tot rust komen. Zit je echt 3 kwartier tot een uur aan één stuk in een trein is dat al weer wat anders. 

Daaarnaast was het zo dat voor ik met de trein naar werk ging vanwege de verhuizing van het bedrijf, ik iedere dag op de fiets ging, wat ik over het algemeen veel relaxter vond. En ja, ik paste mijn overige bezigheden er ook wel noodgedwongen aan op de extra reistijd met de trein, maar ik was er niet bepaald happy mee dat het op deze manier een bijna 11 urige werkdag was.

En wat ik ook niet als relaxed ervaarde was dat je aan de vaste vertrijdtijden van de trein vast zat, dat ik niet zoals voorheen met de fiets 5 minuten eerder of later kon vertrekken als dat zo uitkwam. En dat ik altijd weer de reisplanner moest checken; is de trein niet vertraagd, rijdt die wel, is er weer eens een storing, is de trein niet opeens ingekort. Maar goed, daar ben ik nu allemaal vanaf. Ik vond het heel jammer dat het bedrijf ging reorganisen waardoor ik mijn baan verloor, maar het dagelijkse forenzen mis ik geen seconde nu. 


Ik heb het altijd flauw gevonden om de kosten van de trein met de benzinekosten van de auto te vergelijken. De hoogste daadwerkelijke kost van de auto is de afschrijving. Dan was het argument: “Klopt, maar hij staat er al.” 

Enfin, met dit soort prijzen (en elf procent er bovenop) wordt de hele discussie ineens anders. Hoe je de prijs van de auto of wendt of keert… de prijs van de trein is van de pot gerukt !

De NS zit extreem dicht bij de situatie die de prutsers van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn hebben aangericht (bus en tram). De prijs is stelselmatig omhoog gegaan en de betrouwbaarheid recht de dieperik in. Gevolg: in vlaanderen zijn er nog nooit zo veel speed pedelecs verkocht ! De mensen gaan nog liever met de ‘fiets’ dan dat ze met deze prutsers gaan. Thuiswerktraject van 45 km enkele reis: de speed pedelec !

Zo’n ‘fiets’ kost dus wel enkele duizenden euros. Je wordt nog steeds nat. En de Belgische fietspaden worden niet voor niets ‘moordstrookjes’ genoemd. Als dikke middelvinger tegen De Lijn kan dit dus tellen.

 

Dus denk zeker: speed pedelec.


Vandaag een artikel in de NRC over de verhoogde prijzen.
“Het operationeel verlies tot dusver kwam uit op 109 miljoen euro. Dat wijt het bedrijf aan een afnemend aantal reizigers en stijgende kosten door hoge inflatie. Sinds corona zouden veel mensen nog thuis blijven werken. „De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden, blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen”

Ik ben benieuwd hoe lang de NS het gaat volhouden. De kosten zullen blijven stijgen en steeds meer mensen gaan de trein mijden, omdat de prijs van een treinreis zal blijven stijgen.


Ik heb het altijd flauw gevonden om de kosten van de trein met de benzinekosten van de auto te vergelijken. De hoogste daadwerkelijke kost van de auto is de afschrijving. Dan was het argument: “Klopt, maar hij staat er al.” 

Dat is inderdaad het vaste argument. En dat heb ik ook altijd flauw gevonden. Wil je de kosten eerlijk met elkaar vergelijken dan moet je alle kosten meenemen, aanschaf, onderhoud, reparaties, afschrijving, wegenbelasting, verzekering en maar hopen dat je geen bekeuring krijgt. Met de trein kun je uiteindelijk nog iets goedkoper uit zijn wanneer je vanwege vertraging nog wat aan GtbV terug krijgt. 

Als je met de trein naar werk gaat kan het nog wel zijn dat je nog kosten erbij hebt om met overig OV naar je werkadres te gaan of van huis naar station, maar dan kun je er voor kiezen om een eigen fiets op het station te zetten. Zelf zou ik wanneer ik met de bus van het station naar werkadres zou hebben gereisd zo'n €50 per maand kwijt zijn aan die bus (intussen meer), met mijn eigen fiets bespaarde ik dat. Ik had wel even eenmalig kosten voor een 2e handsfiets plus goed slot, maar dat heb je er al heel snel uit. Op die manier hield ik een leuk bedrag over van mijn reiskostenvergoeding, voor mij het enige voordeel van de verhuizing van het bedrijf, ik zag dat als een kleine financiele vergoeding voor de extra reistijd. Het geld wat ik zo overhield had ik op een aparte spaarrekening gezet met het idee daar een e-bike van te kopen (geen speed pedelec) en daarmee misschien een deel van het jaar mee naar werk te gaan. Het totaal gespaarde bedrag was intussen wel genoeg, maar de noodzaak was er niet meer met het wegvallen van de baan. Misschien schaf ik die e-bike nog wel eens aan, maar dan voor privé doeleinden. 


Ik heb het altijd flauw gevonden om de kosten van de trein met de benzinekosten van de auto te vergelijken. De hoogste daadwerkelijke kost van de auto is de afschrijving. Dan was het argument: “Klopt, maar hij staat er al.” 

Dat is inderdaad het vaste argument. En dat heb ik ook altijd flauw gevonden. Wil je de kosten eerlijk met elkaar vergelijken dan moet je alle kosten meenemen, aanschaf, onderhoud, reparaties, afschrijving, wegenbelasting, verzekering en maar hopen dat je geen bekeuring krijgt. Met de trein kun je uiteindelijk nog iets goedkoper uit zijn wanneer je vanwege vertraging nog wat aan GtbV terug krijgt. 

 

Niet helemaal flauw.  De 1ste auto wordt ook vaak gebruikt als auto om boodschappen te doen etc. Je zou dus niet de wegenbelasting, verzekering etc moeten rekenen.

Alleen benzine en een heel klein beetje slijtage van 50 euro p.j.

 

Zodra een 2de auto om de hoe komt kijken, dan wel. Vaak is die puur voor woon-werkverkeer. Meestal ga je niet met twee auto's boodschappen doen of met twee auto's naar eenzelfde bezoek.

 

Als je helemaal geen auto hebt dan moet je ook aanschafkosten van fietsen gaan rekenenen, reparaties en verzekeringen gaan rekekenen, maar ook stallen op rekening en de nodige ritjes met bus/metro etc.

wellicht ook deelautogebruik en OV fietsen.

 


Het lijkt wel dat de top bij NS alleen maar de repeterende plaat kunnen afspelen

Minder reizigers dus minder inkomsten, dus duurdere kaartjes

 

Ze worden riant betaald, dus ik neem aan dat ze iets geschoolder zijn dan de gemiddelde Nederlander, ze kunnen toch ook aanvoelen dat hogere prijzen dus minder reizigers opleveren en dus het jaar erop weer de kaartjes verhoogt moeten worden. Maar goed lijken het verstand te hebben van een amoembe.

 

Probeer het nu eens: Lagere tarieven, met name in de spits en niet eenmalig, gewoon komend jaar.

Ze proberen het niet eens.

 

Het enige wat ze bereiken is dat nog meer mensen de randjes opzoeken om gratis te reizen en geheel terecht.  Er zijn voldoende manieren op gratis te reizen en wit (de mazen in het systeem)


Als ik met OV naar mijn werk zou gaan, betaal ik voor bus + trein combinatie zo'n 12,26 per retour. Mijn werkgever is wel sympathiek om dat volledig te vergoeden. Ik ben dan wel 55 tot 65 minuten onderweg (enkele reis) en zal op een bepaald moment maar 1x per uur kunnen reizen. Bovendien reis ik 'om'. Enkele reis is met OV namelijk 13 km langer. Daarnaast zit ik helaas te kort in de trein (10 min) om het als werktijd te mogen rekenen omdat ik tijdens deze rit niet kan werken. Want de rest bestaat uit lopen, wachten en busrit. Dus ben wel blij dat ik met de auto mag en wissel af met de ebike


De trein heeft zich voor mij allang uit de markt geprijsd... Volgens mij al wel eens genoemd, maar als ik met de trein naar het werk zou gaan kost dat me liefst € 3.404,40 per jaar (TrajectVrij Amersfoort Centraal - Veenendaal-De Klomp). Theoretisch zou het ook voor € 1.439,40 kunnen met DalVrij, maar alleen als ik me nooit verslaap en geen seconde overwerk 😅: ik red het qua werktijden namelijk maar net om voor 6.30 en 16.00 uur in te checken.

In plaats daarvan pak ik de bus: dat duurt station - station 3 minuten langer, maar is vanaf m'n huisadres sneller (want de dichtstbijzijnde bushalte is korter fietsen dan het station). En het kost maar € 1.365, waarbij eventuele ritjes van huis naar centrum ook gedekt zijn, dus dat is alleen maar winst. Kan ik onderweg nog rustig een krantje lezen ook, terwijl ik met de trein van de 47 minuten reistijd liefst 16 minuten op Utrecht Centraal sta weg te waaien.

Houdt daarmee nog geld over van de reiskostenvergoeding ook, terwijl ik met de trein 1000 euro op jaarbasis te kort zou komen. Dus de trein, tja, die gebruik ik hooguit nog in het weekend met WeekendVrij.


Als je helemaal geen auto hebt dan moet je ook aanschafkosten van fietsen gaan rekenenen, reparaties en verzekeringen gaan rekekenen, maar ook stallen op rekening en de nodige ritjes met bus/metro etc.

wellicht ook deelautogebruik en OV fietsen.

 

Zelf heb ik helemaal geen auto. En ja, toen mijn werkgever ging verhuizen en ik met de trein moest, heb ik ook alle kosten van mijn stationsfiets meegerekend. Eerst een oude reservefiets die zijn geld al lang had opgebracht laten opknappen, nieuwe fietstassen, een jaarabonnement op de bewaakte stalling, na sluiten van de bewaakte stalling een goed stevig kettingslot erbij gekocht, na 2 of 3 jaar toch een andere fiets aangeschaft, €375 2e hands maar zag er nog uit als nieuw, ook weer nieuwe fietstasen, een enkele keer nog een reparatie gehad. Doe er nog een regenpak bij. Bij elkaar zat ik dan in 5 jaar op zo'n €1100, dus €220 per jaar. Samen met mijn Traject Vrij abonnement kostte mijn woon-werkverkeer voor 5 dagen per week minder dan mijn directe collega kwijt was voor haar autootje voor 3 dagen in de week werken (en dan rekende ze de benzinekosten voor andere reizen dan voor werk niet mee). Dus zonder auto was voor mij zeker goedkoper dan met auto. 

 

En aan de fiets die ik in die 5 jaar nog thuis gebruikte had ik die 5 jaar geen kosten want die werd een stuk minder gebruikt dan toen ik daarmee nog iedere dag naar werk te fietste vanaf huis. Intussen werk ik al 5 jaar niet meer en staan er nu 3 fietsen in de schuur, de fiets die ik al thuis gebruikte, de opgeknapte reserve fiets die intussen denk ik 25 jaar oud en die “nieuwe” 2e hands die ik nu het meest gebruik. En die “nieuwe” 2e hand is nog in zeer goede staat en zal nog heel wat jaartjes meegaan. In de afgelopen 5 jaar heb ik slechts 2 keer kosten gehad aan al die fietsen (vervangen binnen en buitenband en een nieuw zadel), Verder heb ik geen kosten aan verzekeringen, stallen op rekening, deelauto, scooters of OV-fietsen en maar een heel enkele keer een ritje met de bus. 

Ik ga de laatste jaren ook nog maar een enkele keer met de trein, de laatste keer dat ik daar ook zelf voor betaalde was al weer 2 jaar geleden, een keer naar North Sea Jazz. Even een maandje een abonnement en daarna weer terug naar Flex Basis. Mar zelfs als ik wel vaker treinen zou reizen, dan ben ik nog veel goedkoper uit dan wanneer ik een auto zou hebben. 

Boodschappen en zo zijn ook prima met de fiets te doen. Begin deze week heb ik nog vanaf het tuincentrum een dracaena van 180 cm hoog in de fietstas mee naar huis gekregen en een paar dagen later een grote zak tuinaarde. 

Ik begrijp ik best waarom mensen wel een auto hebben, het is het gemak, in veel gevallen sneller van deur tot deur, je kunt makkelijker grote dingen meenemen. Maar ga dan niet lopen miepen dat de trein zoveel duurder is omdat je alleen je brandstof rekent. 


De trein heeft zich voor mij allang uit de markt geprijsd... Volgens mij al wel eens genoemd, maar als ik met de trein naar het werk zou gaan kost dat me liefst € 3.404,40 per jaar (TrajectVrij Amersfoort Centraal - Veenendaal-De Klomp). Theoretisch zou het ook voor € 1.439,40 kunnen met DalVrij, maar alleen als ik me nooit verslaap en geen seconde overwerk 😅: ik red het qua werktijden namelijk maar net om voor 6.30 en 16.00 uur in te checken.

In plaats daarvan pak ik de bus: dat duurt station - station 3 minuten langer, maar is vanaf m'n huisadres sneller (want de dichtstbijzijnde bushalte is korter fietsen dan het station). En het kost maar € 1.365, waarbij eventuele ritjes van huis naar centrum ook gedekt zijn, dus dat is alleen maar winst. Kan ik onderweg nog rustig een krantje lezen ook, terwijl ik met de trein van de 47 minuten reistijd liefst 16 minuten op Utrecht Centraal sta weg te waaien.

Houdt daarmee nog geld over van de reiskostenvergoeding ook, terwijl ik met de trein 1000 euro op jaarbasis te kort zou komen. Dus de trein, tja, die gebruik ik hooguit nog in het weekend met WeekendVrij.

Bij mij kwam het wel uit met de reiskostenvergoeding. Traject Vrij was het laatste jaar dat ik reisde €120,31 per maand en mijn reiskostenvergoeding €179,58 op basis van 19 per kilometer. Voor het verschil had ik een busabonnement kunnen nemen vanaf station Delft tot werk. Maar dat verschil stak ik in mijn zak en betaalde er af en toe een reparatie aan mijn fiets van. Nu 5 jaar later zijn de abonnementskosten wel gestegen maar ik neem aan dat mijn reiskostenvergoeding ook zou zijn gestegen, Ik lees dat sinds begin dit jaar een werkgever tot 23 cent per kilometer mag vergoeden zonder dat je daar belasting over hoeft te betalen. Zelfs met de aangekondigde tariefsverhoging zou ik nog gewoon geld over houden van mijn reiskostenvergoeding als ik nog 5 dagen naar kantoor zou moeten. Maar waarschijnlijk zouden we nu meer thuis werken waardoor het sommetje anders wordt, omdat dan Traject Vrij niet meer voordeliger zou zijn en ik over minder dagen reiskostenvergoeding zou ontvangen. Maar misschien zou ik dan voor die ene kantoordag per week de e-bike nemen die ik met het eerder opgespaarde geld zou hebben gekocht. 


Klopt, ik krijg 0,23 ct per km (ongeacht met welk vervoersmiddel ik reis). Als je met het OV komt, kun je een NS Businesscard aanvragen zodat je je volledige reis vergoed krijgt en ook niet meer hoeft voor te schieten. 

En eens, een auto heeft veel extra kostenposten. Ik heb het nooit volledig uitgerekend omdat ik de auto voor meer gebruik dan alleen werk. Wel is de auto ook duurder geworden. Qua verzekering bijvoorbeeld. 


Wij hebben geen auto. Beiden Dal Vrij. Eerst eentje als Bijabonnement (nu dat niet meer bestaat, is de prijs van ons vervoer flink verhoogd - maar nog halen we het er met gemak heel ruim uit.) Komen overal in het land, zonodig ook met de bus. En anders een keer met een taxi of een fiets van een station - of een enkele keer komt iemand ons ophalen (en wij vergoeden de benzine).Dat de reistijd wat langer is, ach. Als de reis maar gaat zoals gepland. We kunnen ook makkelijk buiten de daluren inchecken ivm reizen naar werk (onregelmatige werktijden, wij hebben geen 9.00-17.00 baan) - dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Boodschappen: op de fiets, enkele keren per week. Al jaren. Of als ik toch naar huis ga van het werk, ga ik gelijk even langs de supermarkt in de buurt en neem de spullen dan mee. Nee, geen grote kratten bier maar die hebben we toch nooit.

Tuincentrum: op de fiets. Grote spullen koop ik er nauwelijks, en anders thuis laten bezorgen. Maar komt niet vaak voor. Soms met iemand anders met de auto om iets groots mee te nemen. Nodig ik hem of haar later uit om eens te komen eten of even wat drinken in de stad op mijn kosten. Heel gezellig en niemand vindt het een probleem. Zo gaat dat.

Wij hebben geen auto nodig, overal is een oplossing voor te bedenken. Velen hier in de buurt lijken een auto (of meerdere) te hebben, die bijna alleen voor korte ritjes hier in de buurt wordt gebruikt en om de kinderen van en naar school en zwemles te brengen. Ze gaan er nog mee naar de sportschool. 

 

 


Klopt, ik krijg 0,23 ct per km (ongeacht met welk vervoersmiddel ik reis). Als je met het OV komt, kun je een NS Businesscard aanvragen zodat je je volledige reis vergoed krijgt en ook niet meer hoeft voor te schieten. 

En eens, een auto heeft veel extra kostenposten. Ik heb het nooit volledig uitgerekend omdat ik de auto voor meer gebruik dan alleen werk. Wel is de auto ook duurder geworden. Qua verzekering bijvoorbeeld. 

Bij ons was het ook ongeacht met welk vervoermiddel je reisde. Zeker in het begin na de verhuizing waren er meerdere mensen die bij elkaar in de buurt woonden en samen carpoolden. Een enkeling kwam zo ongeveer iedere dag op de electrische fiets, voornamelijk fanatieke fietsers, sommige anderen alleen 1 of 2 keer per week in de zomermaanden. 

Er zijn natuurlijk ook forensen die geen reiskostenvergoeding krijgen. Of mensen die veel om andere redenen met de trein reizen, dan komt zo'n grote tariefverhoging wel hard aan. 

Een auto heeft meer kostenposten maar heeft ook allerlei voordelen en dat mag best wel wat kosten. Maar ga dan niet de kosten van de trein alleen vergelijken met de benzinekosten. 


Reageer